Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh det vore super om det kunde börja användas också, jag har fobi för sprutor så det vore skönt att bara behöva göra det en gång!

Om jag fattade rätt sa är studierna avslutade och sammanfattande och ska lämnas in för (ev) godkänande inom kort.
Det är ocksa ett vectorvaccin som Astras men framställts lite annorlunda.
 
Jag ser nu att det ska komma lättade råd för de som fått 2 vaccindoser. Men hittar inte vad det innebär. Jag undrar ju då varför man inte får lättade råd om man haft covid-19? Studier visar ju att man har skydd i minst 6 månader troligtvis mer (upp mot 9 månader har jag hört studer som skriver om).
 
Senast ändrad:
Jag ser nu att det ska komma lättade råd för de som fått 2 vaccindoser. Men hittar inte vad det innebär. Jag undrar ju då varför man inte får lättade råd om man haft covid-19? Studier visar ju att man har skydd i minst 6 månader troligtvis mer (upp mot 9 månader har jag hört studer som skriver om).
Råder det inte delade meningar om antikroppar och t-celler. Känns som att det kommer nya bud hela tiden. Så kanske därför
 
Råder det inte delade meningar om antikroppar och t-celler. Känns som att det kommer nya bud hela tiden. Så kanske därför

Det har ju gjorts studier på folk som haft covid-19 och de har kommit fram till att man har ett skydd. Lite olika bud mellan 6-9 månader än så länge. Varför ska då inte de som haft covid-19 (konstaterat, inte bara gissningar) få samma lättnader i råden som de som vaccinerats? Iaf från konstaterad covid-19 och 6-9 månader fram. Det känns ologiskt.
 
Nu ser jag att npt sånt står faktiskt på FHM:s hemsida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ng-av-immunitet-efter-infektion-med-covid-19/

Kopierat från länken ovan:
"Folkhälsomyndigheten gör nu bedömningen att även personer som haft covid-19-infektion som bekräftats med PCR-prov och tillfrisknat har en mycket låg risk att bli sjuka igen i åtminstone sex månader framåt."

Då borde man ju införa lättade råd även för den gruppen. Iaf 6 månader från positivt PCR-test.
 
Det har ju gjorts studier på folk som haft covid-19 och de har kommit fram till att man har ett skydd. Lite olika bud mellan 6-9 månader än så länge. Varför ska då inte de som haft covid-19 (konstaterat, inte bara gissningar) få samma lättnader i råden som de som vaccinerats? Iaf från konstaterad covid-19 och 6-9 månader fram. Det känns ologiskt.
Alla får ju inte ett skydd. Vet flera som har haft konstaterad covid-19 men som sen inte utvecklat antikroppar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu ser jag att npt sånt står faktiskt på FHM:s hemsida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ng-av-immunitet-efter-infektion-med-covid-19/

Kopierat från länken ovan:
"Folkhälsomyndigheten gör nu bedömningen att även personer som haft covid-19-infektion som bekräftats med PCR-prov och tillfrisknat har en mycket låg risk att bli sjuka igen i åtminstone sex månader framåt."

Då borde man ju införa lättade råd även för den gruppen. Iaf 6 månader från positivt PCR-test.
Tycker ändå det är lite svårt hur man ska se på personer som haft Covid-19. Det verkar ju inte vara ge samma skydd som vaccin, även om jag tycker det borde göra det. Min mammas kollega som testades positivt för covid i november och blev därefter frisk, har fått covid igen (positivt test i veckan). Min syster hade covid i augusti förra året och hade inga antikroppar i december...

Jag hade covid i novemver, har dock inte än testat mig för antikroppar men ska göra det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har vi inte ett par stycken bukepersoner som insjuknat mer än en gång redan?
Måste ju vara ganska svårt att veta säkert? Man testar ju positivt även långt efter att man blev frisk. För att vara säker på att man har covid igen måste man ju ha testat negativt vid något tillfälle emellan, kanske inte är så vanligt?
Annars svårt att veta om man har omgång 2 av covid eller om det är en annan förkylning men man fortfarande testar positivt efter första omgången.
 
Har vi inte ett par stycken bukepersoner som insjuknat mer än en gång redan?
Min kusin är ett exempel. Hon hade bekräftad Covid i februari förra året. Testade sen positivt för antikroppar (och negativt för Covid) i september. I slutet av december blev hon sjuk igen och testade positivt för Covid.
 
Jag förundras ibland över de som har otur nog att drabbas två gånger av covid, medan jag som fått arbeta på min arbetsplats hela tiden och, erkänner jag, är nog inte så noga med rengöringen som jag hade kunnat vara inte blivit smittad någon gång. (Vad jag vet iallafall, var förkyld en gång i höstas men jag gjorde ett självtest som var negativt.)
Lite "lustigt" hur olika det kan vara!
 
Jag förundras ibland över de som har otur nog att drabbas två gånger av covid, medan jag som fått arbeta på min arbetsplats hela tiden och, erkänner jag, är nog inte så noga med rengöringen som jag hade kunnat vara inte blivit smittad någon gång. (Vad jag vet iallafall, var förkyld en gång i höstas men jag gjorde ett självtest som var negativt.)
Lite "lustigt" hur olika det kan vara!
Det är väl som med de flesta andra sjukdomar, man är mer eller mindre mottaglig för dem. Det påstås ju också att vissa kan ha ett genetisk skydd - det kanske du har?
 
Det har nog att göra med att folk har en tendens att dricka mer och tappa omdömet på kvällen än de gör dagtid, om man ska vara krass.
Det här verkar otroligt många ha otroligt svårt att förstå (obs att jag inte syftar på någon på Buke nu). Jag vet inte hur många bittra kommentarer jag såg på temat "öööh, smittar viruset mer då eller?" på Facebook och liknande när den där regeln om ingen alkoholförsäljning efter kl 20 trädde i kraft. Till och med hyfsat intelligenta personer i mitt nätverk ställde den frågan, på fullaste allvar. Jag fattar inte hur det inte kan vara solklart för folk att det inte har något med viruset som så att göra, utan folks beteende. 🙄
 
Det här verkar otroligt många ha otroligt svårt att förstå (obs att jag inte syftar på någon på Buke nu). Jag vet inte hur många bittra kommentarer jag såg på temat "öööh, smittar viruset mer då eller?" på Facebook och liknande när den där regeln om ingen alkoholförsäljning efter kl 20 trädde i kraft. Till och med hyfsat intelligenta personer i mitt nätverk ställde den frågan, på fullaste allvar. Jag fattar inte hur det inte kan vara solklart för folk att det inte har något med viruset som så att göra, utan folks beteende. 🙄
Men folks beteende skiljer sig från Harrys 20:30 en fredagkväll kontra espresso house 20:30 en tisdag.
 
Det är väl som med de flesta andra sjukdomar, man är mer eller mindre mottaglig för dem. Det påstås ju också att vissa kan ha ett genetisk skydd - det kanske du har?
Ja det är ju möjligt. Jag har lekt med tanken att jag verkar skyddad mot vinterkräksjukan, och att det är kanske något liknande där.

Men jag jobbar dock i en arbetsgrupp som egentligen jobbar för nära varandra (vi delar kontor mycket) och så går vi mycket runt i huset, men ingen av oss har blivit sjuk (om jag minns rätt). Det är runt 5 personer.
Dock så har ett par arbetare från IT (som vi ändå jobbar ganska nära med) varit bekräftat smittade.
Det är nog en hel del tur och otur, men det är lite märkligt ändå.
 
Ja det är ju möjligt. Jag har lekt med tanken att jag verkar skyddad mot vinterkräksjukan, och att det är något liknande där.

Men jag jobbar dock i en arbetsgrupp som egentligen jobbar för nära varandra (vi delar kontor mycket) och så går vi mycket runt i huset, men ingen av oss har blivit sjuk (om jag minns rätt). Det är runt 5 personer.
Dock så har ett par arbetare från IT (som vi ändå jobbar ganska nära med) varit bekräftat smittade.
Det är nog en hel del tur och otur, men det är lite märkligt ändå.
Min mamma har samma tanke, hon var tvungen att rycka in på ett äldreboende där smittan gick amok. Hon och en annan var de enda som inte fick det. Hon är även en sån som aldrig drabbas av vinterkräksjukan så vissa har ett immunförsvar utan dess like.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 588
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp