Bukefalos 28 år!

Crash course tygblöjor någon?

Nu har jag beställt 4 pocketblöjor (har 3 här hemma sen innan), samt 10 bambuinlägg. Hoppas på att få det nästa vecka, så med lite tur behöver jag bara bära hem hälften så många blöjpaket nästa handling :p
 
Jag köpte 10 pocketblöjor av budgetmodell, men har haft problem med läckage av kiss. Ska köpa bambuinlägg tänkte jag samt en eller två AIO från Poops som jag har bekanta som rekommenderar.
Några andra tankar angående läckande tygblöja?
 
Jag köpte 10 pocketblöjor av budgetmodell, men har haft problem med läckage av kiss. Ska köpa bambuinlägg tänkte jag samt en eller två AIO från Poops som jag har bekanta som rekommenderar.
Några andra tankar angående läckande tygblöja?

Det beror nog lite på var den läcker. Jag har inte haft problem med det, men använder pocketblöjorna som AI2 och är noga med benresåren. Plus byter ofta eftersom bebisen är något av en sprinkler :D
 
Det beror nog lite på var den läcker. Jag har inte haft problem med det, men använder pocketblöjorna som AI2 och är noga med benresåren. Plus byter ofta eftersom bebisen är något av en sprinkler :D
Det läcker runt benen. Har svårt att få blöjan att sitta ordentligt runt låren.
 
Nu har jag använt en tygblöja för första gången, vikblöja med blöjbyxa, men det böjen ju en så stor tygklump att jag inte fick på kläderna ordentligt! Gjorde jag nåt fel?

Själva blöjan verkade funka bra för övrigt!
 
En del kläder är inte gjorda för tygblöjerumpor, och en del vikblöjor blir väldigt stora i exempelvis limpvikning.

Vad gjorde du för vikning, vad har du för vikblöja och vad har du för skal :)?
 
En del kläder är inte gjorda för tygblöjerumpor, och en del vikblöjor blir väldigt stora i exempelvis limpvikning.

Vad gjorde du för vikning, vad har du för vikblöja och vad har du för skal :)?
Jag gjorde limpvikning, det var den jag fick till... Har imse vimses blöjor och blöjbyxa.
Bodyn jag försökte få på var visserligen från hm så det kan ju vara en del i problemet, de har ju väldigt märkliga storlekar tycker jag.

Barnet är ju bara 3 veckor lite drygt så hon är ju inte sååå stor ännu, även om hon är stor för sina tre veckor ;-)
 
Jag gjorde limpvikning, det var den jag fick till... Har imse vimses blöjor och blöjbyxa.
Bodyn jag försökte få på var visserligen från hm så det kan ju vara en del i problemet, de har ju väldigt märkliga storlekar tycker jag.

Barnet är ju bara 3 veckor lite drygt så hon är ju inte sååå stor ännu, även om hon är stor för sina tre veckor ;-)

Prova med en halv vikblöja, eller en liten handduk (Ica Maxi har 5p för 29kr) :). Det var först runt 6kg som jag tyckte limpvikning blev ok på min tjej, innan det blev det groteskt stort.
 
Prova med en halv vikblöja, eller en liten handduk (Ica Maxi har 5p för 29kr) :). Det var först runt 6kg som jag tyckte limpvikning blev ok på min tjej, innan det blev det groteskt stort.
Bra tips! Inser också att jag nog har två olika storlekar på blöjor hemma så jag kanske ska se till att veta vilken jag tar nästa gång!

6 kg, ja det blir väl i nästa vecka någon gång då, 5,3 hos bvc i går ;-)
 
Med mitt äldsta barn så använde jag vikblöjor av nöd.
Lilla rumpan behövde luftas och en vikblöja med ullbyxa luftar utan de risker som en bar rumpa innebär.
Rispapper är bra för att slippa bajsklet i tyget.
Dåvarande svärmor stickade ullbyxorna sim ibland kompletterades med en plastflik för att skydda omvärlden från läckage.
Vikblöjor torkar så praktiskt fort.
 
Nu har vi också fått problem med läckande blöjor. De sitter nog inte tillräckligt tätt runt låren tror jag. Gullungen är lite spinkig av sig. Hade problemet för några månader sedan, men då växte han i nästa snäppet på någon vecka (minst knäppningen var för liten, nästa lite för stor) och så var problemt löst. Nu växer han ju inte så fort (är drygt 15 månader). Har varit nödd och tvungen att anvädna engångs ett tag, men han blir ju så röd av dem så det känns inte kul. Vi använder pockets med vikblöjor i. De medskickade inläggen funkar inte alls.

Hilfe?
 
Nu har vi också fått problem med läckande blöjor. De sitter nog inte tillräckligt tätt runt låren tror jag. Gullungen är lite spinkig av sig. Hade problemet för några månader sedan, men då växte han i nästa snäppet på någon vecka (minst knäppningen var för liten, nästa lite för stor) och så var problemt löst. Nu växer han ju inte så fort (är drygt 15 månader). Har varit nödd och tvungen att anvädna engångs ett tag, men han blir ju så röd av dem så det känns inte kul. Vi använder pockets med vikblöjor i. De medskickade inläggen funkar inte alls.

Hilfe?

Ni använder pockets va? "Charlie banana" har blöjor där man själv kan dra åt resåren i benen :up: ta en titt på dom.
Finns just nu på rea på lilleMoln :D
 
Ni använder pockets va? "Charlie banana" har blöjor där man själv kan dra åt resåren i benen :up: ta en titt på dom.
Finns just nu på rea på lilleMoln :D

Tack för tipset! Något såndant behöver vi kanske (fast det känns surt att köpa nya blöjor). Tyvärr hittade jag dem bara för 25 € här och det är för dyrt tycker jag... Följdfråga: fins det prisvärda pullups i tyg? Gossenbarnet hatar blöjbyten, men stiger glatt i pullups. Såna där träningbyxor är väl inte i "blöjkvalitet"?
 
Allmän fråga till er som använder, har i dagsläget en formsydd och fem ai2-skal i olika utföranden att prova till en början. 20 ilägg. Är det rimligt att klara sig på vid heltidsanvändning? Enligt butikerna är det rekommenderad mängd, men alla som använder har ju hur många skal som helst. För att det är roligt (det är det ju!) eller nödvändigt?
 
Tack för tipset! Något såndant behöver vi kanske (fast det känns surt att köpa nya blöjor). Tyvärr hittade jag dem bara för 25 € här och det är för dyrt tycker jag... Följdfråga: fins det prisvärda pullups i tyg? Gossenbarnet hatar blöjbyten, men stiger glatt i pullups. Såna där träningbyxor är väl inte i "blöjkvalitet"?

Ja dom kostar en slant, om jag minns rätt bor du i England va? Gå med i tygblöjegrupper på Facebook där kan man köpa begagnat till lite lättare priser :) (jag är med i flera svenska men misstänker att det knte är intressant pga fraktkostnader från Sverige m.m)

Det finns ju några märken som gör tex Aio's i sidoknäppta modell, dom är väl egentligen inte uttalat "up and go" blöjor men funkar tydligen för det.
Märket "blueberry" har en sidoknäppta modell, jag väntar på två st som borde komma imorgon :D
Sen har Gro-via också sidoknäppta Aio's dock funkar dom att dra upp på vissa barn men vissa inte.
Beror nog på hur kralliga lår barnet har.
Jag kan inte använda gro-via som up and go på min unge men hon har å andra sidan väldigt rejäla lår :love:
 
Jag bor i Tyskland. Sidoknäppt låter smart - ska smyga in på Ebay igen och kolla! Min son är ganska smal så det borde gå.
 
Allmän fråga till er som använder, har i dagsläget en formsydd och fem ai2-skal i olika utföranden att prova till en början. 20 ilägg. Är det rimligt att klara sig på vid heltidsanvändning? Enligt butikerna är det rekommenderad mängd, men alla som använder har ju hur många skal som helst. För att det är roligt (det är det ju!) eller nödvändigt?

Det är nog oftast för att det är kul ;)
Jag har 2 par yllebyxor, 3 pulskal, 16 vikblöjor, 6 Prefolds och 4 Aio's (behöver dock fler)
Använder skal med vikis eller prefold hemma och Aio's när vi är iväg nånstans :)
Jag tvättar med 2-4 dagars mellanrum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp