Cyklister som tror de har företräde på övergångställe..

Jag såg en vanligt syn idag vid en fyrvägskorsning med trafikljus som gör en mörkrädd.. En cyklist cyklar på vägbanan.. ska svänga vänster och det är rött ljus både för de som svänger vänster och de som ska rakt fram (två filer) dåren viker av till vänster och cyklar då vidare på övergångsstället som går över mötande vägbana varav han håller på att bli överkörd av en bilist som precis svängt höger (då denna fått grönt ljus) Alltså en vuxen man (träningscyklist). ?

Är det så jävla omöjligt att stå kvar på vägbanan och vänta på grönt ljus?

Vi har en annan korsning utan rödljus som oxå är dårarnas paradis.. Det är att cykla på vägen och inte stanna när man har väjningsplikt utan göra en liten sväng och fortsätta cykla över övergångsstället ..och inte fatta att dom döljs bakom bilarna som stannat för väjningsplikten så dom som kommer på huvudled har inte chans att se idioterna susa ut.. har hänt inte bara en och tre olyckor just där.. Oftast vuxna män!

Dom som beter sig bäst i trafiken på cyklar är faktiskt barn!
 
Stolpen i det här fallet var utställd mitt i vägen. Det var alltså inte en fast installation.
Och stolpskottet som körde på stolpen skulle köra om en klunga på insidan så?...
Och såvitt jag förstod så var det en fast trafikinformationsskylt (övergångställe) där banan svängde till höger.
 
I vissa länder kallas det dooring och är ett brott. För den som öppnar dörren alltså.
Och i de flesta länder är det förbjudet att köra om på höger sida, möjligtvis med undantag Storbritannien då,
Och naturligtvis, om jag öppnar dörren ut mot körbanan så är det även i Sverige förenat med ansvar.
 
Och i de flesta länder är det förbjudet att köra om på höger sida, möjligtvis med undantag Storbritannien då,
Och naturligtvis, om jag öppnar dörren ut mot körbanan så är det även i Sverige förenat med ansvar.
Jag har dessutom sett det hända i en motorvägskö utanför Frankfurt A.M. Bilarna stod stilla efter en olycka, det var gassande varmt och en bil en bit framför mig öppnade högerdörren( han stod i det högra körfältet, uppkörd nära kanten för att släppa förbi utryckningsfordonen i mitten) då en stressa mc åkare försökte ta sig förbi och klippte dörren. Efter vad jag först av diskussionen mellan de två parterna och polisen så åkte mc killen på ansvaret.
 
Förlåt OT men då låter det som att Uppsala TR möjligen har dömt i strid med praxis. Enligt ett antal avgöranden från Högsta domstolen har man dömt för rattfylleri/olovlig körning även om fordonet förts med avslagen motor, så länge motorn inte varit helt funktionsoduglig. Senast NJA 2011 s 77 om en framfart på moped, kombinerad med tequilaintag. Möjligen kan man ogilla åtalet om föraren inte bedöms ha haft uppsåt, men objektivt är det vanligtvis ett brott.
Uppsala TR har möjligen funnit en ny och uppdaterad praxis.

Från 2015.06.24:
ep_zpsnsiw9leo.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Ja, dessa trafikregler som man ska hålla koll på. De ändras, kommer nya osv. Gäller att hålla sig uppdaterad. Själv har jag börjat...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
21 767
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp