Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant! Då kan man undra om det var något specifikt för Jönköping eller om det var ungefär så det egentligen såg ut rent allmänt i landet.
Samtida IVA-siffror och dödstal skvallrar om att en god lekmannagissning kan vara att det såg ut så allmänt i landet.
 
Om du är intresserad på allvar kan du som jag redan har informerat dig om, gå in i PubMed. Jag har förstås inte längre samma tillit som du har till FHM eftersom jag tycker de har för mycket otur när de gissar. Visa att du är genuint intresserad, sätt dig in i frågan via PubMed, så kan vi diskutera efter påskdagarna, då jag kommer att ha haft tid att leta fram dokumenten, och hitta dem i fulltext.
Vad har mitt förtroende för FHM med saken att göra? Hur vet du ens vilken nivå det ligger på?

Jag tycker det är lite för diffust att leta efter veterinärer som skriver om vaccinering och covid. Ger massor av träffar och ingen ledning om vad av allt detta som du syftar på...
 
Mitt minne spelar mig ett spratt som säger att det inte var så illa förra sommaren :cautious:
Runt midsommar snittade vi fortfarande 30 döda om da'n.
Riktigt låga siffror på dödstalen hade vi under augusti, september och en bra bit in i oktober, innan våg två bestämde sig för att vaska oss.

Edit 1: Och första halvan av juni var något färre inlagda på IVA än vad vi har idag, enligt SIRI-registret.

Edit 2: Så min nya slutsats blir då att om du dubblar Jönköpings värden kanske du kommer i närheten av Sveriges verkliga smittosnitt just då.
 
Senast ändrad:
I Sverige finns inte lärare som någon slags prioriterad grupp. Vi vaccineras när det blir vår tur enligt ålder och ev riskgrupp.

Jag vet, min moster är lärare i Sverige.
Här går lärare under kategorin "samhällsviktiga jobb".
Min moster skulle gärna vilja ha sitt vaccin nu, hennes man är i dubbel riskgrupp och det är mkt smitta på hennes skola.
 
Senast ändrad:
För en stund sen sa de på lokala nyheterna att Region Stockholm nu rekommenderar alla som inom 48 timmar varit i kontakt med en covidsmittad ska låta testa sig, oavsett om man har symtom eller ej.
Det låter rimligt om man vill ha ner smittläget. Vilket jag antar att man vill eftersom kurvan går uppåt igen :/
 
Jag vet, min moster är lärare i Sverige.
Här går lärare under kategorin "samhällsviktiga jobb".
Min moster skulle gärna vilja ha sitt vaccin nu, hennes man är i dubbel riskgrupp och det är mkt smitta på hennes skola.

Har i Oregon ar all skolpersonal (inklusive skolbuss chaufforer) i kategorin "samhallsviktiga jobb" ocksa.
 
För en stund sen sa de på lokala nyheterna att Region Stockholm nu rekommenderar alla som inom 48 timmar varit i kontakt med en covidsmittad ska låta testa sig, oavsett om man har symtom eller ej.

Hos oss har det varit så sen i våras.
Kontaktperson 1: Nära kontakt, måste testa sig 2 ggr + 10 dagar I karantän oavsett testresultat
Kontaktperson 2: kontakt men inte nära. Test rekommenderas starkt.

Tyvärr verkar det inte hjälpa så mkt, eller så hade situationen varit ännu värre än dem är.

Ett problem är att många inte är ärliga och ljuger om vilka dom har träffat.
 
Nej, man prövade det under en tidigare pandemi (svininfluensan?), och administrationen runt det arrangemanget sinkade hastigheten på vaccineringen. Så FoHM tycker sig ha torrt på fötterna då de bara vill gå på ålder. Och jag håller med.
Just ligger vi straxt över EU snittet när det gäller vaccinationer men det kan ju ändras fort. :)
 
Vi har ocksa delat upp befolkningen i manga delar, verm som blir vaccinerad nar ... och vi ligger over snittet i hur manga vaccinationer som getts. (May 1 sager de att alla ska fa anmala sig att bli vaccinerad)
 
Vilka går före i provtagningsköer?
När det var kapacitetsbrist så att provtiderna inte räckte till alla så hade de med jobb i sjukvård, omsorg, polis, räddning (ev. något mer?) förtur att få de tiderna som fanns.
Var så hos oss innan jul, men efter det har det inte varit någon brist och då faller väl behovet bort.

Vet inte om regionerna bestämmer själv över prioriteringen när inte alla har kunnat testas?
 
När det var kapacitetsbrist så att provtiderna inte räckte till alla så hade de med jobb i sjukvård, omsorg, polis, räddning (ev. något mer?) förtur att få de tiderna som fanns.
Var så hos oss innan jul, men efter det har det inte varit någon brist och då faller väl behovet bort.

Vet inte om regionerna bestämmer själv över prioriteringen när inte alla har kunnat testas?
För mig är det inte alls konstigt att några inom vissa yrken får gå före i kön när det är ont om tider.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 405
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp