CSN-lån - hur mycket?

Jag måste gå tillbaka till detta och nu handlar det inte om @Dressyrtjejen_97, du kan ju rimligtvis inte svara för hennes pappa.

Men menar du alltså att föräldrar skulle locka med att betala studieskulden för att få en unge att ta examen? Att föräldrar till universitetsstudenter skulle lägga sig i ungens studier på det viset?

Det var typ det jag kunde tänka mig skulle kunna vara anledningen till det du frågade. Jag tycker inte det är en särskilt bra ide.
 
Men jag har för mig att vi tidigare konstaterat att din mamma, liksom jag, studerade på 80-talet. Och med dåvarande system betalade man tills man fyllde 50.

Dessutom kan en sjuksköterskeutbildning på 80-talet knappast ha lett till ”enorma studieskulder”.
Jag hade för övrigt, tror jag, en studieskuld som motsvarar drygt 330K i dagens penningvärde. Då hade jag läst 5,5 år.

En ssk-utbildning var väl max 3 år så jag har svårt att förstå hur din mammas skuld kunde ha blivit enorm, även om hon fortfarande betalade på den.
 
Jag hade för övrigt, tror jag, en studieskuld som motsvarar drygt 330K i dagens penningvärde. Då hade jag läst 5,5 år.

En ssk-utbildning var väl max 3 år så jag har svårt att förstå hur din mammas skuld kunde ha blivit enorm, även om hon fortfarande betalade på den.

Enorm är ju ett relativt begrepp:-).
 
Men jag har för mig att vi tidigare konstaterat att din mamma, liksom jag, studerade på 80-talet. Och med dåvarande system betalade man tills man fyllde 50.

Dessutom kan en sjuksköterskeutbildning på 80-talet knappast ha lett till ”enorma studieskulder”.
Åh! Det här att jag gjorde en massa annat innan jag började plugga, kostar mig alltså räkningar till csn i 15 år extra, mot vad som hade gällt om jag pluggat i "rättan tid".

Alltså, JAG tycker att jag gjorde det rätta och enda möjliga. Samhället varnade dock som en man. Och fortfarande får jag sådana här insikter, där samhället än en gång visar hur det belönar att folk håller sig inom fållorna.
 
Men jag har för mig att vi tidigare konstaterat att din mamma, liksom jag, studerade på 80-talet. Och med dåvarande system betalade man tills man fyllde 50.

Dessutom kan en sjuksköterskeutbildning på 80-talet knappast ha lett till ”enorma studieskulder”.
Om nu mamman har "enorma skulder" kvar, bör det vara så att hon betalar en viss procentsats av sin årsinkomst till csn. Dvs inge enorma räkningar relativt ens inkomst.
 
Om nu mamman har "enorma skulder" kvar, bör det vara så att hon betalar en viss procentsats av sin årsinkomst till csn. Dvs inge enorma räkningar relativt ens inkomst.
Fast om vi läste samtidigt, vilket jag har för mig konstaterades i en tidigare tråd, så bör vi ju ha haft samma system.
 
Åh! Det här att jag gjorde en massa annat innan jag började plugga, kostar mig alltså räkningar till csn i 15 år extra, mot vad som hade gällt om jag pluggat i "rättan tid".

Alltså, JAG tycker att jag gjorde det rätta och enda möjliga. Samhället varnade dock som en man. Och fortfarande får jag sådana här insikter, där samhället än en gång visar hur det belönar att folk håller sig inom fållorna.
Ja, att ha 50-årsdagen i sikte var behagligt. I alla fall efter 40. 😄 Men det var ändå ett skumt system för samtidigt som man betalade skrevs skulden ibland upp, utifrån vad minns jag inte. Men vissa år när man fick årsbeskedet så hade skulden inte krympt alls, trots att man lydigt betalat.
 
Ja, att ha 50-årsdagen i sikte var behagligt. I alla fall efter 40. 😄 Men det var ändå ett skumt system för samtidigt som man betalade skrevs skulden ibland upp, utifrån vad minns jag inte. Men vissa år när man fick årsbeskedet så hade skulden inte krympt alls, trots att man lydigt betalat.

Var det kopplat till inflationen?
 
Ja, att ha 50-årsdagen i sikte var behagligt. I alla fall efter 40. 😄 Men det var ändå ett skumt system för samtidigt som man betalade skrevs skulden ibland upp, utifrån vad minns jag inte. Men vissa år när man fick årsbeskedet så hade skulden inte krympt alls, trots att man lydigt betalat.

Där är våra lån lika. Säg att du har lånat 350 000. Räntan, som.det inte fick heta, är säg 4%. Återbetalningskravet är, säg, 4 % av din årsinkomst. Då växer ju skulden om.du har lägre årsinkomst än 350 000.
 
Där är våra lån lika. Säg att du har lånat 350 000. Räntan, som.det inte fick heta, är säg 4%. Återbetalningskravet är, säg, 4 % av din årsinkomst. Då växer ju skulden om.du har lägre årsinkomst än 350 000.

Jo. Så var mina CSN-lån som jag tog 91-97. Men under senaste decenniet har räntan legat långt under 4%. Jag tror de flesta yrkesverksamma med de lånen har fått krympande studieskulder även med låg taxerad inkomst.
 
Jo. Så var mina CSN-lån som jag tog 91-97. Men under senaste decenniet har räntan legat långt under 4%. Jag tror de flesta yrkesverksamma med de lånen har fått krympande studieskulder även med låg taxerad inkomst.
Ja, min skuld har också börjat krympa, med tiden.
Men jag bekymrar mig inte. När jag fyller 65, skrivs lånen av.
 
Ja, min skuld har också börjat krympa, med tiden.
Men jag bekymrar mig inte. När jag fyller 65, skrivs lånen av.

För länge sedan grämde jag mig att jag tog lån precis efter reglerna ändrats. Men det var i onödan, eftersom jag haft privilegiet att kunna betala tillbaka dem i sin helhet redan en hyfsat bit ifrån 65-strecket har uppnåtts, trots att jag inte gjort extra inbetalningar utan bara betalt efter föreslagna planer.

Jag tycker att det är bra att reglerna är generösa - att man betalar efter inkomst/förmåga och slipper helt om man saknar inkomst, och tycker också att det är bra att CSN börjat agera så att man inte slipper bara för att man byter bostadsland.

Det ska göras enkelt, för så många som möjligt, att kunna välja högre studier - utan att man behöver ha ärvt pengar eller ha föräldrar som delar med sig.
 
För länge sedan grämde jag mig att jag tog lån precis efter reglerna ändrats. Men det var i onödan, eftersom jag haft privilegiet att kunna betala tillbaka dem i sin helhet redan en hyfsat bit ifrån 65-strecket har uppnåtts, trots att jag inte gjort extra inbetalningar utan bara betalt efter föreslagna planer.

Jag tycker att det är bra att reglerna är generösa - att man betalar efter inkomst/förmåga och slipper helt om man saknar inkomst, och tycker också att det är bra att CSN börjat agera så att man inte slipper bara för att man byter bostadsland.

Det ska göras enkelt, för så många som möjligt, att kunna välja högre studier - utan att man behöver ha ärvt pengar eller ha föräldrar som delar med sig.
Jag tjänar rätt hyfsat, i alla fall för att vara kvinna, men jag var inkompatibel med grund-och gymnasieskolan, vilket gjorde min utbildningstid väldigt lång. Även på universitetet, läste jag många terminer och lite grann med en plan a och en plan b i åtanke, för mitt kommande yrkesliv.

Jag har inte räknat, men jsg gissar att jag hade behövt ha en årslön på ett par miljoner för att betala klart så som du har gjort. :p
 
Jag tycker att det är bra att reglerna är generösa - att man betalar efter inkomst/förmåga och slipper helt om man saknar inkomst, och tycker också att det är bra att CSN börjat agera så att man inte slipper bara för att man byter bostadsland.

Numera (lån tagna efter 2001) är det ju dock inte inkomstbaserat utan ska vara betalt på minst 25 år och innan du fyllt 60. Så har man stora lån blir det ju mer att betala oavsett vad du har i inkomst.

Sen är det ju ändå generöst jämfört med andra lån och räntan är fantastiskt låg. Samt att möjlighet till betalningslindring finns.
 
Jag har skuld på 280 000. Har pluggat i fyra år plus en sommar.

Tycker inte att det är så farligt faktiskt. CSN försörjde mig ändå i fyra år.

Just nu betalar jag bara tillbaka 800 i månaden, som mest beräknas jag betala 1200 i månaden.
 
Mitt lån ligger på 180 000 ungefär och jag tycker definitivt det varit värt varenda krona.

Så ska det också sägas att jag inte jobbar med det jag är utbildad till samt att min inkomst är bedrövligt låg pga sjukdom och nekad ersättning från FK. Visst, jag jublar inte när fakturan kommer men med tanke på vad studierna gett mig i form av personlig utveckling och möjligheter att göra vad jag vill så är det liksom inte ett problem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 024
Senast: Brie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 950
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Piek
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 710
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp