Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
I något tidigare inlägg, så kommenterade jag det där med att i synnerhet Stockholms kommun, hade så extremt bråttom att stänga ner idrottsaktiviteter, organiserad träning, för barn, och motiverade också varför.

Men jag trodde inte att de Stockholmska politikerna var så enfaldiga, eller möjligtvis dumsnåla, som det redogörs för i den här artikeln:

https://www.dn.se/sthlm/stockholms-...ar-kritik-liten-effekt-men-valdigt-hogt-pris/

Man ser alltså till att inga skidspår dras, man stänger av isen på utomhusbanor och slutar att vårda isen, och kommer inte att ploga fram banor på sjöisar, och gör det allmänt svårt och besvärligt för både barn och vuxna att vara utomhus och röra på sig.

Dels, så riktade de nya, hårdare restriktionerna före jul mot inomhusaktiviteter, inte mot utomhusaktiviteter, och dessutom ifrågasätter smittskyddsläkare det kloka i att "obstruera" utomhusaktiviteter, eftersom det inte är så att smittspridning sker i någon större omfattning i t.ex. skidspår, eller när folk åker skridsko på stora sjöar eller på bandybanor.

Att Stockholms kommunal- och regionpolitiker, som har många synder på sin lista med Nya Karolinska, "bortskänk" av gemensam egendom till privata intressen men så här infamt korkade trodde jag inte att de var.

Det är inte utan att man kan undra om det egentligen handlar om att spara pengar...
 
Det jag försöker "skamma", om något, är tre saker:

1. Medias total usla sätt att närma sig problemet med långvariga problem efter infektioner. Man väljer dåliga exempel i sin rapportering och missar att rapportera om att det är ett befintligt problem efter alla infektionssjukdomar och att vård saknas.

2. Att "vården" för dem med långvariga besvär i stort sett saknas.

3. Att det finns stora svårigheter för dem med långvariga besvär att få sjukskrivning.

Läs om mina inlägg.
Jag kan svara med samma mynt, om du läser om mina inlägg så ser du att jag håller med om sakerna du listat. Inte så utförligt, men sa åtminstone att alla som får långvariga problem efter diverse sjukdomar förtjänar vård och stöd etc. Min poäng är att två fel inte gör ett rätt och att det känns sådär med att förminska någons symtom efter x antal månader etc.
 
Jag kan svara med samma mynt, om du läser om mina inlägg så ser du att jag håller med om sakerna du listat. Inte så utförligt, men sa åtminstone att alla som får långvariga problem efter diverse sjukdomar förtjänar vård och stöd etc. Min poäng är att två fel inte gör ett rätt och att det känns sådär med att förminska någons symtom efter x antal månader etc.
Jag tycker nog att du ska citera mer exakt vad jag sagt, som du hakar upp dig på?

Jag tycker faktiskt att valet av media, att ta någon som inte orkar träna som elitmotionär, några månader efter genomgången Covid-19, som exempel på långtidseffekter, är ett urdåligt val.

Så vad stör du dig på?
 
En av de saker jag tycker är jobbigast är att jag börjat utveckla hypokondriska tendenser. Jag är ju väldigt sällan sjuk, och vet med mig att jag ibland är "inbillingsfrisk" dvs att jag har haft en historia att gå till jobbet även när jag kanske inte borde.
Men då gäller det ju bara mig, nu är jag istället livrädd att jag ska tro att jag är frisk och smitta ned någon!
Med det i åtanke går jag omkring och känner efter HELA tiden. "svider det inte lite i halsen?" "hur många gånger har jag hostat till idag" senaste rubrikerna på aftonbladet är ju "konstig känsla kan vara Corona". Alltså ALLT kan ju vara "tecken på corona".

Normalläget för mig är ju genrellt alltid lite,lite rinnande näsa och huvudvärk fler dagar i veckan än dagar utan huvudvärk.

Jag är så galet trött på att ständigt känna efter och vara osäker på att "är jag verkligen helt frisk". Det har ju nämnvärt påverkat min närvaro på jobbet förutom under de tre veckorna jag faktiskt hade corona (!) jag är ju väldigt sällan sjuk, men jag känner att jag aldrig kan slappna av utan håller på att känna in kroppen på ett sätt som är väldigt tröttande.
 
Ja, hockey är ju deras "jobb". De måste anpassa sin tillvaro på samma sätt som övriga som inte kan arbeta hemifrån. Man stänger inte ned en arbetsplats bara för att arbetet ifråga inte kan utföras på distans.
Och precis som du säger så är långvariga besvär efter olika typer av infektioner inget unikt alls. Dessutom är vi många, många som lever med sviter efter sjukdomar, skador etc, sviter som kanske aldrig försvinner, många lever med kroniska sjukdomar och besvär. Tror inte särskilt många av oss upplever att sjukvården direkt kommer springande efter oss för att erbjuda sina tjänster, utan man får oftast ligga i själv och många gånger tjata sig till behandlingar, undersökningar osv som man behöver. Om man lagt ned de resurser som uppenbarligen förväntas efter covid 19 på andra sjukdomar, skador mm så hade livet varit enklare för väldigt många.... (ja, jag vet att jag låter bitter, förlåt :))

Är också förvånad över att det skulle vara helt unikt för covid 19 att tappa lukt och smak. Ända fram tills jag började skada mig för några år sedan så hade jag minst en rejäl förkylning per år (även inklusive influensa och lunginflammation), ända sedan småbarnsåren. Exakt varje gång har både smak och lukt försvunnit (dock inte vid lunginflammation).
Ja, jag har samma problem vid förkylning. Allt smakar papp.
 
Jag tycker nog att du ska citera mer exakt vad jag sagt, som du hakar upp dig på?

Jag tycker faktiskt att valet av media, att ta någon som inte orkar träna som elitmotionär, några månader efter genomgången Covid-19, som exempel på långtidseffekter, är ett urdåligt val.

Så vad stör du dig på?
Det är främst det här inlägget som jag reagerade på (ska se om jag lyckas med att få till ett multicitat utan att röra till för mycket!), som jag tycker var förminskande. Nu skrev du det inte till mig, jag vet inte om @cewe tog illa vid sig eller om du ens menade att framstå så, men jag hade tagit illa vid mig om jag fått en sådan kommentar apropå att jag delat med mig av sjukdomsrelaterade problem jag lider av.
Vilken tur för dig att du slapp en tung period efter sjukdomsfallen i influensa och lunginflammation, och så tråkigt att det tagit tid efter Covid-19!

Men det är fortfarande så att det inte är unikt, att ha problem efter just Covid-19.

Och det är lika jävligt för den som drabbas av långtidsföljder, oavsett vilken infektionssjukdom som orsakat detta.

Alla som får långvariga problem, oavsett vilken sjukdom, förtjänar vård, stöd, och sjukskrivning när det behövs.
 
Ja, jag har samma problem vid förkylning. Allt smakar papp.

Jag blir också av med lukt och smak vid förkylning. Men, detta var mer total avsaknad av något alls. Jag vet inte hur man ska förklara.

Det var som att gå runt och tro att man känner smak och lukt men inse att det gör man inte när t.ex stekpannan steker vitlök och inget i hjärnan meddelar något alls. Samma med smak. Det är mer som att det är blankt i hjärnan än i smaklökarna.

Med en förkylnings smak- och lukttap så kan det upplevas lika men när man får detta inser man att det inte alls är samma. Så konstigt.
 
Det är främst det här inlägget som jag reagerade på (ska se om jag lyckas med att få till ett multicitat utan att röra till för mycket!), som jag tycker var förminskande. Nu skrev du det inte till mig, jag vet inte om @cewe tog illa vid sig eller om du ens menade att framstå så, men jag hade tagit illa vid mig om jag fått en sådan kommentar apropå att jag delat med mig av sjukdomsrelaterade problem jag lider av.
Jag tycker att du är alldeles för känslig.
 
Jag blir också av med lukt och smak vid förkylning. Men, detta var mer total avsaknad av något alls. Jag vet inte hur man ska förklara.

Det var som att gå runt och tro att man känner smak och lukt men inse att det gör man inte när t.ex stekpannan steker vitlök och inget i hjärnan meddelar något alls. Samma med smak. Det är mer som att det är blankt i hjärnan än i smaklökarna.

Med en förkylnings smak- och lukttap så kan det upplevas lika men när man får detta inser man att det inte alls är samma. Så konstigt.

Exakt samma upplever jag. Det handlar inte om att det har en fadd smak eller smakar papp (som det alltid gör när jag är ordentligt sjuk, såpass att jag har svårt att äta) utan om att det är helt blankt. Som om lukter aldrig har funnits, och allt bara varit inbillning.

Om någon varit inne i ett ekofritt rum någon gång så är det lite samma känsla; overklig.
 
En av de saker jag tycker är jobbigast är att jag börjat utveckla hypokondriska tendenser. Jag är ju väldigt sällan sjuk, och vet med mig att jag ibland är "inbillingsfrisk" dvs att jag har haft en historia att gå till jobbet även när jag kanske inte borde.
Men då gäller det ju bara mig, nu är jag istället livrädd att jag ska tro att jag är frisk och smitta ned någon!
Med det i åtanke går jag omkring och känner efter HELA tiden. "svider det inte lite i halsen?" "hur många gånger har jag hostat till idag" senaste rubrikerna på aftonbladet är ju "konstig känsla kan vara Corona". Alltså ALLT kan ju vara "tecken på corona".

Normalläget för mig är ju genrellt alltid lite,lite rinnande näsa och huvudvärk fler dagar i veckan än dagar utan huvudvärk.

Jag är så galet trött på att ständigt känna efter och vara osäker på att "är jag verkligen helt frisk". Det har ju nämnvärt påverkat min närvaro på jobbet förutom under de tre veckorna jag faktiskt hade corona (!) jag är ju väldigt sällan sjuk, men jag känner att jag aldrig kan slappna av utan håller på att känna in kroppen på ett sätt som är väldigt tröttande.
Jotack känner igen det! Fast i mitt fall har jag väldigt, väldigt regelbundet sen mars 2020 haft "åhnej, nu har jag fått coronan!"-incidenter. För jag har rejäl huvudvärk. Nån dag senare inser jag att nej, det var fel fel fel. Jag har för h-e haft regelbunden mens sen åttiotalet, jag borde vara kompetent att känna igen PMS... :banghead:
 
Man räknar ju kalenderåret 2020 och i länken jämförs det med kalenderåret 1993 som hade ett liknande antal döda.
Ja jag förstod det, men det jag skrev gäller fortfarande. Dessutom så är inte alla döda i december inrapporterade än, långt ifrån, så man kan inte göra en sådan jämförelse på långa vägar.
 
Ja jag förstod det, men det jag skrev gäller fortfarande. Dessutom så är inte alla döda i december inrapporterade än, långt ifrån, så man kan inte göra en sådan jämförelse på långa vägar.
Vad är det man inte kan?
Jag är lite förundrad, läste du bara rubriken?

Det står ju tydligt att alla siffror inte är klara, att det kan komma att läggas till siffror för december, men också (!!) att man räknar med alla som dör inom en 30 dagars period efter en covid-19diagnos, vilket således innebär att även personer av andra dödsorsaker just nu finns medräknade. I slutändan bör de som inte dog av själva sjukdomen dras bort från siffran.

Så jo, jämförelsen kan göras för att ge oss en fingervisning just nu. När alla siffror väl är helt klara kan expertutlåtandena komma. Detta ser jag en rimlig fingervisning. Jag tror inte siffrorna kommer skilja sig så där asmycket.
 
Häromdagen presenterades en studie från Kina där man hade följt upp knappt 2000 personer i Wuhan som hade varit sjuka i Covid (sjukhusvård) mellan mars och maj. Ca 70% hade fortfarande besvär som dom inte hade haft innan sjukdomen, det tycker jag är mycket.

Självklart ska alla ha rätt till hjälp men jag tycker det är respektlöst att mena att det är överdrivet med långtidssjuka efter Covid. Jag vet flera som inte varit så sjuka men som fortfarande har besvär och jag känner ingen som har haft besvär mer än ett par veckor efter influensa.
Det är ju som folk tidigare skrivit mycket vanligt med långdragna eller kroniska besvär efter olika infektioner. Tror egentligen största skillnaden nu är att människor känner efter och vet om att det antagligen beror på Covid-infektion. Som exempel på andra problem finns det när man tittat på det tex ett starkt samband mellan att de som utvecklat IBS haft någon form av mag/tarminfektion innan.
Däremot så tycker jag att det är jättebra att det uppmärksammas att det är såpass vanligt med långdragna besvär även efter att man blivit "frisk" så att de sociala skyddsnäten kan anpassas bättre efter det.
 
Vad är det man inte kan?
Jag är lite förundrad, läste du bara rubriken?

Det står ju tydligt att alla siffror inte är klara, att det kan komma att läggas till siffror för december, men också (!!) att man räknar med alla som dör inom en 30 dagars period efter en covid-19diagnos, vilket således innebär att även personer av andra dödsorsaker just nu finns medräknade. I slutändan bör de som inte dog av själva sjukdomen dras bort från siffran.

Så jo, jämförelsen kan göras för att ge oss en fingervisning just nu. När alla siffror väl är helt klara kan expertutlåtandena komma. Detta ser jag en rimlig fingervisning. Jag tror inte siffrorna kommer skilja sig så där asmycket.
Nej jag läste inte bara rubriken. Men vi kan inte jämföra ett ofullständigt år med ett fullständigt år eftersom covid-19 inte var etablerat i Sverige vid årsstarten. Är du med på hur jag menar?
 
I något tidigare inlägg, så kommenterade jag det där med att i synnerhet Stockholms kommun, hade så extremt bråttom att stänga ner idrottsaktiviteter, organiserad träning, för barn, och motiverade också varför.

Men jag trodde inte att de Stockholmska politikerna var så enfaldiga, eller möjligtvis dumsnåla, som det redogörs för i den här artikeln:

https://www.dn.se/sthlm/stockholms-...ar-kritik-liten-effekt-men-valdigt-hogt-pris/

Man ser alltså till att inga skidspår dras, man stänger av isen på utomhusbanor och slutar att vårda isen, och kommer inte att ploga fram banor på sjöisar, och gör det allmänt svårt och besvärligt för både barn och vuxna att vara utomhus och röra på sig.

Dels, så riktade de nya, hårdare restriktionerna före jul mot inomhusaktiviteter, inte mot utomhusaktiviteter, och dessutom ifrågasätter smittskyddsläkare det kloka i att "obstruera" utomhusaktiviteter, eftersom det inte är så att smittspridning sker i någon större omfattning i t.ex. skidspår, eller när folk åker skridsko på stora sjöar eller på bandybanor.

Att Stockholms kommunal- och regionpolitiker, som har många synder på sin lista med Nya Karolinska, "bortskänk" av gemensam egendom till privata intressen men så här infamt korkade trodde jag inte att de var.

Det är inte utan att man kan undra om det egentligen handlar om att spara pengar...

Jag håller med om att det är en dålig strategi. Dock är det primärt smittskyddsläkaren i region Stockholm som obstruerar utomhusaktiviteter, inte politikerna - även om det stämmer att det framförallt är den centrala stadsledningen i Stockholm stad som gör tolkningen att inga utomhusaktiviteter som kan samla mycket folk ska möjliggöras, t.ex. enskilda aktiviteter på skidspår.

Folkhälsomyndigheten ger klartecken till utomhusaktiviteter under pandemin. Men huvudstadsregionen går emot. Smittskyddsläkaren i region Stockholm uppmanar alla invånare i länet att avstå från organiserad uteträning till och med 24 januari.

Det sker för att minska resandet och därigenom risken för smittspridning, säger smittskyddsläkaren Maria Rotzén Östlund i ett pressmeddelande.

"Därför har vi nu tagit steget att uppmana till att avstå även organiserad uteträning. Vi vet att det här påverkar barn och ungdomar där uteträningen är viktig för gemenskapen. Vi hoppas att alla fortsätter med fysisk aktivitet utomhus enskilt och håller kontakten med varandra digitalt", säger Rotzén Östlund.

Stockholm: "Sluta träna utomhus" | SvD
 
Nu skriver Sydsvenskan:
"Inga krav på att vårdpersonal vaccinerar sig – på äldreboendena har en tredjedel sagt nej
Hittills har bara 60-65 procent av personalen på äldreboenden i Skåne vaccinerat sig, när erbjudandet kommit till deras arbetsplats. Men det finns inga planer vare sig i Region Skåne eller från kommunerna om att kräva vaccinering av vårdpersonal."

Jag har inte bildat mig en grundmurad uppfattning ännu, jag lutar åt att jag tycker det är oetiskt att inte vaccinera sig när så mycket i yrket talar för det.

Desto hårdare (verbalt) går vårdanställda åt kollegor som vägrar vaccin, ser jag på min Facebook-vägg.
 
Nu skriver Sydsvenskan:
"Inga krav på att vårdpersonal vaccinerar sig – på äldreboendena har en tredjedel sagt nej
Hittills har bara 60-65 procent av personalen på äldreboenden i Skåne vaccinerat sig, när erbjudandet kommit till deras arbetsplats. Men det finns inga planer vare sig i Region Skåne eller från kommunerna om att kräva vaccinering av vårdpersonal."

Jag har inte bildat mig en grundmurad uppfattning ännu, jag lutar åt att jag tycker det är oetiskt att inte vaccinera sig när så mycket i yrket talar för det.

Desto hårdare (verbalt) går vårdanställda åt kollegor som vägrar vaccin, ser jag på min Facebook-vägg.
Okej, då får jag vara oetisk. Vore ju helt bisarrt om arbetstagare inte får bestämma själva över vad de stoppar i sin kropp.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 340
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp