CSN-lån - hur mycket?

Har haft turen att kunna klara mig utan CSN större delen av tiden. Av 3½ år studier har jag lånat för en termin, tror det blev ca 40'000 och jag har betalt av lite mer än hälften. Tror jag betalar ca 1400 kr i kvartalet så det är inte mycket att gnälla på.
 
Oj, var notarielönen 14300 kr för 20 år sedan? Känns otroligt lågt 🙈. Nu valde jag att inte sitta ting när jag blev klar 2012 men tror att ingångslönen idag är 27600 kr för första året.

För 20 år sedan jobbade jag på 7–11 och hade typ 11.000 eller nåt sånt. Så det var nog både lågt och längesedan :D Men löneutvecklingen är väl lite roligare i juristbranschen än på 7-11.
 
1999 var rekommenderade ingångslönen för civilingenjörer 21.000 kr efter fem års högskolestudier. Idag är den 34500 kr. Inflation och löneutveckling.
 
Jag var tvungen att kolla, har inte koll på skulden utan bara betalar varje månad. Jag har 67 282 kr kvar i skuld, tror det var runt 200k när jag började betala av? Minns inte så noga. Jag betalar ibland enligt planen som är 500-600 kr i månaden och ibland lägger jag på några hundralappar. Har inga andra lån att betala av.
 
När jag är klar kommer jag att ha ca. 230 000 kr i studielån. Nu kommer pappa att betala av en stor del av det åt mig nästan per omgående jag gått ut, men annars skulle jag betala ca. 1 000 kr/mån i 20 års tid för att bli skuldfri.
Nu må jag vara trög men - vad är poängen med studielån om din pappa tar skulden åt dig? Då vore det väl enklare att han gav dig motsvarande summa i näven månadsvis redan nu.
 
Nu må jag vara trög men - vad är poängen med studielån om din pappa tar skulden åt dig? Då vore det väl enklare att han gav dig motsvarande summa i näven månadsvis redan nu.

Alltså han kommer inte bokstavligen att betala av allting typ 5e juni nästa år, men däremot hjälpa till med större "klumpar" (10-tusentals kronor) med jämna mellanrum, utöver det jag själv kommer att betala tillbaka, så att lånet betalas av på kanske 5 år istället för beräknade 20 år :)
 
Alltså han kommer inte bokstavligen att betala av allting typ 5e juni nästa år, men däremot hjälpa till med större "klumpar" (10-tusentals kronor) med jämna mellanrum, utöver det jag själv kommer att betala tillbaka, så att lånet betalas av på kanske 5 år istället för beräknade 20 år :)
Det låter väldigt generöst så det bör du vara tacksam för! Att betala runt en tusenlapp i månaden är inte konstigt på ett studielån, inte heller att man betalar under många år. Förhoppningsvis får man ju en anständig löneutveckling med en högskoleutbildning i bagaget.
 
Jag har 199 tusen kvar, efter ca 5 års studier såväl i Sverige som utomlands. Så tacksam för den möjligheten! Att få flytta till Frankrike och läsa franska och att dessutom ha en utbildning som ger jobb är lätt värd de där 700 kr/månad jag betalar!
 
Det låter väldigt generöst så det bör du vara tacksam för! Att betala runt en tusenlapp i månaden är inte konstigt på ett studielån, inte heller att man betalar under många år. Förhoppningsvis får man ju en anständig löneutveckling med en högskoleutbildning i bagaget.
Nej, jag vet, men eftersom att det indirekt var han som i viss mån tryckte på för att jag skulle ta studielån under dessa 2 år, och han har det väldigt gott ställt ekonomiskt efter 40 år som civ.ing, tyckte han inte att det var mer än rätt att han också skulle vara med och betala tillbaka det, så att jag blir av med det i raskare takt :) Och ja, det är givetvis väldigt snällt! :)


Och jo, bra lön får jag förhoppningsvis. Enligt senaste lönestatistiken från det fackförbund jag är medi, är min (huvudsakliga) yrkeskategori ett av de mest välbetalda akademikeryrken man kan ha och medel-ingångslönen ligger kring eller t.om. i vissa sektorer över 30 000 kr ;)
 
Nej, jag vet, men eftersom att det indirekt var han som i viss mån tryckte på för att jag skulle ta studielån under dessa 2 år, och han har det väldigt gott ställt ekonomiskt efter 40 år som civ.ing, tyckte han inte att det var mer än rätt att han också skulle vara med och betala tillbaka det, så att jag blir av med det i raskare takt :) Och ja, det är givetvis väldigt snällt! :)


Och jo, bra lön får jag förhoppningsvis. Enligt senaste lönestatistiken från det fackförbund jag är medi, är min (huvudsakliga) yrkeskategori ett av de mest välbetalda akademikeryrken man kan ha och medel-ingångslönen ligger kring eller t.om. i vissa sektorer över 30 000 kr ;)
Förstår inte din pappas resonemang - eller ditt. Pluggar man ska inte föräldrarna behöva trycka på om att ta studielån, och därför ska de heller inte betala skulden åt en. För mig är det jättekonstigt.

Men en fördel med det är ju att du får en egen ”inkomst” att hushålla med. Det kan bli ett hårt uppvaknande när man flyttar hemifrån annars.
 
Incitament för att ta ut examen?
Jag måste gå tillbaka till detta och nu handlar det inte om @Dressyrtjejen_97, du kan ju rimligtvis inte svara för hennes pappa.

Men menar du alltså att föräldrar skulle locka med att betala studieskulden för att få en unge att ta examen? Att föräldrar till universitetsstudenter skulle lägga sig i ungens studier på det viset?
 
Jag tror att jag har ca 280.000:- kvar i studielån. Hade lätt det dubbla från början. Har pluggat så länge att jag har maxat ut mitt csn och får idag inte ens ansöka om extra studielån, utan jag får glatt klara mig utan om jag vill plugga igen.

Jag räknar inte ens min CSN-skuld som skuld faktiskt. Det är en räkning jag betalar för att jag har fått plugga och för att jag har den utbildningen jag har. Inte bara den akademiska utbildningen, utan även den personliga utvecklingen som kom med åren på universitetet. Jag har inget emot att betala räkningen heller, eftersom jag vet att mitt liv är bättre idag tack vare att jag fått möjligheten att studera med hjälp av CSN.
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?
Det sägs att CSN-lånet är det bästa lånet du kan ha (tror det var pga låg ränta eller om det var att det förvinner när du dör).
Jag hade ett lån närmare 200 000kr har jag för mig, numera fått ner det till 70 000kr, planen är senare att spara ihop en klumpsumma och betala av allt på en gång så jag blir av med det.
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?

När jag tog examen hade jag nog 350 papp i skuld. Det var definivt värt det. Dels finansierade CSN en fantastisk studenttid, dels kunde jag få ett yrkesliv som jag aldrig kunde fått utan universitetsstudier.
 
Nyfiket undrat, vad hände med det enorma motståndet från dina föräldrar till att du skulle ta studielån? Det var ju enligt dem världens största skuldfälla, typ.

Främst mamma, då hon själv fortfarande har enorma studieskulder kvar vid 60 års ålder. Pappa har aldrig varit så där tväremot som henne. Han har mer varit emot när vi pratar stora summor, typ 5-700 000 kr, om det inte verkligen inte varit helt befogat.
 
Jag har drygt 240.000 kronor i lån, vilket kanske egentligen inte är speciellt mycket eftersom jag kommer ha pluggat 6 år när jag har klar. Men jag hade faktiskt kunnat undvika drygt 150.000 kr om jag hade bott kvar hos mina föräldrar under min studietid, så på ett sätt har jag tagit lån i onödan. Samtidigt så ångrar jag ändå inte att jag flyttade hemifrån och därmed var tvungen att ta lån eftersom min studietid blev betydligt mycket roligare är lärorik. Hade jag bott hemma hos mina föräldrar så hade jag behövt pendla varje dag och det halvåret jag testade innan jag flyttade hemifrån trivdes jag inte alls.
 
Främst mamma, då hon själv fortfarande har enorma studieskulder kvar vid 60 års ålder. Pappa har aldrig varit så där tväremot som henne. Han har mer varit emot när vi pratar stora summor, typ 5-700 000 kr, om det inte verkligen inte varit helt befogat.
Men jag har för mig att vi tidigare konstaterat att din mamma, liksom jag, studerade på 80-talet. Och med dåvarande system betalade man tills man fyllde 50.

Dessutom kan en sjuksköterskeutbildning på 80-talet knappast ha lett till ”enorma studieskulder”.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 024
Senast: Brie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 950
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Piek
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 709
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp