Därför tävlade den avstängde landslagsryttaren efter anmälan

Tidigare i veckan stängde det internationella ridsportförbundet, FEI, av en svensk landslagsryttare som uppges ha brutit mot policyn rörande sexuella trakasserier och psykiska övergrepp. Idag berättade Svenska ridsportförbundet att de fick in en anmälan i maj i år. Trots det har ryttaren representerat Sverige under sommaren.
– Vi kan komma att ändra avtalet, säger sportchef Andrea Barth till SVT Sport.
 
Oförstånd är väl inte ett skäl att bli friad, kan man ju tänka. :angel:

Dessutom kan drabbade av detta oförstånd lida stor skada. Var finns fokus på dessa?
"Ungdomligt oförstånd och bristande impulskontroll." För att det ska vara en giltig förklaring så skulle han ju behöva ha en lite allvarligare funktionsnedsättning, för en normal 20-åring bör ju ha både förstånd och impulskontroll på plats så att man inte sextrakasserar sin omgivning.
 
I fallet med senioren kan man nog misstänka att de har bevis nog för att stänga av. Tror han är den andra personen någonsin som trillat dit på FEIs Safeguarding sedan de införde det i Januari 2019. Så det är ju inte direkt något de tar så lätt på..
Verkligen inte. Det är ju inte så att de stänger av folk till höger och vänster, utan det hör verkligen till undantagen, vad jag kunde se. Så tror ju knappast att det handlar om att han kommit med ett olämpligt skämt eller så.
 
"Ungdomligt oförstånd och bristande impulskontroll." För att det ska vara en giltig förklaring så skulle han ju behöva ha en lite allvarligare funktionsnedsättning, för en normal 20-åring bör ju ha både förstånd och impulskontroll på plats så att man inte sextrakasserar sin omgivning.
Alltså alla över typ 5 bör ju klara av den saken. Det bör ingå i grunduppfostran att man behandlar sina medmänniskor med respekt
 
Har fälttävlanskommittén yttrat sig om den avstängde ryttaren någonstans eller är det huvudet i sanden? Idag går väl förresten tiden ut för överklagandet? Hoppas verkligen att de som har/haft något att tillägga kontaktat FEI.
 
Och ändå var det flera unga tjejer som verkade bo och träna hos honom då jag fick stalla upp min häst där (fullkomligt oplanerat) pga problem med färjan mellan Norge och Danmark... Man undrar om föräldrarna vet??
Klart de vet precis som att föräldrarna till alla ungdomar om har sina hästar uppstallade hos Kapten Klänning vet vad han är dömd för men skiter i det alt hävdar att han är oskyldigt dömd. Ibland blir jag mörkrädd för hur mycket många föräldrar som egentligen är villiga att spela rysk roulett med sina barns liv och hälsa för helt obetydliga saker.
 
Klart de vet precis som att föräldrarna till alla ungdomar om har sina hästar uppstallade hos Kapten Klänning vet vad han är dömd för men skiter i det alt hävdar att han är oskyldigt dömd. Ibland blir jag mörkrädd för hur mycket många föräldrar som egentligen är villiga att spela rysk roulett med sina barns liv och hälsa för helt obetydliga saker.
Alltså jag fattar verkligen inte! Min dotter har jobbat i hästbranschen, och under ett år även bott hos sin tränare och jobbat hos honom, och SJÄLVKLART hade hon inte fått det om jag hade haft minsta misstanke om att tränaren i fråga inte kunde sköta sig! Lika självklart är han EXTREMT mån om att ingenting någonsin kan uppfattas som att han skulle ha ihop det med sina stalltjejer eller elever, han tycks inse (och har själv kommenterat det) att han ganska snabbt skulle kunna bli "död" som tränare om det fanns sådana misstankar. Och även om min dotter var myndig under året hon bodde hos honom, så hade ju hela grejen varit omöjlig utan min medverkan och sponsring - hon hade mina hästar med sig dit för träning, hon fick fickpengar av mig och alldeles självklart var jag och hälsade på då och då för att kolla läget (och rida lite på mina hästar). Hade någonting inte varit i sin ordning hade jag ju packat ihop hästar och dotter och kört raka vägen hem och jag hade ju inte hållit tyst om det heller, om man säger så! FATTAR INTE hur föräldrar till döttrar som riskerar att fara illa verkligen kan hålla Kapten Klänning och andra om ryggen!

Mina erfarenheter kommer från islandshästvärlden. Vi är (lyckligtvis!) inte en del av SvRF, utan har ett eget förbund (SIF), men jag tänker att det inte borde vara så olika? Mindre pengar i vår sport, dock, men vet inte om det har någon betydelse...
 
Självklart finns inget tvång att rida för landslag. Men jag funderar ändå på det här med att förbundet (sannolikt) har satsat på en person, förlitat sig på att den ska vara en del av landslaget och förlitat sig på att den ska leverera.
Förbundet borde verkligen försäkra sig om att de ryttare som de satsar och litar på inte blir avstängda (men det verkar tvärtom som att de inte vill erkänna sin felsatsning).
Straffet mot den som blir avstängd borde också på något sätt spegla att den inte bara förstör för sig själv utan även andra landslagsryttare (befintliga och kommande) och Sveriges lag i internationella rankingar, kval till OS etc.
 
Alltså jag fattar verkligen inte! Min dotter har jobbat i hästbranschen, och under ett år även bott hos sin tränare och jobbat hos honom, och SJÄLVKLART hade hon inte fått det om jag hade haft minsta misstanke om att tränaren i fråga inte kunde sköta sig! Lika självklart är han EXTREMT mån om att ingenting någonsin kan uppfattas som att han skulle ha ihop det med sina stalltjejer eller elever, han tycks inse (och har själv kommenterat det) att han ganska snabbt skulle kunna bli "död" som tränare om det fanns sådana misstankar. Och även om min dotter var myndig under året hon bodde hos honom, så hade ju hela grejen varit omöjlig utan min medverkan och sponsring - hon hade mina hästar med sig dit för träning, hon fick fickpengar av mig och alldeles självklart var jag och hälsade på då och då för att kolla läget (och rida lite på mina hästar). Hade någonting inte varit i sin ordning hade jag ju packat ihop hästar och dotter och kört raka vägen hem och jag hade ju inte hållit tyst om det heller, om man säger så! FATTAR INTE hur föräldrar till döttrar som riskerar att fara illa verkligen kan hålla Kapten Klänning och andra om ryggen!

Mina erfarenheter kommer från islandshästvärlden. Vi är (lyckligtvis!) inte en del av SvRF, utan har ett eget förbund (SIF), men jag tänker att det inte borde vara så olika? Mindre pengar i vår sport, dock, men vet inte om det har någon betydelse...
Det är fortfarande många som tror att fälttävlansryttaren är vit som snö även efter FEI stängt av honom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I dag stängde det internationella ridsportförbundet av en svensk landslagsryttare mot bakgrund av sexuella trakasserier och psykiska...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren som i höstas stängdes av efter anklagelser om psykiska övergrepp och sexuella trakasserier har fått sin dom av FEI.
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett nekande från landslagsryttaren räckte för att Svenska ridsportförbundet skulle lägga ner anmälan om sexuellt övergrepp, enligt...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: EmmaN
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet, FEI, har stängt av en svensk ryttare i två år mot bakgrund av sexuella trakasserier och...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
16 501
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp