CSN och återbetalning

Jag har skickat e-mail till dem och frågat :banana: Tack buke som gav mig en spark i ändan med något som kändes stressigt, det var inte så jobbigt när det väl kom till kritan.

Fasen vad alla betalar lite? Jag betalar 800 i månaden och har typ 80.000 i skuld. Kan det vara för att jag är 50 som jag betalar så mkt , tror dom jag ska dö snart ;)
Jag tror att de räknar ut summan så att allt ska vara betalt vid viss ålder.

KL om jag får fråga en relaterad fråga

Jag skulder både från CSN och engelska motsvarigheten, men i England behöver jag inte betala om jag fortfarande är student eller inte tjänar över en viss gräns (gränsen är justerad beroende på land du bor i). Så planen för nästa år då jag tar doktoranden är att skicka in bevis på att jag är student typ veckan innan jag lämnar in så jag har ett års frist på brittiska CSN (vet inte när jag lyckas få jobb, det kan ta ett tag).

CSN vet jag faktist inte vad jag kan göra med? Det kanske går att få ner återbetalningsbeloppet? (jag är nöjd just nu, när jag har lön även om den är låg då jag hellre blir av med lånen snabbt men känns jobbigt att betala ett belopp som jag antagligen kan leva på i två månader :(). Det känns som att beloppet de gett mig är rätt högt men det kanske är för att jag inte bor i Sverige?
Det beror till viss del på när du tog lånen?
Jag har haft i två olika system och betalade en period 2000kr/ månader. Nu har jag betalat av mina äldsta lån och betalar cirka 900 kr/ månaden.

Har haft skitmycket i lån, men det är värt vartenda krona.

Omöjligt att säga faktiskt. En kandidatexamen i mitt område är ovanligt. Samtidigt så är det väldigt brett, kan säkert söka jobb inom offentlig förvaltning som administratör, samordnare osv. Men det kan jag visserligen med högskoleexamen också...

Är högskoleexamen vanligt och du vet att folk får jobb på den idag?
Jag jobbar på myndighet och idag skulle ingen nyutexad få jobb med mindre än en kandidat här. De flesta yngre som jobbar med administration och handläggning har faktiskt längre utbildning än så, men det är nog lite specifikt för oss. Samordnare o.dyl. har oftast 5-årig utbildning eller lång yrkeserfarenhet.

Btw, jag överlever uppenbarligen att betala 2600:-/mån till CSN. :crazy:
Längsta möjliga tid på csn, lån i två system och "för gammal" när jag började jobba efter examen...

Btw, jag överlever uppenbarligen att betala 2600:-/mån till CSN. :crazy:
Längsta möjliga tid på csn, lån i två system och "för gammal" när jag började jobba efter examen...
Åh nej, det är en aspekt jag inte tänkt på att den summan blir högre bara för att man är äldre. Kommer typ att bli fattigare när jag ska jobba än nu när jag pluggar... Utbildar mig inom vården, så jag vet ju att jag inte kommer bli högavlönad

Är högskoleexamen vanligt och du vet att folk får jobb på den idag?
Jag jobbar på myndighet och idag skulle ingen nyutexad få jobb med mindre än en kandidat här. De flesta yngre som jobbar med administration och handläggning har faktiskt längre utbildning än så, men det är nog lite specifikt för oss. Samordnare o.dyl. har oftast 5-årig utbildning eller lång yrkeserfarenhet.
Högskoleexamen är absolut vanligast och man får jobb efter examen. Det skriks efter personal. Ska ut på praktik i Jan- mars och de ville ha CV och personligt brev direkt...

Delvis en spinoff på ett dagboksinlägg här inne, men mest jag som går runt och funderar. Är antagen till ett kandidatprogram men kan plocka ut en högskoleexamen efter två år och ändå få ett okej jobb med den. Är därför i valet och kvalet om jag ska läsa mina tre år och ta en kandidatexamen eller nöja mig med två år och ta steget in på en ny schysst arbetsmarknad. Det som hindrar mig mest är CSN. Det blir så himlans mycket i lån! Jag har dessutom tilläggslån, så det blir mer än "vanligt". Är lite fundersam på om det blir lite väl mastigt att betala tillbaka, därför undrar jag: hur mycket har ni i lån och hur mycket betalar ni tillbaka?

Jag funderar på hur mycket du tycker det ger dig i form av utveckling? Du får ju mer än en kandidat.

Jag funderar på hur mycket du tycker det ger dig i form av utveckling? Du får ju mer än en kandidat.
Jag tror absolut att det kommer vara otroligt utvecklande och absolut leda till ett jobb som passar mig väl och är så pass stimulerande som jag kräver.

Har nog mest bara kasst självförtroende och är lite rädd. Har chefer som sagt att jag är chefsmaterial och det är ju kul :) Bla enhetschefen som jag hade min praktik hos tyckte absolut att jag borde bli chef och hade det som sitt personliga mål att övertyga mig :D Men jag vet icke... jag får nog suga på karamellen om kandidatexamen ett tag till. Kanske glo lite på Arbetsförmedlingen och se vad jag kan arbeta med isåfall.

När är man enligt CSN för gammal? :crazy:

Just den biten behöver du nog inte fundera på. Jag hade fulla lån i 6,5 års studier och största anledningen till att jag betalar så mycket är för att jag har lån i två system och återbetalningen räknas separat så det är som att jag skulle ha dubbelt så mycket i lån tills lån nr 1 år helt återbetalt om ett par år. (Man kunde välja att slå ihop lånen men det är inte lönsamt i längden för mig åtminstone. Hade det krisat ekonomiskt hade jag gjort det.)

Delvis en spinoff på ett dagboksinlägg här inne, men mest jag som går runt och funderar. Är antagen till ett kandidatprogram men kan plocka ut en högskoleexamen efter två år och ändå få ett okej jobb med den. Är därför i valet och kvalet om jag ska läsa mina tre år och ta en kandidatexamen eller nöja mig med två år och ta steget in på en ny schysst arbetsmarknad. Det som hindrar mig mest är CSN. Det blir så himlans mycket i lån! Jag har dessutom tilläggslån, så det blir mer än "vanligt". Är lite fundersam på om det blir lite väl mastigt att betala tillbaka, därför undrar jag: hur mycket har ni i lån och hur mycket betalar ni tillbaka?

När jag var färdig låg jag kring 120-130 000, hade då en kandidat. Har tagit lån igen och ligger på 115 000 kr. Oroar mig inte alls över lånebiten, folk lånar mer till bilar och konsumtion...

Betalar drygt 7000 kr om året nu, om ett par ökar återbetalningen med ytterligare en tusing och efter ytterligare några år en till tusing. Allt beräknas vara återbetalt om 16 år, utan extra inbetalningar gjorda.

KL om jag får fråga en relaterad fråga

Jag skulder både från CSN och engelska motsvarigheten, men i England behöver jag inte betala om jag fortfarande är student eller inte tjänar över en viss gräns (gränsen är justerad beroende på land du bor i). Så planen för nästa år då jag tar doktoranden är att skicka in bevis på att jag är student typ veckan innan jag lämnar in så jag har ett års frist på brittiska CSN (vet inte när jag lyckas få jobb, det kan ta ett tag).

CSN vet jag faktist inte vad jag kan göra med? Det kanske går att få ner återbetalningsbeloppet? (jag är nöjd just nu, när jag har lön även om den är låg då jag hellre blir av med lånen snabbt men känns jobbigt att betala ett belopp som jag antagligen kan leva på i två månader :(). Det känns som att beloppet de gett mig är rätt högt men det kanske är för att jag inte bor i Sverige?

Tar du studiemedel stoppas återbetalningen av svenskt csn automatiskt, om dina inkomster minska kan du ansöka om att betala mindre.

Jag tror absolut att det kommer vara otroligt utvecklande och absolut leda till ett jobb som passar mig väl och är så pass stimulerande som jag kräver.

Har nog mest bara kasst självförtroende och är lite rädd. Har chefer som sagt att jag är chefsmaterial och det är ju kul :) Bla enhetschefen som jag hade min praktik hos tyckte absolut att jag borde bli chef och hade det som sitt personliga mål att övertyga mig :D Men jag vet icke... jag får nog suga på karamellen om kandidatexamen ett tag till. Kanske glo lite på Arbetsförmedlingen och se vad jag kan arbeta med isåfall.

Gört!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och... 2
Svar
37
· Visningar
6 185
Senast: Masse
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 236
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka