Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
From mandag kommer alla över 16 (yngre testas iaf 1-2 ggr/v i skolan) fa 5 hemtester per manad sa man kan testa sig själv hemma en gang/v.
Det där var ingen dum idé, det borde vi ha i Sverige också tycker jag.

Här pratas det väl mest om att utöka tvång av att använda munskydd på olika nivåer, men varje region får bestämma själv vad det verkar. Inga klara besked iallafall.

Så fort ett krav kommer på förslag så är det alltid någon som hojtar "men då måste de som inte har råd med munskydd att få av staten"... alltid detta "få av staten", och då törs ingen ta ett beslut - Sverige i ett nötskal :meh:

Är det enligt information som gått ut till berörda i regionen? I så fall avviker man ju ifrån sin vaccinationsplan. (Och då ser jag inget försvar. Min argumentation är baserad på att man tänkt genomföra enligt plan, dvs de som normala år får influensavaccin ska gå via primärvården (och där blir inte samma massflöde, eftersom man har en fördelning i olika priogrupper) och vaccinationscentra är till för att komplettera, för att ingen ska behöva vänta pga brist på tider när vaccin finns tillgängligt för dem.
Centrala planen säger väl bara i vilken ordning som grupperna ska prioriteras?
Vilka aktörer som vaccinet fördelas till bestämmer regionen själv?

Fördelningen av ansvaret är att kommunerna har de som de normalt har ett visst sjukvårdsansvar för dvs. de med SÄBO och hemsjukvård. (vaccineras i hemmet) Dessutom får de själva lägga upp vaccineringen av sin egen omsorgspersonal (vet inte om alla gör det)

Allt annat ansvarar regionen för i sin egen "vaccinationsorganisation". All vaccinering görs i egen regi. Enklaste sättet att bygga upp planering, logistik och bemanning. Ett system rakt av för alla, samma lokaler för alla, de skalar bara upp bemanningen där när det kommer mer vaccin.

Tillägg: På den mall som @bettysmatte visar står det alltså "på vaccinationslokal" för alla grupper, utom för SÄBO och vissa i grupp 1 samt viss personal där hemmet/arbetsplatsen i en del fall är alternativ.

Senast ändrad:
Centrala planen säger väl bara i vilken ordning som grupperna ska prioriteras?
Vilka aktörer som vaccinet fördelas till bestämmer regionen själv?

Fördelningen av ansvaret är att kommunerna har de som de normalt har ett visst sjukvårdsansvar för dvs. de med SÄBO och hemsjukvård. (vaccineras i hemmet) Dessutom får de själva lägga upp vaccineringen av sin egen omsorgspersonal (vet inte om alla gör det)

Allt annat ansvarar regionen för i sin egen "vaccinationsorganisation". All vaccinering görs i egen regi. Enklaste sättet att bygga upp planering, logistik och bemanning. Ett system rakt av för alla, samma lokaler för alla, de skalar bara upp bemanningen där när det kommer mer vaccin.

Tillägg: På den mall som @bettysmatte visar står det alltså "på vaccinationslokal" för alla grupper, utom för SÄBO och vissa i grupp 1 samt viss personal där hemmet/arbetsplatsen i en del fall är alternativ.

Jag skrev "regionens vaccinationsplan". Det är väl rimligt att det är bland de första dokument man borde läsa om man är kritisk till just regionens upplägg?

Det står dessutom, som @Sharpless citerar "på vårdcentral och vaccinationslokal" i infomaterialet till allmänheten:

Bifogade filer

• 1177-grafisk_tidplan-ro-v2.webp
    1177-grafisk_tidplan-ro-v2.webp
    52,1 KB · Visningar: 8
I min kommun så är det kommunhuset som står till tjänst med lokal åt massvaccineringar (just nu åt vårdpersonal fortfarande) då lokalen är stor. Nyss hade vaccindirekt vaccinering här och härnäst (har blivit lite framskjutet, vi misstänker brist på vaccin) är det vårdcentralerna som kommer att låna lokalen.

En sak som har tydliggjorts som jag tycker är bra är att man kan välja att vaccinera sig i kommunen där man jobbar eller i hemkommunen. Tex om man jobbar norr om stan men bor söder om stan, man kan ta första dosen nära jobbet och sedan ta andra dosen nära hemmet. Enligt informationen vi har fått iallafall.

Vårdcentraler finns på många ställen.

Visa bifogad fil 65232
Nu väljer du att tolka det som står i den där snabbfaktan väldigt välvilligt. Det finns åtminstone två st vårdcentraler, som kommer att vaccinera (ansvara för genomförandet oavsett i vilken lokal) för FAS 4, nämligen Finspång och Mjölby.

Så då finns det ju vårdcentraler som vaccinerar, eller hur?

Hur hjälper det dom som bor i Österbymo:s tassemarker?

I exemplet från Kronoberg, så står det explicit "varje kommun".

Jag har läst PDF:erna, flera gånger, och pressmeddelandena, samt vårdgivarsidorna. Och visst ansvariga på regionen har backat, bit för för bit. Så kanske det blir en vaccinationsplats (minst) per kommun till slut.

Från början, första pressmeddelandet, så skulle alla, utom fas 1 och 2, vaccineras på tre ställen, och endast dessa. Redan inom 24 timmar, så hade pressmeddelandet ändrats, så att det tillkommit en bisats, där det stod att "ytterligare vaccinationsställen kan tillkomma".

Och så har man plussat på med Finspång, Mjölby, och en lokal till i Linköping, en efter en, antagligen efter stora påtryckningar från kommunerna.

Jag tycker att det vittnar om en mycket dålig planeringsförmåga inom region Östergötland, och, som det verkar dålig lokalkännedom om länets geografi och kommunkationssystem.

Vem vet, man kanske har fört långa och ingående resonemang, om hur man ska få alla Linköpingsbor, Norrköpingsbor och Motalabor att vaccinera sig, men helt enkelt glömt bort Ydre kommun med sina knappt 4000 innevånare, eller Valdemarsvik med kring 8000 innevånare, för att ta några exempel.

Men regionledningen kanske ser det som viktigare att få grepp om de ca 250.000 personerna som bor i Linköping, Norrköping och Motala, så att de blir vaccinerade?
I de glesbefolkade kommunerna långt borta, är det ändå så få som bor, så det är inte värt besväret helt enkelt, lite spill sådär är helt OK?

Jag skrev "regionens vaccinationsplan". Det är väl rimligt att det är bland de första dokument man borde läsa om man är kritisk till just regionens upplägg?

Det står dessutom, som @Sharpless citerar "på vårdcentral och vaccinationslokal" i infomaterialet till allmänheten:
Två st vårdcentraler. Om man läser PDF:erna, så är det tydligt att vanliga vårdcentraler inte kommer att få tillgång till vaccin mot Covid-19.

Aha, du pratade specifikt om Östergötland fortfarande.
Jag tog det för en mer generaliserad diskussion som gått vidare utifrån de hypotetiska Einar och Agda.

För övrigt...

"

Fas 4 startar preliminärt i slutet av april​

• Du som är 18-59 år och inte tillhör en riskgrupp.

Du kan inte boka tid för vaccineringen ännu. Vi kommer att berätta när du kan göra det och hur det kommer att gå till. Vaccineringen sker på vårdcentraler och vaccinationscentraler. "

https://www.1177.se/Ostergotland/sj...vaccin-mot-covid-19/vaccination-mot-covid-19/
Två st vårdcentraler...

Vanliga vårdcentraler kommer inte att ha tillgång till vaccin för Covid-19.

Det är inte vad som står i vaccinationsplanen, som sagt...
Då kan du väl visa information för just Östergötland med adresser till alla de vårdcentraler (förutom de 2) som kommer vaccinera. I den information du länkar står det bara vårdcentral. Det står faktiskt inte alla vårdcentraler.

Jag har för övrigt åter läst på och nej grupp 2 kommer inte vaccineras annat än på redan angivna adresser = bussresa till staden tant Agda och farbror Einar skytt som pesten alternativt skjuts av anhöriga.
Enligt kommentarsfält på sociala medier så betyder detta att många kommer avstå i vaccinationen, och det gäller då riskgrupper som helt enkelt inte vågar åka till vaccinationsställena.

Aha, du pratade specifikt om Östergötland fortfarande.
Jag tog det för en mer generaliserad diskussion som gått vidare utifrån de hypotetiska Einar och Agda.

Okej, var skulle detta scenario i så fall inträffa? Nu har jag inte läst precis alla regionala planer, men på den dryga hälften jag tagit mig igenom på en knapp kvart har alla utom Örebro län angett att (minst) fas 1-3 kommer erbjudas vaccination inom primärvården.

Örebro har centraliserat så mycket som möjligt, men har klart och tydligt info om hur man bokar sin (gratis) resa dit och övrig hjälp med förfarandet. Även de flesta andra regioner har skrivit uttryckligen att hjälp med gratis transport finns om man har svårt att ta sig.

Alla har även skrivit att "mer information om hur det ska gå till för just dig kommer när vaccination närmar sig".

Då kan du väl visa information för just Östergötland med adresser till alla de vårdcentraler (förutom de 2) som kommer vaccinera. I den information du länkar står det bara vårdcentral. Det står faktiskt inte alla vårdcentraler.

Jag har för övrigt åter läst på och nej grupp 2 kommer inte vaccineras annat än på redan angivna adresser = bussresa till staden tant Agda och farbror Einar skytt som pesten alternativt skjuts av anhöriga.
Enligt kommentarsfält på sociala medier så betyder detta att många kommer avstå i vaccinationen, och det gäller då riskgrupper som helt enkelt inte vågar åka till vaccinationsställena.

"Det primära målet i det inledande skedet blir att uppnå en hög vaccinationstäckning bland riskgrupperna och
särskilt bland de äldsta invånarna. Denna insats har många likheter med den årliga vaccinationen mot säsongsinfluensa, och det faller sig därför naturligt att fortsätta med upparbetade rutiner där primärvården
får huvudansvaret att vaccinera sina listade riskgruppspatienter."

Ur 'Vaccinationsplan covid-19, Region Östergötland', kap. 1.6.

Bifogade filer

Fast om man ser det så är det en avvikelse från den beslutade prioritetsordningen? Om man verkligen har avsikten att ta stora befolkningskoncentrationer före mindre. Istället för priogrupp X på alla orter före priogrupp Y på alla orter...

Det kan egentligen inte finnas några praktiska svårigheter med att få effektiva leveranssystem till en handfull etablerade centralorter. Det levereras redan nu till alla kommuner för de vaccinationer som de är inblandade i.

Det är såklart en avvägning mellan effektiv utrullning av vaccinet och hur absolut man ska förhålla sig till priogrupperna.

Om man drar det till extremen vore det illa om man helt stannar upp vaccinationen för hela Östergötland för att det finns 1 person i priogrupp X ute i obygden som är svår att nå men inte med säkerhet kan konstateras ha tackat nej.

Den nuvarande kompletterande vaccinationsorganisationen är utformad för att kunna genomföra specifika faser i en massvaccination. Jag har inte rätt insikt i ämnet för att kunna dra slutsatsen om den exakta graden av effektivitet jämfört med de andra lekmannaförslag som förekommer i den här tråden. Mitt förtroende för de som jobbar stenhårt just nu med detta som sin profession är dock stor.

Det är inte vad som står i vaccinationsplanen, som sagt...
Har du läst PDF:erna på vårdgivarwebben?

"Vårdcentraler" är inte specificerat på den där snabbfakta tabellen.

Så det är alltså så att några (två i dagsläget) VC har ansvar för vaccinering.

Medan den absoluta majoriteten av vårdcentraler, regiondrivna eller privata, inte kan/ska vaccinera för Covid-19.

"Det primära målet i det inledande skedet blir att uppnå en hög vaccinationstäckning bland riskgrupperna och
särskilt bland de äldsta invånarna. Denna insats har många likheter med den årliga vaccinationen mot säsongsinfluensa, och det faller sig därför naturligt att fortsätta med upparbetade rutiner där primärvården
får huvudansvaret att vaccinera sina listade riskgruppspatienter."

Ur 'Vaccinationsplan covid-19, Region Östergötland', kap. 1.6.
Alltså alla på SÄBO, och andra äldreboenden, är i stort sett färdigvaccinerade i Östergötland. De flesta med hemsjukvård och hemtjänst också.
Många har vaccinerats i hemmet, och andra har fått åka till ordinarie vårdcentral, med särskilda insatser för dessa.
Just nu pågår det huvudsakligen vaccination av vårdpersonal, samt kompletteringar bland de allra högst prioriterade.

Det här med vaccinationscentraler långt borta, handlar alltså inte om de där allra sköraste, utan om dels alla såpass friska 70+ (65+) och senare 60+, som inte får åka till vårdcentraler i sin hemkommun eller ens grannkommunen, och inte minst "resten av befolkningen", alltså fas 4, alla friska 18-59 år.

Alla 70+ kör inte bil. Alla som inte har hemtjänst, är inte jättepigga och kan inte åka kollektivt en hel dag, även om de klarar sig OK hemma, när en granne eller anhörig handlar sådant som inte finns i lokal lanthandel.
De behöver dessutom skjuts till närmsta busshållplats, som kan ligga många mil bort, och behöver då sitta i en bil med någon, som kan vara smittförande.
De som har längst till närmsta busshållplats i just min socken, har 3 mil till busshållplatsen. I grannsocknen ännu längre. De råkar dessutom bo väldigt nära en stor ort i grannlänet, dit det (hoppsan, så konstigt det blir ibland) går bussar regelbundet (grannlänets kollektivtrafik), men där är de naturligtvis inte kan/får vaccinera sig.

Breven som skickas ut för att kalla till vaccination/instruktioner för tidsbokning, skickas ut i åldersordning. Det ska ha skickats ut brev, men hittills har inte ens de av oss kända 85+ fått några brev.

Dessutom så är många de tveksamma till att besöka ett center i staden, eftersom de är rädda för smitta. Jag har ett antal äldre "grannar" som uttryckt denna tvekan.

Bland de yngre, 18-59 år, så talas det en hel del om att det blir så besvärligt och långt att åka, och problem med att vara ifrån jobbet en hel dag. Så då tänker de strunta i vaccinering.

Det är såklart en avvägning mellan effektiv utrullning av vaccinet och hur absolut man ska förhålla sig till priogrupperna.

Om man drar det till extremen vore det illa om man helt stannar upp vaccinationen för hela Östergötland för att det finns 1 person i priogrupp X ute i obygden som är svår att nå men inte med säkerhet kan konstateras ha tackat nej.

Den nuvarande kompletterande vaccinationsorganisationen är utformad för att kunna genomföra specifika faser i en massvaccination. Jag har inte rätt insikt i ämnet för att kunna dra slutsatsen om den exakta graden av effektivitet jämfört med de andra lekmannaförslag som förekommer i den här tråden. Mitt förtroende för de som jobbar stenhårt just nu med detta som sin profession är dock stor.
Jag tolkar det som att du tycker att det är OK att nå kanske 80-90 % vaccinationsgrad i länets stora städer (samt Mjölby och Finspång), samtidigt som det är OK att bara ett fåtal vaccineras i diverse "tassemarkskommuner", som bl.a. Valdemarsvik, Ydre, eller Åtvidaberg?

Det är inte de där med hemtjänst, eller andra särskilda insatser det handlar om. De tas om hand. Att någon enstaka inte tackat ja eller nej, och att det skulle stoppa andra, var får du det ifrån? Vadå "svår att nå"?

Problemet är väl inte att skicka ett brev med instruktioner om hur man bokar tid, utan om att motivera folk att verkligen boka tid. I synnerhet inom Fas 4.

Så klart inte sett till enstaka personer och inte räknat de som inte tar chansen när de får tilldelat bokningsfönster.
Men om man dimensionerar lokal/personal/vaccintilldelning så att det inte går att hålla någorlunda samma takt för alla oberoende av var man bor/tar sitt vaccin, så har man ju misslyckats med (alt. struntat i) att förhålla sig tillräckligt till prioordningen.
Eftersom inte ens restdoser knappt skulle få fördelas efter praktiska möjligheter utan att ligga i samma priofas så är uppenbarligen meningen att vara tämligen noggrann som jag tolkar de centrala direktiven.

Alltså alla på SÄBO, och andra äldreboenden, är i stort sett färdigvaccinerade i Östergötland. De flesta med hemsjukvård och hemtjänst också.
Många har vaccinerats i hemmet, och andra har fått åka till ordinarie vårdcentral, med särskilda insatser för dessa.
Just nu pågår det huvudsakligen vaccination av vårdpersonal, samt kompletteringar bland de allra högst prioriterade.

Det här med vaccinationscentraler långt borta, handlar alltså inte om de där allra sköraste, utan om dels alla såpass friska 70+ (65+) och senare 60+, som inte får åka till vårdcentraler i sin hemkommun eller ens grannkommunen, och inte minst "resten av befolkningen", alltså fas 4, alla friska 18-59 år.

Alla 70+ kör inte bil. Alla som inte har hemtjänst, är inte jättepigga och kan inte åka kollektivt en hel dag, även om de klarar sig OK hemma, när en granne eller anhörig handlar sådant som inte finns i lokal lanthandel.
De behöver dessutom skjuts till närmsta busshållplats, som kan ligga många mil bort, och behöver då sitta i en bil med någon, som kan vara smittförande.
De som har längst till närmsta busshållplats i just min socken, har 3 mil till busshållplatsen. I grannsocknen ännu längre. De råkar dessutom bo väldigt nära en stor ort i grannlänet, dit det (hoppsan, så konstigt det blir ibland) går bussar regelbundet (grannlänets kollektivtrafik), men där är de naturligtvis inte kan/får vaccinera sig.

Breven som skickas ut för att kalla till vaccination/instruktioner för tidsbokning, skickas ut i åldersordning. Det ska ha skickats ut brev, men hittills har inte ens de av oss kända 85+ fått några brev.

Dessutom så är många de tveksamma till att besöka ett center i staden, eftersom de är rädda för smitta. Jag har ett antal äldre "grannar" som uttryckt denna tvekan.

Bland de yngre, 18-59 år, så talas det en hel del om att det blir så besvärligt och långt att åka, och problem med att vara ifrån jobbet en hel dag. Så då tänker de strunta i vaccinering.

Men alltså snälla nån... hur lite ansvar för sitt eget liv tycker du är ok att människor tar egentligen??

En 70+, utan bil, som bor flera mil från närmsta busshållsplats. Verkligen?! Personen måste ju ta sig nånstans på nåt sätt. Hen får väl åka till vaccinationen med samma färdmedel som hen gör när hen ska på vanliga läkarbesök och andra ärenden man inte kan leja ut till andra. Nåt eget ansvar får ju människor ändå ta när det gäller sitt eget liv! Nåt form av minimum-ansvar måste man ju förvänta sig att folk tar för sitt eget liv.

Jag tolkar det som att du tycker att det är OK att nå kanske 80-90 % vaccinationsgrad i länets stora städer (samt Mjölby och Finspång), samtidigt som det är OK att bara ett fåtal vaccineras i diverse "tassemarkskommuner", som bl.a. Valdemarsvik, Ydre, eller Åtvidaberg?

Det är inte de där med hemtjänst, eller andra särskilda insatser det handlar om. De tas om hand. Att någon enstaka inte tackat ja eller nej, och att det skulle stoppa andra, var får du det ifrån? Vadå "svår att nå"?

Problemet är väl inte att skicka ett brev med instruktioner om hur man bokar tid, utan om att motivera folk att verkligen boka tid. I synnerhet inom Fas 4.

Jag ser inga anledningar till att nuvarande plan skulle missa att skapa "80-90%" vaccinationsgrad i alla delar av Östergötland. Jag tycker inte det skulle vara OK. Jag ser INTE att det är ett problem att vaccinationsgraden går lite i otakt, där befolkningstäta områden får en snabbare vaccinationsutrullning - det kan istället främja möjligheten att få till "80-90%" överallt, så snart som möjligt.

Min invändning var mot argumentet att skapa en storskalig vaccinationskapacitet i befolkningstäta områden automatiskt skulle vara på tvärs mot prioordningen, det blir alltid att göra en avvägning om hur absolut ordningen ska vara i förhållande till hur snabbt så många som möjligt ska vaccineras.

Men sorry, mitt förtroende för dem som jobbar med det här som sin profession i regionen är signifikant större än för de svepande lekmannaförslag som dyker upp här som alternativa "mycket bättre" lösningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 356
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka