Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svårt att säga vi är ineffektiva när vi förbrukar vaccinet i princip bums det kommer in. Det som bromsar är ju tillgången på vaccin och det förändras inte av hur du organiserar det praktiskt på mottagningen.
Du menar väl inte att vi hade haft fler vaccinerade om vi bara hade trängts och köat mer på vaccinationsställena? :confused:
Det enda jag kan säga är att planeringen verkar vara helt off. Min mor har i flera veckor fått höra att ”om ett par dagar får du din första dos”
 
Här är det sportlov just nu. I eftermiddags kom uttalande från regionens smittskyddsläkare om att högstadier och gymnasier rekommenderas distansundervisning nästa vecka, efter lovet. Och nån timme senare kom mejl från högstadiesonens klassföreståndare att det blir så. Tur att sonen var förutseende och tog hem alla sina mappar sista dagen före lovet. (de var i skolan på deltid sista 4 veckorna före lovet)
Gymnasiedöttrarna fick mejl om deltid på distans så sent som igår, vi får väl se hur länge det dröjer innan den informationen dras tillbaka.
Vi är rätt trötta på att trampa på varandra här hemma hela dagarna... Tre hemmapluggande tonåringar, hemmajobbande make och så jag som också pluggar på distans. Men det är bara att bita ihop och traggla vidare.
 
Jag blir lite nyfiken här på var @Tualma sagt - är det helt uteslutet att få första dosen av ett vaccin och andra av ett annat? Jag vet att en del fungerar på ett vis och andra på ett annat, men bland de som fungerar på samma vis tänker jag.
Vad jag har läst är att det pågår forskning på detta, men det är inget som är godkänt att göra ännu.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag ville vaccinera mig mot svininfluensan - men det var under hela perioden vaccinationen pågick så hann de inte till min prioriteringsgrupp i Stockholm
Hade man prioritering på samma sätt då? Bodde visserligen i uppsala då men där var det enkelt att vaccineras tex i en av universitetsbyggnaderna var det dropp in. Jag vaccinerade mig utan problem då och var då 20 något plus absolut frisk.
 
Alltså alla på SÄBO, och andra äldreboenden, är i stort sett färdigvaccinerade i Östergötland. De flesta med hemsjukvård och hemtjänst också.
Många har vaccinerats i hemmet, och andra har fått åka till ordinarie vårdcentral, med särskilda insatser för dessa.
Just nu pågår det huvudsakligen vaccination av vårdpersonal, samt kompletteringar bland de allra högst prioriterade.

Det här med vaccinationscentraler långt borta, handlar alltså inte om de där allra sköraste, utan om dels alla såpass friska 70+ (65+) och senare 60+, som inte får åka till vårdcentraler i sin hemkommun eller ens grannkommunen, och inte minst "resten av befolkningen", alltså fas 4, alla friska 18-59 år.

Alla 70+ kör inte bil. Alla som inte har hemtjänst, är inte jättepigga och kan inte åka kollektivt en hel dag, även om de klarar sig OK hemma, när en granne eller anhörig handlar sådant som inte finns i lokal lanthandel.
De behöver dessutom skjuts till närmsta busshållplats, som kan ligga många mil bort, och behöver då sitta i en bil med någon, som kan vara smittförande.
De som har längst till närmsta busshållplats i just min socken, har 3 mil till busshållplatsen. I grannsocknen ännu längre. De råkar dessutom bo väldigt nära en stor ort i grannlänet, dit det (hoppsan, så konstigt det blir ibland) går bussar regelbundet (grannlänets kollektivtrafik), men där är de naturligtvis inte kan/får vaccinera sig.

Breven som skickas ut för att kalla till vaccination/instruktioner för tidsbokning, skickas ut i åldersordning. Det ska ha skickats ut brev, men hittills har inte ens de av oss kända 85+ fått några brev.

Dessutom så är många de tveksamma till att besöka ett center i staden, eftersom de är rädda för smitta. Jag har ett antal äldre "grannar" som uttryckt denna tvekan.

Bland de yngre, 18-59 år, så talas det en hel del om att det blir så besvärligt och långt att åka, och problem med att vara ifrån jobbet en hel dag. Så då tänker de strunta i vaccinering.
Man är inte alls klar med vaccinationerna av de grupper du påstår. De pågår för fullt. Det är fortfarande bara vissa grupper av vårdpersonal som vaccineras, vi ”vanliga” vårdpersonal som inte träffar covidpatienter är inte ens nära vaccin än.
Och vaccination pågår för fullt på vårdcentralerna. Att det bara skulle vara två vårdcentraler som kan/får vaccinera är helt felaktigt.
 
Han är säkert väldigt kompetent. Men han sa inte att den VAR farligare, utan att den KAN vara farligare, om än med svaga bevis. Jag läser inte som att det finns några fastställda slutsatser, ännu. Men självklart ska vi vara vaksamma.

Sen tror jag tyvärr att dom som skiter i restriktionerna inte kommer bry sig på grund av den typen av artiklar. Däremot kommer dessa artiklar skrämma redan uppskrämda, och det ser jag ingen poäng med. Dom som agerar omdömeslöst tror jag behöver andra typer av insatser i så fall. Vad det skulle vara vet jag dock inte. Men kanske är jag bara cynisk.

Självklart ska vi ta till oss av andra länders forskning och rön. Och jag är säker på att experterna på våra myndigheter läser och utvärderar dessa.
Jag tror också det är svårt att göra jämförelser mellan hur olika länder hanterat det. Det finns för många parametrar för att dra slutsatser om vem som klarat av pandemin bäst än så länge. Detta lär forskas på.

Sen att du kan se skillnad på trovärdigt och troll betyder inte att andra alltid kan det. Jag tror på en sansad och vetenskaplig kommunikation.
Annars står vi där med tomma toalettpappershyllor och bunkrad pasta igen ;)

Folk måste ha levt på pasta det senaste året för att äta upp allt de bunkrade förra året. För att inte tala om bönor och konserver.
 
Hade man prioritering på samma sätt då? Bodde visserligen i uppsala då men där var det enkelt att vaccineras tex i en av universitetsbyggnaderna var det dropp in. Jag vaccinerade mig utan problem då och var då 20 något plus absolut frisk.
Man hade uttalade prioriteringsordningar med riskgrupper samt ungdomar och deras familjer. Friska vuxna blev ombedda att vänta.
 
Att sälja alkohol är redan förbjudet efter visst klockslag (minns inte vilket men i samma region) så det kan knappast ha med det att göra.
Då har jag ingen aning, jag har inte läst reglerna du menar. Här var man i och för sig tvungen att avsluta sina drinkar innan utsatt klockslag, kanske har de gjort så för att förenkla för restaurangerna på något vänster?
Svårt att slänga ut gästen som beställt in sin vinflaska klockan åtta men vill sitta och suga på den till klockan tio.
Bara spekulerar.
Folk i allmänhet har kanske svårare att bete sig efter skymning?
 
Ja ja nämen vi kör väl lockdown in 6-8 veckor till då :wtf::banghead::arghh::arghh::arghh:


Hur stark lockdown har ni?

Här ska det ges besked om fortsättningen på måndag. Nu har vi en "lockdown light" men med ökande smittal ser det inte ut som att det blir ngr lättnader. Generellt satsar Österrike pa test, det krävs ett negativt test (eller intyg pa att man haft Covid senaste 6 manaderna) för mycket, tex frisör och det pratas om att det kommer krävas vid ev fler öppningssteg, tex resturangbesök, teater osv.

From mandag kommer alla över 16 (yngre testas iaf 1-2 ggr/v i skolan) fa 5 hemtester per manad sa man kan testa sig själv hemma en gang/v.

Vi hade lockdown i Mars forra aret nar det kom till Seattle, men de lattade pa stangningarna ganska fort och sedan har vi haft stranga restrictioner (inga barer, restauranger, etc oppna efter 9 - 10) pa kvallarna, munskydd och 2 meters avstand, begransat antal i butiker, etc ...)

Har har vi inga tester pa det sattet, (tyvarr!) men alla som ska jobba pa intensivvarden tex maste vaccinera sig ... det ar manga yrkeskategorier de sager det om nu. Aven larare har i var stad. Det ar dock inte helt klart annu och jag foljer inte den discussionen da jag sag till att jag var forst i kon att vaccinera mig. :p

<snip>

Jag har för övrigt åter läst på och nej grupp 2 kommer inte vaccineras annat än på redan angivna adresser = bussresa till staden tant Agda och farbror Einar skytt som pesten alternativt skjuts av anhöriga.
<snip>

Jag laste det ordet manga ganger. Manga! och varje gang laste jag att tant Agda och farbror Einar skulle skjutas. Jag hann nastan blir riktigt upprord pa hur elaka myndigheterna var mot Tant Agda och Farbror Einar. :rofl:
 
Johnson&Johnsons vaccin later intressant,verksamhet pa 82-88% (lite variation mellan olika studier), verkar ha ungefär lika bra effekt pa alla nu kända varianterna, förvaras i vanlig kylskapstemperatur och det behövs bara en dos.
Åh det vore super om det kunde börja användas också, jag har fobi för sprutor så det vore skönt att bara behöva göra det en gång!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Man hade uttalade prioriteringsordningar med riskgrupper samt ungdomar och deras familjer. Friska vuxna blev ombedda att vänta.
Hum vaccinationsrummen på universitetet sattes inte upp i början men när de kom så var den rekommendation vi fick att vaccinera oss. Kommer väl ihåg köerna på Ekonomikum där det bla fanns "vaccinationsrum". Skulle vara märkligt om detta gjordes i strid med prioriteringsordningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 703
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp