Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg på sociala medier en som tagit Werlabs antigentest så blev lite nyfiken och gick in på deras hemsida och läste. Det är alltså ett test för att påvisa pågående Covidinfektion men man får inte ha några symptom när man tar det, inte nyligen träffat någon som har Covid osv.
Vad är poängen undrar jag? Varför tar man ett sånt test?
 
Så gulligt det där med mänskliga rättigheter, demokrati, och smittspårningsappar!


Citerat från dagens Aftonbladet:

"Polisen i Singapore kommer att få tillgång till den data som man använt sig för att spåra hur befolkningen rör sig i relation till coronavirusets spridning. Polisen kommer att kunna använda datan i brottsutredningar, rapporterar The Guardian.
Tekniken, som bland annat används som en telefonapp, används av nästan 80 procent av befolkningen på 5,7 miljoner, uppger myndigheterna i Singapore efter att ha meddelat att den skulle bli obligatorisk på platser som köpcentrum.
Systemet, TraceTogether, är ett av de mest använda smittspårningssystemen i något land och har väckt en debatt om integritet och sekretess.
Myndigheterna har uppgett att uppgifterna är krypterade, lagras lokalt och endast fångas upp av myndigheter om personer testar positivt för corona.
"Singapores polisstyrka har befogenhet att inhämta all information, inklusive TraceTogether-uppgifter, för brottsutredningar", säger nu Desmond Tan, minister för inrikesfrågor, i parlamentet.
Sekretessproblem har tagits upp om liknande appar i olika länder, däribland Israel och Sydkorea."

Brottsutredningar först, sedan definitionen av vad som är ett brott, och så kan man enkelt hitta oliktänkande...

Den här pandemin hotar demokratin, och mänskliga rättigheter, när man skapar teknik för ett (möjligen gott) syfte, som sedan enkelt kan användas för andra, betydligt otrevligare syften.

Men Singapore är inte en demokrati ens från början så...
 
smittspårningsappar!
Hur mycket sån här data än är anonymiserad, är det ganska lätt på t.ex en population på 10.000.000 invånare gräva fram vem som är vem, om man vet nånting om den man vill gräva fram.

Det påminner lite om det som jag visade i en av dejtingtrådarna, till de som 'inte var oroliga' för att kunna bli avanonymiserade, eftersom 'de hade så vanliga namn'.
Jag tog 'Anna', Sveriges vanliga namn, och placerade henne i Sveriges största kommun, Stockholm. Jag lät sedan Anna ta sig ett nick som anspelade på hennes födelseår, Anna75 - och till sist fick hon speca sitt stjärntecken (och därmed delade upp alla Annor födda 1975 i Stockholm med tolv).

Och vips var vi nere på ett ental av individer. Låga ental.

Konklusionen var att om du nödvändigtvis ska ange stjärntecken, ange fel.
 
Såg på sociala medier en som tagit Werlabs antigentest så blev lite nyfiken och gick in på deras hemsida och läste. Det är alltså ett test för att påvisa pågående Covidinfektion men man får inte ha några symptom när man tar det, inte nyligen träffat någon som har Covid osv.
Vad är poängen undrar jag? Varför tar man ett sånt test?
Var och testade med hos dom nu under jul, jobbet betalar.
Ett försök att bryta smittan innan fler blir sjuka i stället för att spåra efter det konstaterats att någon blivit sjuk.
 
Ja, såhär hårda restriktioner har vi inte haft sedan i april/maj. :(

Nu väntar vi bara på att England ska haka på också, vilket de lär göra ikväll.

Just nu kanns det allt valdigt kampigt, med de absolut exploderande siffrorna som UK upplever. Att ga tillbaka till Lockdown med nagon ljusning langt borta pa horisonten ("varen", nar den nu ar) ar bara..... euuguh. Sa hemskt. epidimier ar ju extra hemska eftersom den manskliga instinkten ar att soka stod i andras samvaro under traumatiska/stressfulla situationer, och har ar det precis det vi inte far gora!

Jag ar glad att jag har en flatmate som jag trivs bra med, och att vi har ett vaccin som rullas ut - aven fast jag redan ar emotionellt forberedd for att vaccinet inte blir den raddningen vi hoppas pa (inte for att jag ar vaccinskeptiker, utan bara for att jag ar en otrolig pessimisst som ofta forvantar mig det varsta!)
 
Nej, jag menar att det här är en partsinlaga av några som verkar hävda att just de vet bäst, och då måste man ju titta på vad de kan tänkas vara för typer. Det framgår ju inte vad de har för agenda, annat än att kasta skit på andra svenska myndigheter än de dessa personer tillhör.

Deras agenda framgår med all önskad tydlighet; en effektivare bekämpning mot viruset. Vad är det för dold agenda du funderar kring egentligen? Att de vill att fler människor ska avlida eller skadas av viruset?
 
Deras agenda framgår med all önskad tydlighet; en effektivare bekämpning mot viruset. Vad är det för dold agenda du funderar kring egentligen? Att de vill att fler människor ska avlida eller skadas av viruset?
Vad vill du bekämpa? Demokrati, frihet och en fungerande ekonomi?.

Det går antagligen att, åtminstone tillfälligt, minska smittspridning till noll, genom att låsa in varenda kotte under en tid.

Ett sådant förfarande lär ha fruktansvärda konsekvenser, både mänskligt, för samhällskontraktet, och för ekonomi och näringsliv.
 
Var och testade med hos dom nu under jul, jobbet betalar.
Ett försök att bryta smittan innan fler blir sjuka i stället för att spåra efter det konstaterats att någon blivit sjuk.
Hur många helt asymptomatiska smittbärare hittar man egentligen bland "vanligt" folk om man inte testar var och varannan dag under en längre period? Känns som mycket pengar till tveksam nytta? Men visst, bryter det nån smittkedja så..
Jag är ju mer lur på att privatpersoner som gör ett sådant här test har ett annat syfte med det (dvs att kunna leva friare och inte följa rekommendationerna). Men testet säger ju bara ifall dom hade Covid när testet togs, dom kan ju ha fått det efteråt utan att veta om det. Jag hoppas dom tänker på det när dom reser runt/gymmar/hälsar på folk osv..
 
Deras agenda framgår med all önskad tydlighet; en effektivare bekämpning mot viruset. Vad är det för dold agenda du funderar kring egentligen? Att de vill att fler människor ska avlida eller skadas av viruset?

Men jag fattar inte det där riktigt, varför är det så fruktansvärt hemskt att folk dör eller skadas av detta virus- (alltså det låter på många att om viruset bara försvinner så minsann kommer inga att dö), när fler dör och skadas av rökning och fetmarelaterade sjukdomar? Bara ett ex.

Angående belastning på sjukvården så kan det säkerligen vara så att ovan nämnda i-lands överflödsleverne belastar sjukvården mer- och det är en stor orsak till att sjukvården redan innan låg i bott eller nära.
 
Vad vill du bekämpa? Demokrati, frihet och en fungerande ekonomi?.

Det går antagligen att, åtminstone tillfälligt, minska smittspridning till noll, genom att låsa in varenda kotte under en tid.

Ett sådant förfarande lär ha fruktansvärda konsekvenser, både mänskligt, för samhällskontraktet, och för ekonomi och näringsliv.

Du drar på konstiga växlar baserat på ingenting. Jag är i grunden fientlig mot lagstiftande åtgärder överlag och har inte funderat särskilt mycket på om det behövs för att bekämpa smittspridningen i samhället. Varför skulle jag göra det, när FHM och regeringen inte ens utnyttjar de verktyg de har, i form av kommunikation rekommendationen, på ett vettigt sätt?
 
Vad exakt kunde FHM och regering och riksdag gjort annorlunda inom svenska lagstadgade begränsningar undrar man stilla?

För mycket för att kunna sammanfatta i ett inlägg. Men för att ta ett exempel så borde inte FHMs representanter kommunicerat i Mars att "Inga alls" smittar medan de är asymtomatiska mer än möjligtvis timmar innan de får symptom. För att månaden efter, i April, kommunicera att 90-99% av som smittas förblir asymtomatiska. Framförallt inte när båda, totalt galna ståndpunkter, gick rakt emot all publicerad forskning på området vid tidpunkterna.
 
Så gulligt det där med mänskliga rättigheter, demokrati, och smittspårningsappar!


Citerat från dagens Aftonbladet:

"Polisen i Singapore kommer att få tillgång till den data som man använt sig för att spåra hur befolkningen rör sig i relation till coronavirusets spridning. Polisen kommer att kunna använda datan i brottsutredningar, rapporterar The Guardian.
Tekniken, som bland annat används som en telefonapp, används av nästan 80 procent av befolkningen på 5,7 miljoner, uppger myndigheterna i Singapore efter att ha meddelat att den skulle bli obligatorisk på platser som köpcentrum.
Systemet, TraceTogether, är ett av de mest använda smittspårningssystemen i något land och har väckt en debatt om integritet och sekretess.
Myndigheterna har uppgett att uppgifterna är krypterade, lagras lokalt och endast fångas upp av myndigheter om personer testar positivt för corona.
"Singapores polisstyrka har befogenhet att inhämta all information, inklusive TraceTogether-uppgifter, för brottsutredningar", säger nu Desmond Tan, minister för inrikesfrågor, i parlamentet.
Sekretessproblem har tagits upp om liknande appar i olika länder, däribland Israel och Sydkorea."

Brottsutredningar först, sedan definitionen av vad som är ett brott, och så kan man enkelt hitta oliktänkande...

Den här pandemin hotar demokratin, och mänskliga rättigheter, när man skapar teknik för ett (möjligen gott) syfte, som sedan enkelt kan användas för andra, betydligt otrevligare syften.

Men Singapore är inte en demokrati ens från början så...
Jobbigt om folk kommer på att dom faktiskt kan lämna mobilen hemma när dom går ut då måste staten kanske börja chipvaccinera människor...
 
Hur många helt asymptomatiska smittbärare hittar man egentligen bland "vanligt" folk om man inte testar var och varannan dag under en längre period? Känns som mycket pengar till tveksam nytta? Men visst, bryter det nån smittkedja så..
Jag är ju mer lur på att privatpersoner som gör ett sådant här test har ett annat syfte med det (dvs att kunna leva friare och inte följa rekommendationerna). Men testet säger ju bara ifall dom hade Covid när testet togs, dom kan ju ha fått det efteråt utan att veta om det. Jag hoppas dom tänker på det när dom reser runt/gymmar/hälsar på folk osv..
Eller hur!
Och hur mycket smittar en som inte har symtom? Det känns faktiskt rätt onödigt att testa folk som inte har symtom och som inte har träffat någon med konstaterad covid. Även om det inte tullar på vårdens resurser så hade det väl varit bättre om de kunnat hjälpa vården istället, men visst då tjänar de väl inga pengar...
Och de kan ju lika gärna vara positiva några dagar senare och smitta arbetsplatsen ändå..folk tenderar ju att inte hålla avstånd.
 
https://www.theguardian.com/global-...il-civil-rights-around-the-world-finds-report

Precis som fruktat. Ja, Sverige har betalat ett högt pris för att vidhålla grundlagsstiftningens kanske viktigaste princip, individers frihet, och i längden är den viktigare än den vidriga pandemi vi befinner oss i just nu. Det är därför det är så viktigt att den tillfälliga pandemilagen granskats så noga och skickats ut på remiss och inte hastas igenom riksdagen.

Vad exakt kunde FHM och regering och riksdag gjort annorlunda inom svenska lagstadgade begränsningar undrar man stilla? Det är intressant att de som protesterat mest mot lockdown och begränsningar i andra länder är de långt på högerkanten. Där argumentet är begränsningar i personlig frihet, exakt den politik Sverige inte fört.
Det där sista om högerkanten i andra länder har gjort mig olustig. Jag är van vid att hålla med vänsterkanten i de flesta länder men nu så är jag inte lika säker även om jag förstår synsättet och poängen bakom dem.

Din länk är ju ett bra exempel på varför det kan vara farligt. Förhoppningsvis så kan man återgå till de vanliga lagarna/reglerna efter detta, men långt ifrån säkert att alla länder kommer att göra det... Men jag tycker att det är väldigt svårt att argumentera mot argumentet att liv borde vara viktigast att rädda i alla lägen, även i fråga om rättigheter etc. För jag förstår deras synpunkt.
 
Eller hur!
Och hur mycket smittar en som inte har symtom? Det känns faktiskt rätt onödigt att testa folk som inte har symtom och som inte har träffat någon med konstaterad covid. Även om det inte tullar på vårdens resurser så hade det väl varit bättre om de kunnat hjälpa vården istället, men visst då tjänar de väl inga pengar...
Och de kan ju lika gärna vara positiva några dagar senare och smitta arbetsplatsen ändå..folk tenderar ju att inte hålla avstånd.

Jag vet två personer (jag själv och en anhörig) som sannolikt blivit smittade av någon som då var symtomfri. Men jag undrar hur vanligt det är och vad som krävs.

Den symtomfria sov över hemma hos mig (i en etta) så vi låg ju och andades samma luft en hel natt.
 
Varför vi ska oroa oss för de båda nya virusvarianterna:

(och innan vi själva slår oss för bröstet; som jämförelse är det fyra av våra sista motsvarande svenska regionsiffror som är markant över den Brittiska toppnoteringen)

new-virus-worrisome.jpg
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 710
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp