Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu skriver Sydsvenskan:
"Inga krav på att vårdpersonal vaccinerar sig – på äldreboendena har en tredjedel sagt nej
Hittills har bara 60-65 procent av personalen på äldreboenden i Skåne vaccinerat sig, när erbjudandet kommit till deras arbetsplats. Men det finns inga planer vare sig i Region Skåne eller från kommunerna om att kräva vaccinering av vårdpersonal."

Jag har inte bildat mig en grundmurad uppfattning ännu, jag lutar åt att jag tycker det är oetiskt att inte vaccinera sig när så mycket i yrket talar för det.

Desto hårdare (verbalt) går vårdanställda åt kollegor som vägrar vaccin, ser jag på min Facebook-vägg.
Alla får inte vaccinera sig. Har man allergier eller planerar bli gravid så nekas man. Iaf hos oss. Finns fler bakomliggande orsaker till att man kan avrådas också.
 
Senast ändrad:
Det finns också en del som helt enkelt inte vill.
Ja. Men de är väl isf samma "hot" mot vårdtagarna? Ska de som inte kan bli vaccinerade få stanna menar du och resten få sparken?

Jag tycker nog att man ska få bestämma själv över sin kropp. Vårdtagarna själva får ju det och väljer de att vaccineras så är pronblemet löst.
Det är trots allt få friska som avstår vaccinering helt. Några vill vänta lite av olika skäl men i vården hittar man få riktiga vaccinmotståndare. Hos oss har alla skrivit på och vi är en rätt stor enhet. Några har som sagt blivit avrådda.
 
Knepigt att räkna så enkelt när smittan inte drog igång i Sverige förens framåt mars, alltså nästan när säsongen är slut.
Fast smittan 1993 var väl inte hela året heller?
Jag menar, covid-19 har varit aktivt i Sverige i nio månader förra året. Hur många månader varade influensan 1993? Nu har jag ingen källa på det men jag känner mig tveksam till att den varade längre än så.
 
På söndag vaccineras de som jobbar i vården i vår kommun, första dosen, och den andra dosen i början på februari. Det blir på min arbetsplats så jag kommer eventuellt behöva jobba på söndag för att finnas på plats. Så det är på gång :up:
 
Alla får inte vaccinera sig. Har man allergier eller planerar bli gravid så nekas man. Iaf hos oss. Finns fler bakomliggande orsaker till att man kan avrådas också.

Du vet inte vad det är som gör att man blir nekad att få vaccination om man planlägger/försöker bli gravid? Jag blev nyfiken för här (i Norge) om jag har förstått det riktigt så kan en vaccinera sig om en planlägger att bli gravid men inte om man är det. Själv förstår jag inte helt hur det fungerar så blir rätt nyfiken på den skillnaden hos länderna.

Eller kanske någon annan vet hur det fungerar? :)
 
Fast smittan 1993 var väl inte hela året heller?
Jag menar, covid-19 har varit aktivt i Sverige i nio månader förra året. Hur många månader varade influensan 1993? Nu har jag ingen källa på det men jag känner mig tveksam till att den varade längre än så.
Varför skulle influensan inte varit aktiv hela året?
 
Du vet inte vad det är som gör att man blir nekad att få vaccination om man planlägger/försöker bli gravid? Jag blev nyfiken för här (i Norge) om jag har förstått det riktigt så kan en vaccinera sig om en planlägger att bli gravid men inte om man är det. Själv förstår jag inte helt hur det fungerar så blir rätt nyfiken på den skillnaden hos länderna.

Eller kanske någon annan vet hur det fungerar? :)

Nä ingen aning. Jag är på tok för gammal för det. Men en vikarie berättade att hon blivit nekad då de försökte bli gravida.
 
Ja. Men de är väl isf samma "hot" mot vårdtagarna? Ska de som inte kan bli vaccinerade få stanna menar du och resten få sparken?

Jag tycker nog att man ska få bestämma själv över sin kropp. Vårdtagarna själva får ju det och väljer de att vaccineras så är pronblemet löst.
Det är trots allt få friska som avstår vaccinering helt. Några vill vänta lite av olika skäl men i vården hittar man få riktiga vaccinmotståndare. Hos oss har alla skrivit på och vi är en rätt stor enhet. Några har som sagt blivit avrådda.

Det står redan klart att de som väljer att inte vaccinera sig kommer stå utanför vissa tjänster och vissa arbetsställen. Om det sedan gör att en får byta tjänst kommer säkert att framkomma längre fram.

Det finns ju de bland vårdtagarna som inte får vaccinera sig.
 
Det står redan klart att de som väljer att inte vaccinera sig kommer stå utanför vissa tjänster och vissa arbetsställen. Om det sedan gör att en får byta tjänst kommer säkert att framkomma längre fram.

Det finns ju de bland vårdtagarna som inte får vaccinera sig.
Det är redan kris på personal i vården. Detta kommer knappast göra det bättre. De ovaccinerade kommer trots allt att bli en minioritet. Vårdtagare kommer löpa mycket större risk i övriga samhället och genom anhöriga precis som de gör även nu. Det är inte vårdpersonal som varit den stora smittorisken. Skyddsutrusting kommer finnas även i framtiden för den som vill jobba ovaccinerad. Själv slipper jag det gärna och tänker ta sprutan men jag ser absolut att det finns flera saker bakom ett nej.
 
Du vet inte vad det är som gör att man blir nekad att få vaccination om man planlägger/försöker bli gravid? Jag blev nyfiken för här (i Norge) om jag har förstått det riktigt så kan en vaccinera sig om en planlägger att bli gravid men inte om man är det. Själv förstår jag inte helt hur det fungerar så blir rätt nyfiken på den skillnaden hos länderna.

Eller kanske någon annan vet hur det fungerar? :)
Här är en länk just om detta:
https://www.Aftonbladet.se/family/a/aPv00O/vanta-med-att-bli-gravid-tills-du-fatt-covidvaccin

Så som jag förstår det handlar det allmänt om 1) gravida avråds (tills vidare) från att vaccinera sig 2) tidsåtgången gällande vaccineringen (det går ett antal veckor från första till sista sprutan, när det nu än blir aktuellt med vaccinering). D.v.s. att man inte bör försöka bli gravid åtminstone till dess att man har fått alla sprutor och är slutvaccinerad, så att man inte riskerar/råkar bli gravid under ”pågående” vaccinering?
 
Tänker på att vanligen brukar såna fall sjunka under sommaren tex, men jag kan ha antagit fel. Vet du hur lång tid den säsongen varade 1993?
Fast det gör det ju med typ alla virus, så även med covid-19, vilket även syns på siffrorna som var under sommaren. Så jag vidhåller fortfarande att det absolut inte går att jämföra. Om man ska jämföra så får man ta bort det antar som dog 1a januari-1a april eller något liknande under 1993. Och då tror jag att siffrorna ser lite annorlunda ut.
 
Nej jag läste inte bara rubriken. Men vi kan inte jämföra ett ofullständigt år med ett fullständigt år eftersom covid-19 inte var etablerat i Sverige vid årsstarten. Är du med på hur jag menar?
Man jämför ju antal döda per år, och det dog väl folk redan innan första patienten dog av covid-19.
 
Här är en länk just om detta:
https://www.Aftonbladet.se/family/a/aPv00O/vanta-med-att-bli-gravid-tills-du-fatt-covidvaccin

Så som jag förstår det handlar det allmänt om 1) gravida avråds (tills vidare) från att vaccinera sig 2) tidsåtgången gällande vaccineringen (det går ett antal veckor från första till sista sprutan, när det nu än blir aktuellt med vaccinering). D.v.s. att man inte bör försöka bli gravid åtminstone till dess att man har fått alla sprutor och är slutvaccinerad, så att man inte riskerar/råkar bli gravid under ”pågående” vaccinering?

Det låter ju logiskt, artikeln var låst men skulle anta då att efter spruta två har immunförsvaret jobbat klart och att man har antikroppar. Tack, jag misstänkte väl kanske nått sånt men man vill ju gärna få det bekräftat ändå ☺️
 
Alltså, det har ju tidigare talats om överdödlighet och om det verkligen är så stor överdödlighet pga covid. Det har talats om att 2019 års influensa var ovanligt mild och att det skulle kunna vara orsak till att de som "i normalfall" inte hade klarat sig igenom influensasäsongen kan vara en orsak till de höga dödstalen med covid.
Huruvida det är en överdödlighet under 2020 totalt sett återstår väl att se när statistiken är sammanställd.
 
Jag ska börja rehab, vattengymnastik, den sköts upp i höstas pga covid men sparkar igång nästa vecka när jag ska dit för första gången. Det här är på Karolinska Huddinge. Uppenbarligen anses det inte längre som en risk, vilket gör att jag tänker, hmmm.

Antar att det klassificeras som vård.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 340
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp