Creative Horsemanship

Z

Zora

av Charles de Kunffy.

Första uppgåvan är från 1936, jag har fått tag på en från 70-talet. Någon som har hört om den eller läst den? Jag hade aldrig hört talas om den, men lade vantarna på den idag. Ett roligt tillskott i bokhyllan. :)
 
Det verkar inte som någon känner till den. Men jag var trött när jag skrev inlägget och vill därför komma med en korrigering då jag skrivit en felaktighet.

Boken är utgiven 1975, De Kunffy är född 1936. :)
Har bara bläddrat i den och två saker fastnade. Han har jämförande bilder på hur munnen ska se ut på hästen när den håller bettet på ett avslappnat sätt och där ryttaren inte drar den i munnen.
Det finns även bilder på andaluser, helt andra hästar än de vi ser idag. Jag har även letat lite äldre bilder för att se om det var genomgående fenomen. Det man mest ser idag (av de hästar som säljs till övriga europa) är avel på ökad mängd man och svans plus mycket längre ben. Mot långhåriga halvblod mao. :D Är det pga att "halvblodsmänniskor" i övriga Europa betalar mer för dessa hästar och inte är intresserade av den andra typen.
 
De Kunffy ar, om jag inte missminner, mig ratt aktiv i USA. Och det skall ocksa finnas en nyare bok utgiven med honom. Jag har tyvarr inte last nagon av bockerna.

Intressant reflektion det dar med mer svans & man samt langre ben!
 
Jodå, du har helt rätt, han har skrivit en del böcker och är aktiv i USA. Söker man på honom så får man upp en del böcker, men den enda jag inte fått upp förut är just creative horsemanship. De jag pratat med om den har inte hört talas om den boken innan, så den är nog inte så vanlig. Jag gick in på www.bookfinder.com och då fick jag för första gången upp Creative horsemanship, men det fanns bara två stycken och de begagnade.

Det jag såg också är att det kommit något nytt(?), "Neuro-Linguistic Programming". Vad sjutton är det för något? Har de kommit på att hästen har nerver som gör att vi kan kommunicera med den? :smirk: :D
 
Man ar mycket for "programming" i USA ;)

Jag skulle kunna tanka mig att "Neuro-Linguistic Programming" har nagot att gora med att man kan paverka nervsystemet med hjalp av olika inlarningsmetoder. Bla ar Linda Tellington-Jones inne pa det och aven Feldenkreis sjukgymnastik.
 
jag har en kompis som håller på att utbilda sig i detta (NLP). Vad jag har förstått så går det ut på att man kan bota en mängd olika "fobier" (kanske lite fel ord, men kommer inte på ngt bättre just nu) hos människan (vet ej om det är samma sak för hästar ??), tex att tala inför stora mängder folk, depressions tillstånd, prestations ångest mm mm. Verkar vara ganska användbart iaf :) Frågan är väl hur bra det är om det används på fel sätt.
 
hehe...det kan man kanske också kalla det, du fick nog till en bättre förklaring :)
 
Men är det inte det vi redan gör när vi arbetar (med) hästen, söker efter en automatisk respons?

/Idag Konservativa Zora :)
 
Jo det är det jag menar =) att det är någonting vi "alltid" har gjort, både hos hästen och hos människan men som med allting gammalt "upptäcks" det på nytt och ges nya fina namn för att locka intresse :)

Jag menar absolut inte att det är någonting dåligt att det sker, tvärtom! Men ibland är det lätt att bli lurad av "flashiga" metoder som faktiskt kan bli funna på närmare håll än man tror!
 
Jag blir alltid misstänksam då man ska köpa massor med tillbehör och böcker inom området. Om det här med nerverna vet jag inget, men jag har råkat ut för klickertränare som ska sälja en massa saker till mig. Och då blir jag så trött.

Det är bra när saker uppkommer på nytt (om de varit borta) och man har användsning för det. Så jag håller med dig, det behöver inte vara dåligt.
 
Det är nog ingen fara, tror inte han tar illa upp ;) Men det är ganska intressant, men som Ewa sa så är det ju inga nya saker egentligen, utan bara ett amerikanskt hop kok av gamla grejjer .
 
Man tror att kroppen lagrar känslor som stress och sorg i form av spänningar och värk. Så om du varit med om ngt trauma så lagras de känslorna inte bara i huvudet utan även i musklerna i form av spänningar och värk, en form av psykosomatiskt smärtillstånd. Om man väldigt lätt rör på och masserar dessa muskler kan känslor frigöras, både de bra och de dåliga (Feldenkrais-metoden). Sen har man upptäckt att viss stimulans av känselreceptorer ökar inlärningsförmågan och även aktiverar båda hjärnhalvorna samtidigt. Det handlar ofta om att stimulera samma punkt på hästens båda kroppshalvar samtidigt. Hmm.. vet inte om någon blir klokare av detta..Förklara i korthet är inte riktigt min grej.. :confused:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag köpte en kanna på loppis för några år sen. Köpte den för att mönstret gör mig glad. Jag har undrat hur gammal den är och var den...
Svar
2
· Visningar
542
Senast: Ramona
·
Samhälle Läst artiklar i svenska dagbladet igår och idag där de har granskat försäljning av smällare, fyrverkerier och olagliga airbombs bland...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: Sharpless
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp