Därför tävlade den avstängde landslagsryttaren efter anmälan

Tidigare i veckan stängde det internationella ridsportförbundet, FEI, av en svensk landslagsryttare som uppges ha brutit mot policyn rörande sexuella trakasserier och psykiska övergrepp. Idag berättade Svenska ridsportförbundet att de fick in en anmälan i maj i år. Trots det har ryttaren representerat Sverige under sommaren.
– Vi kan komma att ändra avtalet, säger sportchef Andrea Barth till SVT Sport.
 
Personligen skulle jag då isåfall tolka det som att denna pojke är antingen under 15 år, vilket är ju allvarligt (iofs är det alltid allvarligt men jag hoppas att ni förstår mig) men kan anses som ungdomligt oförstånd.
Eller så är pojken mellan 15-18 år, dvs byx- och straffmyndig men skulle troligen inte heller dömas till fängelse utan ungdomsvård. Skulle vara tveksam till att kalla det ungdomligt oförstånd men kan förstå om man vill hålla förövaren anonym pga denne är omyndig. Då är det viktigt att diskutera huruvida han ska få fortsätta, för någon åtgärd krävs iallafall.


Meeen jag gissar(!) att personen i den här frågan inte är under 18? Svårt att hitta info när jag inte vet vem det är 😅
Han är 20 år. Lite väl gammalt för att komma undan med ”ungdomligt oförstånd”.
 
Andrea Barth verkar vara nästan lika otydlig som ordföranden:

– Det kan hända att man stänger av en person som inte skulle ha varit avstängd. Det är väl främst det. Sedan finns det även fler baksidor, säger hon.

Nej, det kanske är så illa att anmälan är falsk, och den stackars ryttaren kanske har utsatts för en elak typ. Det vore så klart förfärligt för en ryttare att bli så illa behandlad.

Men, det kan också vara det motsatta, att anmälan är sann och ett stackars offer skall behöva se hur ryttaren under utredningen lever som vanligt.

Vilket är mest troligt? Alternativ ett eller två? Hur många gör falska anmälningar, när det kommer till kritan?

Men, det mest luddiga måste väl ändå vara att Andrea Barth berättar att det finns fler baksidor, om ryttaren stängs av. Vilka då? Kan man undra?

När det gällde @Fiorano så fanns inga baksidor med att stänga av omedelbart.
Och anklagelserna mot henne var väl inte så allvarliga som de misstänkta övergrepp som nu FEI tagit ställning mot?

Jag tar som medlem i SvRF oerhört illa vid mig av en sådan flat förbundsledning. Jag är dessutom tacksam över att mina tonåringar hemma inte är aktiva i sporten annat än till hemmabruk.

Inte vill man att barn och unga skall vistas i miljöer där ledningen hellre misstänker en falsk anklagelse än att en medlem och tävlingsryttare möjligen begått ett brott?
Han fick inte bara tävla. Så sent som den 15 augusti nomimerade förbundskaptenen honom till VM med två hästar. Så vilken moralisk kompass har den mannen och Barth liksom..


Hittas under nominated entries.
https://inside.fei.org/fei/disc/eventing/main-events/world-seniors-2022
 
Glamour shots betyder välsminkade, välstylade bilder tagna för att visa upp attraktivitet.

Min ickehästiga sambo reagerade starkt när jag visade giffen - innan slagordet kom upp. Precis som ickehästmänniskor också kan reagera starkare än hästmänniskor på bilder av rollkür. Det handlar om normalisering.

Jag drar inga likhetstecken mellan reklamen och att företaget skulle begå sexualbrott.

Däremot så tycker jag det är viktigt att belysa exempel på misogyn kultur. Om blicken på kvinnor. Male gaze är ett koncept du kan googla om du undrar vad jag pratar om.

Hästvärlden verkar på många ställen vara minst ett decennium bakom när det gäller kunskap om misogyni.

Och för att ta det tillbaks till SvRF: jag har finkammat deras hemsida och det tog ett tag att hitta till deras ställningstaganden om sexuella trakasserier. Och det ser inte fräscht ut.

Det är HELT SJUKT att det pratas om att "tillsammans är vi starka" på samma sida som det pratas om brott. Att det "ska lösas på plats". Och att man inte ska "spekulera".

Vi VET att enda sättet att bli av med de här kulturerna är att hänga ut, hänga ut, hänga ut. Svenska Akademien är ett bra exempel. Eller hela #metoo-rörelsen, som inte tog rot inom SvRF uppenbarligen. Dom håller varandra om ryggen, dom skyfflar under mattan, dom anser att "lite får man tåla". Och "dom" är både män och kvinnor, som vill ha den här kulturen. Som tycker att deras status är viktigare än lidandet hos de med "låg status".

Det är 2022. Det får vara nog nu, det var nog för länge sen, och det är ofattbart att SvRF inte släpper sitt knasiga snack och sina bortförklaringar.

"Vi har problem med vår interna kultur gällande hanteringen av sexuella trakasserier och har hyrt in konsultföretag för att komma till rätta med problematiken" är något som jag skulle vilja se SvRF säga.
Det finns en hel del att kritisera förbundet och sponsorföretagen för men bilden du postade är knappast ett problem.

Vi får liksom lugna ner oss lite här + att det är ju rätt förnedrande mot kvinnorna på bilden att påstå att det är en bild som förespråkar grooming/ att kritisera deras utseende på det viset.
Det var 3 helt normala huvudbilder på 3 helt normala kvinnor. Ordet grooming är ett helt normalt ord att använda i sammanhanget med, det blir jättemärkligt att man inte skulle kunna använda det när man gör reklam för just den typen av produkter.
 
Det finns en hel del att kritisera förbundet och sponsorföretagen för men bilden du postade är knappast ett problem.

Vi får liksom lugna ner oss lite här + att det är ju rätt förnedrande mot kvinnorna på bilden att påstå att det är en bild som förespråkar grooming/ att kritisera deras utseende på det viset.
Det var 3 helt normala huvudbilder på 3 helt normala kvinnor. Ordet grooming är ett helt normalt ord att använda i sammanhanget med, det blir jättemärkligt att man inte skulle kunna använda det när man gör reklam för just den typen av produkter.

Jag håller med. Jag såg också bilden/bildspelet och tyckte spontant att kvinnorna såg ut som flertalet av dem jag sett i startfältet på (western)tävling (och då menar jag inte på stora mästerskap eller liknande). Jag fattar absolut att inte alla har örhängen på tävling, och att alla inte har en massa bling på utrustningen också. Men såg absolut inget överdrivet eller sexualiserande i just de bilderna. Produkterna som företaget säljer är ju till för att "styla" hästen för tävling/show.. Sen hade jag väl personligen tyckt att det vore roligare att se hela ekipaget i tävlingsstass, istället för porträttbilder av ryttarna, men det är ju en helt annan femma.



*knapplån*

Men på tal om sponsorerna, så tror jag att det skulle ha åtminstone en viss påverkan om de markerade hårt mot den typen av beteende som diskuteras. Både "lite mindre" och de riktigt stora sponsorerna (som lägger mycket pengar på tävlingar, äger de riktigt dyra hästarna osv). Jag har inga detaljer om någons avtal, men tänker att på högre nivå lär det handla om stora belopp. Pengar som folk liksom inte trollar fram själva på en vecka om sponsorn ber en fara åt skogen. Och well, "money talks".. Men jag kanske önsketänker.
 
Jag håller med. Jag såg också bilden/bildspelet och tyckte spontant att kvinnorna såg ut som flertalet av dem jag sett i startfältet på (western)tävling (och då menar jag inte på stora mästerskap eller liknande). Jag fattar absolut att inte alla har örhängen på tävling, och att alla inte har en massa bling på utrustningen också. Men såg absolut inget överdrivet eller sexualiserande i just de bilderna. Produkterna som företaget säljer är ju till för att "styla" hästen för tävling/show.. Sen hade jag väl personligen tyckt att det vore roligare att se hela ekipaget i tävlingsstass, istället för porträttbilder av ryttarna, men det är ju en helt annan femma.



*knapplån*

Men på tal om sponsorerna, så tror jag att det skulle ha åtminstone en viss påverkan om de markerade hårt mot den typen av beteende som diskuteras. Både "lite mindre" och de riktigt stora sponsorerna (som lägger mycket pengar på tävlingar, äger de riktigt dyra hästarna osv). Jag har inga detaljer om någons avtal, men tänker att på högre nivå lär det handla om stora belopp. Pengar som folk liksom inte trollar fram själva på en vecka om sponsorn ber en fara åt skogen. Och well, "money talks".. Men jag kanske önsketänker.
Nu kan jag typ inget om Western men har fått intrycket av att det är glada färger, bling och uppklädd. Eller har jag fel?
 
Jag håller med. Jag såg också bilden/bildspelet och tyckte spontant att kvinnorna såg ut som flertalet av dem jag sett i startfältet på (western)tävling (och då menar jag inte på stora mästerskap eller liknande). Jag fattar absolut att inte alla har örhängen på tävling, och att alla inte har en massa bling på utrustningen också. Men såg absolut inget överdrivet eller sexualiserande i just de bilderna. Produkterna som företaget säljer är ju till för att "styla" hästen för tävling/show.. Sen hade jag väl personligen tyckt att det vore roligare att se hela ekipaget i tävlingsstass, istället för porträttbilder av ryttarna, men det är ju en helt annan femma.



*knapplån*

Men på tal om sponsorerna, så tror jag att det skulle ha åtminstone en viss påverkan om de markerade hårt mot den typen av beteende som diskuteras. Både "lite mindre" och de riktigt stora sponsorerna (som lägger mycket pengar på tävlingar, äger de riktigt dyra hästarna osv). Jag har inga detaljer om någons avtal, men tänker att på högre nivå lär det handla om stora belopp. Pengar som folk liksom inte trollar fram själva på en vecka om sponsorn ber en fara åt skogen. Och well, "money talks".. Men jag kanske önsketänker.

Tror mest det handlar om gratis produkter och inte pengar. Iallafall när det handlar om dessa ryttarna
 
Nu kan jag typ inget om Western men har fått intrycket av att det är glada färger, bling och uppklädd. Eller har jag fel?

Jag rider inte western själv, utan har hästbekanta som gör/gjort det och jag har besökt lite tävlingar bara (startat ett par gånger, men det räknas knappt i mitt fall känner jag - miljöträning för hästen bara!). Och det beror säkert delvis på gren också, och individuell smak (som alltid). Men mycket av det jag sett på de tävlingar som jag besökt är just välstylade ekipage, uppklädda ryttare och bling i varierande grad (från väldigt lite till "från topp till tå").

Som sagt, med reservation för att det finns betydligt mer insatta i den biten än mig.
 
Fast man är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad?

Skulle det bli regel att alla misstänkta ska omedelbart stängas av tills utredning är färdig, så skulle det definitivt bli okynnesanmälningar. En tävlingssäsong är svår att få igen, även om man kanske får skadestånd etc.

Skulle helst vilja se skyndsamma utredningar hellre.
Jo, man är oskyldig, och du har en poäng i att någon skulle kunna anmäla för att få en konkurrent ur vägen.

Det borde dock hyfsat skyndsamt kunna ses om det är uppenbart "okynnesanmälan"


Nu är det ju en försvinnande liten procent som falskligen anklagar/anmäler för sexualbrott. Istället är mörkertalet stort kring anmälningar som borde gjorts.

Sedan tänker jag så här, är man seriös med sin sport så är man noga med sitt rykte.

En hel del påverkar man ju själv.
 
Fast man är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad?

Skulle det bli regel att alla misstänkta ska omedelbart stängas av tills utredning är färdig, så skulle det definitivt bli okynnesanmälningar. En tävlingssäsong är svår att få igen, även om man kanske får skadestånd etc.

Skulle helst vilja se skyndsamma utredningar hellre.
I fallet med senioren kan man nog misstänka att de har bevis nog för att stänga av. Tror han är den andra personen någonsin som trillat dit på FEIs Safeguarding sedan de införde det i Januari 2019. Så det är ju inte direkt något de tar så lätt på..
 
Finns ju en som blivit avstängd i 20 år.
Det är väl via Safe Sport America 🤔 de är ju stenhårda och dömmer helt utan "rättegång" för de som nu oroat sig över rättssäkerheten gällande de svenska grabbarna. Var ju en man som tog livet av sig i USA efter SS (intressant förkortning liksom..) hängde ut honom som sexualförbrytarer fast så inte var fallet. Safesport Sweden å sin sida har kopierat och översatt nästan rakt av från deras sida gällande verksamhet och mål fast de har typ noll jurisdiktion.
 
Senast ändrad:
Det är väl via Safe Sport America 🤔 de är ju stenhårda och dömmer helt utan "rättegång" för de som nu oroat sig över rättssäkerheten gällande de svenska grabbarna. Var ju en man som tog livet av sig i USA efter SS (intressant förkortning liksom..) hängde ut honom som sexualförbrytarer fast så inte var fallet. Safesport Sweden å sin sida har kopierat och översatt nästan rakt av från deras sida gällande verksamhet och mål fast de har typ noll jurisdiktion.

Nä FEI
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I dag stängde det internationella ridsportförbundet av en svensk landslagsryttare mot bakgrund av sexuella trakasserier och psykiska...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren som i höstas stängdes av efter anklagelser om psykiska övergrepp och sexuella trakasserier har fått sin dom av FEI.
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett nekande från landslagsryttaren räckte för att Svenska ridsportförbundet skulle lägga ner anmälan om sexuellt övergrepp, enligt...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: EmmaN
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet, FEI, har stängt av en svensk ryttare i två år mot bakgrund av sexuella trakasserier och...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
16 502
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp