Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ändock väldigt frustrerande att vaccineringen bara skjuts fram. Det hade varit LJUVLIGT att kunna komma tillbaka till den trånga förskolemiljön i augusti och vara fullvaccinerad. Det är en ständig bakgrundsoro att indirekt (genom barn och vuxna) möta ett väldigt stort antal människor dag ut och dag in, när man ibland mest skulle vilja isolera sig i hemmet....

Absolut!

Jag har bara hört för många som gnäller över att Sverige är så dåliga på att vaccinera när det är vaccinbolagen som inte kan leverera vaccinerna i de mängder de lovat.
 
Om du med sjukhustejp menar det som används när jag varit och lämnat blodprov och de sätter en liten papperslapp och sedan tejpar "flera meter" tejp på armen, så tror jag att jag hellre väljer snurrade gummiband! Jag förstår inte varför de måste ha så mycket varje gång! När jag ska slita bort den sitter den som berget och när jag väl fått bort den har jag fått bort vart enda hårstrå där den suttit också, snabbrakning på armen delux! Jag får större blåmärke av tejpen än av blodprovstagningen i sig.... :nailbiting:
På min central sätter de en liten bit hudtejp först och lindar sedan med klisterlinda runt armen. Men du får alltså tejp lindad runt armen?
 
Sätt en hudtejp

Sätt en hudtejp högst upp och tejpa tight längs med hela översta delen. Och sätt inte munskyddet för högt upp och se till att forma det utefter din näsa och ditt ansikte (med rena och spritade händer).
Tejpen gör att det sitter på plats och inte immar igen evtl glasögon.

Jag har som tur ingen anledning att använda mask ofta så det har bara varit problem när det varit aktuellt.
Men, en tejp skulle kunna fungera. Däremot fungerar det inte att göra en knut.
 
Jag har litet ansikte och tycker också att munskydden är väldigt stora. Viktigt att forma metallbågen men också att inte "dra ut" hela munskyddet utan bara lite lagom. Det är ju liksom veckat från början. Tycker ändå det blir obekvämt och känns som att det sitter precis under ögonen, men man vänjer sig.
 
Jag har litet ansikte och tycker också att munskydden är väldigt stora. Viktigt att forma metallbågen men också att inte "dra ut" hela munskyddet utan bara lite lagom. Det är ju liksom veckat från början. Tycker ändå det blir obekvämt och känns som att det sitter precis under ögonen, men man vänjer sig.
Det är även viktigt att dra ner munskyddet ordentligt under hakan. Mer än många tror.
 
Jag har litet ansikte och tycker också att munskydden är väldigt stora. Viktigt att forma metallbågen men också att inte "dra ut" hela munskyddet utan bara lite lagom. Det är ju liksom veckat från början. Tycker ändå det blir obekvämt och känns som att det sitter precis under ögonen, men man vänjer sig.
Jag har också litet ansikte, det som fått det att sitta vettigast är att göra som i videon som fanns i länken @hastflicka skrev i ett tidigare inlägg!
 
Jag planerade att hälsa på en person i påsk, men nu har Uppland lokala bestämmelser att jag inte får lämna länet. Bestämmelserna gäller till 30 mars, vilket gör att jag måste gå in i (självvald) karantän innan jag vet om jag ens får åka. Det känns så tråkigt, samtidigt vill jag inte stå där utan någon karantän och så får jag plötsligt åka. Jag misstänker att de lokala bestämmelserna förlängs, men man vet ju aldrig...

De dök fö upp mitt under sportlovsveckan, då flera stallkompisar redan var bortresta. Kanske inte så smart tänkt av beslutsfattarna...
 
Jag planerade att hälsa på en person i påsk, men nu har Uppland lokala bestämmelser att jag inte får lämna länet. Bestämmelserna gäller till 30 mars, vilket gör att jag måste gå in i (självvald) karantän innan jag vet om jag ens får åka. Det känns så tråkigt, samtidigt vill jag inte stå där utan någon karantän och så får jag plötsligt åka. Jag misstänker att de lokala bestämmelserna förlängs, men man vet ju aldrig...

De dök fö upp mitt under sportlovsveckan, då flera stallkompisar redan var bortresta. Kanske inte så smart tänkt av beslutsfattarna...
Det smartaste här varit att bestämma det veckan innan sportlovet. I Västerbotten bör vi inte ens resa inom länet.
 
Det smartaste här varit att bestämma det veckan innan sportlovet. I Västerbotten bör vi inte ens resa inom länet.

Ja, precis! Så de som tänkt åka åtminstone innan kunde ta ställning till om det var värt att sitta en vecka i karantän efteråt. Nu fick de ju veta medan de var borta att de förväntades vara i karantän sedan och det blir kanske lite svårt när man inte hunnit förbereda och handla innan.

Jo, vi ska inte resa inom länet heller, men jag "fuskar" och åker till ridhuset iaf. Jag har verkligen varit supernoga att inte bryta mot några rekommendationer i ett års tid, men jag har tröttnat lite när jag ser hur lite andra bryr sig och när smittan ändå verkar fortsätta grassera. :( Hade tom uppehåll i hoppningen under ett halvår för att inte riskera att belasta sjukvården och då har jag en extremt snäll häst som jag ytterst sällan ramlar av.
 
Ja, precis! Så de som tänkt åka åtminstone innan kunde ta ställning till om det var värt att sitta en vecka i karantän efteråt. Nu fick de ju veta medan de var borta att de förväntades vara i karantän sedan och det blir kanske lite svårt när man inte hunnit förbereda och handla innan.

Jo, vi ska inte resa inom länet heller, men jag "fuskar" och åker till ridhuset iaf. Jag har verkligen varit supernoga att inte bryta mot några rekommendationer i ett års tid, men jag har tröttnat lite när jag ser hur lite andra bryr sig och när smittan ändå verkar fortsätta grassera. :( Hade tom uppehåll i hoppningen under ett halvår för att inte riskera att belasta sjukvården och då har jag en extremt snäll häst som jag ytterst sällan ramlar av.
Fast till ridhuset kanske det inte är så långt? Jag tror att tanken är att man inte ska in på affärer, mackar, matställen eller umgås med andra än de du brukar umgås med osv. Du kanske inte behöver stanna på så många ställen på väg till ridhuset? :)
 
Jag planerade att hälsa på en person i påsk, men nu har Uppland lokala bestämmelser att jag inte får lämna länet. Bestämmelserna gäller till 30 mars, vilket gör att jag måste gå in i (självvald) karantän innan jag vet om jag ens får åka. Det känns så tråkigt, samtidigt vill jag inte stå där utan någon karantän och så får jag plötsligt åka. Jag misstänker att de lokala bestämmelserna förlängs, men man vet ju aldrig...
Mer korrekt Region Uppsala. (= Uppsala Län, <> Uppland)
Och det gäller "onödiga resor både inom och utom Region Uppsala"

/bor dikt an länsgränsen,
passerar den flera gånger på väg till/från jobb,
men är centralt Uppland hela tiden.
 
Jag planerade att hälsa på en person i påsk, men nu har Uppland lokala bestämmelser att jag inte får lämna länet. Bestämmelserna gäller till 30 mars, vilket gör att jag måste gå in i (självvald) karantän innan jag vet om jag ens får åka. Det känns så tråkigt, samtidigt vill jag inte stå där utan någon karantän och så får jag plötsligt åka. Jag misstänker att de lokala bestämmelserna förlängs, men man vet ju aldrig...

De dök fö upp mitt under sportlovsveckan, då flera stallkompisar redan var bortresta. Kanske inte så smart tänkt av beslutsfattarna...
Jag känner att jag inte har koll alls längre. Hur länge har det varit så??
Betyder det att utomstående heller inte bör besöka Uppland?
Vart har du hittat de nya bestämmelserna?
 
På min central sätter de en liten bit hudtejp först och lindar sedan med klisterlinda runt armen. Men du får alltså tejp lindad runt armen?
Nej de lindar inte runt armen, men den där bruna tejpen tas det av två och ibland tre rejäla bitar av för att hålla pappret på plats och så trycker man dit allt. när jag sedan tar av det blir det blåmärke av det för den sitter verkligen hårt.
 
Om man anvander sjukhus tape och lagger en tape efter ovre kanten (det gor manga i operationssalen for att vara sakra pa att deras utandningsluft inte kommer ut ofiltrerad och infekterar under operation) pa masken sa immar inte glasogonen igen.
Titta pa den har videon sa ser ni hur man kan fa masken att sitta battre.
Hur man far sin face mask att passa battre
Tack för video, det räddade min dag och jag slapp ett munskydd som åkte upp i ögat hela tiden.
 
Nej de lindar inte runt armen, men den där bruna tejpen tas det av två och ibland tre rejäla bitar av för att hålla pappret på plats och så trycker man dit allt. när jag sedan tar av det blir det blåmärke av det för den sitter verkligen hårt.
Jag har aldrig varit med om att de använder annat än den vita tejpen. Den släpper jättelätt från huden.
 
Jag kan tycka det finns fog att stänga ner elitidrotten. Verkar ju inte gå så bra ...

"Sylvegård om tredje coronautbrottet: ”Bara small till – pang, pang, pang”
Malmö Redhawks har tvingats till sitt tredje coronauppehåll under säsongen.
– Det kom lite som en chock, det bara small till: pang, pang, pang, säger Patrik Sylvegård, sportchef och vd i Malmö Redhawks"
www.sydsvenskan.se
 
I Holland har de vanliga medierna efter nästan ett år av mer eller mindre lockdown slutligen upptäckt att delar av hästsporten fortsatt i stort sett precis som vanligt genom att göra om tävlingar till pay and jumps. Att köra på under helgen som gick efter att Indoor Brabant släckts ner på grund av rådande EHV-1 smitta var ju inte särskilt smart. Vare sig allmänheten eller övriga hästvärlden är särskilt imponerad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 394
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp