Cykeltråden

Någon kunnig här som kan hjälpa mig? Kommer ha dryga milen till mitt nya jobb och funderar på om det skulle kunna gå att cykla den sträckan? Blir man genomsvettig? Hur lång tid tar det? Har inte cyklat sen jag var typ tio så har dålig koll :p
En mil går fint att cykla, svett beror på omständigheterna.
Jag brukade cykla en mil enkel väg till ridskolan. Tog väl 40 minuter när jag var igång, 50 min-1 timme när jag började och var mer otränad samt vid riktigt uruselt väder. Då var det mycket backar på vägen, uppåt såväl som neråt.
 
Jag måste köpa nya däck! Gatorna är sopade, vinterdäcken ska av men jag har slängt de alltför slitna sommardäcken.

Har en trekkingcykel. Blir någon tur på skogsstigar och grusvägar ibland men främst cyklar jag på asfalt. Vill gärna ha lättrullat och så bra kvalité som möjligt men utan att betala hur mycket som helst. Vad ska jag kolla efter?
 
En mil går fint att cykla, svett beror på omständigheterna.
Jag brukade cykla en mil enkel väg till ridskolan. Tog väl 40 minuter när jag var igång, 50 min-1 timme när jag började och var mer otränad samt vid riktigt uruselt väder. Då var det mycket backar på vägen, uppåt såväl som neråt.

Det låter ju inte så illa! Min fasa är att komma fram genomsvettig till jobbet, kan inte duscha där nämligen. Åka kollektivt tar drygt 50 min så då skulle det ju faktiskt kunna gå snabbare att cykla.
 
Det låter ju inte så illa! Min fasa är att komma fram genomsvettig till jobbet, kan inte duscha där nämligen. Åka kollektivt tar drygt 50 min så då skulle det ju faktiskt kunna gå snabbare att cykla.
Nej det är inte illa alls :) Svett beror förstås på, din kondis, vägen, väder... Motvind i en mil är inte helt kul alla gånger tex, medan om du har nedförsbacke stora delar av ditvägen så underlättar ju det (och blir jobbigt på hemvägen). Jag kan inte minnas att jag blev speciellt svettig iaf, men då cyklade ju jag till stallet så det var aldrig ett bekymmer :p
 
Det låter ju inte så illa! Min fasa är att komma fram genomsvettig till jobbet, kan inte duscha där nämligen. Åka kollektivt tar drygt 50 min så då skulle det ju faktiskt kunna gå snabbare att cykla.
Du kan inte testa att cykla dit en helg, bara för att se hur lång tid det tar och hur svettigt det blir? Jag själv kan med lätthet cykla 1 mil på en timme, då med travande hundar bredvid och så lugnt tempo att jag inte blir ett dugg påverkad av det. Nu är jag väldigt van vid att röra mig mycket och länge, men även för en otränad bör en mil vara absolut rimligt förutsatt att cykeln är hyfsad.
 
Tjejvättern trampar tanter runt på damcyklar med korgarna fyllda med allehanda godsaker. :D Det tar förvisso sin lilla tid, men runt kommer de.

Den gången jag cyklade (för några år sedan) så startade jag rätt sent och det var ingen trängsel att tala om. Man behöver absolut inte "kunna" cykla i klunga eller ligga på rulle. Får man punktering finns det hjälp att få på vägen.

Är du någorlunda frisk och röven någorlunda van vid cykelsadeln så kommer det att gå. Det är ett rätt trevligt engagemang, så jag tycker att du ska anmäla dig och så får vi se till att säga hej till varandra om det passar. :D Jag startar nån gång runt tio, om jag inte minns helt fel.

Men det låter ju betryggande! :) Jag är inte astränad, men ett antal mil kommer jag att ha bakom mig när/om det blir dags, så den biten överlever jag nog. Kan man dessutom ha en cykelkorg med godsaker med sig går det kanske än lättare. ;)

Åh, jag känner mig riktigt peppad! Absolut måste vi ju heja om vi stöter på varann! :)
 
Du kan inte testa att cykla dit en helg, bara för att se hur lång tid det tar och hur svettigt det blir? Jag själv kan med lätthet cykla 1 mil på en timme, då med travande hundar bredvid och så lugnt tempo att jag inte blir ett dugg påverkad av det. Nu är jag väldigt van vid att röra mig mycket och länge, men även för en otränad bör en mil vara absolut rimligt förutsatt att cykeln är hyfsad.

Jag äger ingen cykel så om jag beslutar mig för att satsa på det så måste den införskaffas först... Hyfsad kondis borde jag ha, springer en del och har hund så är van vid mycket vardagsmotion. Då kanske det kan vara värt att fundera vidare på :) Ska testköra med bil i alla fall så man ser lite hur vägen är!
 
Jag äger ingen cykel så om jag beslutar mig för att satsa på det så måste den införskaffas först... Hyfsad kondis borde jag ha, springer en del och har hund så är van vid mycket vardagsmotion. Då kanske det kan vara värt att fundera vidare på :) Ska testköra med bil i alla fall så man ser lite hur vägen är!
Då skulle jag absolut testa att cykla.
 
Jag är inte astränad, men ett antal mil kommer jag att ha bakom mig när/om det blir dags, så den biten överlever jag nog.

Fast, efter dagens knappa tvåmilsrunda känner jag nog att lite mer tränad vill jag nog gärna vara. :wtf: Nu satte jag visserligen någon form av personligt hastighetsrekord på sträckan och värmde upp genom några set sumomarklyft och frontböj, men ändå - mina ben när jag klev av cykeln! Är banan för Tjejvättern hemskt backig? :angel:
 
Fast, efter dagens knappa tvåmilsrunda känner jag nog att lite mer tränad vill jag nog gärna vara. :wtf: Nu satte jag visserligen någon form av personligt hastighetsrekord på sträckan och värmde upp genom några set sumomarklyft och frontböj, men ändå - mina ben när jag klev av cykeln! Är banan för Tjejvättern hemskt backig? :angel:
Man kan alltid gå upp den sista biten om det blir för brant och tungtrampat, motvind är mycket värre :)
 
Någon kunnig här som kan hjälpa mig? Kommer ha dryga milen till mitt nya jobb och funderar på om det skulle kunna gå att cykla den sträckan? Blir man genomsvettig? Hur lång tid tar det? Har inte cyklat sen jag var typ tio så har dålig koll :p

Det går absolut. På en mil behöver du inte bli svettig, men det beror såklart också på motvind, terräng, hur fort du trampar och hur lättrampad cykel du har. Räkna på att det tar en halvtimme ca?
 
Fast, efter dagens knappa tvåmilsrunda känner jag nog att lite mer tränad vill jag nog gärna vara. :wtf: Nu satte jag visserligen någon form av personligt hastighetsrekord på sträckan och värmde upp genom några set sumomarklyft och frontböj, men ändå - mina ben när jag klev av cykeln! Är banan för Tjejvättern hemskt backig? :angel:

Det finns en lång backe, i övrigt är det ganska platt. Dock stor risk för sid- eller motvind. Noll chans för medvind. :D

Har du cykelskor och pedaler som man klickar fast skorna i? Det tjänar man enormt mycket på.
 
Har du cykelskor och pedaler som man klickar fast skorna i? Det tjänar man enormt mycket på.
De flesta använder ju klick-pedaler men för motionärer är jag inte säker på att det gör så stor skillnad. Jag själv gillar vanliga plattformspedaler bäst, tycker om att kunna variera fotpositionen.
 
Man kan alltid gå upp den sista biten om det blir för brant och tungtrampat, motvind är mycket värre :)

Det är förstås sant, men vilket nederlag. :D Men den nedrans motvinden ja, den får jag nog träna än mer för att bli kompis med (fick tillfälle att träna lite även på det under dagens tur).

Det finns en lång backe, i övrigt är det ganska platt. Dock stor risk för sid- eller motvind. Noll chans för medvind. :D

Har du cykelskor och pedaler som man klickar fast skorna i? Det tjänar man enormt mycket på.

Tack för infon. :nailbiting::D

Nej, men jag funderar starkt på att skaffa. Jag pratade med en på gymmet om det vid något tillfälle (hon är en sån där att hon ska ge sig på att cykla hela rundan) och blev rekommenderad att absolut prova i alla fall.
 
Jag måste köpa nya däck! Gatorna är sopade, vinterdäcken ska av men jag har slängt de alltför slitna sommardäcken.

Har en trekkingcykel. Blir någon tur på skogsstigar och grusvägar ibland men främst cyklar jag på asfalt. Vill gärna ha lättrullat och så bra kvalité som möjligt men utan att betala hur mycket som helst. Vad ska jag kolla efter?
Har en halvgammal trekking/citybike och bytte däck idag, till Schwalbe Marathon Plus (ca 600 kr) bak och Road Plus (ca 400 kr) fram. Det blev litet felköp, skulle egentligen haft Road Plus bak också men det blir nog fint det här med. Max lufttryck i Marathon Plus är 6 bar / 85 psi och Road Plus 8 bar / 100 psi, så jag hoppas på lättrullat nu... :)
 
Har en halvgammal trekking/citybike och bytte däck idag, till Schwalbe Marathon Plus (ca 600 kr) bak och Road Plus (ca 400 kr) fram. Det blev litet felköp, skulle egentligen haft Road Plus bak också men det blir nog fint det här med. Max lufttryck i Marathon Plus är 6 bar / 85 psi och Road Plus 8 bar / 100 psi, så jag hoppas på lättrullat nu... :)
Jag köpte vanliga (utan plus) Marathon och är klart nöjd, rullar lätt och sköna att köra på. Enda är att de är en aning högre än vad jag räknat med, men de får plats, om än nätt och jämnt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Växlarna är justerade på min cykel och nu fungerar den utmärkt :D I måndags pumpade jag däcken lite extra för att få det lättrullat på asfalt och sedan gav jag mig ut på min hittills längsta cykeltur. I ungefär 1 1/2 timme cyklade jag i ett för mig ganska högt tempo. Ont överallt efteråt (främst rumpan och ett knä) men det var skönt att komma ut. I helgen ska jag ge mig på något liknande igen.
 
@Red_Chili Åh, det är verkligen så underbart härligt att cykla nu, tycker jag! Soligt, lagom varmt - visserligen onödigt mycket blåst i dagarna som har varit, men det ska jag ju ändå träna på :D - och så börjar det bli GRÖNT överallt!

Jag och min Tjejvättern-kompanjon var ute tre mil i måndags och hittade en jättefin runda med hästhagar, bokskog och porlande vatten. Så fantastiskt härligt, trots uppförsbackarna. :D
 
Hittade en intressant video där de visar att lägre pedalhastighet faktiskt kan vara effektivare:


Passar mig bra, långsam trampning med vanliga pedaler :)
 

Liknande trådar

Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 025
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp