Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig varit med om att de använder annat än den vita tejpen. Den släpper jättelätt från huden.
Nå, men det har jag, flera gånger. Föredrar den vita tejpen, den släpper lätt. Den bruna håller som rena rama silvertejp. Det kan ha gått bra att ta provet, utan blåmärken eller så och så ser man blåmärke efter tejpen. Den bruna tejpen, inte den vita.
 
Jag har haft olika typer av masker och aldrig haft problem med att inte sitter på plats, inte hört ngn annan som haft det problemet heller. Nu är det fpp2 masker som gäller här och dom sitter helt på plats, däremot inte mina glasögon. Sätter jag glasögonen över masken sitter dom för högt. Sätter jag glasögonen på masken halkar dom ner.
 
Jag har haft olika typer av masker och aldrig haft problem med att inte sitter på plats, inte hört ngn annan som haft det problemet heller. Nu är det fpp2 masker som gäller här och dom sitter helt på plats, däremot inte mina glasögon. Sätter jag glasögonen över masken sitter dom för högt. Sätter jag glasögonen på masken halkar dom ner.
Det där är förbannelsen med att jobba med mask och glasögon
/jobbat mycket med halvmask känns sisådär med skyddsförmågan hos skyddsglasögonen då
 
Jag känner att jag inte har koll alls längre. Hur länge har det varit så??
Betyder det att utomstående heller inte bör besöka Uppland?
Vart har du hittat de nya bestämmelserna?
Det har aldrig varit så i Uppland.

I Uppland gäller just nu fyra olika regionala råd och bestämmelser, beroende på vilket av följande fyra län du befinner dig i:
Stockholms län, Uppsala län, Södermanlands län och Västmanlands län.


Gissningsvis frågar du om Region Uppsala/Uppsala län.
Det gäller se'n idag, och står på deras hemsida.
 
Jag kan inte se att det skulle vara speciella regler i uppsala och Stockholm mot förr. Möjligtvis att man efter sportlovet ska ha hemundervisning. Det står inget, som är lätt att hitta om resor annat än att man inte ska resa i onödan och det kan ju inte ses som en nyhet.
 
Fast till ridhuset kanske det inte är så långt? Jag tror att tanken är att man inte ska in på affärer, mackar, matställen eller umgås med andra än de du brukar umgås med osv. Du kanske inte behöver stanna på så många ställen på väg till ridhuset? :)

Nä, till ridhuset är det knappt en mil, så jag stannar inte längs vägen. Men det är ju på intet vis en nödvändig resa, det är enbart för min hobby...
 
Jag känner att jag inte har koll alls längre. Hur länge har det varit så??
Betyder det att utomstående heller inte bör besöka Uppland?
Vart har du hittat de nya bestämmelserna?

Det dök upp på onsdagen under sportlovet... Jag hittade det på krisinformation.se
 
Jag kan inte se att det skulle vara speciella regler i uppsala och Stockholm mot förr. Möjligtvis att man efter sportlovet ska ha hemundervisning. Det står inget, som är lätt att hitta om resor annat än att man inte ska resa i onödan och det kan ju inte ses som en nyhet.

Följ denna länk så hittar du nedanstående citat.

Region Uppsala avråder också från resor inom länet och inom landet som inte är nödvändiga.
 
Det där är förbannelsen med att jobba med mask och glasögon
/jobbat mycket med halvmask känns sisådär med skyddsförmågan hos skyddsglasögonen då

Vi var på arbetsplats i höstas som fick utbrott, mask var då tvingade. Vi höll alla på att trilla ner för branta industritrappor och slå ihjäl oss vid trösklar etc eftersom skyddsglasögon och sjukvårdstrasa över näsan inte är kompatibelt. Skyddsglasögonen immar igen.

Så, vilken risk är värd att ta? Bli smittad av Corona (utomhus), slå ihjäl sig vid fall från 10 meter eller få industriskit i ögonen?
 
Tack. Jag tänkte mer på att det är en rekommendation sedan länge men att man påtalar den igen och trycker lite extra på den.

Nä, det har varit tillåtet att resa utanför länet i perioder, jag fick tex inte hälsa på mina föräldrar i maj som jag tänkt, men däremot i juni och september. Nu får jag inte hälsa på dem längre, hade iofs inte tänkt åka förrän i juli, men själva regeln har varierat.
 
Nä, det har varit tillåtet att resa utanför länet i perioder, jag fick tex inte hälsa på mina föräldrar i maj som jag tänkt, men däremot i juni och september. Nu får jag inte hälsa på dem längre, hade iofs inte tänkt åka förrän i juli, men själva regeln har varierat.

Även om jag tagit mig ut och hämtat häst et.c så har jag levt efter den regeln så jag är nog lite efter där.
Går iofs alltid över länsgränsen när jag går från huset till stallet men jag tror knappast att det räknas. ;) :D
 
I gar, 10 dagar efter andra sprutan, fick jag plotsligt ont i armen dar de satte den. :cautious: Jag hade hort om nagon annan som ocksa fick ont i armen flera dagar senare. Men 10 dagar?:confused:
Det blev helt plotsligt stelt, kliade, och valdigt varmt och rott ... efter att inte kant nagonting alls innan.
Nu ar det nastan borta igen och kanns mycket lite. Mycket markligt vaccin det har.
 
I gar, 10 dagar efter andra sprutan, fick jag plotsligt ont i armen dar de satte den. :cautious: Jag hade hort om nagon annan som ocksa fick ont i armen flera dagar senare. Men 10 dagar?:confused:
Det blev helt plotsligt stelt, kliade, och valdigt varmt och rott ... efter att inte kant nagonting alls innan.
Nu ar det nastan borta igen och kanns mycket lite. Mycket markligt vaccin det har.
Vilket vaccin fick du?
 
Vilket vaccin fick du?

Moderna. Har har alla larare och skolbuss anstallda fatt andra vaccinet (en del far andra den har veckan) innan vi drar igang for fullt igen med nagon sorts "hybrid" schema for resten av aret.
Det var bara sa overraskande nar jag plotsligt insag i gar att vaccinet gjorde sig pamint 10 dagar senare. :confused: Atminstone vet jag att det gor verkan i min kropp.:p
 
Idag har jag stött på nackdelen med de nya Cororna reglerna med max antal besökare/m2.
Skulle hämta ut medicin till hästen (nej det kunde inte vänta till imorgon eftersom den inte finns i min stad och jag dessutom behöver den imorgon bitti). På apoteket så var det som sagt begränsat antal och det sköttes riktigt snyggt av folk men tyvärr så fick då alla stå och vänta utanför butiken. Utanför så passerar folk genom en relativt smal passage in till Ica (finns ytterligare en ingång) och där står även förvaringsskåpen. Resultatet blev att de som inte fick plats inne i butiken fick stå och trängas på en yta som är ca 1/3 av butikens yta och där stod det runt 10 pers + då alla som passerade igenom den där gången som även leder till pantrummet.
Givetvis väldigt speciellt iom hur det är byggt just där men här motverkade verkligen reglerna möjligheten att hålla avstånd. Folk stod varandra och kunde inte flytta sig några m bort eftersom man då inte har chans att se när det blir ens egen tur samt att man då hamnar i utgången från kassorna.
 
Idag har jag stött på nackdelen med de nya Cororna reglerna med max antal besökare/m2.
Skulle hämta ut medicin till hästen (nej det kunde inte vänta till imorgon eftersom den inte finns i min stad och jag dessutom behöver den imorgon bitti). På apoteket så var det som sagt begränsat antal och det sköttes riktigt snyggt av folk men tyvärr så fick då alla stå och vänta utanför butiken. Utanför så passerar folk genom en relativt smal passage in till Ica (finns ytterligare en ingång) och där står även förvaringsskåpen. Resultatet blev att de som inte fick plats inne i butiken fick stå och trängas på en yta som är ca 1/3 av butikens yta och där stod det runt 10 pers + då alla som passerade igenom den där gången som även leder till pantrummet.
Givetvis väldigt speciellt iom hur det är byggt just där men här motverkade verkligen reglerna möjligheten att hålla avstånd. Folk stod varandra och kunde inte flytta sig några m bort eftersom man då inte har chans att se när det blir ens egen tur samt att man då hamnar i utgången från kassorna.
I utrymmet utanför butiken, om det är en gemensam ingång ska även antalet personer begränsas. Syftet med lagen är ju att det inte ska uppstå trängsel.
 
Idag har jag stött på nackdelen med de nya Cororna reglerna med max antal besökare/m2.
Skulle hämta ut medicin till hästen (nej det kunde inte vänta till imorgon eftersom den inte finns i min stad och jag dessutom behöver den imorgon bitti). På apoteket så var det som sagt begränsat antal och det sköttes riktigt snyggt av folk men tyvärr så fick då alla stå och vänta utanför butiken. Utanför så passerar folk genom en relativt smal passage in till Ica (finns ytterligare en ingång) och där står även förvaringsskåpen. Resultatet blev att de som inte fick plats inne i butiken fick stå och trängas på en yta som är ca 1/3 av butikens yta och där stod det runt 10 pers + då alla som passerade igenom den där gången som även leder till pantrummet.
Givetvis väldigt speciellt iom hur det är byggt just där men här motverkade verkligen reglerna möjligheten att hålla avstånd. Folk stod varandra och kunde inte flytta sig några m bort eftersom man då inte har chans att se när det blir ens egen tur samt att man då hamnar i utgången från kassorna.
Tillägg: skicka den här historien till din länsstyrelse så de får en möjlighet att göra tillsyn.
 
I utrymmet utanför butiken, om det är en gemensam ingång ska även antalet personer begränsas. Syftet med lagen är ju att det inte ska uppstå trängsel.
Funkar säkert bra i teorin i praktiken så sket det sig rejält. Vet faktiskt inte hur man skulle kunna få till det mer än genom att kasta ut alla och det löser ju inte att folk måste till apoteket
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 470
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp