Cykeltråden

Jag hittade ett par skor! :) Skor + handskar blev att kosta 1248 kr bara :) Skorna låg på 1899 i ord. pris så det känns riktigt bra :p Nu är jag ju nästan redo för cykelvasan :angel: Bara konditionen som saknas :o:rofl:
16864750_10158239389195114_2051987135944127263_n.jpg
Snygga!! Men shit, vilket pris! Är det såna där klickskor till racercykel, eller finns det andra speciella cykelskor?
 
Snygga!! Men shit, vilket pris! Är det såna där klickskor till racercykel, eller finns det andra speciella cykelskor?
Det är till spd pedaler, så dom funkar även till spinningcyklar om jag nu fattade det rätt :p Och ja, priset är ju bra saftigt! Men, till halva priset känns det betydligt bättre :p
 
Tänkte lämna in min cykel på uppfräschning nu innan det blir vår, någon som vet ungefärligt pris för att byta däcken (tänkte ev köpa lite smalare däck), justera bromsar osv? 1000 kr? Det här är i Stockholm.
 
Det skiljer en hel del mellan olika däck i rullmotstånd fast de har samma bredd, jag köpte senast faktiskt lite bredare däck (37mm innan hade jag 32mm) och de rullar lättare än mina gamla.
Ok, intressant, är totalt nybörjare så trodde att smalare däck=rullar snabbare, ska ta o kolla upp innan jag lämnar in den. Tack :).
 
Sen är det bra med punkteringsfria däck också, jag tror även de kan punkteras om man har riktig otur men det händer åtminstone mycket mera sällan än för vanliga däck

Jag köpte Schwalbe Maraton senaste gången och än så länge är jag nöjd :)
 
Har invigt mina Spd pedaler och skorna. Funkar kanon :up: Trots bara två turer på cykeln med nya skorna så har jag redan fått in snitsen att klicka i och vrida ur. Så idag kunde jag vrida ur ena foten, stanna, vrida ur andra foten och sen när jag skulle iväg igen klicka i den ena, börja cykla och klicka i den andra ganska snabbt :up: Men som vanligt, satan så ont det gör i arslet :rofl::arghh:
Ska nog in med cykeln och höra med cykelhandlaren om jag sitter rätt på den, jag tycker det känns som jag sitter för långt ner och kanske även lite för långt bak.
 
Börjar bli sugen på att plocka fram cykeln om ngn dag nu. Se hur den klarat vintern i år. Kedjan tog mycket stryk förra vintern, dess första.
 
Jag har bestämt mig för att börja cykla mer för motionens skull (eller rättare sagt, för att lättare kunna ta fler zoner i mobilspelet Turf, trots tidsbrist :angel: ).

Min cykel är dock av modell "seg och trög stadscykel" och efter att ha försökt läsa in mig på vad jag borde köpa för något så gav jag upp... Istället hörde jag av mig till en cykelnördig bekanting och bad om hjälp. Nu har han hittat en troligen jättebra cykel till mig och ska även leta upp bra lampor, lås m.m så att jag lätt kan beställa allt på nätet :D Hoppas att butiken är snabba på att skicka alla prylar!
 
@Red_Chili rekommenderar Claes ohlssons X-grip cykelhållare för mobilen. Min har många turf-mil i sig och är lika bra än. Inte en tillstymmelse till att lossna.
 
Blev inspirerad av en annan tråd. Hur många är vi som cyklar?

Alla former av cykling är välkommet. Cyklar du till jobbet? Spränger du fram över rötter i skogen? Cyklar du landsväg? Cykelsemester? Tävlar du?

Jag köpte mina första cykel förra sommaren. Jag har problem med mina fotleder men behövde verkligen komma igång med att motionera. Jag köpte en Scoot Sportster, race-hybrid då jag ville cykla både asfalt och grusvägar. Har tvingat den runt ett MTB-spår också, men det var inte alltför bekvämt och hade jag inte varit så feg så hade den nog inte mått så bra efteråt. Men jämna stigar samt gamla (relativt jämna) traktorvägar i skogen är inga problem.

Sen turfar jag också, ett gps-spel i telefonen och det blir ngn mil per runda. Jag har riktigt dålig kondition så jag orkar inte mer än ngn mil på rena motionsrundor, och det går inte fort. Utflyktscyklar jag så kan det bli några fler mil.

Jag har förälskat mig i att cykla. Vill gärna utöka cykelparken med både en racer och en MTB, men ekonomin tillåter inte det. Härnäst är det dessutom sambon som bör få köpa en ny cykel (gemensam ekonomi) då hans är över 17år gammal och det är så mycket som behövs bytas på den att det inte är lönt. Vi har samma proportioner annars så vi kan låna varandras cyklar.

Jag hade velat prova köra cykelvasan, men är för rädd för att trängas så vi tar den nog som utflykt i sommar vid annat tillfälle.

Så, hur cyklar ni? Vad har ni för cyklar? Shoot.
Jag cyklar! Pendlar en del med en Trek fx 7.1 (hybrid), och cyklar i skogen på en Trek x-caliber (med skräckblandad förtjusning, gillar snällare stigar men inte massa tekniska läskigheter och dödsföraktande utförskörningar). Vi har en trevlig mtb-klubb här som kör olika turer varje vecka på sommaren.
Bor nära cykelvasaspåret men är inte heller sugen på den trängseln så jag står över loppet. Men det är en fin cykelled!
 
@Red_Chili rekommenderar Claes ohlssons X-grip cykelhållare för mobilen. Min har många turf-mil i sig och är lika bra än. Inte en tillstymmelse till att lossna.
Ja, en sådan måste jag nog ha. Har en billig från Biltema till min andra cykel, men den är inte helt bra. Verkar som att alla turfare kör med just den där från Claes Ohlsson :p gissar att det betyder att den är bra.
 
Igår cyklade jag långt men lugnt tillsammans med cykelkunniga vännen som sprang. Efter det blev cykeln kvar hos min mor, så jag gick på morgonen idag och hämtade den. Det blev såklart en cykeltur hem och jag börjar nog bli vän med cykeln nu. Nästan. Jag börjar lita på den i alla fall :p

Däremot har jag lite problem. När jag försöker använda de högre växlarna (vilken växel som helst på tredje kugghjulet fram, det största) så rasslar det en hel del. Jag vet inte om det är jag som gör fel eller om det är något tokigt med cykeln :crazy: Måste försöka klura ut det.

Den är i alla fall fin, för att vara en cykel :)
17437978_1184938751628157_8991215190351544320_n.jpg
 
Igår cyklade jag långt men lugnt tillsammans med cykelkunniga vännen som sprang. Efter det blev cykeln kvar hos min mor, så jag gick på morgonen idag och hämtade den. Det blev såklart en cykeltur hem och jag börjar nog bli vän med cykeln nu. Nästan. Jag börjar lita på den i alla fall :p

Däremot har jag lite problem. När jag försöker använda de högre växlarna (vilken växel som helst på tredje kugghjulet fram, det största) så rasslar det en hel del. Jag vet inte om det är jag som gör fel eller om det är något tokigt med cykeln :crazy: Måste försöka klura ut det.

Den är i alla fall fin, för att vara en cykel :)
17437978_1184938751628157_8991215190351544320_n.jpg
Det är en enkel justeringssak, sitter två små skruvar på framväxeln, den ena är för minsta och den andra för största framklingan (heter så på cykelspråk). Det skulle också kunna vara så att framväxeln lossnat och vridit sig något eller att växelvajern är för slapp. Oavsett väldigt enkelt att fixa tror jag :)
 
Jag och en kompis funderar på att anmäla oss till Tjejvättern. Jag har aldrig cyklat så långt i ett svep förut, men det fixar man väl på rena viljan om så skulle vara, tänker jag, däremot nojar jag lite över trängsel och punka. Jag är inte van vid att cykla i klunga. Jag kan inte laga en punktering. Grejar man ett sånt här jippo ändå?

Läser man runt lite så skriver ju "alla" överallt att sådant måste man träna på innan (en del av det jag läst kan dock ha handlat om den stora Vätternrundan, och då ser det kanske lite annorlunda ut) men är 10 mil på cykel en så stor grej egentligen? Det är klart att det kanske är trångt bitvis och att punka är något man kan råka ut för, men räcker det inte med sunt förnuft och att få hjälp längs med vägen, i händelse av punka t.ex. (det finns väl depåer och funktionärer tänker jag, i värsta fall får man väl avbryta)?
 
Jag och en kompis funderar på att anmäla oss till Tjejvättern. Jag har aldrig cyklat så långt i ett svep förut, men det fixar man väl på rena viljan om så skulle vara, tänker jag, däremot nojar jag lite över trängsel och punka. Jag är inte van vid att cykla i klunga. Jag kan inte laga en punktering. Grejar man ett sånt här jippo ändå?

Läser man runt lite så skriver ju "alla" överallt att sådant måste man träna på innan (en del av det jag läst kan dock ha handlat om den stora Vätternrundan, och då ser det kanske lite annorlunda ut) men är 10 mil på cykel en så stor grej egentligen? Det är klart att det kanske är trångt bitvis och att punka är något man kan råka ut för, men räcker det inte med sunt förnuft och att få hjälp längs med vägen, i händelse av punka t.ex. (det finns väl depåer och funktionärer tänker jag, i värsta fall får man väl avbryta)?

Tjejvättern trampar tanter runt på damcyklar med korgarna fyllda med allehanda godsaker. :D Det tar förvisso sin lilla tid, men runt kommer de.

Den gången jag cyklade (för några år sedan) så startade jag rätt sent och det var ingen trängsel att tala om. Man behöver absolut inte "kunna" cykla i klunga eller ligga på rulle. Får man punktering finns det hjälp att få på vägen.

Är du någorlunda frisk och röven någorlunda van vid cykelsadeln så kommer det att gå. Det är ett rätt trevligt engagemang, så jag tycker att du ska anmäla dig och så får vi se till att säga hej till varandra om det passar. :D Jag startar nån gång runt tio, om jag inte minns helt fel.
 
@aiquen Mamma har cyklat tjejvättern i snart 20 år och vätternrundan nästan lika många gånger och har aldrig fått punktering. Det drabbade en av hennes många cykelkamrater under ett riktigt förjävligt Vätternrundanlopp och då bröt han eftersom allt redan kändes fel, men det är den enda gången jag kan minnas att någon i hela stora bekantskapskretsen fått punka i ett lopp.

Cykla i klunga kan väl kanske vara kul att träna på men är det inte tal om nåt försök att cykla snabbt utan mest ta sig runt för att det är kul så behövs det inte när vi talar tjejvättern. Där kan man cykla hur man vill, typ. Helt annan sak i Vätternrundan.
 
Någon kunnig här som kan hjälpa mig? Kommer ha dryga milen till mitt nya jobb och funderar på om det skulle kunna gå att cykla den sträckan? Blir man genomsvettig? Hur lång tid tar det? Har inte cyklat sen jag var typ tio så har dålig koll :p
 

Liknande trådar

Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 034
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp