Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och vad jag kan se, är endast en av dem epidemiolog, och då inte vad gäller virus?
Typ.

Gunnar Steineck, senior professor i klinisk cancerepidemiologi, Göteborgs universitet
Andrew Ewing, professor i molekylär¬biologi och kemi, Göteborgs universitet
Jan Lötvall, professor i klinisk allergologi, Göteborgs universitet
Jens Stilhoff Sörensen, fil dr, docent, Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet
Anders Vahlne, professor emeritus i klinisk virologi, Karolinska institutet
 
Det som oroar mig är att eftersom de som prioriteras nu, dvs, äldre, är känsliga och dessutom dör av andra orsaker (eg hög ålder) så kan det ge vatten på kranen till anti-vaxers som kan peka på att människor som blivit vaccinerade dör eller blir allvarligt sjuka utan tänka på andra faktorer.
 
Jag vågar påstå att alla siffror i västvärden just nu är glädjesiffror, starkt påverkade av underrapportering under jul- och nyårshelg. Det kommer skutta iväg uppåt, försiktigt den här veckan - och ordentligt nästa.

Jag väntar mig mycket höga nummer från uk idag då vi har över 70k smittade som testades 30 December, och siffrorna därefter är mycket låga eller icke existerande, så när de förs in ordentligt idag oxh imorgon (kanske tom onsdag beroende på hur höga siffror), men jag tror de rapporterade siffrorna kommer ligga runt 80k (har varit runt 50k rapporterade var dag de senaste 6 dagarna).
Håller tummarna men det ser ej ljust i UK fn - hoppas vi kan rulla ut vaccinet så snabbt som bara möjligt!
 
Anders Tegnell kvalificerar sig inte ens som hobbyepidemiolog, än mindre som expert. Det menar ett gäng forskare nu i GP som vill tydliggöra skillnaden mellan tjänstemän (e.g Anders Tegnell & co) och verkliga experter: "Ju fler svenskar som lär sig skilja mellan en tjänsteman och en verklig expert, ju mer optimistiska kan vi vara inför nästa års kamp mot det nya coronaviruset".

De går igenom ett antal myter som Folkhälsomyndigheten sprider och konstaterar: "Förhållningssätt och åtgärder förklarar de låga dödstalen i Norge, andra påståenden motsägs av fakta eller saknar grund. Skillnaden mot Norge visar att Sveriges katastrof till 90 procent varit onödig".

https://www.gp.se/debatt/tegnell-kvalificerar-sig-inte-ens-som-hobbyepidemiolog-1.39302498

Kritik blir nog inte skarpare än så.

Det är intressanta slutsatser när Sverige vidtog till 80 procent samma och liknande åtgärder ganska samtidigt - och länder som var ännu snabbare och hårdare än Norge sitter med dödstal högre än Sverige. Det sitter inte riktigt ihop som en smäck direkt den där faktan eller grunden.
 
Ja. Låter här lite som att du tror att bara epidemiologer är experter på det nya coronaviruset och dess bekämpning?
Nej, jag menar att det här är en partsinlaga av några som verkar hävda att just de vet bäst, och då måste man ju titta på vad de kan tänkas vara för typer. Det framgår ju inte vad de har för agenda, annat än att kasta skit på andra svenska myndigheter än de dessa personer tillhör.
 
Nej, jag menar att det här är en partsinlaga av några som verkar hävda att just de vet bäst, och då måste man ju titta på vad de kan tänkas vara för typer. Det framgår ju inte vad de har för agenda, annat än att kasta skit på andra svenska myndigheter än de dessa personer tillhör.
För universitet är myndigheter, och borde då inte dessa artikelförfattare även de räknas som tjänstemän?
 
Nästa grej jag stör mig på är att många nyhetskanaler (jag följer tidningar, tv-kanaler och sveriges radio via webben) rapporterar om personer som avlider "av covid-19", när myndigheterna redovisar vilka som avlider "med covid-19", vilket inte nödvändigtvis innebär att de avlider av sjukdomen....
Min kollegas 95-åriga dementa farmor repade sig från Covid19 i slutet av november, hon avled i början av December av andra orsaker och kommer alltså hamna i Covid19 statistiken trots att hon inte dog av det. :(

Lika störande som att folk fortfarande hävdar att FoHM hade flockimmunitet som strategi och att de fortfarande påstår att det är Sveriges streategi - hur jävla tjocka kottar i öronen har man?
 
Men 7-dagars-värdet har ju i Tyskland i alla fall gått ner från över 200 till ca 143 idag? Med tanke på att det var jul mitt i med diverse lättnader så har det väl hjälpt rätt bra?

Vi har "bara" varit i riktig lockdown sen 16/12, lightversionen innan det hjälpte inte alls.

Och jag hoppas att skolorna inte öppnar nästa vecka, då tar det nog fart igen. Det bestäms idag, bevakar nyheterna hela tiden och hoppas på pressmeddelande. Även om hemskola är riktigt jobbigt.

Fast det tycker jag är dåligt resultat med tanke på "hård" lockdown i nästan 3v. Jämfört med första lockdownen när siffrorna gick ner till nästan noll. Jag tror helt enkelt att det är för många som struntar i lockdown och därför har den så dålig effekt.
Sen ser jag ett stort problem med hur inställningen blir hos folk av det ständiga hård lockdown, öppet, lätt lockdown, hård lockdown, öppet osv

Nu har den senaste lockdownen här bara varit i straxt över en vecka men jag tror inte att vi kommer se ngr större resultat den här gången.
 
Min kollegas 95-åriga dementa farmor repade sig från Covid19 i slutet av november, hon avled i början av December av andra orsaker och kommer alltså hamna i Covid19 statistiken trots att hon inte dog av det. :(

Lika störande som att folk fortfarande hävdar att FoHM hade flockimmunitet som strategi och att de fortfarande påstår att det är Sveriges streategi - hur jävla tjocka kottar i öronen har man?
Eller som en 62-årig man, som med bekräftad Covid-19 ligger på IVA och till slut dör - som INTE hamnar i statistiken, för att det gått mer än 30 dagar (eller är det 28 i Sverige?) se'n bekräftad smitta.

Men båda fallen kommer väl justeras rätt, då socialstyrelsen samkör sitt dödsorsaksregister med coronastatistiken på onsdagar?
 
Fast det tycker jag är dåligt resultat med tanke på "hård" lockdown i nästan 3v. Jämfört med första lockdownen när siffrorna gick ner till nästan noll. Jag tror helt enkelt att det är för många som struntar i lockdown och därför har den så dålig effekt.
Sen ser jag ett stort problem med hur inställningen blir hos folk av det ständiga hård lockdown, öppet, lätt lockdown, hård lockdown, öppet osv

Nu har den senaste lockdownen här bara varit i straxt över en vecka men jag tror inte att vi kommer se ngr större resultat den här gången.
Om jag inte minns fel, så framförde FoHM att ta i för mycket från början, skulle kunna leda till att folk inte bryr sig när det behövs hårdare tag senare.
 
Det är svårt med beteenden. Jag tycker nog att det varit svårt också i Sverige att ”hålla i”. Det var väldigt bra följsamhet där i april - nu är det svårare. Det räcker alltså med 80% av hårdaste restriktioner för att skapa den trötthetsfaktorn.

Men visst, hade pandemilagar tagits till i april som trotsar grundlagar (på gräns) hade det nog kunnat vara ännu värre.
 
Anders Tegnell kvalificerar sig inte ens som hobbyepidemiolog, än mindre som expert. Det menar ett gäng forskare nu i GP som vill tydliggöra skillnaden mellan tjänstemän (e.g Anders Tegnell & co) och verkliga experter: "Ju fler svenskar som lär sig skilja mellan en tjänsteman och en verklig expert, ju mer optimistiska kan vi vara inför nästa års kamp mot det nya coronaviruset".

De går igenom ett antal myter som Folkhälsomyndigheten sprider och konstaterar: "Förhållningssätt och åtgärder förklarar de låga dödstalen i Norge, andra påståenden motsägs av fakta eller saknar grund. Skillnaden mot Norge visar att Sveriges katastrof till 90 procent varit onödig".

https://www.gp.se/debatt/tegnell-kvalificerar-sig-inte-ens-som-hobbyepidemiolog-1.39302498

Kritik blir nog inte skarpare än så.
Vilken konstig utgångspunkt att ställa upp den motsättningen mellan tjänstemän och experter?
Tjänstemän kan vara experter eller ha andra roller. Experter kan jobba som tjänstemän eller sitta på andra anställningar/uppdrag.
 
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-sa-ser-det-ut-i-din-kommun/

Men du kanske tänkte dig en längre tidsserie, det har ju bara de senaste veckorna med på sidan? Eller en mer översiktlig presentationsform (normal tabell/diagram hade jag uppskattat framför de där prickarna...)
Har inte läst så noga, men verkar som siffrorna de använder ska finnas att hämta hos FHM och sedan är det bara SCBs befolkningssiffra det kombineras med?
Alltså jag har tittat "på de där sidorna", och för att penetrera statistiken ordentligt, så har man föga hjälp av SVT:s, DN:s SVD:s m.fl. normalt sett väldigt trovärdiga media.

Ibland är det presentationen, som i den länkade sidan, knepig, vad är det för fel på tabeller eller stapediagram med "lagom" upplösning? De får gärna ha prickar också, om de vill.
Och så saknar jag en längre översikt i tid.

Och så saknas åldersfördelning, hur många som hamnade på sjukhus, och den där förbjudna frågan, född i Sverige.

För att det ska fungera bra, så kan man för många kommuner, med stor andel landsbygd, också vilja kunna se hur det ser ut på landsbygden, respektive centralorten, respektive eventuella städer/större tätorter i kommunen.

I min kommun finns förutom centralorten, tre st lite större tätorter, samt en massa landsbygd. De tre tätorterna är mycket olika demografiskt sett.
Vår kommun är faktiskt rätt segregerad, om man vill se det så...
 
https://www.theguardian.com/global-...il-civil-rights-around-the-world-finds-report

Precis som fruktat. Ja, Sverige har betalat ett högt pris för att vidhålla grundlagsstiftningens kanske viktigaste princip, individers frihet, och i längden är den viktigare än den vidriga pandemi vi befinner oss i just nu. Det är därför det är så viktigt att den tillfälliga pandemilagen granskats så noga och skickats ut på remiss och inte hastas igenom riksdagen.

Vad exakt kunde FHM och regering och riksdag gjort annorlunda inom svenska lagstadgade begränsningar undrar man stilla? Det är intressant att de som protesterat mest mot lockdown och begränsningar i andra länder är de långt på högerkanten. Där argumentet är begränsningar i personlig frihet, exakt den politik Sverige inte fört.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 710
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp