CSN-lån - hur mycket?

Mitt lån ligger på 180 000 ungefär och jag tycker definitivt det varit värt varenda krona.

Så ska det också sägas att jag inte jobbar med det jag är utbildad till samt att min inkomst är bedrövligt låg pga sjukdom och nekad ersättning från FK. Visst, jag jublar inte när fakturan kommer men med tanke på vad studierna gett mig i form av personlig utveckling och möjligheter att göra vad jag vill så är det liksom inte ett problem.
Precis! CSN var liksom det lån en behövde ta för att kunna bli den person en vill vara. (Sen skulle jag utan tvekan unna dig god hälsa och skyhög lön, men det är en annan fråga.)
 
Precis! CSN var liksom det lån en behövde ta för att kunna bli den person en vill vara. (Sen skulle jag utan tvekan unna dig god hälsa och skyhög lön, men det är en annan fråga.)
Ja men precis. Jag kan ju se en rad bieffekter av mina studier som inte är kopplat till just det jag pluggade, men tex så är både hunden och sambon följder av mina studier. Även en del vänner har tillkommit på grund av studier och jag skulle inte vilja vara utan någon även om det innebär minskat studielån :)
 
Jag hade för övrigt, tror jag, en studieskuld som motsvarar drygt 330K i dagens penningvärde. Då hade jag läst 5,5 år.

En ssk-utbildning var väl max 3 år så jag har svårt att förstå hur din mammas skuld kunde ha blivit enorm, även om hon fortfarande betalade på den.
Jag har en förälder som på nittiotalet hade en studieskuld som växte varje månad trotts avbetalning, då räntan blev högre än betalningen. Dock är den skulden avbetald sedan något år.
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?
Nu har du säkert fått massa svar men jag skulle inte tveka med att läsa ett till år i ditt fall förutsatt såklart att du tycker det att det vore kul att läsa ett år till. Universitetsstudier ska enligt mig - på det stora hela - var motiverande på något sätt :). Det viktiga är ju att man själv vill.

Gällande CSN har jag idag kvar 346 015 kr att betala och jag betalar 1 229 kr per månad. Min skuld från början var ca. 406 600 kr. Jag har då tagit lån och bidrag fullt ut under mina studier; språkstudier utomlands, Juristprogrammet samt utbytesår på Law school i USA. För min del har studierna varit otroligt viktiga (betygen från Juristprogrammet har stor betydelse) samt då jag ville ha tid att uppleva studentlivet i Uppsala så jag jobbade inte under terminerna under studietiden :). Istället var fokuset på studierna (jag är därtill dyslexier) samt studentlivet med engagemang i olika studentföreningar (mest fester och spex haha).

CSN lånet är inget som jag har oroat mig över, varken när jag pluggade, var precis färdig med studierna eller idag. Hade jag behövt jobba under studietiden hade den blivit betydligt jobbigare, särskilt pga av min dyslexi, samt betydligt tråkigare då jobb hade fått ersätta det roliga studielivet (som gav mig oerhört mycket).

Vad jag kan se är räntan på lånet från CSN 0,16 procent idag, vilket innebär att detta lån kommer vara det billigaste lånet jag någonsin kommer att ha (räknar nu inte med att man lånar av familj etc. utan ränta). Av denna anledning ser jag ingen anledning till att betala av CSN lånet i förtid - för mig skulle det då vara smartare att betala mer på mitt bostadslån men där amorterar jag ganska ordentligt. Så i slutändan ser jag det som mer ekonomiskt att avbetala CSN lånet i den takt CSN kräver och istället för avbetala snabbare använda sådana pengar till sparande och investeringar.
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?
Inte läst tråden, bara första sidan, så någon har säkert skrivit det. Men olika årgångar lån har olika tillbakabetalningsmodeller. Så kontrollera det framför allt, modellen nu är kanske inte densamma som modellen var när du tog dessa lån. Tror äldre lån inte är lika betungande som vissa yngre lån.
 
Jag pluggade väl i en sisådär fem år i andra vändan vilket gjorde att jag samlade på mig lite drygt 300 tkr i lån. Genom åren har jag förstås grymtat en del över inbetalningsavierna från CSN. Det är aldrig roligt att betala på något i efterhand. Om det varit värt det? Det har varit värt vartenda öre och varenda tår. Studierna gav mig ett jobb som var superkul och jag har sedan dess haft otroligt kul jobb som gett mig massor. Jag kan knappt föreställa mig hur livet skulle sett ut annars. Universitetet förändrade mitt liv i grunden, kanske mig också.

Men jag vet inte om jag tjänat på det ekonomiskt. Jo, förmodligen. Men det går ju inte att säga. Hur som helst så får jag ytterligare åtta inbetalningsavier från CSN. Sen är det betalt!
 
Min mamma hade de gamla lånen för sina studier i konstvetenskap, men eftersom hon var aktiv konstnär under de första 20 åren eller så, så behövde hon inte betala tillbaka på sitt lån. Eventuellt kvarvarande skulder vid pensionen skulle skrivas av. Efter det utbildade hon sig till lärare och efter ytterligare några år ändrade CSN hennes avbetalningsplan. ALLT skulle betalas tillbaka innan pensionen. Är dina villkor annorlunda? Behöver du inte betala allt?
Nu blev jag som konstnär nyfiken.. Varför behövde hon inte betala tillbaka som konstnär?
 
Jag har ca 200’ kvar att betala av. Maxade mina 240 v samt tog tilläggslån pga började plugga som vuxen. Jobbade mycket parallellt också för den delen för att ha råd med häst, bil, boende osv. Definitivt värt det sett till intresse och livskvalitet, hade verkligen inte kul på jobbet innan jag började plugga och nu har jag istället aldrig tråkigt. Ekonomiskt har det varit en enorm vinstaffär. Min lön innan studier var ungefär 1/4 av nuvarande. Betalar väl en dryg tusing i månaden tror jag, kör kvartalsvis och har inte räknat efter.
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?
Drygt 300.000.(Har hälften kvar nu) Och om det var värt det? Tja... Jag har en hygglig kommunal lön (alltså inte hygglig hygglig) och jobbar med spännande och roliga saker.

Jo det är nog värt det. Jag ledsnar oerhört fort direkt jag inte jobbar med något som utmanar mig. Nu har jag möjligheter framför mig och det känns bra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 007
Senast: Brie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 906
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Piek
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp