Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig är det inte alls konstigt att några inom vissa yrken får gå före i kön när det är ont om tider.
Nej där är det en helt annan grund för prioriteringen än vid vaccineringen. Vilka är viktigast att de ska kunna gå tillbaka till jobbet om symptomen bara är en förkylning.

Men vet som sagt inte om det var en nationell prioritering eller beslut på regionnivå.
 
Nej där är det en helt annan grund för prioriteringen än vid vaccineringen. Vilka är viktigast att de ska kunna gå tillbaka till jobbet om symptomen bara är en förkylning.

Men vet som sagt inte om det var en nationell prioritering eller beslut på regionnivå.
Det finns en provtagningskö bredvid den vanliga, för vård- och annan samhällsnyttig personal. Finns över hela landet.
 
https://sverigesradio.se/artikel/professor-sprutradsla-vanligt-hos-vaccinmotstandare
Det här tyckte jag var lite intressant.
Det är relativt vanligt att en spruträdsla finns som en underliggande och bidragande orsak hos vaccinskepitker.
Jag kan tro på det! Främsta orsaken till att jag inte tog vaccinet mot svininfluensan var min spruträdsla 😅 och tidigare i våras hade jag möjligheten att få vaccin men pga jag velade lite och missförståelse så blev det inte av. Jag har dock nu köpt medicin som ska typ bedöva området för spruta men längtar inte efter sprutan utan tänker att det får gärna komma senare. Folk får gärna gå före mig :angel:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det vore ju väldigt bra om vi nationellt kunde tänka att de som får reda på att de varit i kontakt med någon smittad får testa sig, oavsett symtom. Tyvärr påstår vissa regioner att de inte har kapacitet för det.
 
Och idag rapporterar min ständiga nyhetskälla Sydsvenskan:
"Tredje vågen rullar över Europa och sjukvården går på knäna. På många håll väntar nya nedstängningar och restriktioner – men har folk tröttnat?

Franska sjukvården kan snart stå inför en ”exempellös, våldsam chock”. Tyskland befinner sig i den ”troligen mest kritiska fasen” av pandemin. Och från Polen rapporteras rekordmånga nya fall på ett dygn – 30 000 – samtidigt som dödssiffran nu passerat 50 000.

I allt fler europeiska länder konstateras det uppenbara: Tredje vågen av covid-19 är här – och det med besked. Bilderna i politikernas varningsrop är inte sällan hämtade från katastrofernas domän. Frågan är bara vem som lyssnar efter ett år av pandemi, en tid då nedstängningarna har avlöst varandra i många länder, och då européerna tycks allt mer nedslagna.
Från sjukvården kommer larm efter larm.
– Epidemin tar fart, siffrorna exploderar, säger Frédéric Valletoux, chef för franska sjukhusförbundet, till tv-kanalen LCI."
(mer text finns i artikeln)

Jag tycker det är synd att vi behöver ha en tredje våg när vi ändå vet så mycket mer nu än för ett år sedan.
 
Jag kan ju bara säga hur jag upplever det här i Österrike där vi haft olika grader av lockdowns osv.
Det fungerar inte alls längre, folk träffas ända. 80% av smittspridningen sker i samband med privata fester/sammankomster.
Vi är inne i en tredje vag men just nu är ökningen langsammare än den var i november (när andra vagen kom) men det kan ju fort ändas. I Wien är läget pa intensivvardsavdelningarna väldigt anstränd.

I grannbyn är det just nu ett cluster, min svärmor bor där och har nu smatt panik för hon är sa rädd för att bli sjuk.
Troligtvis blir byn isolerad i nästa vecka, det innebär att man inte far lämna/aka igenom utan ett negativt test. Det ställer till problem även för oss för vi maste aka igenom den byn för att komma till barnens träning, nästa vecka har dom tränings"läger" med träning varje dag. Det bara för att visa personer inte kan lata bli att festa.
 
Jag kan ju bara säga hur jag upplever det här i Österrike där vi haft olika grader av lockdowns osv.
Det fungerar inte alls längre, folk träffas ända. 80% av smittspridningen sker i samband med privata fester/sammankomster.
Vi är inne i en tredje vag men just nu är ökningen langsammare än den var i november (när andra vagen kom) men det kan ju fort ändas. I Wien är läget pa intensivvardsavdelningarna väldigt anstränd.

I grannbyn är det just nu ett cluster, min svärmor bor där och har nu smatt panik för hon är sa rädd för att bli sjuk.
Troligtvis blir byn isolerad i nästa vecka, det innebär att man inte far lämna/aka igenom utan ett negativt test. Det ställer till problem även för oss för vi maste aka igenom den byn för att komma till barnens träning, nästa vecka har dom tränings"läger" med träning varje dag. Det bara för att visa personer inte kan lata bli att festa.
Har uppfattat att det även i sverige är privata sammankomster som bidrar till mest smittspridning. Väldigt tråkigt!

Tror inte bara det är fester utan ”vanligt umgänge” också. Dela folk som umgås trots symptom och folk som har lite väl många sociala kontakter igång.
 
Vi har precis fått veta att vi ska fortsätta jobba hemifrån fram till sista september. Jag jublar såklart, men det betyder också att vår covid-19 grupp bedömer att vaccineringen inte är klar förrän då.

Min mamma fick iaf kontakt med en person på bokningen för vaccinering, men nu var hon plötsligt för ung (brevet gick ut till 70+) och skulle ringa igen när hon fyllt 80 år. Suck... Frågan är om pappa ens får vaccineras i samband med att mamma vaccineras, han är ju några år yngre än henne. :(

Var in på max och hämtade mat igår och då reagerade jag på att de avstängda borden var borta. Nu satt folk tätt bredvid varandra igen. Jag som tyckte att max kändes som ett ok ställe att äta på, just för att de där kryssen på borden så tydligt markerade var man kunde och inte kunde sitta. Nu kändes det överfullt och jag var glad över att jag kunde äta på jobbet istället.
 
Vi har precis fått veta att vi ska fortsätta jobba hemifrån fram till sista september. Jag jublar såklart, men det betyder också att vår covid-19 grupp bedömer att vaccineringen inte är klar förrän då.

Min mamma fick iaf kontakt med en person på bokningen för vaccinering, men nu var hon plötsligt för ung (brevet gick ut till 70+) och skulle ringa igen när hon fyllt 80 år. Suck... Frågan är om pappa ens får vaccineras i samband med att mamma vaccineras, han är ju några år yngre än henne. :(

Var in på max och hämtade mat igår och då reagerade jag på att de avstängda borden var borta. Nu satt folk tätt bredvid varandra igen. Jag som tyckte att max kändes som ett ok ställe att äta på, just för att de där kryssen på borden så tydligt markerade var man kunde och inte kunde sitta. Nu kändes det överfullt och jag var glad över att jag kunde äta på jobbet istället.
Skriv till kommunen så kan de göra en kontroll :)
 
Vi har precis fått veta att vi ska fortsätta jobba hemifrån fram till sista september. Jag jublar såklart, men det betyder också att vår covid-19 grupp bedömer att vaccineringen inte är klar förrän då.

Min mamma fick iaf kontakt med en person på bokningen för vaccinering, men nu var hon plötsligt för ung (brevet gick ut till 70+) och skulle ringa igen när hon fyllt 80 år. Suck... Frågan är om pappa ens får vaccineras i samband med att mamma vaccineras, han är ju några år yngre än henne. :(

Var in på max och hämtade mat igår och då reagerade jag på att de avstängda borden var borta. Nu satt folk tätt bredvid varandra igen. Jag som tyckte att max kändes som ett ok ställe att äta på, just för att de där kryssen på borden så tydligt markerade var man kunde och inte kunde sitta. Nu kändes det överfullt och jag var glad över att jag kunde äta på jobbet istället.
Min pappa är 90+ men min mamma är 69 år, bägge har fått sin första spruta :up: men min mamma fick nog för att hon bor ihop med pappa och så ska de få hjälp med hemtjänst en timme i veckan (de skulle ha börjat i fredags men hon som skulle komma var ... sjuk :cautious: typiskt!)
 
Min pappa är 90+ men min mamma är 69 år, bägge har fått sin första spruta :up: men min mamma fick nog för att hon bor ihop med pappa och så ska de få hjälp med hemtjänst en timme i veckan (de skulle ha börjat i fredags men hon som skulle komma var ... sjuk :cautious: typiskt!)

Det där verkar så himla olika. :( Mina föräldrar bor ihop, men har pratat med flera andra par där bara den ena fått spruta.
 
Vad gäller när någon i familjen har Corona? Min sambo har men inte jag (fått neg test igår). Jag läser 7 dagar karantän från hans provdag, dvs först den 8e kan jag gå till jobbet och dottern till föris? Eller ska vi gå den 7e dagen? Mitt jobb säger 7e men jag säger 8e så jag vet inte 🙈😁

Jag vet att han ska va symptom och feberfri dag 5-7 som allra minst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 406
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp