Då var det dags igen!

morris

Trådstartare
Måste ta med katterna i bilen. Är inte populärt... Den ena katten jamar och flämtar och ser allmänt döende ut :crazy:
Är det fler som har det här problemet?
Det blir ju inte bättre av att missarna vet om att när åkburen kommer fram så är det dags för veterinären (vaccination)... Går det att "vänja" katten vid att åka bil, eller är det liksom medfött? För det är bara en katten som verkar lida av det...
 
mamma & pappa har sama problem med sin katt, hon låter döende när dom åker bil med henne, hon ligger i sin bur å flämtar å jamar, men sen inget mer, hon har också börjat fatta när dom ska iväg, hon märker på deras rutiner när dom ska till landet tex..pappa går tex in med skorna & hätmar en väska osv..då försvinner katten fort antingen ut genom dörren eller in under soffan, så nu får mamma & pappa ändra sina vanor så att missan inte ska fatta :D
 
Tror inte att det är nåt som är medfött utan det är nog som hos hundar, vissa gillar inte att åka bil (pga mindre roliga erfarenheter) och vissa blir åksjuka.
Ett bra tips är att hålla buren helt övertäckt i bilen så det blir mörkt. Då kan katten lättare slappna för att h*n inte längre ser vad som händer utanför. Det har alltid funkat då jag kört katter, både tama/vana och rena vildkatter (infångade).
 
Hej!

Våra kisar reagerar inte riktigt likadant....deras "lidande" är mer ljudligt :crazy: Foppa och Sudden (3 - åriga huskattbröder) börja yla, och då menar jag verkligen yyyyylllaaa, redan när de ska in i buren.....

15 minuter senare är vi framme hos vår vet., ylandet har nu blivit smittsamt.....väl inne i väntrummet sitter vi nu med 5 ylande kattburar, extra bonus blir det när det är andra katter i väntrummet tillsammans med oss.....de stämmer gärna in i "festligheterna" :crazy:

Väl hemma beter sig Foppa och Sudden som om inget har hänt, blir lite tuffa och "coola", prylar varandra lite....allt är väldigt macho.... ;)

Mvh C + nyligen vaccinerade operagänget
 
Här är det precis tvärtom med en del av katterna. Plockar alltid fram min "dragvagn" kvällen innan utställning och spänner fast boxarna. Uppe på toppen ligger sen en av kastraterna hela natten och väntar. På morgonen är det bara att öppna upp burarna och se till så rätt katt hoppar in i rätt bur. Kastraten blir något förargad om han inte får "sin" bur.Jag har även katter som inte gillar att åka och de slipper i regel, har det ju så bra att veterinären kommer hem och vacc. od. Det är vid akutfall man får ta dem mot deras vilja. Börjar man träna dem då de är ungar brukar det sällan vara problem - men ingen regel utan undantag!
 
Hej!

Hade varit kanon om alla hade haft tillgång till en vet. som kom hem till en....

Sudden protesterar inte vid ingång i bur, han kan bara inte acceptera att vi inte litar på honom tillräckligt för att låta gallret vara öppet... ;) :p

Vi har ändå tur att vår vet. har sin mottagning relativt nära....men vid akutfall så måste vi åka till Helsingborgs djursjukhus och då blir det yyyyylll hela vägen....iaf om det är Sudden som ska in :crazy:

Konstigt nog så är ingen av de andra katterna ylare....det är bara när alla ska in samtidigt, vid deras vacc., som Sudden sätter igång....

Nåja, det är inte så ofta, 1 gång/ år om det inte händer något oförutsett.....och peppar, peppar....ta i trä...så har vårt gäng klarat sig utmärkt än så länge...

Mvh C + Gänget
 
Måste ju bara tala om att det gick över förväntan denna gång! Katterna (två stycken) fick - som vanligt - dela bur (den är stor) och de låg faktiskt lugnt, fint och tyst nästan hela ditvägen och på hemvägen låg de nästan och sov!
Var så lättasd efteråt! Vem vet, de kanske insett att det inte är livsfarligt att åka bil... :o
Det hade inte ens speciellt bråttom ut ur bilen (fick hoppa ut själva, öppnade luckan och bildörren) utan de masade sig ut i sakta mak!!
 
Vi vande våran katt med att åka bil redan när den var liten. Första gången åkte han ju med syskonen, till veteriären för besiktning mm, efter det har vi åkt bil hem till min sambos föräldrar för att hälsa på, flera gånger i veckan i början. Förra helgen fick han följa med till min pappa (1 timma enkel väg, drygt). Visst jamade han några gånger, men inte mer än så :cool:
Han är ett drygt halvår; född 18/8-03
såhär såg han förresten ut i januari (har blivit mkt "bitigare" sen dess..) http://medlem.spray.se/lindman_therese/images/katter/januari/jan4.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 799
Senast: kma
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 110
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 432
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp