Crash course tygblöjor någon?

Ja, precis. Fast jag vet inte om ull fungerar sa bra som yttersta lagret med vi övergar mer och mer till lager pa lagerprincipen och da fungerar ju ull perfekt under med ngt funktionsmaterial över.

Det är sana fran Huda jag har köpt och dom kom idag, Mira fick prova dom en stund ute och var varm, men vi var aldrig i snön och lekte.

Vad har du för inlägg?
Vi varierar inlägg efter hur länge vi ska vara iväg och vilken tid pa dagen det är, har märkt att Mira kissar mest tidigt pa förmiddagen. Men oftast ett-tva bambu och sen ett hampa om det ska fungera längre. Det haller ngr timmar iaf. Säkrast är de inläggen i vara ullskal.

Min man ville inte ha tygblöjor men nu kör han pa det ocksa, harn har märkt vilken skillad det blir pa sopmängden. Fast jag gör den mesta hanteringen runt blöjorna, tvättar, plockar in, fyller pockets osv
 
Nu har jag klickat hem ett par Disana ullbyxor, ett par Alvehamn PUL-skal, två par TotsBots PUL/ytterskal + en snappi. Rea på TotsBotsen!
Blir sedan beställning på några Pippi-vikisar som @skiesabove tipsade om!

Nåja är ett halvår kvar till bebis anländer, så hinner väl säkert samla på mig mer, men försöker satsa på att ha lite olika varianter, förhoppningsvis passar något redan från start. Vill verkligen försöka undvika att behöva köpa engångs.

Jag har ett set med små vikisar och formsydda till nyfödd, de funkade kanon för oss! Till det finns några Organic cotton byxor och ullskal. Tror det finns ett par pyttesmå pockets också från mylli muksut. Är du intresserad så skicka ett PM
 
Vi kör ull inifrån och ut. Valkad ull ytterst från Disana, superfina byxor och jacka och smidigare än "vanliga" ytterkläder. Möjligtvis att jag inte använder det sen när det regnar... men jag vet inte än. Står klart emot fukt iaf.
 
(Som en liten parentes så använder vi i princip bara ull hela vägen inifrån och ut. Även ytterkläder. Funkar toppen! Aldrig haft mer lagom varma barn sedan vi gav upp alla konstmaterial.)
 
Haha, ser att Madick skrev samma sak Vi har Disana ytterst men då heloverallen. Har funkat kanon i vinter, vi har kurat den och använt i regn med. En gång har vi haft överdragsbyxor över när det var töväder häromveckan och det stod 10 cm vatten över hela vår gård.
 
Vi har inte haft ett enda läckage sen vi började med formsydda + ull, men vi fick lägga i torrskikt ett tag när hon kissade mycket.

Läckage brukar ju vara antingen passform, för lite total vattenkapacitet eller för långsamt sug i ytlagret.

Var har du ullinlägget?

Jag lutar lite åt passform, han är inte så rund i formerna än utan har varit en smalis från start. Igår sov han på rygg hela natten, inga läckage. Inatt på sidan = blött i benhålet som är nedåt. Har pocket på natten med booster i bomull som jag tycker suger mycket, sedan ett mindre ilägg i ull då närmast kroppen. Men jag tycker att han kissar mer nu, pytteiläggen som funkade för 3 veckor sedan håller inte tätt ens en timme nu. Ska försöka ha på rygg inatt igen och se om trenden kan hålla i sig. Vill hemskt gärna få systemet med ilägg och skalblöja att funka.
 
Ja, precis. Fast jag vet inte om ull fungerar sa bra som yttersta lagret med vi övergar mer och mer till lager pa lagerprincipen och da fungerar ju ull perfekt under med ngt funktionsmaterial över.

Det är sana fran Huda jag har köpt och dom kom idag, Mira fick prova dom en stund ute och var varm, men vi var aldrig i snön och lekte.

Vad har du för inlägg?
Vi varierar inlägg efter hur länge vi ska vara iväg och vilken tid pa dagen det är, har märkt att Mira kissar mest tidigt pa förmiddagen. Men oftast ett-tva bambu och sen ett hampa om det ska fungera längre. Det haller ngr timmar iaf. Säkrast är de inläggen i vara ullskal.

Min man ville inte ha tygblöjor men nu kör han pa det ocksa, harn har märkt vilken skillad det blir pa sopmängden. Fast jag gör den mesta hanteringen runt blöjorna, tvättar, plockar in, fyller pockets osv

Vi kankse ska starta en ull-trad? Inte för att jag har nagra problem med ot, men kankse nagra fler hittar dit?

Hur som, sopmängderna var det övertygade min man ocksa. :)

Jag kör Bamboozle med den tillhörande inlägget och ibland ett extra om jag vet att det kan dröja lite längre tills jag byter. Det haller 1-2 timmar med en ullbyxa utanpa.
 
Jag lutar lite åt passform, han är inte så rund i formerna än utan har varit en smalis från start. Igår sov han på rygg hela natten, inga läckage. Inatt på sidan = blött i benhålet som är nedåt. Har pocket på natten med booster i bomull som jag tycker suger mycket, sedan ett mindre ilägg i ull då närmast kroppen. Men jag tycker att han kissar mer nu, pytteiläggen som funkade för 3 veckor sedan håller inte tätt ens en timme nu. Ska försöka ha på rygg inatt igen och se om trenden kan hålla i sig. Vill hemskt gärna få systemet med ilägg och skalblöja att funka.

Ullen kan ha filtat sig och blir då ett tätskikt, dvs kisset rinner av.

Vi har inte fått varken pocket eller aio att funka på natten pga att hon sover på sidan, men formsydda + ull är bombsäkert :)!
 
Ullen kan ha filtat sig och blir då ett tätskikt, dvs kisset rinner av.

Vi har inte fått varken pocket eller aio att funka på natten pga att hon sover på sidan, men formsydda + ull är bombsäkert :)!

Blir inte ullen fuktig? Kan man ha ullbyxa utanpå vilken formsydd som helst? Kan ju vara ett alternativ till natten, för det är samma här. På rygg = perfekt, på sidan fuktigt i ljumsken. Engångs funkar ännu sämre, det rinner ut direkt och han får små blåsor på rumpan efter bara ett par timmar.
 
Blir inte ullen fuktig? Kan man ha ullbyxa utanpå vilken formsydd som helst? Kan ju vara ett alternativ till natten, för det är samma här. På rygg = perfekt, på sidan fuktigt i ljumsken. Engångs funkar ännu sämre, det rinner ut direkt och han får små blåsor på rumpan efter bara ett par timmar.

Ull är ett fantastiskt material! Även om den blir genomsur (dvs om du dränker den i vatten) så är den ändå varm, men framförallt så andas den lagom dvs släpper igenom fukt i ångform men inte i droppar, så sängen blir inte blöt men blöjan liksom vädras lite. Även om blöjan är dyngsur så blir inte byxan särskilt blöt.

Går att utanpå valfri blöja, men formsydd eller vikblöja är ju det vanliga.

Den byxan (shortsen) vi använder just nu har vi köpt på Etsy, sydda av begagnade ulltröjor :).

Får han blåsor tycker jag det låter som att ni behöver ett torrskikt också. Vi har lösa torrskikt i Coolmax (köpta av en som syr grejer till G-diapers, men det går bra att själv klippa sönder en funktionströja). En del föredrar råsilke eller fleece.
 
@skiesabove Får kika på ullbrallor och prova, vi har ju en formsydd hemma som inte kommer till användning pga läckage med skalblöja. Blåsor får han av engångsblöjor om vi tar en sån i nödfall, så måste få tygvariant att fungera. Tack för info!
 
Hur gar det för er med era tygblöjor?
Vi har hittat vara blöjor (har jag iof sagt manga ganger med sen ändrat mig :)).
Pocket tröttnade jag pa, eller blöjorna satt bra men att stoppa inlägg blev för jobbigt. Nu har vi bara ngr kvar för förskolan. Hemma använder jag helst vikblöjor med ull över. Ska vi iväg, pul/ullskal med inlägg/limpvikt tygis i. Sen har vi ett gäng aio´s som jag inte vet om jag ska sälja eller inte, dom är smidiga men ingen favorit. Pa natten använder vi formsydd (där är anavy xl farvoriten) men ullbyxa.

Om 3 veckor fyller Mira 2 ar och jag hörde mannen och hans mamma prata om att hon snart borde klara sig utan blöja. För min del far det gärna dröja lite till, syskonen blev blöjfria vid 3 sa det kanske dröjer lite för Mira ocksa. Hon är intresserad av pottan/toaletten men det bir sällan ngt i den.

Jag har tom börjat fundera pa vad jag skulle använda för tygisar till en bebis, jag maste nog övertala mannen om att fyra barn vore perfekt :)
 
Hur gar det för er med era tygblöjor?
Vi har hittat vara blöjor (har jag iof sagt manga ganger med sen ändrat mig :)).
Pocket tröttnade jag pa, eller blöjorna satt bra men att stoppa inlägg blev för jobbigt. Nu har vi bara ngr kvar för förskolan. Hemma använder jag helst vikblöjor med ull över. Ska vi iväg, pul/ullskal med inlägg/limpvikt tygis i. Sen har vi ett gäng aio´s som jag inte vet om jag ska sälja eller inte, dom är smidiga men ingen favorit. Pa natten använder vi formsydd (där är anavy xl farvoriten) men ullbyxa.

Om 3 veckor fyller Mira 2 ar och jag hörde mannen och hans mamma prata om att hon snart borde klara sig utan blöja. För min del far det gärna dröja lite till, syskonen blev blöjfria vid 3 sa det kanske dröjer lite för Mira ocksa. Hon är intresserad av pottan/toaletten men det bir sällan ngt i den.

Jag har tom börjat fundera pa vad jag skulle använda för tygisar till en bebis, jag maste nog övertala mannen om att fyra barn vore perfekt :)
Det växlade vilt vad jag gillade bäst. Nu är hon blöjfri (från 16 mån) och det ju superskönt. En undring varför du gärna ser att det dröjer för er? I sista meningen håller jag med exakt...
 
Hur gar det för er med era tygblöjor?
Vi har hittat vara blöjor (har jag iof sagt manga ganger med sen ändrat mig :)).
Pocket tröttnade jag pa, eller blöjorna satt bra men att stoppa inlägg blev för jobbigt. Nu har vi bara ngr kvar för förskolan. Hemma använder jag helst vikblöjor med ull över. Ska vi iväg, pul/ullskal med inlägg/limpvikt tygis i. Sen har vi ett gäng aio´s som jag inte vet om jag ska sälja eller inte, dom är smidiga men ingen favorit. Pa natten använder vi formsydd (där är anavy xl farvoriten) men ullbyxa.

Om 3 veckor fyller Mira 2 ar och jag hörde mannen och hans mamma prata om att hon snart borde klara sig utan blöja. För min del far det gärna dröja lite till, syskonen blev blöjfria vid 3 sa det kanske dröjer lite för Mira ocksa. Hon är intresserad av pottan/toaletten men det bir sällan ngt i den.

Jag har tom börjat fundera pa vad jag skulle använda för tygisar till en bebis, jag maste nog övertala mannen om att fyra barn vore perfekt :)

Vi kör deltid med formsydda och ullbyxor. Nattetid och om vi ska iväg använder vi engangs. Formsydda har vi Bamboozle och Thirsties och just nu är Thirsties favoriterna. En sorts bamboozle börjar bli för sma, och de andra passar för närvarande inte super (men väldigt bra). Thirsties sitter som gjutna just nu och är supermjuka. Bland ullbyxorna är HessNatur och Disana favoriterna. Men Storchenkinder och Babyidea är ocksa jättebra men lite för stora.

Jag hoppas innerligt att Raphael blir torr atminstone dagtid i sommar. Är sa hjärtligt trött pa blöjor. Har haft blöjbarn i snart fem ar nu...

Om vi skulle fa en fyra (det ska vi inte!) sa skulle jag nog använda ullbyxor med formsydda eller vikblöjor i början och sedan som vi gör nu.
 
Vi har också formsydda från thirsties och jag tycker också mkt om dom. Vi använder bara formsydd på natten så måste lägga i en del extra inlägg.

Hur gammal är din Raphael?
 
Han blir två i juli, lite äldre än Madicks flicka alltså. Ettan blev torr vid 2,5 och tvåan vid 2 så det känns inte helt orimligt.
 
Hej allihopa, hur går det för er med tygblöjorna? Kanske någon mer som hunnit bli blöjfri? Det går inte så fort framåt för vår tre-åring, så vi kör fortfarande Aios (blueberry simplex sidesnap) varvat med trosor eller träningsunderbyxor (eller vad de kallas) på dagen. På natten blir det dock engångsblöjor, tyckte våra disana ullbyxor hade så skum passform + läckte snabbt.
Nu har vi fått en lillebror också som hunnit bli två månader. Det är himla spännande att testa lite olika tygblöjor på honom. I början körde vi vikisar med PUL-skal i newborn-storlek medan jag försökte sticka ullbyxor som jag egentligen helst vill ha. Vikningen blev väldigt fladdrig runt benen i början, men nu tycker jag att jag får till det mycket bättre (drakvikning). Känner dock att vikisar nog inte är min grej på heltid... Provar just lite olika formsydda i kombination med ull- eller PUL-skal. Känns mycket smidigare! Skulle helst ha ullskal jämt, men känner att jag inte förstår mig på designen på många man kan köpa. Som tex disana som vi köpte till dottern. Helt enorma i grenen och går typ till strax över knäet. Hur använder man såna? (Vi har haft dem på natten utan pyjamasbyxor.) På sommaren utan byxor? Lyckades sticka ett par långisar som funkat bra till lillen, men snart kommer de vara för varma. Det sägs väl att ull anpassar sig och inte ska bli så varmt, men så tjocka som dessa är känns det omöjligt. Ni som kör/kört ull, vad har ni på sommaren? Korta ullbyxor och barbent?

En mer grundläggande fråga: byter ni direkt när bebis kissat? Jag känner att jag helst skulle göra det, men har insett att han kissar otroligt ofta! Typ 5 gånger i timmen, minst. Känner därför att det inte är rimligt att byta efter varje kiss, har ju två barn till att ta hand om... Samtidigt känns det ju fel att han ska behöva ligga med blöt blöja. Funkar fleece-liners (eller vad de kallas) som torrskikt? Tyvärr faller ju tanken med enbart naturmaterial isf. Såg att det finns i råsiden, men stod handtvätt (jobbigt) och var rätt dyrt. Är det någon som testat?

Önskar förresten att jag orkade prova EC, men har tyvärr inte energi till det.
 
Hej allihopa, hur går det för er med tygblöjorna? Kanske någon mer som hunnit bli blöjfri? Det går inte så fort framåt för vår tre-åring, så vi kör fortfarande Aios (blueberry simplex sidesnap) varvat med trosor eller träningsunderbyxor (eller vad de kallas) på dagen. På natten blir det dock engångsblöjor, tyckte våra disana ullbyxor hade så skum passform + läckte snabbt.
Nu har vi fått en lillebror också som hunnit bli två månader. Det är himla spännande att testa lite olika tygblöjor på honom. I början körde vi vikisar med PUL-skal i newborn-storlek medan jag försökte sticka ullbyxor som jag egentligen helst vill ha. Vikningen blev väldigt fladdrig runt benen i början, men nu tycker jag att jag får till det mycket bättre (drakvikning). Känner dock att vikisar nog inte är min grej på heltid... Provar just lite olika formsydda i kombination med ull- eller PUL-skal. Känns mycket smidigare! Skulle helst ha ullskal jämt, men känner att jag inte förstår mig på designen på många man kan köpa. Som tex disana som vi köpte till dottern. Helt enorma i grenen och går typ till strax över knäet. Hur använder man såna? (Vi har haft dem på natten utan pyjamasbyxor.) På sommaren utan byxor? Lyckades sticka ett par långisar som funkat bra till lillen, men snart kommer de vara för varma. Det sägs väl att ull anpassar sig och inte ska bli så varmt, men så tjocka som dessa är känns det omöjligt. Ni som kör/kört ull, vad har ni på sommaren? Korta ullbyxor och barbent?

En mer grundläggande fråga: byter ni direkt när bebis kissat? Jag känner att jag helst skulle göra det, men har insett att han kissar otroligt ofta! Typ 5 gånger i timmen, minst. Känner därför att det inte är rimligt att byta efter varje kiss, har ju två barn till att ta hand om... Samtidigt känns det ju fel att han ska behöva ligga med blöt blöja. Funkar fleece-liners (eller vad de kallas) som torrskikt? Tyvärr faller ju tanken med enbart naturmaterial isf. Såg att det finns i råsiden, men stod handtvätt (jobbigt) och var rätt dyrt. Är det någon som testat?

Önskar förresten att jag orkade prova EC, men har tyvärr inte energi till det.

Fördelen med ec är ju att du kan välja nivå. Dvs, hinner du, eller orkar du bara hålla på morgonen, så gör det. Kanske kan du potta bebis och den äldre samtidigt? Kan ju vara en morot om 3,5 åringen får "visa hur man gör"?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp