Cykeltråden

Fan, det var ju det jag skulle komma ihåg. Sköt fram sadeln en bit förut vilket blev bättre och tänkte testa skjuta fram den ytterligare. Får testa tippa den lite också.
Tror egentligen att fiffi själv är en stor del av problemet, en ridolycka för några år sen har gjort sitt till i frågan. Nej, inte en sån olycka era perversa jävlar, en olycka till häst! :p
 
Har precis börjat cykla, har nån typ av mtb som jag lånar av min mamma och har än så länge cyklat i två dagar, 6.4 km första dagen och sen 2 km + 2.8 km och andra dagen kunde jag knappt sätta mig på sadeln :turd: Hur lång tid brukar det ta innan rumpan är van vid cykling? Och vad är bäst, att helt enkelt cykla lite varje dag, eller köra nån typ av "varannan dag" för att vänja in sig? Och när vet man att det är fel sadel och inte bara ovant arsle :p ?
 
Har precis börjat cykla, har nån typ av mtb som jag lånar av min mamma och har än så länge cyklat i två dagar, 6.4 km första dagen och sen 2 km + 2.8 km och andra dagen kunde jag knappt sätta mig på sadeln :turd: Hur lång tid brukar det ta innan rumpan är van vid cykling? Och vad är bäst, att helt enkelt cykla lite varje dag, eller köra nån typ av "varannan dag" för att vänja in sig? Och när vet man att det är fel sadel och inte bara ovant arsle :p ?
För mig har det funkat bäst att ha lite cykelfri tid mellan passen, annars känns det som att man sitter och irriterar ännu mer och det aldrig får en chans att lägga sig :)
Hur lång tid det tar är nog individuellt, och sadeln märker man efter ett tag om det inte blir bättre (det går fortare för de som är vana och vet mer hur det ska kännas). Kolla att du sitter på sittbenen, och inte på mjukdelarna.
 
För mig har det funkat bäst att ha lite cykelfri tid mellan passen, annars känns det som att man sitter och irriterar ännu mer och det aldrig får en chans att lägga sig :)
Hur lång tid det tar är nog individuellt, och sadeln märker man efter ett tag om det inte blir bättre (det går fortare för de som är vana och vet mer hur det ska kännas). Kolla att du sitter på sittbenen, och inte på mjukdelarna.
Tack för svar :) det känns ganska bra när jag sitter, i vanliga fall (de få gånger jag cyklar på tantcykel) brukar jag få ont på fiffi så att säga men det får jag inte nu trots mer framåtlutad ställning :) Och det är samma "ont" som jag får när jag haft uppehåll från ridningen och sen rider igen, ont på sittbenen så det känns som dom skaver :p
 
I see, och hur är de i jämförelse med vanliga klädstorlekar?

Lite sen på bollen, men har precis invigt mina nya Castelli bib. Jag skulle säga att de är mindre i storleken är normala kläder. Cykelkläder är ju allmänt tajta, och ska så vara. Jag fick köpa en storlek större än jag har på andra kläder.

Föresten var det inte en dag för tidigt med "blöjbyxor". Gud vad det var skönt, bara de 11 kilometrarna till jobbet. Att det var bib gjorde inte det hela sämre heller. Skönt för lilla magen att inget sitter åt.
 
Nu kommer jag med fler nybörjarfrågor :p jag har sett att cykelkläder har sånt där silikonband runt ärmar och ben (för att hålla dom kvar antar jag) men finns det utan? Jag är nämligen rätt känslig mot sån silikon, på bhar får jag nästan som sår efter silikonet :crazy:
ska jag verkligen börja cykla ordentligt så känns det som "blöjbyxor" är ett måste men lite orolig att jag inte ska hitta några pga silikonbanden som är...
 
Nu kommer jag med fler nybörjarfrågor :p jag har sett att cykelkläder har sånt där silikonband runt ärmar och ben (för att hålla dom kvar antar jag) men finns det utan? Jag är nämligen rätt känslig mot sån silikon, på bhar får jag nästan som sår efter silikonet :crazy:
ska jag verkligen börja cykla ordentligt så känns det som "blöjbyxor" är ett måste men lite orolig att jag inte ska hitta några pga silikonbanden som är...

Jag kände igenom alla cykelbyxor i en butik idag, och det fanns minst ett par diadora knälånga utan silikonkant samt ett par bib jag inte minns märket på. Tröjor utan vet jag att det finns.
 
Jag kände igenom alla cykelbyxor i en butik idag, och det fanns minst ett par diadora knälånga utan silikonkant samt ett par bib jag inte minns märket på. Tröjor utan vet jag att det finns.
Tack! Det ger mig lite hopp att kunna köpa nått så småningom :)
 
Ja, det blir bra! Det är verkligen en annan upplevelse att cykla med vadderade byxor. Fattar inte att jag inte skaffat det tidigare.
Kan tänka mig att det är skillnad! Just nu har jag sånt gel-överdrag till sadeln som ju hjälper lite, men det är nog inte alls samma som vadderade byxor kan jag tänka mig. Tyvärr måste jag vänta till hösten innan jag kan handla byxor och riktiga cykelskor, då jag inte har pengar till det just nu :(
 
Kan tänka mig att det är skillnad! Just nu har jag sånt gel-överdrag till sadeln som ju hjälper lite, men det är nog inte alls samma som vadderade byxor kan jag tänka mig. Tyvärr måste jag vänta till hösten innan jag kan handla byxor och riktiga cykelskor, då jag inte har pengar till det just nu :(

Det går hur bra som helst utan, men blir extra bra med. Jag har cyklat lite mer seriöst i tio månader utan att köpa några speciella cykelkläder förrän nu. Jag fick ärva ett par cykelskor, det är allt. Om det är kul att cykla nu, blir det extra kul i höst. Tänk på det :)
 
Det går hur bra som helst utan, men blir extra bra med. Jag har cyklat lite mer seriöst i tio månader utan att köpa några speciella cykelkläder förrän nu. Jag fick ärva ett par cykelskor, det är allt. Om det är kul att cykla nu, blir det extra kul i höst. Tänk på det :)
Ja allt det jag har är lånat, såväl cykel som hjälm haha. Lyckades hitta en långärmad cykeljacka jag kunde ha igår när jag skulle ut då regnet hängde i luften och även hittat en vattenryggsäck (cykeln har ingen flaskhållare). Ibland är det bra att bo hemma hos föräldrarna tillfälligt och att dom ofta har det mesta hemma haha! Men känner att skor är väl prio ett i häst, sen byxor :) Just nu funkar det ju bra med gympadojor och vanliga träningstights eftersom jag bara tagit mig ut 3 vändor på en vecka, varav längsta här igår var på 12.5 km. Och längre än så blir det nog inte förrän kondisen är lite bättre :p :o
 
Lite sen på bollen, men har precis invigt mina nya Castelli bib. Jag skulle säga att de är mindre i storleken är normala kläder. Cykelkläder är ju allmänt tajta, och ska så vara. Jag fick köpa en storlek större än jag har på andra kläder.

Föresten var det inte en dag för tidigt med "blöjbyxor". Gud vad det var skönt, bara de 11 kilometrarna till jobbet. Att det var bib gjorde inte det hela sämre heller. Skönt för lilla magen att inget sitter åt.
I see, tack! Lär ta och kolla runt lite framöver om ekonomin kan tänkas tillåta ett par byxor :)
 
Dags att väcka denna tråden? .

Nån som har en hybridcykel från Merida? Jag har inte gjort slag i saken och skaffat motionscykel ännu. Generella tips? Jag tänker att jag vill cykla några mil då och då och har nog ingen aning om vad jag behöver eller gillar. Jag har sett många kvinnor på herrcyklar, finns det någon särskild anledning att köpa herrmodell?
 
Tråden, vakna :)

Jag har kikat på Crescent hybridcyklar i dammodell Holma eller herrmodell Kebne. Har även kikat på modellerna Starren och Zetta,( herr). Nån som har erfarenhet av just dessa cyklar?
 
Blev inspirerad av en annan tråd. Hur många är vi som cyklar?

Alla former av cykling är välkommet. Cyklar du till jobbet? Spränger du fram över rötter i skogen? Cyklar du landsväg? Cykelsemester? Tävlar du?

Jag köpte mina första cykel förra sommaren. Jag har problem med mina fotleder men behövde verkligen komma igång med att motionera. Jag köpte en Scoot Sportster, race-hybrid då jag ville cykla både asfalt och grusvägar. Har tvingat den runt ett MTB-spår också, men det var inte alltför bekvämt och hade jag inte varit så feg så hade den nog inte mått så bra efteråt. Men jämna stigar samt gamla (relativt jämna) traktorvägar i skogen är inga problem.

Sen turfar jag också, ett gps-spel i telefonen och det blir ngn mil per runda. Jag har riktigt dålig kondition så jag orkar inte mer än ngn mil på rena motionsrundor, och det går inte fort. Utflyktscyklar jag så kan det bli några fler mil.

Jag har förälskat mig i att cykla. Vill gärna utöka cykelparken med både en racer och en MTB, men ekonomin tillåter inte det. Härnäst är det dessutom sambon som bör få köpa en ny cykel (gemensam ekonomi) då hans är över 17år gammal och det är så mycket som behövs bytas på den att det inte är lönt. Vi har samma proportioner annars så vi kan låna varandras cyklar.

Jag hade velat prova köra cykelvasan, men är för rädd för att trängas så vi tar den nog som utflykt i sommar vid annat tillfälle.

Så, hur cyklar ni? Vad har ni för cyklar? Shoot.

Jag är ute och cyklar ibland. Mest bildligt, sällan bokstavligt.
 
Tråden, vakna :)

Jag har kikat på Crescent hybridcyklar i dammodell Holma eller herrmodell Kebne. Har även kikat på modellerna Starren och Zetta,( herr). Nån som har erfarenhet av just dessa cyklar?

Jag har en Holma, dock en mycket gammal sådan - cirka 20 år. Den har tjänat mig troget men nu är dreven slitna och jag har deltidspensionerat den. Har dubbdäck på den och har använt den i vinter. Stabil cykel! Nu har jag en Nishiki racehybrid som förstacykel. Den är mycket lättare och snabbare!
Det som skiljer dam- och herrcyklar åt är att en herrcykel blir stabilare i ramen, pga konstruktionen. Vad man väljer är en smaksak - jag känner flera killar som kör damcykel för att de är enklare att komma upp på.
 
Jag har en Holma, dock en mycket gammal sådan - cirka 20 år. Den har tjänat mig troget men nu är dreven slitna och jag har deltidspensionerat den. Har dubbdäck på den och har använt den i vinter. Stabil cykel! Nu har jag en Nishiki racehybrid som förstacykel. Den är mycket lättare och snabbare!
Det som skiljer dam- och herrcyklar åt är att en herrcykel blir stabilare i ramen, pga konstruktionen. Vad man väljer är en smaksak - jag känner flera killar som kör damcykel för att de är enklare att komma upp på.
Tack för svar! Det är lättheten och snabbheten jag vill åt så Holma kan jag nog stryka då! Bra info, tack!
 
NU ska jag ta tag i cykelskor äntligen :o Hittade inga i höstas men letade väl inte så seriöst. provade några på xxl typ. Men nu har cykelhandlaren i byn 50% på alla kläder och skor så jag hoppas hitta nått bra :)
 
Jag hittade ett par skor! :) Skor + handskar blev att kosta 1248 kr bara :) Skorna låg på 1899 i ord. pris så det känns riktigt bra :p Nu är jag ju nästan redo för cykelvasan :angel: Bara konditionen som saknas :o:rofl:
16864750_10158239389195114_2051987135944127263_n.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 033
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp