Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig blir det lite likt ett tänkbart resonemang som vid miljöpåverkan och farligt arbete (med giftiga ämnen t ex) - att om jag inte gör det själv eller ser vad som händer så kan jag skjuta över problemet till någon annan och kan på så sätt också skjuta ifrån mig ansvaret för min konsumtion.
Det där är ju dock inte riktigt jämförbart med en smitta, tycker jag. Just att plocka bort sig själv ur ekvationen när det gäller en smitta kan bryta en smittkedja och faktiskt leda till att liv räddas. Så är det ju inte riktigt vid hantering av t.ex. farliga kemikalier - de har ju samma påverkan på miljön oavsett om jag är där eller inte.

Det där är ju dock inte riktigt jämförbart med en smitta, tycker jag. Just att plocka bort sig själv ur ekvationen när det gäller en smitta kan bryta en smittkedja och faktiskt leda till att liv räddas. Så är det ju inte riktigt vid hantering av t.ex. farliga kemikalier - de har ju samma påverkan på miljön oavsett om jag är där eller inte.

Jag ser det istället som ett säkrare sätt att bryta en smittkedja genom att jag själv ser till att handla på ett säkert sätt i en butik - då har jag själv kontrollen på vad som sker - än att förflytta ansvaret till flera eventuellt lågbetalda med osäkra anställningsvillkor. Vilket inte är ovanligt inom logistikkedjan.

Jag ser det istället som ett säkrare sätt att bryta en smittkedja genom att jag själv ser till att handla på ett säkert sätt i en butik - då har jag själv kontrollen på vad som sker - än att förflytta ansvaret till flera eventuellt lågbetalda med osäkra anställningsvillkor. Vilket inte är ovanligt inom logistikkedjan.
Vi får nog enas om att vi inte tycker lika här!

(egentligen borde man kanske under pandemin dra ner drastiskt på sin konsumtion av ALLT - det jag inte köper kan ju inte leda till att någon utsätts för smitta, liksom - men då kommer vi istället till problemet att fler verksamheter än idag kommer att gå omkull och det är ju inte heller riktigt bra, varken för dem som driver företaget eller för de som jobbar där)

Vi får nog enas om att vi inte tycker lika här!

(egentligen borde man kanske under pandemin dra ner drastiskt på sin konsumtion av ALLT - det jag inte köper kan ju inte leda till att någon utsätts för smitta, liksom - men då kommer vi istället till problemet att fler verksamheter än idag kommer att gå omkull och det är ju inte heller riktigt bra, varken för dem som driver företaget eller för de som jobbar där)

Ja vi får göra det :)

Andra stycket håller jag helt med om! (Båda delarna av problemet)

Och nu (klockan 7 pa kvallen) ringde Kelly fran "health department" och meddelade att jag far min andra Covid (Moderna) spruta nasta Fredag, den 26:e, 4 veckor efter forsta sprutan, klockan 2:04 ... De raknar kallt med att en del kommer for tidigt och en del for sent, men det ar sa manga som ger sprutor att det loser sig och de slutar da de tankt sig i alla handelser. :)

Jag kan inte tala om hur lattad jag ar att jag far sprutorna. Det enda som kommer att andras ar att jag nu kan ga och klippa mig snart :cool: Nagot jag inte gjort pa ett ar. Jag vill ha KORT har. Och en massage behover jag ... samt att ga ut och ata. :d

Jag har inte följt tråden så ni får ursäkta om jag kastar in en fråga som redan behandlats här, men jag blir förvirrad av att det nu pratas om en tredje våg. Mig veterligen har smittspridningen varit i princip lika hög sedan den andra vågen startade och har inte dalat ännu, om än pyttelite. Vad innebär då en tredje våg? En våg på vågen? Eller att andra vågen dalar snabbt nu och sen kommer en till? Jag känner att jag inte riktigt fattar.

Jag har inte följt tråden så ni får ursäkta om jag kastar in en fråga som redan behandlats här, men jag blir förvirrad av att det nu pratas om en tredje våg. Mig veterligen har smittspridningen varit i princip lika hög sedan den andra vågen startade och har inte dalat ännu, om än pyttelite. Vad innebär då en tredje våg? En våg på vågen? Eller att andra vågen dalar snabbt nu och sen kommer en till? Jag känner att jag inte riktigt fattar.

Hos oss har den dalat, både smittspridning, antalet sjukhusvårdade och antalet IVA-vårdade. Rätt rejält dessutom. Men med tanke på brittiska mutationen (mer smittsam, högre dödlighet) och släppta restriktioner så finns det ju en överhängande risk att höstens scenario blossar upp igen. Vabruari är ju känt för sin omfattande smittspridning av allt.

Det rapporteras f ö att Gotland är den enda region som inte har mutationen.

Senast ändrad:
mer smittsam, högre dödlighet

Jag kan ha missat, men är det sista ovan klarlagt? Har förstått att den är mer smittsam men, inte hört något bevis om att den är farligare. Är det så?
Kan det ha att göra med att den är mer smittsam och då får fler den och därför stryker flera med? Snarare än att den är farligare?

Jag kan ha missat, men är det sista ovan klarlagt? Har förstått att den är mer smittsam men, inte hört något bevis om att den är farligare. Är det så?
Kan det ha att göra med att den är mer smittsam och då får fler den och därför stryker flera med? Snarare än att den är farligare?

"På en presskonferens i fredags berättade Patrick Vallance, den brittiska regeringens vetenskapliga chefsrådgivare, att den variant av coronaviruset som upptäcktes i landet i höstas av allt att döma inte bara är mer smittsamt, utan också farligare.

– Vi är nu säkra på att den (den ”brittiska” varianten) sprids lättare än den gamla varianten. Vi tror att den smittar mellan 30 och 70 procent lättare, även om vi ännu inte förstår varför, sade Patrick Vallance.

Därutöver, sade han, finns det också bevis för att den nya varianten är dödligare än den gamla. Bevisen är inte starka, men de finns där, enligt Vallance."
www.dn.se

"På en presskonferens i fredags berättade Patrick Vallance, den brittiska regeringens vetenskapliga chefsrådgivare, att den variant av coronaviruset som upptäcktes i landet i höstas av allt att döma inte bara är mer smittsamt, utan också farligare.

– Vi är nu säkra på att den (den ”brittiska” varianten) sprids lättare än den gamla varianten. Vi tror att den smittar mellan 30 och 70 procent lättare, även om vi ännu inte förstår varför, sade Patrick Vallance.

Därutöver, sade han, finns det också bevis för att den nya varianten är dödligare än den gamla. Bevisen är inte starka, men de finns där, enligt Vallance."
www.dn.se

Den goda nyheten är att det verkar som vaccinet är effektivt även mot den brittiska mutationen.

www.dn.se

Aha, tack! Läste här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/ och där stod inget om att den är farligare.

I och med att bevisen för att den skulle vara det är "svaga" så tycker jag inte vi ska dra för stora växlar ännu.

Aha, tack! Läste här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/ och där stod inget om att den är farligare.

I och med att bevisen för att den skulle vara det är "svaga" så tycker jag inte vi ska dra för stora växlar ännu.

Varför gör du en bedömning att "vi" drar på stora växlar? Det är väl en bra tanke att bära med sig, att den tredje vågen kan komma snabbare än de tidigare, i o m att förutsättningarna ändrats.

Varför gör du en bedömning att "vi" drar på stora växlar? Det är väl en bra tanke att bära med sig, att den tredje vågen kan komma snabbare än de tidigare, i o m att förutsättningarna ändrats.

Det gör jag inte, det var ett konstaterande i allmänhet.

Jag tycker överlag att journalister är väldigt dragna till sensationsrubriker osv. Inte konstigt då det antagligen säljer nummer och ger klick. Men jag gillar det inte.

Ett exempel var med en äldre som dött efter vaccin. Personen var bra över 80 och multisjuk och det var väldigt osäkert om det vaccinet hade nåt med det att göra.
Därför är jag väldigt skeptisk till hur många tidningar rapporterar och läser helst på mer sansade källor, som FOHM till exempel.

Vi ska absolut vara försiktiga, och inse allvaret. Men jag ser ingen poäng med att spä på panik innan det finns riktiga svar.
"kan vara" är för mig inte något som är säkerställt ännu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 356
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka