Crash course tygblöjor någon?

... Skulle gärna använda tygblöjor även nattetid, men vet itne ritkigt vad jag ska satsa på. Lämpliga extrainlägg för bamboozle? Kan det funka att bara lägga i ett random nonameinlägg (man får väl riskera en blöt säng helt enkelt - dottern är blöjfri nattetid sedan en dryg vecka tillbaka så risken är liksom överhängande ändå...).

Coolt är att Raphael har börjat visa att han vill på toa/ha ny blöja. Och han gör precis som sin storasyster gjorde - drar i t-shirten. Hur gulligt som helst. Sedan tar han oss i handen och går till badrummet. Han vill dessutom helst gå på toa och inte på pottan, för det gör ju alla andra i familjen. Tyvärr kissar han varken på potta eller på toan trots att han har fattat hela proceduren runt omkring (ta toapapper, torka, kasta i toan osv) utan oftast är det för sent eller så kissar han på golvet. men mor och far städar ju så gärna...

Är det förresten någon som vet om det bara är ren ull som självrenar sig? Eller funkar det med ull-siden tex. Jag funderar ju lite på att sy egna ullbyxor av gamla tröjor och då är det ju rätt bra att veta... Den första ullbyxan som jag köpte i mitten av november har jag inte behövt tvätta ännu och den luktar fortfarande jättefräscht! Helt crazy.
Lite sent svar, men angående lämpliga inlägg till Bamboozle så har jag provat Tots Bots Peenuts inlägg och tycker att de funkar bra. Det är två inlägg i samma material som Bamboozle (iaf de vi har) som man kan knäppa ihop och sedan knäppa fast i Bamboozlen (typ istället för det vanliga Bamboozle-inlägget). Alltså fördelen är att man kan sätta fast inlägget, vilket jag tycker är smidigt eftersom vi i stort sett alltid byter blöja stående och lösa inlägg halkar runt lite hur som helst medan man knäpper. Går ju även att använda bara det ena., fast då blir det ungefär samma som originalinlägget till Bamboozlen.
 
Här är mina nya lyxblöjor, formsydda så ska de sitta på ute måste jag ha skal eller ullbyxa.

rajapearl.jpg

Raja Pearl, helt utan inlägg, det funkade inte :-)

jkzoovalentine.jpg

JKZOO Valentine, ett inlägg, funkar bra

marrakeshsaturnalis.jpg

Marrakesh Saturnalis. 2 inlägg i en gDiaper pouch så inte yttersta blöjdelen ska bli blöt. Verkar funka än så länge (det är det hon har på sig just nu).
 
Totbots fungerar visst inte alls, Mira för röda prickar av maerialet som är runt inläggen (hängde ni med?), jag som precis köpt fler sana..

Funderar pa om vi aka ska övega till formsytt och ull. Har köpt ngr olika formsydda för att prova. Vill helst ha lite smidigare än Bamboozle dagtid. Little Bloom pockets fungerar ocksa bra sa dom gar stanna för att variera med.

Och longies. Har ett par fran Babyidea som sitter perfekt. Finns det andra bra märken att halla utkik efter? Nya är lite för dyra.
 
Storchenkinder och Myllymuksut har jag titta på. Dock tog svårt att få Tag i begagnat och i princip utsålt (och ännu dyrare) nytt, så jag ska nog prova att sy ett par. Någongång. Kanske. Innan han blir torr.
 
Totsbotsen verkar svarsalda men folk har kanske lite daligt med pengar nu i januari.
Jag har hittat mina (och miras, ja, sambons gillar dom ocksa). Ullskal fran Mothers Responsible, sitter perfekt, mjuka och skön, använder dom bara med ett inlägg i. Har tva och nu är tva till pa väg.
Har ocksa köpt lite olika formsydda, huda och Thirisies (eller hur det nu stavas). Mira har en pa sig nu och jag tror jag gillar dom bättre än Bamboozle, dom är smalare i grenen. Ngr blümchen formsydda är pa väg ocksa.

Jag har fatt tag pa tre longies till ocksa, ett par fran Huda som ska vara i mkt bra skick. Sen tva fran Babyidea, den ena är ljus och ska tydligen vara fläckig sa jag funderar pa om jag ska färga dom. Den andra med ett hall men det gar ju att laga. Sa nu ska vi vara väl utrustade med tygisar med tillbehör :) och jag maste lata bli att köpa mer (inte lätt). Pocket har vi alva pa förskolan och ngr Litte Bloom här hemma, det fungerar bra. Mira gillar Little Bloom bäst för dom har roliga mönster.

Ngn sa att det var billigt med tygblöjor, det tycker inte jag :)
 
Senast ändrad:
Storchenkinder och Myllymuksut har jag titta på. Dock tog svårt att få Tag i begagnat och i princip utsålt (och ännu dyrare) nytt, så jag ska nog prova att sy ett par. Någongång. Kanske. Innan han blir torr.

Jag fick en symaskin av svärmor i julklapp men ge mig pa att sy i ull ska jag inte göra det första jag gör. Men jag ska försöka lära mig att sy lite andra barnkläder. Lite enkla sommarkläningar borde inte vara sa svart.
 
Totsbotsen verkar svarsalda men folk har kanske lite daligt med pengar nu i januari.
Jag har hittat mina (och miras, ja, sambons gillar dom ocksa). Ullskal fran Mothers Responsible, sitter perfekt, mjuka och skön, använder dom bara med ett inlägg i. Har tva och nu är tva till pa väg.
Har ocksa köpt lite olika formsydda, huda och Thirisies (eller hur det nu stavas). Mira har en pa sig nu och jag tror jag gillar dom bättre än Bamboozle, dom är smalare i grenen. Ngr blümchen formsydda är pa väg ocksa.

Jag har fatt tag pa tre longies till ocksa, ett par fran Huda som ska vara i mkt bra skick. Sen tva fran Babyidea, den ena är ljus och ska tydligen vara fläckig sa jag funderar pa om jag ska färga dom. Den andra med ett hall men det gar ju att laga. Sa nu ska vi vara väl utrustade med tygisar med tillbehör :) och jag maste lata bli att köpa mer (inte lätt). Pocket har vi alva pa förskolan och ngr Litte Bloom här hemma, det fungerar bra. Mira gillar Little Bloom bäst för dom har roliga mönster.

Ngn sa att det var billigt med tygblöjor, det tycker inte jag :)
Allting är svårsålt den här månaden. Jag håller just på att sälja av nästan allt för snart är det blöjfritt här och de pengar jag lagt ut får jag nästan igen (när de väl säljer).
 
Jag är helt ny på det här. Ska få första barnet i augusti, och tygblöjor känns som det självklara. Lutar åt vikblöjor med blöjbyxa över.
Har någon här erfarenhet av Milovia? Funderar på dom(dem? de? Hjälp :p ) onezize-skalen nämligen. Sen funderar jag på Vandring från Ikea att vika? Någon här som använder det?
Om ni gör det så verkar det som att dem ska utgå från sortimentet. Så passa på :p
 
Jag är helt ny på det här. Ska få första barnet i augusti, och tygblöjor känns som det självklara. Lutar åt vikblöjor med blöjbyxa över.
Har någon här erfarenhet av Milovia? Funderar på dom(dem? de? Hjälp :p ) onezize-skalen nämligen. Sen funderar jag på Vandring från Ikea att vika? Någon här som använder det?
Om ni gör det så verkar det som att dem ska utgå från sortimentet. Så passa på :p

Vandring suger bra men är stora och tjocka :). Till en nyfödd liten blir det superbylsigt. Men finns andra billiga med :).
 
Jag gillade märket Pippi, dom kan man hitta som "snuttefilt" på diverse barnbutiker. Jag PMar länk till en bra webshop som har många olika billiga i fina färger :).

Du får jättegärna PM:a mig med!

@bexx Risken med one-size blöjor är att de är för stora till en nyfödd.
Jag får ju barn i juni och tänkte mig prova samma system som du med vikisar och skalbyxa. Så om du vill vara säker på att kunna använda dem från början kan det ändå vara bra med något par i newborn-strlk.
Jag har kikat lite på Alvehamns hittills, men vi får se.
Till första barnet hade jag Poops och Imse Vimse, men körde då på AiO och är sugen på att testa nåt annat denna gång.
 
Har ett återkommande problem på nätterna här, nämligen läckage. Hur avhjälpa? Har antingen pocket eller ai2. Pocket som nattblöjor oftast, med booster och ullinlägg. Men det hjälper inte. Tycker det läcker i benen, kanske för att han sover på sidan? Eller går det helt enkelt för lång tid mellan bytena när vi sover 4 timmar?

Sen har jag en alvehamn formsydd med skal som skulle vara toppen nattetid, tjena. Får aldrig något skal (alvehamn, milovia, imsevimse) att sitta tätt så max 15 minuter på den. Är det bara sälja den? Alla mina blöjor är onesize.
 
Om vi skulle fa ett barn till skulle jag använda formsydda (blümchen har mjuka i bomull till bra pris) eller vikblöja med ullbyxa/skal.

Jag har lugnat ner mig lite med blöjinköp nu, men fatt lite hysteri pa ullkläder i stället. Har köpt ett par rejälare ullbyxor som tydligen ska fungera bra som yttrebyxor. Ska bli spännande att se hur dom fungerar här, här blir sällan rikigt kallt men snö sa snön är ofta blött.

Fick istort sätt med tva Blueberry pa köpet ocksa, den med sidoknappar. Tänkte jag kunde prova modellen för den vekar smidig vid "potträning".

Dom formsydda har kommit, förutom dom fran Little Lamb. Hudas är nästan för sma eftersom vi behöver extra inlägg i. Blümchen är jättemjuka och fina men det fastsydda inlägget ligger sa dumt i att det är svart att lägga i fler inlägg (det fastsydda är i bomull sa det är inte tillräkligt). Men favoriterna är dom fran Thirsties (eller hur det stavas). Sitter bra, lätt att lägga i inlägg och är mjuka.

Vi har ocksa problem pa nätterna, men mest pga lukten. Det läcker inte men lukten gar igenom ullbyxan och sätter sig i sängkläderna. Det verkar som Mira kissar mest pa kvällen men jag har ingen lust att väcka henne och bytta blöja.
 
Om vi skulle få fler barn (gud förbjude!) så skulle jag nog välja vikblöjor så länge bebisen är pytteliten och ligger still. Jag har ju en hel hög hemma redan. Snappis och ullbyxa på det. Eller så skulle jag sy egna "halvfärdiga" formsydda, men kanske strunta i kardborreband och så och stänga med snappis. När bebisen blir större skulle jag ha formsydda med ullbyxor.

Vi har f.ö. återgått till engångs nattetid. Hade Bamboozle med ett extra ilägg och en Disana utanpå och det höll visserligen tätt, men gossebarnet var plaskblött och blev lite röd så det kändes inte så schysst ändå. Vi väntar tills han är lite större och inte kissar så mycket på natten.

@turbofling : skriver under på intresset för ullkläder. Jag köpte ett par ullstrumpbyxor från Alana till lillkillen som alltid har kalla fötter i fredags. Har även kikat på Alanas underställ i ull/siden (superhärliga) men vårt DM har just nu inte i rätt storlek. Kanske lika bra, för det känns ju lite onödigt egentligen när man har minusgrader typ en vecka om året. Som tur är har jag en sticktokig svärmor och svärgerska, så barnen har i alla fall ordentligt med ullsockar!
 
Vi körde ocksa med engangs (Natys) i natt för ullbyxorna tvättade jag igar och det var inte alls mkt kiss i blöjan, nästan torr. Konstigt att det känns som hon kissar massor pa natten i tygblöjan.

Pa morgonen idag hade vi -10 sa idag hade ull varit perfekt. Miras overall börjar bli för liten men nästa vi ar är för stor. Ska nog se hur det fungerar med ull istället. Dom stora har bra kläder sa där "far" jag inte köpa nytt med när det blir för litet :) Vi har sällan kallt härnere men är ofta uppe i bergen och där kan det vara kallt.
;Mannens farmor och mormor stickade massor när han var liten sa jag maste ga igenom säckarna och se vad som finns.

Varat DM har inga kläder alls men när jag tittar pa hemsidan ska det finnas men star inga priser eller gar att lägga i varukorgen.
 
Har ett återkommande problem på nätterna här, nämligen läckage. Hur avhjälpa? Har antingen pocket eller ai2. Pocket som nattblöjor oftast, med booster och ullinlägg. Men det hjälper inte. Tycker det läcker i benen, kanske för att han sover på sidan? Eller går det helt enkelt för lång tid mellan bytena när vi sover 4 timmar?

Sen har jag en alvehamn formsydd med skal som skulle vara toppen nattetid, tjena. Får aldrig något skal (alvehamn, milovia, imsevimse) att sitta tätt så max 15 minuter på den. Är det bara sälja den? Alla mina blöjor är onesize.

Vi har inte haft ett enda läckage sen vi började med formsydda + ull, men vi fick lägga i torrskikt ett tag när hon kissade mycket.

Läckage brukar ju vara antingen passform, för lite total vattenkapacitet eller för långsamt sug i ytlagret.

Var har du ullinlägget?
 
Nu har jag klickat hem ett par Disana ullbyxor, ett par Alvehamn PUL-skal, två par TotsBots PUL/ytterskal + en snappi. Rea på TotsBotsen!
Blir sedan beställning på några Pippi-vikisar som @skiesabove tipsade om!

Nåja är ett halvår kvar till bebis anländer, så hinner väl säkert samla på mig mer, men försöker satsa på att ha lite olika varianter, förhoppningsvis passar något redan från start. Vill verkligen försöka undvika att behöva köpa engångs.
 
Vi körde ocksa med engangs (Natys) i natt för ullbyxorna tvättade jag igar och det var inte alls mkt kiss i blöjan, nästan torr. Konstigt att det känns som hon kissar massor pa natten i tygblöjan.

Pa morgonen idag hade vi -10 sa idag hade ull varit perfekt. Miras overall börjar bli för liten men nästa vi ar är för stor. Ska nog se hur det fungerar med ull istället. Dom stora har bra kläder sa där "far" jag inte köpa nytt med när det blir för litet :) Vi har sällan kallt härnere men är ofta uppe i bergen och där kan det vara kallt.
;Mannens farmor och mormor stickade massor när han var liten sa jag maste ga igenom säckarna och se vad som finns.

Varat DM har inga kläder alls men när jag tittar pa hemsidan ska det finnas men star inga priser eller gar att lägga i varukorgen.

Menar du då ytterkläder i ull? (Som ersättning för overall etc.) Jag såg några yllebyxor (HuDa?) som jag först trodde var vanliga stickade eller vad man ska kalla det, men förstod sen att de var mer som tovade (?) och tjocka och att folk använde dem främst som utebyxor. Lite intressant, har aldrig sett ngn som använder det. Kollade inte vidare själv, eftersom jag är lite ambivalent gällande vilket system som funkar bäst för oss. Tycker inte att vi får till det riktigt med ngt... I början tyckte jag det fungerade bra, vet inte om det var tur eller att jag var så entusiastisk att jag tyckte det var bra i vilket fall (eller om hon helt enkelt kissar mer nu). På nätterna har vi gått tillbaka till engångs för att det blev blött i sängen så pass ofta att det blev opraktiskt + att det inte är mysigt för barnet heller såklart.

Min man är skeptisk och kör hellre engångs, så det blir lite blandat. Jag tar numera också engångs om vi ska iväg ngnstans där det är meckigt att byta blöja ofta och även när vi går ut nu när det är så kallt. Tänkte att det kanske kyler mer med en blöt bomulls- eller bambuviskos-blöja (som är de material vi har) än en engångs (som inte blir blöt på samma sätt), men har egentligen ingen aning? Yllebyxor utanför värmer ju även som blöta, men kallt o blött innanför kan ju knappast vara bra?

Hur ofta behöver ni byta blöja ungefär? Hos oss håller blöjorna nu för 0,5-1 kiss, vilket stressar mig ganska mycket. Det blir liksom ett ständigt kontrollerande om blöjan är blöt och lite osmidigt om hon sitter i soffan och kissar etc... Fler inlägg känns inte heller så roligt eftersom det blir så bylsigt och tungt, men antagligen nödvändigt om vi (jag) vill använda tygblöjor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Guldfasanerna
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp