Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på hans tidigare "meriter" undrar jag ännu mer vad han har för hållhake på hela den svenska makteliten som gång på gång accepterar den monumentala inkompetensen
och som sagt jag menar verkligen hela färgpaletten.
Jag tror inte att han har någon hållhake utan han är helt enkelt bara en social och trevlig person privat med god känsla för vilka personer man skall hålla sig extra väl med.
 
Österrikes lockdown blir förlängd till minst till 25 januari.
Möjligheten att "fritesta" sig och pa det sättet slippa sista (?) veckan röstades ner av oppositionen, inte helt oväntat.
Hoppas skolan far öppna den 18de ända, varken jag eller barnen orkar med mer hemskolan.

Österrikes smittal ligger stabilt just nu, lite variation upp och ner men 7dagarssnitten rör sig inte sa mkt men är ända för högt och oron är stor att det snabbt kan ga upp igen som det gjort i flera länder.

Intressant är en jämförelse med Tyskland som gjordes pa nyheterna häromdagen.
Tyskland har haft 2 veckor längre och en hardare lockdown än oss men ligger ända pa ungefär samma niva som smitttalen här, talen gar inte alls ner som dom borde (och gjorde under första lockdownen). Jag tycker det är ett bevis pa att lockdown inte fungerar längre. Folk orkar inte längre.
Jag tror att man behöver ändra strategi, skippa lockdowns och satsa pa andra säkerhetskoncept. Jobba upp ett nytt förtroende och fa folk att följa med "mjukare" metoder.
 
Såg den här i meme-tråden

Det skojades ju i våras om att "en nyser och 20 skiter på sig" som orsak till varför det bunkrades toapapper.
Nu, sådär 10 månader senare, undrar man ju nästan hur många som har gjort slut på sina lager...
Jag tog den här bilden 17/3-20 på ett av de största Ica Maxi i Stockholm. Sjukt vad mycket papper folk måste ha hemma 😂
F1C960C8-176F-488D-9500-7475F812A4AF.jpeg

Mvh Miks
 
För övrigt tycker jag att det börjar vara ganska ointressant hur många som totalt, sedan pandemins inledning, är smittade. Visst kan siffran nämnas, men den kommer ju liksom öka hela tiden eftersom ingen tidigare konstaterat smittad kommer plockas bort från statistiken.
Det som är intressant är ju att se hur antalet smittade förändras över tid.
Eller, är det något jag missar?
 
För övrigt tycker jag att det börjar vara ganska ointressant hur många som totalt, sedan pandemins inledning, är smittade. Visst kan siffran nämnas, men den kommer ju liksom öka hela tiden eftersom ingen tidigare konstaterat smittad kommer plockas bort från statistiken.
Det som är intressant är ju att se hur antalet smittade förändras över tid.
Eller, är det något jag missar?
Det som är intressant är ju dessutom ett nyantal per capita över ett rullande tidsfönster - och inte ett fast antal.
Om man skulle vilja jämföra kommuner, regioner eller länder.
 
För övrigt tycker jag att det börjar vara ganska ointressant hur många som totalt, sedan pandemins inledning, är smittade. Visst kan siffran nämnas, men den kommer ju liksom öka hela tiden eftersom ingen tidigare konstaterat smittad kommer plockas bort från statistiken.
Det som är intressant är ju att se hur antalet smittade förändras över tid.
Eller, är det något jag missar?

Det är väl alltid nyinfektioner/aktivt smittade som man använder när man jämför eller vad tänker du på?
Eller räknar Sverige annorluna?
 
Det är väl alltid nyinfektioner/aktivt smittade som man använder när man jämför eller vad tänker du på?
Eller räknar Sverige annorluna?
Det redovisas en totalsumma, antalet som smittats sedan pandemins början.
Både i de internationella siffrorna och i de nationella och regionala.
Och den siffran ser jag som ganska ointressant.
 
För övrigt tycker jag att det börjar vara ganska ointressant hur många som totalt, sedan pandemins inledning, är smittade. Visst kan siffran nämnas, men den kommer ju liksom öka hela tiden eftersom ingen tidigare konstaterat smittad kommer plockas bort från statistiken.
Det som är intressant är ju att se hur antalet smittade förändras över tid.
Eller, är det något jag missar?
Överhuvudtaget, så är det svårt att få fram sådant som gör att det finns något vettigt att fundera över, vad avser statistik runt Covid-19.

Hur många är vid ett givet tillfälle inlagda på sjukhus? På IVA? Hur många kan skrivas ut/tillfrisknade? Hur såg åldersstrukturen på de inlagda vid det givna tillfället ut? Ålder på de avlidna? Och så den där jätteförbjudna frågan, födda i Sverige?

Det tycks totalt vara färre inlagda på sjukhus under den här toppen, när man gräver i statistiken, än det var i våras.
Men är det samma demografiska grupper?

Och så det där med nyinsjuknade per kommmun och 100.000 personer, per tidsenhet, som är jättesvårt att hitta...
 
Och så det där med nyinsjuknade per kommmun och 100.000 personer, per tidsenhet, som är jättesvårt att hitta...
Den är ju egentligen jättelätt att hitta, eftersom den presenteras av FoHM varje torsdag.
Men då som rådata, så du måste själv trixa ett par grepp under tio-tjugo sekunder, för att få ut nåt användbart.
 
Det redovisas en totalsumma, antalet som smittats sedan pandemins början.
Både i de internationella siffrorna och i de nationella och regionala.
Och den siffran ser jag som ganska ointressant.

Det håller jag med om, men jag tycker inte att det är den siffran som brukar vara den som det pratas mest om, den finns med som en del i statestiken men inte mer.

Fast jag har inte jättebra koll på Sveriges statesik måste jag erkänna, kollar mest övergripande.
 
Överhuvudtaget, så är det svårt att få fram sådant som gör att det finns något vettigt att fundera över, vad avser statistik runt Covid-19.

Hur många är vid ett givet tillfälle inlagda på sjukhus? På IVA? Hur många kan skrivas ut/tillfrisknade? Hur såg åldersstrukturen på de inlagda vid det givna tillfället ut? Ålder på de avlidna? Och så den där jätteförbjudna frågan, födda i Sverige?

Det tycks totalt vara färre inlagda på sjukhus under den här toppen, när man gräver i statistiken, än det var i våras.
Men är det samma demografiska grupper?

Och så det där med nyinsjuknade per kommmun och 100.000 personer, per tidsenhet, som är jättesvårt att hitta...
I min region är det någon enstaka ny avliden per dag och i nästan samtliga fall då dess ålder nämnd handlar det om personer som är minst 70, ofta över 80 och ibland över 90 år. Och ja, det är jättesorgligt att de dör. Men det är ju ändå äldre (och inte helt otroligt med fler riskfaktorer) som har en sannolikt kort återstående livstid oavsett covid eller inte.

Nästa grej jag stör mig på är att många nyhetskanaler (jag följer tidningar, tv-kanaler och sveriges radio via webben) rapporterar om personer som avlider "av covid-19", när myndigheterna redovisar vilka som avlider "med covid-19", vilket inte nödvändigtvis innebär att de avlider av sjukdomen....
 
Och så det där med nyinsjuknade per kommmun och 100.000 personer, per tidsenhet, som är jättesvårt att hitta...
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-sa-ser-det-ut-i-din-kommun/

Men du kanske tänkte dig en längre tidsserie, det har ju bara de senaste veckorna med på sidan? Eller en mer översiktlig presentationsform (normal tabell/diagram hade jag uppskattat framför de där prickarna...)
Har inte läst så noga, men verkar som siffrorna de använder ska finnas att hämta hos FHM och sedan är det bara SCBs befolkningssiffra det kombineras med?
 
Österrikes lockdown blir förlängd till minst till 25 januari.
Möjligheten att "fritesta" sig och pa det sättet slippa sista (?) veckan röstades ner av oppositionen, inte helt oväntat.
Hoppas skolan far öppna den 18de ända, varken jag eller barnen orkar med mer hemskolan.

Österrikes smittal ligger stabilt just nu, lite variation upp och ner men 7dagarssnitten rör sig inte sa mkt men är ända för högt och oron är stor att det snabbt kan ga upp igen som det gjort i flera länder.

Intressant är en jämförelse med Tyskland som gjordes pa nyheterna häromdagen.
Tyskland har haft 2 veckor längre och en hardare lockdown än oss men ligger ända pa ungefär samma niva som smitttalen här, talen gar inte alls ner som dom borde (och gjorde under första lockdownen). Jag tycker det är ett bevis pa att lockdown inte fungerar längre. Folk orkar inte längre.
Jag tror att man behöver ändra strategi, skippa lockdowns och satsa pa andra säkerhetskoncept. Jobba upp ett nytt förtroende och fa folk att följa med "mjukare" metoder.
Men 7-dagars-värdet har ju i Tyskland i alla fall gått ner från över 200 till ca 143 idag? Med tanke på att det var jul mitt i med diverse lättnader så har det väl hjälpt rätt bra?

Vi har "bara" varit i riktig lockdown sen 16/12, lightversionen innan det hjälpte inte alls.

Och jag hoppas att skolorna inte öppnar nästa vecka, då tar det nog fart igen. Det bestäms idag, bevakar nyheterna hela tiden och hoppas på pressmeddelande. Även om hemskola är riktigt jobbigt.
 
Anders Tegnell kvalificerar sig inte ens som hobbyepidemiolog, än mindre som expert. Det menar ett gäng forskare nu i GP som vill tydliggöra skillnaden mellan tjänstemän (e.g Anders Tegnell & co) och verkliga experter: "Ju fler svenskar som lär sig skilja mellan en tjänsteman och en verklig expert, ju mer optimistiska kan vi vara inför nästa års kamp mot det nya coronaviruset".

De går igenom ett antal myter som Folkhälsomyndigheten sprider och konstaterar: "Förhållningssätt och åtgärder förklarar de låga dödstalen i Norge, andra påståenden motsägs av fakta eller saknar grund. Skillnaden mot Norge visar att Sveriges katastrof till 90 procent varit onödig".

https://www.gp.se/debatt/tegnell-kvalificerar-sig-inte-ens-som-hobbyepidemiolog-1.39302498

Kritik blir nog inte skarpare än så.
 
Anders Tegnell kvalificerar sig inte ens som hobbyepidemiolog, än mindre som expert. Det menar ett gäng forskare nu i GP som vill tydliggöra skillnaden mellan tjänstemän (e.g Anders Tegnell & co) och verkliga experter: "Ju fler svenskar som lär sig skilja mellan en tjänsteman och en verklig expert, ju mer optimistiska kan vi vara inför nästa års kamp mot det nya coronaviruset".

De går igenom ett antal myter som Folkhälsomyndigheten sprider och konstaterar: "Förhållningssätt och åtgärder förklarar de låga dödstalen i Norge, andra påståenden motsägs av fakta eller saknar grund. Skillnaden mot Norge visar att Sveriges katastrof till 90 procent varit onödig".

https://www.gp.se/debatt/tegnell-kvalificerar-sig-inte-ens-som-hobbyepidemiolog-1.39302498

Kritik blir nog inte skarpare än så.
Och vad jag kan se, är endast en av dem epidemiolog, och då inte vad gäller virus?
 
Men 7-dagars-värdet har ju i Tyskland i alla fall gått ner från över 200 till ca 143 idag? Med tanke på att det var jul mitt i med diverse lättnader så har det väl hjälpt rätt bra?

Vi har "bara" varit i riktig lockdown sen 16/12, lightversionen innan det hjälpte inte alls.

Och jag hoppas att skolorna inte öppnar nästa vecka, då tar det nog fart igen. Det bestäms idag, bevakar nyheterna hela tiden och hoppas på pressmeddelande. Även om hemskola är riktigt jobbigt.
Jag vågar påstå att alla siffror i västvärden just nu är glädjesiffror, starkt påverkade av underrapportering under jul- och nyårshelg. Det kommer skutta iväg uppåt, försiktigt den här veckan - och ordentligt nästa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 655
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp