Då ett ägg "släpper" hur lång tid har man på sig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tinda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 6 317
T

Tinda

Jag undrar hur lång tid man har på sig att seminera, om ett sto hinner släppa ägget innan insemination? Någon som vet?

Sv: Då ett ägg "släpper" hur lång tid har man på sig?

Några timmar, sen avtar äggets duglighet.
Efter 6-8 timmar är risken stor att det inte blir dräktigt, eller att embryot dör tidigt.

Senast ändrad:

Har för mig att ägget bör träffa en spermie inom ca 6 timmar efter ovulation.

Om omvänd fråga då, hur länge lever spermierna i livmodern vid TAI efter insemination?

Det varierar beoende på hingstens kvalitet, men normalt två dygn. Det är därför det ska fungera att betäcka/seminera varannan dag. Det finns sperma som kan leva upp till en vecka.

Runt 2 dygn är väl det normala som är skrivet tidigare i tråden.

Mitt ena sto hade förra året ett stort ägg och ett betydligt mindre vid seminering, morgonen efter hade det större ägget släppt, vetten trodde att det inte var någon fara för tvilling befruktning eftersom det andra ägget var så mycket mindre = det borde återbildas istället. Men h*n skulle kolla extra noga på 16dygns kollen.
På 16dygns så var hon dräktig med tvillingar ändå men den ena blåsan var mycket mindre än den andra.
Så min teori är att det ägget befruktades ett par dagar efter det andra så då borde den sperman varit ganska så seglivad :)

Så det finns så klart undantag på "48timmars reglen" :D

Mitt sto hade ägg i fredags förmiddag och seminerades lördag fm, måndag fm hade ägget fortfarande inte släppt. Vid inseminering tisdag fm hade det släppt, fast hon inseminerades ändå eftersom dosen redan var på plats och vi inte vet när ägget släppte. Så har man tur så är det inte kört, men det återstår att se vid 16-dagars kontrollen. Typiskt att man landar vi skarven utan semin söndag-måndag!

Ska nog skriva boken "Betäck din häst for dummies", den hade jag själv behövt nu...;)

De flesta hingstars sperma klarar av att det blir som i ditt stos fall.

Då är det till att vänta och hoppas och se, annars får det bli en ny seminering i juni!

Idag vid UL fanns det tyvärr inget foster. Så det blir till att börja om på ny kula...(Härligt med midsommarhelgen i antågande...)

Åå va tråkigt!

Ser ungefär lika ut för mitt sto...Inseminerad torsdag fm, hade inte släppt ägget fredag fm..inseminerad igen lördag fm, hade släppt ägget måndag fm!
Ska på första kollen på måndag, och jag är såå nervös!!

Vad har du för sto, och vad betäcker du med?

/ Linda :laugh:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Tuppis
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: corzette
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
504
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31