Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har den första personen i min närhet, nämligen svärmor, fått sin första dos. Pfizer, i onsdags, noll biverkningar eller problem.

Hon är "bara" 67 och det var inte alls hennes tur egentligen, statistiskt sett, men nu föll det sig så att de jobbade på ovanligt snabbt på vårt lokala vaccincenter så det blev hennes tur typ en månad tidigare än väntat. Hon är den person jag känner som lidit allra mest av den här pandemin, framförallt psykiskt, så det känns fantastiskt att hon redan har blivit vaccinerad och så smått kan börja tillåta sig själv att leva lite igen. :heart

Så olika det kan vara. Vår kommun har fortfarande inte fått något vaccin och ingen har ännu blivit vaccinerad här. Trots att de blivit lovade (mkt gamla och tillhörande grupp 1).

Så olika det kan vara. Vår kommun har fortfarande inte fått något vaccin och ingen har ännu blivit vaccinerad här. Trots att de blivit lovade (mkt gamla och tillhörande grupp 1).
Mina föräldrar, friska 70-plussare, har inte hört något om vaccinering ännu, så i deras region rör det sig nog också rätt sakta..... :(

Oj vad märkligt! Och synd :( Jag har dålig koll på hur det funkar i Sverige, men hur kommer det sig att kommunen inte fått några vaccin alls?

Vi kom fram till att det i svärmors fall främst beror på att den äldsta gruppen, alltså de som är 70+, här vaccineras på sin egen vårdcentral medan de under 70 vaccineras på temporära sjukhus som satts upp på olika ställen i landet och som nu används främst som vaccin-center. Just vårt vaccin-center är på en stort konferensanläggning här i stan, och där vill man inte att de allra äldsta och skröpligaste ska irra omkring eftersom det kan vara lite rörigt och svårt att hitta rätt. Samtidigt kan de vaccinera i betydligt större skala på ett sådant ställe. Därför föll det sig så att svärmor fick sitt vaccin före sin 75-åriga granne, som då alltså väntar på att hans vårdcentral ska hinna vaccinera tillräckligt många för att det ska bli hans tur. Lite bakvänt, men det har som sagt sin logiska förklaring.

När man ser den här bilden från vårt lokala vaccin-centrum blir det lätt att förstå att man kanske inte vill utsätta stans gamlingar för att behöva ta sig hela vägen till ett främmande ställe en bra bit hemifrån där det dessutom ser ut såhär:

1612614907220.png

Som vanligt när jag rör mig ute bland folk kan jag inte låga bli att reagera på hur folk verkar ha SÅ svårt att ta till sig vad som sägs. Jag uppskattar att cirka hälften av kunderna på Willys idag handlade i par (antingen med respektive eller ett/flera barn). Det var alltså ett stort antal helt onödiga personer i affären.

När jag sedan står främst i nyöppnad kassa kommer en man och går rakt mot mig, dvs på fel håll i kassan. Man har för ett tag sedan satt pilar på det hållet med stora kryss över. Det är alltså väldigt tydligt att man inte får gå där. För ovanlighetens skull säger faktiskt killen i kassan till om att det inte är tillåtet att gå på det hållet. Varpå mannen - glatt - svarar: "Jaså, FÅR man inte?" Han vimsade sedan runt efter något läkemedel, och passerade mig på ca 30 centimeters avstånd.

Jag blir så MATT..... Har vissa människor bott under en stor sten det senaste året, eller vad är det som pågår...... :cautious:

Hela UK ligger väl en rejäl bit före? Dels för att deras godkännande var klart lite tidigare, men framför allt för att de fått mycket fler doser från tillverkaren.
Ja, så är det ju. Men jag trodde att man hade kommit igång i hela Sverige, inte att det fanns kommuner som fortfarande väntade på att få några doser överhuvudtaget. Det har ju ändå gått 1,5 månad sen man började vaccinera i Sverige, väl?

Vilken kommun är det? Konstigt, borde ju vara ramaskri i media om det finns kommuner som inte ens har påbörjat vaccinationerna.
Mina föräldrar, friska 70-plussare, har inte hört något om vaccinering ännu, så i deras region rör det sig nog också rätt sakta..... :(
Det är ju inte förväntat att friska 70+ ska ha hört något om vaccin nu. Just nu vaccineras personer som har vård i hemmet och dyl.

Ja, så är det ju. Men jag trodde att man hade kommit igång i hela Sverige, inte att det fanns kommuner som fortfarande väntade på att få några doser överhuvudtaget. Det har ju ändå gått 1,5 månad sen man började vaccinera i Sverige, väl?
Man har kommit igång i alla regioner i alla fall, enligt statistik på DN. Hur det ser ut kommun för kommun vet jag inte. Det står att totalt 57019 personer har fått två doser av vaccinet hittills.
Screenshot (113).webp

Vilken kommun är det? Konstigt, borde ju vara ramaskri i media om det finns kommuner som inte ens har påbörjat vaccinationerna.

Det är ju inte förväntat att friska 70+ ska ha hört något om vaccin nu. Just nu vaccineras personer som har vård i hemmet och dyl.
Som det var sagt från början vill jag minnas att friska 70-plussare skulle börja vaccineras under februari, men det finns ju fortfarande möjlighet att det kan hända.

Man har kommit igång i alla regioner i alla fall, enligt statistik på DN. Hur det ser ut kommun för kommun vet jag inte. Det står att totalt 57019 personer har fått två doser av vaccinet hittills.
Visa bifogad fil 64402
Tack, intressant! Jag tänkte nog lite felaktigt mer på region när det pratades om kommuner. Att man inte kommit igång i alla kommuner känns en aning mindre konstigt (men fortfarande konstigt).

Alla regioner får sin ranson. Sen lägger de upp planeringen själva.
Inom ramen för de stora priogrupperna då, men alla lär vara mitt i grupp1 antar jag eftersom de får likvärdiga mängder vaccin.

Eftersom de superkylda transporterna komplicerar saker kan man ha valt att inte dutta på alla mindre orter samtidigt, tänker jag. Innan det blev klart att Astra inte blev godkänt för äldre så fanns en del planer om att de skulle användas där logistiken blev knepigare. Sen stoppade nästan allt upp när leveranserna blev mindre än planerat, så i min region gav de ett tag bara dos 2, men gjorde inga nya vaccineringar.
Så kanske finns ställen där det blivit så att någon kommun inte fått sin första dos ännu beroende på praktiska skäl och de snabba förändringarna som planerarna fått göra.

Som det var sagt från början vill jag minnas att friska 70-plussare skulle börja vaccineras under februari, men det finns ju fortfarande möjlighet att det kan hända.
Här har regionen sagt att den planerade starten för grupp 2 är framskjuten ca en månad pga. mindre leveranser än väntat. Sen är den gruppen rätt stor så det kommer vara prioriteringar inom den (som inte är helt klara än).
Jag skulle gissa att de inte går ut med något konkret innan man är väldigt nära på tur, eftersom det verkar bli så mycket förändringar i planeringen hela tiden.

Vi håller ju fortfarande på med fas 1, dina föräldrar låter som att de ingår i fas 2. Tidsplanen är nog ganska rörlig beroende på vaccintillgång.

Några av mina kollegor fick vaccin igår! Jag är avundsjuk! Men hade jag varit på jobbet så hade jag säkert fått jag med då de började med oss som bemannar Primärvårdsjouren.

Här har regionen sagt att den planerade starten för grupp 2 är framskjuten ca en månad pga. mindre leveranser än väntat. Sen är den gruppen rätt stor så det kommer vara prioriteringar inom den (som inte är helt klara än).
Jag skulle gissa att de inte går ut med något konkret innan man är väldigt nära på tur, eftersom det verkar bli så mycket förändringar i planeringen hela tiden.

Vi håller ju fortfarande på med fas 1, dina föräldrar låter som att de ingår i fas 2. Tidsplanen är nog ganska rörlig beroende på vaccintillgång.
Japp. Helt rätt att de tillhör Fas 2. Det är bara lite trist att planen har skjutits fram ett antal veckor mot vad man trodde från början.

Japp. Helt rätt att de tillhör Fas 2. Det är bara lite trist att planen har skjutits fram ett antal veckor mot vad man trodde från början.
Det har ju alltid varit tydligt att tidsplanerna är högst preliminära. Men ja, jättetråkigt såklart att vi får mindre vaccin än förväntat.

Alla regioner får sin ranson. Sen lägger de upp planeringen själva.
Inom ramen för de stora priogrupperna då, men alla lär vara mitt i grupp1 antar jag eftersom de får likvärdiga mängder vaccin.

Eftersom de superkylda transporterna komplicerar saker kan man ha valt att inte dutta på alla mindre orter samtidigt, tänker jag. Innan det blev klart att Astra inte blev godkänt för äldre så fanns en del planer om att de skulle användas där logistiken blev knepigare. Sen stoppade nästan allt upp när leveranserna blev mindre än planerat, så i min region gav de ett tag bara dos 2, men gjorde inga nya vaccineringar.
Astras normaltemperatursvaccin nådde väl Sverige i morse, så det har ännu inte hunnit ut till regionerna - än mindre till kommunerna.

Hörde ett radioinslag i veckan där två närliggande kommuner (Trollhättan och Uddevalla), där den ena hade varit blixtsnabbt redo för vaccinering, och därmed fått en stor leverans i början (tillsammans med andra 'blixtsnabba' kommuner i sin region).

Se'n när den andra kommunen var redo, lyckades den bli redo i samband med att Pfizer tillfälligt men betydligt minskade sina leveranser, så när de skulle få lika mycket som grannkommunen fanns det plötsligt knappt nånting att leverera från regionen.

Så ja, det kan vara mycket olika i närliggande kommuner. Men det finns då praktiska skäl till att det blivit så.
(Vill minnas att i detta fall var det Trollhättan som sladdade, men är inte alls säker.)

Jag är fullvaccvinerad sedan i onsdags! Det känns SÅ skönt. Jag tror att jag blev 10 kg lättare på kuppen av ren lättnad...
Jag och flera kollegor kände av dos 2 mer än dos 1 (jag kände överhuvudtaget inte av dos 1, inte ens öm över stickstället), men kände mig ruggig utan att få feber och fick riktigt ont i armen i ett dygn. Det blev lite körigt på jobbet pga manfall på torsdagen.
Helt i linje med vad som rapporterats in. Det känns bra att det händer något i kroppen, som bevis för att det faktiskt har haft effekt.

Min nuvarande arbetsgivare ska vaccinera sina anställda om några dagar. Alla, samtidigt. O_o
Blir spännande hur bemanningen blir några dagar senare.

Våra brukare har visat reaktion på dos 1 och dos 2. Yrsel, feberkänslor, muskelvärk, snoriga näsor. Flera stycken har visat tecken på blodtrycksfall. Och de är både tröttare och mer förvirrade än vanligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka