Bukefalos 28 år!

Cushingsmedicin

fejko

Trådstartare
Min häst äter inte längre upp müslin med pulvriserade tabletter (Praescend) i. Någon som har något annat tips för att få i hästen medicinen? Mitt 26-åriga sto är väldigt fräsch och jag önskar att hon skall sådan förbli ännu några år.
 
Jag gör ett hål i en morot och stoppar in tabletten där. Det funkar bra just nu. Blanda i maten funkade inte särskilt länge.
Vet andra som löser upp den i tex äpplemos och sprutar i munnen.
 
Kan du byta till Pergoquin? Jag fick höra att den inte smakar lika illa.

Men min körde jag motsatt teknik för han har lätt för att sluta äta och bli skeptisk. Jag var supertydlig med att han fick tablett i ena handen och sedan godis i andra. Började med hans favoritgodis och han var van sedan innan att få godis ur handen så hade hög positiv förväntan i situationen. Jag tänkte belönat varje försök att ta tabletten men det gick lätt och han tog den från början så direkt blev belöningen kopplat till att han faktiskt tog in tabletten i munnen.

Funkar fortfarande väldigt bra, medicinerad över ett halvår nu. I perioder är han lite ovarsam och "låtsas" tar tabletten och vill ha sin godis men då är det bara att vara tydlig med att han missade den.

Det allra viktigaste för mig var att skapa en positiv situation för att det skulle bli hållbart i längden och för att även andra ska kunna ge honom medicinen. Jag kan truga i honom mat om jag behöver men jag ville inte skapa den pressen kring medicinen.

Har gjort liknande med avmaskningsmedel och medicinering via munnen som han inte tolererade tidigare.
 
Båda mina som åt Prascend vägra ta medicinen efter något år. Med shettisen fungerade det superbra att linda in i maskrosblad på sommaren (hon fick inte gå på bete) och på vintern funkade det när jag kladdade in tabletten med innehåll från såna slickburkar och samtidigt gav med en vanlig hästgodis.
Tyvärr lyckades jag inte hitta samma sort av slickburk när den var slut och de nya varianterna är hårdare så det gick inte längre att kleta in med det. Det gjorde att det var väldigt svårt att få i henne. Vi fick tillslut göra kortare uppehåll, då funkade det ett tag igen. Och att byta foder/godis att ge med funkade också ett tag. Typ en vecka funkade det med lusernhack, nästa vecka med en sorts pellets osv. Fick tigga lite smakprover från bekanta för att ha. Men sedan blev hon sämre och behövde höja dosen och då blev det tvärstopp. Vilket ledde till fång som inte gick att häva trots flera månader av behandling.

Halvblodet började medicineras när hon var 19, funkade hyfsat i typ ett år. Sedan började hon bli sur på mig och ville inte komma in osv då hon kopplade ihop det med medicinen. Efter att ha kämpat med det i ca ett halvår bestämde jag att hon skulle slippa medicinen och ta bort henne så fort hon blev sämre. Det blev efter ca 5-6 månader.
Så man får prova sig fram och försöka så länge det går helt enkelt.
 
Shettis äter sin lilla bit Prascend i en morotsbit. Jag gör ett litet jack och stoppar in den. Han har inte reagerat alls på att det befinner sig något däri. Det är den enda morotsbiten han får så det är dagens höjdpunkt :D
 
Jag löser upp tabletten i lite vatten och blandar med en liten klutt med hans vanliga mat. (blandning med lusern, betfor, kli som svällt) Tillsätter en dryg näve av müsli och lite socker. Blandar väl. Handmatar med det och det tas emot med hummanden och stort nöje. Jag hoppas det får fortsätta så men blir lite orolig när jag hör era berättelser om att det kan bli tvärstopp efter några år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: nexxa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 617
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp