Därför tävlade den avstängde landslagsryttaren efter anmälan

Tidigare i veckan stängde det internationella ridsportförbundet, FEI, av en svensk landslagsryttare som uppges ha brutit mot policyn rörande sexuella trakasserier och psykiska övergrepp. Idag berättade Svenska ridsportförbundet att de fick in en anmälan i maj i år. Trots det har ryttaren representerat Sverige under sommaren.
– Vi kan komma att ändra avtalet, säger sportchef Andrea Barth till SVT Sport.
 
Tidigare i veckan stängde det internationella ridsportförbundet, FEI, av en svensk landslagsryttare som uppges ha brutit mot policyn rörande sexuella trakasserier och psykiska övergrepp. Idag berättade Svenska ridsportförbundet att de fick in en anmälan i maj i år. Trots det har ryttaren representerat Sverige under sommaren.
– Vi kan komma att ändra avtalet, säger sportchef Andrea Barth till SVT Sport.
Andrea Barth verkar vara nästan lika otydlig som ordföranden:

– Det kan hända att man stänger av en person som inte skulle ha varit avstängd. Det är väl främst det. Sedan finns det även fler baksidor, säger hon.

Nej, det kanske är så illa att anmälan är falsk, och den stackars ryttaren kanske har utsatts för en elak typ. Det vore så klart förfärligt för en ryttare att bli så illa behandlad.

Men, det kan också vara det motsatta, att anmälan är sann och ett stackars offer skall behöva se hur ryttaren under utredningen lever som vanligt.

Vilket är mest troligt? Alternativ ett eller två? Hur många gör falska anmälningar, när det kommer till kritan?

Men, det mest luddiga måste väl ändå vara att Andrea Barth berättar att det finns fler baksidor, om ryttaren stängs av. Vilka då? Kan man undra?

När det gällde @Fiorano så fanns inga baksidor med att stänga av omedelbart.
Och anklagelserna mot henne var väl inte så allvarliga som de misstänkta övergrepp som nu FEI tagit ställning mot?

Jag tar som medlem i SvRF oerhört illa vid mig av en sådan flat förbundsledning. Jag är dessutom tacksam över att mina tonåringar hemma inte är aktiva i sporten annat än till hemmabruk.

Inte vill man att barn och unga skall vistas i miljöer där ledningen hellre misstänker en falsk anklagelse än att en medlem och tävlingsryttare möjligen begått ett brott?
 
Andrea Barth verkar vara nästan lika otydlig som ordföranden:

– Det kan hända att man stänger av en person som inte skulle ha varit avstängd. Det är väl främst det. Sedan finns det även fler baksidor, säger hon.

Nej, det kanske är så illa att anmälan är falsk, och den stackars ryttaren kanske har utsatts för en elak typ. Det vore så klart förfärligt för en ryttare att bli så illa behandlad.

Men, det kan också vara det motsatta, att anmälan är sann och ett stackars offer skall behöva se hur ryttaren under utredningen lever som vanligt.

Vilket är mest troligt? Alternativ ett eller två? Hur många gör falska anmälningar, när det kommer till kritan?

Men, det mest luddiga måste väl ändå vara att Andrea Barth berättar att det finns fler baksidor, om ryttaren stängs av. Vilka då? Kan man undra?

När det gällde @Fiorano så fanns inga baksidor med att stänga av omedelbart.
Och anklagelserna mot henne var väl inte så allvarliga som de misstänkta övergrepp som nu FEI tagit ställning mot?

Jag tar som medlem i SvRF oerhört illa vid mig av en sådan flat förbundsledning. Jag är dessutom tacksam över att mina tonåringar hemma inte är aktiva i sporten annat än till hemmabruk.

Inte vill man att barn och unga skall vistas i miljöer där ledningen hellre misstänker en falsk anklagelse än att en medlem och tävlingsryttare möjligen begått ett brott?
Äsch, det är väl skillnad på att anklaga en man för ev sexuella brott och en kvinna för ev förtal :idea: Det ena är ju klart allvarligare än det andra :up:
 
Precis. Det är exakt detta som förbundet visar.

Actions speak louder than words.
Jag undrar om dom själva inser detta?

Dvs att allmänheten inte delar förbundets syn på moral, och att det blir tydligare för varje dumt uttalande dom gör.

Dom tycker det är omoraliskt att "skvallra på internet".

Alla andra tycker det är omoraliskt att sopa sexuella kränkningar under mattan.

Det känns som lite olika nivåer 😂.
 
Jag undrar om dom själva inser detta?

Dvs att allmänheten inte delar förbundets syn på moral, och att det blir tydligare för varje dumt uttalande dom gör.

Dom tycker det är omoraliskt att "skvallra på internet".

Alla andra tycker det är omoraliskt att sopa sexuella kränkningar under mattan.

Det känns som lite olika nivåer 😂.
Tycker du ställer väldigt bra frågor, både i denna och de andra trådarna om det här. Önskar de kunde ta till sig och ta ställning.

Det jag också funderar på är om de förstår att det ligger i deras intresse, precis som det ligger i FEIs, att förhålla sig smart till dessa frågor. De gräver sin egen grav när de vägrar följa med utvecklingen och istället fortsätter representera samhällets värsta.
 
Jag undrar om dom själva inser detta?

Dvs att allmänheten inte delar förbundets syn på moral, och att det blir tydligare för varje dumt uttalande dom gör.

Dom tycker det är omoraliskt att "skvallra på internet".

Alla andra tycker det är omoraliskt att sopa sexuella kränkningar under mattan.

Det känns som lite olika nivåer 😂.
Lite som svenska akademin.

Liksom ”va, hur är lagarna nuförtiden?”

Och frun, tidigare svenska akademiledamot, som vittnade i rätten typ, ungefär ”jag går i god för att min man är en bra man och inte gjorde illa någon”.
 
Lite som svenska akademin.

Liksom ”va, hur är lagarna nuförtiden?”

Och frun, tidigare svenska akademiledamot, som vittnade i rätten typ, ungefär ”jag går i god för att min man är en bra man och inte gjorde illa någon”.
Huvudet på spiken, känns precis som samma kulturella problem!

Dom tror liksom att "status" spelar någon roll och glömmer bort att vi har lagar i det här samhället...
 
Fast man är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad?

Skulle det bli regel att alla misstänkta ska omedelbart stängas av tills utredning är färdig, så skulle det definitivt bli okynnesanmälningar. En tävlingssäsong är svår att få igen, även om man kanske får skadestånd etc.

Skulle helst vilja se skyndsamma utredningar hellre.
 
Fast man är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad?

Skulle det bli regel att alla misstänkta ska omedelbart stängas av tills utredning är färdig, så skulle det definitivt bli okynnesanmälningar. En tävlingssäsong är svår att få igen, även om man kanske får skadestånd etc.

Skulle helst vilja se skyndsamma utredningar hellre.
Andra idrottsförbund stänger av och i civilsamhället används häkten i väntan på rättegång. Det är inte konstigt för andra än i vårt förbund.
 
Fast man är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad?

Skulle det bli regel att alla misstänkta ska omedelbart stängas av tills utredning är färdig, så skulle det definitivt bli okynnesanmälningar. En tävlingssäsong är svår att få igen, även om man kanske får skadestånd etc.

Skulle helst vilja se skyndsamma utredningar hellre.
Det innebär inte att en är fri att göra vad man vill under är misstänkt för brott
 
Fast man är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad?

Skulle det bli regel att alla misstänkta ska omedelbart stängas av tills utredning är färdig, så skulle det definitivt bli okynnesanmälningar. En tävlingssäsong är svår att få igen, även om man kanske får skadestånd etc.

Skulle helst vilja se skyndsamma utredningar hellre.
Stäng av och gör skyndsamma utredningar.
 
Fast man är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad?

Skulle det bli regel att alla misstänkta ska omedelbart stängas av tills utredning är färdig, så skulle det definitivt bli okynnesanmälningar. En tävlingssäsong är svår att få igen, även om man kanske får skadestånd etc.

Skulle helst vilja se skyndsamma utredningar hellre.

Knappast, okynnesanmälningar i sexualbrott är ovanliga och dessutom ett brott i sig.

Om förbundet helt enkelt gjorde så att de stänger av de som fått en polisanmälan mot sig (börja med att uppmuntra till att POLISanmäla, inte bara till förbundet) så skulle det bli ett ickeproblem.

Avstängning i väntan på polisutredning är fullständigt normalt i resten av världen utanför den här föreningen som är fast i förra århundradet.
 
Jag har hakat upp mig på att den unge hoppryttaren som ofredade unga tjejer ansågs ha handlat i ungdomligt oförstånd och därför inte blivit avstängd eller fått någon reprimand. Hur ser definitionen för ungdomligt oförstånd ut? Vad får man göra och var går gränsen? Vid vilken ålder går gränsen? Hur har man bemött offrena som anmält honom?
Och sist av allt, vad ger det för signaler till våra unga ryttare, killar och tjejer, om vad man får göra och inte göra. Vilka gränser kan män gå över och vad förväntas kvinnor stå ut med?
 
Jag har hakat upp mig på att den unge hoppryttaren som ofredade unga tjejer ansågs ha handlat i ungdomligt oförstånd och därför inte blivit avstängd eller fått någon reprimand. Hur ser definitionen för ungdomligt oförstånd ut? Vad får man göra och var går gränsen? Vid vilken ålder går gränsen? Hur har man bemött offrena som anmält honom?
Och sist av allt, vad ger det för signaler till våra unga ryttare, killar och tjejer, om vad man får göra och inte göra. Vilka gränser kan män gå över och vad förväntas kvinnor stå ut med?
Ja stackars pojke som är så oförstående så han inte kan hålla pli på sina drifter. Vad är det med män som tycker att det är kul att bli katalogiserade som lika mentalt utvecklade och återhållsamma som mina ungtuppar. Ungtuppar i mitt hönshus som beter sig som det män anser är ok att bli beskyllda för vad gäller kontroll av sina kroppar brukar bli lite kortare i rocken.

Till det verkar det som om sexuellt "olämpligt" beteende är mycket svårare för en ung man (inom SvRF yngre än 75 år) att klara av trots att det är olagligt än det anses vara att dricka när man har åldern inne
 
Jag har hakat upp mig på att den unge hoppryttaren som ofredade unga tjejer ansågs ha handlat i ungdomligt oförstånd och därför inte blivit avstängd eller fått någon reprimand. Hur ser definitionen för ungdomligt oförstånd ut? Vad får man göra och var går gränsen? Vid vilken ålder går gränsen? Hur har man bemött offrena som anmält honom?
Och sist av allt, vad ger det för signaler till våra unga ryttare, killar och tjejer, om vad man får göra och inte göra. Vilka gränser kan män gå över och vad förväntas kvinnor stå ut med?
Han har blivit avstängd i sex månader men endast från internationellt tävlande. Hans lagkamrater i YR-landslaget som drack på EM är helt avstängda I sex månader om jag fattat rätt. Har även hört att det är killen som sexuellt trakasserat tjejer är samma kille som tjallade på sina lagkamrater. Har även sett konversation med en av den här killens sponsorer (K9) att de inte tänker avsluta samarbetet med honom för han är minsann falskt anklagad🙄.
 
Han har blivit avstängd i sex månader men endast från internationellt tävlande. Hans lagkamrater i YR-landslaget som drack på EM är helt avstängda I sex månader om jag fattat rätt. Har även hört att det är killen som sexuellt trakasserat tjejer är samma kille som tjallade på sina lagkamrater. Har även sett konversation med en av den här killens sponsorer (K9) att de inte tänker avsluta samarbetet med honom för han är minsann falskt anklagad🙄.
Fy f-n, då vet man i alla fall vilket företag man inte ska gynna.
 
Han har blivit avstängd i sex månader men endast från internationellt tävlande. Hans lagkamrater i YR-landslaget som drack på EM är helt avstängda I sex månader om jag fattat rätt. Har även hört att det är killen som sexuellt trakasserat tjejer är samma kille som tjallade på sina lagkamrater. Har även sett konversation med en av den här killens sponsorer (K9) att de inte tänker avsluta samarbetet med honom för han är minsann falskt anklagad🙄.
Lagkamraterna från EM laget tävlar så det stämmer inte.
 
Jag har hakat upp mig på att den unge hoppryttaren som ofredade unga tjejer ansågs ha handlat i ungdomligt oförstånd och därför inte blivit avstängd eller fått någon reprimand. Hur ser definitionen för ungdomligt oförstånd ut? Vad får man göra och var går gränsen? Vid vilken ålder går gränsen? Hur har man bemött offrena som anmält honom?
Och sist av allt, vad ger det för signaler till våra unga ryttare, killar och tjejer, om vad man får göra och inte göra. Vilka gränser kan män gå över och vad förväntas kvinnor stå ut med?
Personligen skulle jag då isåfall tolka det som att denna pojke är antingen under 15 år, vilket är ju allvarligt (iofs är det alltid allvarligt men jag hoppas att ni förstår mig) men kan anses som ungdomligt oförstånd.
Eller så är pojken mellan 15-18 år, dvs byx- och straffmyndig men skulle troligen inte heller dömas till fängelse utan ungdomsvård. Skulle vara tveksam till att kalla det ungdomligt oförstånd men kan förstå om man vill hålla förövaren anonym pga denne är omyndig. Då är det viktigt att diskutera huruvida han ska få fortsätta, för någon åtgärd krävs iallafall.


Meeen jag gissar(!) att personen i den här frågan inte är under 18? Svårt att hitta info när jag inte vet vem det är 😅
 
Tittade lite på polisens sida om vad som gäller för deras belastningsregister. Där står det att uppgiften tas bort från registret efter 5 år om personen var under 18 år. Dvs brottslingarna får en andra chans efter fem år.
Om personen i fråga (under 18) är dömd eller utredd inom föreningen till att vara skyldig - vore det kanske rimligt med en avstängning i 5 år? Vad tror ni?

Det drabbar ju förstås en satsande ung ryttare hårt men det ska ju också fungera som ett avskräckande straff som hejdar andra från att göra något liknande. Och är man under 18 så har är man max 23 när man får komma tillbaka, det finns liksom fortfarande tid kvar - särskilt inom hästsporten där åldern inte spelar lika stor roll.
Och offren får en erkännelse om att det de drabbats av är av allvarlig grad.


Enligt detta så skulle isåfall personer över 18 år vara avstängda i 10 år om de inte fått något fängelsestraff (med något undantag), med fängelsestraff så är de 10 åren efter straffet.
I detta fall låter 10 år nästan milt när det gäller en avstängning i föreningslivet :grin: vuxna män ska vara vettigare än så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I dag stängde det internationella ridsportförbundet av en svensk landslagsryttare mot bakgrund av sexuella trakasserier och psykiska...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren som i höstas stängdes av efter anklagelser om psykiska övergrepp och sexuella trakasserier har fått sin dom av FEI.
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett nekande från landslagsryttaren räckte för att Svenska ridsportförbundet skulle lägga ner anmälan om sexuellt övergrepp, enligt...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: EmmaN
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet, FEI, har stängt av en svensk ryttare i två år mot bakgrund av sexuella trakasserier och...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
16 501
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp