Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min mamma har samma tanke, hon var tvungen att rycka in på ett äldreboende där smittan gick amok. Hon och en annan var de enda som inte fick det. Hon är även en sån som aldrig drabbas av vinterkräksjukan så vissa har ett immunförsvar utan dess like.
Huh, det skulle vara intressant om man kunde läsa forskning eller testa sig ang. det.

Å andra sidan så har jag länge varit en sån där som tror på att få immunförsvaret att tåla saker, inte dalta med det typ, kanske det har faktiskt hjälpt! :rofl:
 
Jag tänkte att jag hade för mig att det fanns ett självtest för immun mot vinterkräksjukan och jodå det fanns ju. Stod i informationen att drygt 20% av Sveriges befolkning är immuna.
Vore kanske intressant att testa 🤔
 
Generellt, ja. Helt klart. Det är vetenskapligt bevisat att en persons omdömesförmåga försämras av alkohol. Det är inte vetenskapligt bevisat att en persons omdömesförmåga försämras av kaffe eller te.

(jag antar här att Harrys är någon slags bar)
Harrys är det uteställe som finns i medelstora städer dit folk går, inte för att det är bra. Utan för att det är det som finns. Men det är väl det folk reagerar på. Varför stänga allt 20:30 punkt när det finns massa verksamheter som inte ens serverar alkohol som dras med i fallet.
 
Harrys är det uteställe som finns i medelstora städer dit folk går, inte för att det är bra. Utan för att det är det som finns. Men det är väl det folk reagerar på. Varför stänga allt 20:30 punkt när det finns massa verksamheter som inte ens serverar alkohol som dras med i fallet.
Jag tänkte att det kanske är en kompromiss? Man vill väl egentligen begränsa folks rörelse så mkt som möjligt men kompromissar för att inte stänga helt?
 
Harrys är det uteställe som finns i medelstora städer dit folk går, inte för att det är bra. Utan för att det är det som finns. Men det är väl det folk reagerar på. Varför stänga allt 20:30 punkt när det finns massa verksamheter som inte ens serverar alkohol som dras med i fallet.
Aha. Jag syftade endast på "ingen alkohol efter kl 20"-regeln, som väl kom i början av året någon gång, i mitt inlägg. Den här nyare restriktionen om att ställen måste stänga kl 20:30 har jag inte koll på (än) så det var inte alls den jag menade.
 
Aha. Jag syftade endast på "ingen alkohol efter kl 20"-regeln, som väl kom i början av året någon gång, i mitt inlägg. Den här nyare restriktionen om att ställen måste stänga kl 20:30 har jag inte koll på (än) så det var inte alls den jag menade.
Den kom idag tror jag, inte konstigt att du inte har koll på den än :D
 
Jag tänkte att det kanske är en kompromiss? Man vill väl egentligen begränsa folks rörelse så mkt som möjligt men kompromissar för att inte stänga helt?
Men ändå så var det viktigt att få iväg skidresenärerna till fjällen. För att smittan sprids var man än är. Förstår mig inte på hur de som bestämmer tänker.
 
Min mamma har samma tanke, hon var tvungen att rycka in på ett äldreboende där smittan gick amok. Hon och en annan var de enda som inte fick det. Hon är även en sån som aldrig drabbas av vinterkräksjukan så vissa har ett immunförsvar utan dess like.
Ang vinterkräksjukan så handlar det om att man saknar en gen som gör att det inte finns någon för receptor för caliviruset (vinterkräksjukan) att fästa sig vid. Man kan alltså inte bli smittad hur mycket smitta man än blir utsatt för. Så det har inte riktigt något med immunförsvaret att göra.

Det är ju inte omöjligt att det kan finnas något liknande för covid-19, men än så länge har jag inte sett någon forskning om det iaf.
 
Aha. Jag syftade endast på "ingen alkohol efter kl 20"-regeln, som väl kom i början av året någon gång, i mitt inlägg. Den här nyare restriktionen om att ställen måste stänga kl 20:30 har jag inte koll på (än) så det var inte alls den jag menade.

Den kom idag tror jag, inte konstigt att du inte har koll på den än :D
Jag kanske missar något här men regeln att restaurangerna måste stänga kl. 20.30 har ju funnits ett tag nu. Infördes väl samtidigt som alkoholförbudet från 20.00 infördes. Dvs från 20.00 får restaurangerna inte ta emot beställningar för alkohol, men gästerna behöver inte lämna restaurangen kl. 20.00 utan senast kl. 20.30. På detta sätt har det i alla fall varit de få gångerna jag har varit på restaurang sen kl 20.00-regeln kom.

För mig är det logiskt med två tider, för beställer man något säg 19.50 så bör man ju få lite tid att dricka det. Dock måste tiden vara begränsad för att förhindra att folk beställer mkt alkohol och på så sätt kringår alkoholförbudet. Därav stängning en halvtimme efter.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Harrys är det uteställe som finns i medelstora städer dit folk går, inte för att det är bra. Utan för att det är det som finns. Men det är väl det folk reagerar på. Varför stänga allt 20:30 punkt när det finns massa verksamheter som inte ens serverar alkohol som dras med i fallet.
Det är den svenska avundsjukan som talar bara. Om alla som serverar alkohol måste stänga 20.30 pga att de serverar alkohol så tycker de ju att det är orättvisst om de som serverar kaffe får ha öppet till 21 eller längre. Det märks rätt tydligt när restaurangägare och andra företagare pratar om olika regler, hur ORÄTTVIST de tycker att det är med de olika reglerna för bu och bä. Alltså måste alla stänga samma tid.

Jag förstår inte vad folk gnäller om? Man FÅR gå på restaurang och äta och beställa alkohol, men måste göra det före 20.00. Lite anpassning efter pandemin vore kanske på sin plats?!
 
Jag förstår inte vad folk gnäller om? Man FÅR gå på restaurang och äta och beställa alkohol, men måste göra det före 20.00. Lite anpassning efter pandemin vore kanske på sin plats?!
Anpassning efter rimliga regler är väl en sak men att slå sönder landets ekonomi och enskildas ekonomi för något som mest liknar astrologi är rätt märkligt. För mig ligger en regel om att inte ha restauranger öppna efter kl 20.30 på samma nivå som en regel om att det plötsligt skulle bli förbjudet att ha beigea byxor på sig pga smittspridning. Populism, och sådant här kvasivetenskapligt räknar jag dit, är aldrig tilltalande.
 
Anpassning efter rimliga regler är väl en sak men att slå sönder landets ekonomi och enskildas ekonomi för något som mest liknar astrologi är rätt märkligt. För mig ligger en regel om att inte ha restauranger öppna efter kl 20.30 på samma nivå som en regel om att det plötsligt skulle bli förbjudet att ha beigea byxor på sig pga smittspridning. Populism, och sådant här kvasivetenskapligt räknar jag dit, är aldrig tilltalande.
Du och jag brukar inte ha samma mening om mycket, men här håller jag med helt och fullt!
 
Anpassning efter rimliga regler är väl en sak men att slå sönder landets ekonomi och enskildas ekonomi för något som mest liknar astrologi är rätt märkligt. För mig ligger en regel om att inte ha restauranger öppna efter kl 20.30 på samma nivå som en regel om att det plötsligt skulle bli förbjudet att ha beigea byxor på sig pga smittspridning. Populism, och sådant här kvasivetenskapligt räknar jag dit, är aldrig tilltalande.
Fast du FÅR gå på restaurang, du får dricka alkohol så vad är problemet? Restaurangerna FÅR ha öppet och får servera.
 
Fast du FÅR gå på restaurang, du får dricka alkohol så vad är problemet? Restaurangerna FÅR ha öppet och får servera.
Problemet är att smittan sprids exakt lika bra för 20.30 som efter (under förutsättning att folk inte är aspackade för då blir de korkade). En regel som sätter en sådan här gräns tillför inget ur smittspridningssynpunkt utan handlar helt om att man vill visa att man gör något. Om detta något är rimligt eller inte struntar man i.
För mig gör det ingen skillnad för jag går sällan på restaurang utan det handlar om principen att åtgärder ska vara rimliga och effektiva. Den här regeln uppfyller inget av de kraven.
 
Såg precis att åk 8 och 9 samt gymnasiet i min kommun kommer att ha distansundervisning nästa vecka, som så många andra kommuner har valt att göra veckan efter sportlovet. På något vis känns det som om vi nu har nått full cirkel. Det var vid förra årets sportlov som det drog igång på allvar, och här är vi nu.... Samma, trista läge. Ett helt år senare..... O_o
 
Ja det är ju möjligt. Jag har lekt med tanken att jag verkar skyddad mot vinterkräksjukan, och att det är kanske något liknande där.

Men jag jobbar dock i en arbetsgrupp som egentligen jobbar för nära varandra (vi delar kontor mycket) och så går vi mycket runt i huset, men ingen av oss har blivit sjuk (om jag minns rätt). Det är runt 5 personer.
Dock så har ett par arbetare från IT (som vi ändå jobbar ganska nära med) varit bekräftat smittade.
Det är nog en hel del tur och otur, men det är lite märkligt ändå.

Jag har aldrig haft vinterkräksjukan oavsett hur sjuka andra varit men hade troligen Covid-19 i december, dock en mild variant. Ska ta PCR-test och kolla om jag har antikroppar.

Så, de behöver inte vara kopplade till varandra men kan vara det. Men, givetvis är det väl som med alla andra sjukdomar att några har inbyggt skydd, som vid pesten. Några jobbade med pestsmittade hela tiden men blev aldrig sjuka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 588
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp