Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om ngr minuter börjar presskonferensen där vår regering ska berätta vad som händer from 8 februari när nuvarande lockdownen "går ut". Smittotalen tillåter egentligen inga lättnader men jag tror inte att regeringen har så mkt val än att försiktigt öppna upp. Demonstrationerna blir fler och fler och mer och mer våldsamma.
Hos oss var det tydligen inte lika intressant att plundra och förstöra när det stod klart att rättegångarna i fall som dessa hålls från en dag till en annan och att man beslagtar bilar, scootrar, klockor och lön från de dipshits som plundrat och åkt fast..

Det blir en försiktig öppning här i Österrike fram 8 februari.
Viktigast för oss är att skolorna öppnar. 6-10 aringar kommer ha normal skola 5 dagar i veckan med kommer att testas med snabbtester 2 ggr/v, munsskyddskrav i skolan med dom far ta av sig det när dom sitter pa sin plats.
11-18 aringar kommer ha halvklasser, en grupp mandag-tisdag och andra gruppen onsdag-torsdag. Övriga dagar hemskola. Dom kommer testas mandag resp onsdag. Maskkrav hela tiden i skolan (14-18 aringar Fpp2 mask, övriga vanligt munskydd).

Handel kommer öppna med krav pa test hos medarbetare varje vecka. Fpp2 mask för alla kunder (med vissa undantag), 2 m regel och max 1 kund/20 kvm.

Även museeum, djurparker, bibliotek kommer att öppna. Även där fpp2 mask och 1 besökare/20 kvm.

Kroppsnäratjänster (heter det sa pa svenska, gjorde en direktöversättning fran tyska) som frisörer, nagelstudios osv far öppna men kunden maste visa upp ett max 48 h gammalt negativt test.

(när det gäller testerna räcker det med snabbtest. För skolbarnen handlar det om ett ännu enklare snabbtest.,"Pilla i näsan test" som barnen kan göra själv i skolan. )

Det är kommer vara ok att tva hushall träffas.

Gränskontollerna stärks ordentligt och straffen höjs rejält (böter för att inte halla 2 m avstand eller att inte ha mask där det krävs ger nästan 100€ böter).

Här har de nyss meddelat att hela Skottland (förutom en del öar) kommer att stanna i lockdown "until at least the end of February". Det känns ovanligt hårt, att redan nu säga att såhär kommer det att vara i en hel månad framöver - minst. Kan inte dra mig till minnes att de satt ett datum så pass långt in i framtiden förut, oftast är de öppna för att se över situationen varannan/var tredje vecka. Inte för att jag egentligen väntat mig att saker och ting skulle ändras inom de närmsta veckorna, men nu har vi det svart på vitt liksom. Nåja, det är kanske lika bra det...

Här har de nyss meddelat att hela Skottland (förutom en del öar) kommer att stanna i lockdown "until at least the end of February". Det känns ovanligt hårt, att redan nu säga att såhär kommer det att vara i en hel månad framöver - minst. Kan inte dra mig till minnes att de satt ett datum så pass långt in i framtiden förut, oftast är de öppna för att se över situationen varannan/var tredje vecka. Inte för att jag egentligen väntat mig att saker och ting skulle ändras inom de närmsta veckorna, men nu har vi det svart på vitt liksom. Nåja, det är kanske lika bra det...
England har satt 8:e Mars för skolorna och resten ska följa stegvis därefter... jag antar att det är lite logiskt ändå för Skottland att inte öppna upp så väldigt mycket tidigare. Reseförbudet över gränsen fungerar ju lite sisådär. :angel:
Men visst känns det otroligt drygt.

Har i Oregon har de antligen fatt tillrackligt med vacciner ... och har vaccinerat klart skolpersonal har i var stad. Da en annan av forstaderna till Portland skickade sina "first responders", EMT alltsa, till oss ar det alltsa redan klara sa vaccineringarna gar fort som skjutton nu nar vi bade har vaccinen och kan anvanda FEMA som organiserar upp allt.

Vi haller forsiktigt pa att schemalagga fler elever i skolan har i mitt distrikt. Vi kan se att nagot hander nu i alla fall. Sjalv har jag bara fatt forsta sprutan annu sa inget extra skydd i 5 veckor till.

Alltså det här med att folk har fått gå före i vaccinationskön är ju störande. Förväntat, men ändå störande. Det som jag funderar på är hur man ska hantera dos nummer två? Som t.ex. de 30 deltidsbrandmän (om jag minns alla detaljer rätt) som hade blivit tillfrågade om de ville vaccineras, eftersom någon tyckte att de hade en ytterst viktig samhällsfunktion, hur gör man med dem med dos nummer två? Nu måste det ju, om tre veckor, åter igen skapas 30 överblivna doser. Annars är ju den första omgången helt i onödan och förgäves, eller?

Varför inte? Om jag handlar via nätet så är det ju förvisso människor som plockar mina varor och de är ju då rent fysiskt på jobbet och kan tänkas utsättas för en viss smittrisk, men det måste ju ändå vara mycket säkrare än en butik med en massa kunder i?

Ja, jag vet ju inte bättre än du utan gissar jag med men kommer då fram till att jag tror att det är bättre att jag själv går till butiken när det inte är mycket folk, håller avstånd till alla, använder handsprit osv. I många av de mindre butikerna här kan man även hämta utanför. Jag tror att de som jobbar med plock, utkörning och övriga i logistikkedjan vanligtvis brukar ha rätt dåliga villkor, mycket tidspress och på en del ställen behövs inte att man kan svenska. Det och det faktum att kunderna kräver så låga priser som möjligt, gör att jag inte bedömer det särskilt sannolikt att man med de förutsättningarna kommer ha bättre chans än jag att efterleva smittskyddsråden.

Ja, jag vet ju inte bättre än du utan gissar jag med men kommer då fram till att jag tror att det är bättre att jag själv går till butiken när det inte är mycket folk, håller avstånd till alla, använder handsprit osv. I många av de mindre butikerna här kan man även hämta utanför. Jag tror att de som jobbar med plock, utkörning och övriga i logistikkedjan vanligtvis brukar ha rätt dåliga villkor, mycket tidspress och på en del ställen behövs inte att man kan svenska. Det och det faktum att kunderna kräver så låga priser som möjligt, gör att jag inte bedömer det särskilt sannolikt att man med de förutsättningarna kommer ha bättre chans än jag att efterleva smittskyddsråden.
Så tänker jag också. Ingen fackhandels butik jag varit inne i har heller några massor av kunder. Går jag inte i butik så måste jag ändå in hos ombudet och hämta paketet, vad blir skillnaden?

För någon som är i riskgrupp och specifikt behöver skydda sig själv ser jag poänger. Annars tänker jag att man mest flyttar omkring smittriskerna så de hamnar på andra människor.
Tänker att först skära ner på alla onödiga inköp och sedan göra de som ska göras på effektivast möjliga sätt är det som blir mest funktionellt. Beroende på hur folk kan transportera sig, och vilka butiker och tider det handlar om, så är det inte givet om näthandel eller butik är bäst i varje enskilt fall.

Då gör vi olika bedömningar, men jag antar att det också beror på var man handlar, även på nätet. När det gäller kläder, böcker osv handlar jag inte på Amazon och andra större siter där det finns "allt", utan jag handlar hos specialsiter för just det jag vill ha, alternativt direkt från företaget som tillverkar "min" vara. Vad det betyder för de som arbetar i logistikkedjan har jag ingen aning om, men jag tror ändå det är bättre att mina varor plockas av personal på ett lager någonstans än att jag själv springer runt i olika butiker. Ur smittskyddssynpunkt då alltså. Dessutom är näthandel en service jag verkligen uppskattar - jag har handlat så även före pandemin och kommer att fortsätta efteråt. För mig är det alltså inte enbart en anpassning till rådande läge, utan något jag vill fortsätta med.

När jag handlar mat så gör jag det i en app och hämtar sedan maten i ett skåp utanför den lokala affären. De som jobbar där med plock osv är samma personer som jobbar i butiken, så jag antar att det är samma villkor, krav osv. på personalen oavsett arbetsuppgift för dagen. Tror ju också att de får en lägre risk för smitta om jag hämtar mina varor utanför butiken jämfört med om jag (tillsammans med en massa andra kunder) går in och plockar ihop min kundvagn själv.

Generellt har jag under pandemin tänkt att den insats jag kan göra, som inte jobbar inom vården och inte forskar på vacciner och läkemedel, det är just att inte själv bli sjuk och att inte smitta någon annan. Båda uppnår jag genom att träffa så lite folk jag bara kan. Om jag skall börja fundera över vilka smittrisker som andra utsätts för pga att de levererar något till mig så blir det lätt oöverskådligt och som du säger - vi kan bara gissa vad som är bäst. Jag gör alltså bedömningen att min bästa insats är att jag "tar vara på mig själv" och ser till att inte bli smittad. Jag kan det (med hemarbete osv) så därför gör jag det, och jag tänker att då har jag i alla fall bidragit till att det är en människa mindre "out there" som kan gå runt och bli smittad och smitta andra.

Kanske kan det hjälpa till att tänka att februari är en kort månad, så det blir väl nästan en del av var tredje vecka-intervallen?

Alltså det här med att folk har fått gå före i vaccinationskön är ju störande. Förväntat, men ändå störande. Det som jag funderar på är hur man ska hantera dos nummer två? Som t.ex. de 30 deltidsbrandmän (om jag minns alla detaljer rätt) som hade blivit tillfrågade om de ville vaccineras, eftersom någon tyckte att de hade en ytterst viktig samhällsfunktion, hur gör man med dem med dos nummer två? Nu måste det ju, om tre veckor, åter igen skapas 30 överblivna doser. Annars är ju den första omgången helt i onödan och förgäves, eller?
Hur man bygger ett resistent virus 101.. :(

Varför skulle det bli resistenta virus av det? Kan du förklara.
Det här med att inte följa vaccinationsprotokollen med konsekvensen att det skulle kunna leda till vidare mutationer av viruset med risken att dessa mutationer blir/är resistenta mot nuvarande och kommande vaccin var en av disussionspunkterna på nyheterna imorse (inte i Sverige)

Det här med att inte följa vaccinationsprotokollen med konsekvensen att det skulle kunna leda till vidare mutationer av viruset med risken att dessa mutationer blir/är resistenta mot nuvarande och kommande vaccin var en av disussionspunkterna på nyheterna imorse (inte i Sverige)
Skulle alltså risken att virus muterar vara större när man fått en vaccinspruta, jämfört med när man fått ingen eller två?

Det här låter rätt konstigt i mina öron.
Återigen: Vilket land bor du i?

Skulle alltså risken att virus muterar vara större när man fått en vaccinspruta, jämfört med när man fått ingen eller två?
Nej men om man inte har fullgott skydd ger man corona utrymme att sprida sig ytterligare med sina mutationer där de brasilianska och syd afrikanska variationerna tydligen verkar reagera sämre - ur vårt perspektiv - på nuvarande vaccin.

Nej men om man inte har fullgott skydd ger man corona utrymme att sprida sig ytterligare med sina mutationer där de brasilianska och syd afrikanska variationerna tydligen verkar reagera sämre - ur vårt perspektiv - på nuvarande vaccin.
Muterar gör ju alla virus, hela tiden. Då lär väl risken att någon av dem inte ska fångas av befintlig vaccinering stå i proportion till hur mycket virus som cirkulerar, dvs. totala antalet mutationer. Alldeles oavsett om det är social distansering, vaccination, eller något annat som påverkar nivån på smittspridningen?

Är det vad som avses verkar det inte vettigt att några enstaka personer som inte tar dos två i tid ska öka risken för sådana mutationer. I UK prioriterade de väl att ge så många gamlingar som möjligt dos 1 även om det innebar att tiden till dos 2 inte kunde hållas. För att det gavs såpass mycket skydd redan av första dosen. Och den längre tidsintervallen skulle väl fortfarande vara ok, vad jag förstod.

Kanske resonemanget är relevant i länder där folk betalar vaccinet själva. Ifall det handlar om stora mängder som väljer att aldrig ta spruta 2 (eller ev. omvaccinering om den kommer att behövas med något intervall i framtiden) Borde inte problemet med de som är ovaccinerade rimligen vara större än med de som är halvvaccinerade då?

Vaccinationsgraden i Sverige begränsas ändå av leveranstakten nu. En mindre mängd halvvaccinerade (om man nu ens antar att de nämnda personerna kommer hamna i det läget) torde vara marginellt för den totala mängden potentiellt riskabla mutationer i befolkningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 374
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka