Dagens kvart

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare farin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 8 240
Känner du inte att du städar HELA TIDEN då? Aldrig smålufsigt mysigt häng, alltid strukturerat fix?
Fast det är inte så betungande att göra städ/plock samtidigt som man väntar på något. Plockar disken samtidigt som jag lagar mat tex. Är ju ändå i köket.

Sen lägger jag saker på trappen i en korg och tar upp sen när jag ändå ska upp och vice versa. Så de återigen hamnar på rätt plats.

Åkte till återvinningen med en trasig matta och några till saker som blivit liggande. Också varit och låmnat/ hämtat paket.
Igår avslutade jag ett abonnemanget och låmnade tillbaka utrustning. Hade velat fram och tillbaka men så skönt när man bestämt sig ock dessutom sparar några kronor.

Fast det är inte så betungande att göra städ/plock samtidigt som man väntar på något. Plockar disken samtidigt som jag lagar mat tex. Är ju ändå i köket.

Sen lägger jag saker på trappen i en korg och tar upp sen när jag ändå ska upp och vice versa. Så de återigen hamnar på rätt plats.
Ja, jag tycker att sådan "städning" är perfekt. Den känns ju inte :D! Om jag, t.ex., ska hämta en flaska bubbelvatten så kollar jag av soffbordet om det finns något - tallrik, glas, osv - som jag kan ta med mig till köket när jag ändå går dit. Till slut tänker man inte ens på det, utan det blir helt naturligt. Det sparar mycket ansträngning, tycker jag :) !

Dagens kvart blev nästan en timme men jag har ju lite tid att ta igen😬
Vattnat blommor och planterat om en förskrämd pelargon som stått i källarfönstret och vilat sig. Bäddat rent i gästsängen. Fyllt på fågelmatarna. Tagit hand om ren tvätt. Samt mixtrat med hästens febertermometer som förstås hade tagit slut när den behövdes.

Nu blir det pussel med kaffe som belöning ☕🧩

"Aldrig gå tomhänt", har jag hört talas om. Men det är inte min grej, jag gör hellre separata ryck då och då. 🙂

Har lyckats missa den här tråden men är gärna med från och med imorgon. Maken sa så sent som för någon vecka sedan att han önskar att vi kunde bli lite bättre på att få saker gjorda under veckorna, istället för att spara allt till helgen när det lika gärna kan göras på en tisdagkväll och det kan jag hålla med om. Jag/vi fastnar annars lätt i att vi sparar en massa småprojekt till helgen och sedan blir irriterade över att vi inte har tid för annat :angel: Ska absolut införa den dagliga kvarten med det i åtanke, vi är redan rätt bra på att hålla ordning rent generellt men just sådana där saker som att städa av badrummet, bädda rent eller gå en sväng med dammsugaren är helt klart sådant som kan göras rätt snabbt oavsett vilken veckodag det är.

Ja, jag tycker att sådan "städning" är perfekt. Den känns ju inte :D! Om jag, t.ex., ska hämta en flaska bubbelvatten så kollar jag av soffbordet om det finns något - tallrik, glas, osv - som jag kan ta med mig till köket när jag ändå går dit. Till slut tänker man inte ens på det, utan det blir helt naturligt. Det sparar mycket ansträngning, tycker jag :) !
Det är precis sådant där jag aldrig lyckas med. Att "hålla efter" naturligt finns liksom inte inprogrammerat hur mycket jag än försöker.
Det är så skumt med tanke på hur effektivt det går på jobbet men jag antar att det är en funktion som helt enkelt "stänger av" hemma. På gott och ont kanske. :)

vi precis lyckats städa hemma när barnet tog med sig två grannbarn hem!
Så skönt med lite ordning när man får oväntat besök!

Dagens kvart var att gå igenom strumplådan. Slängde kanske 15 trista/udda strumpor. Så lådan är fortfarande för överfull!

Ambitionen för dagens kvart:
  • Måla sista lagret på en pall jag målar om ✅ (gjordes före frukost & jobb, ännu ett sådant där tillfälle att få smågrejer gjorda som jag underskattat lite förut)
  • Ta hand om handdisken från igår ✅
  • Vika förra omgången tvätt & hänga den som jag nyss satte igång
  • Avsluta veckohandlingen jag påbörjade igår kväll (handlar alltså online och kan ändra beställningen fram till imorgon bitti)

Liknande trådar

• Hur sätter man gränser mot förälder som ställer upp?
  • F
    90 dagar - Fall Edition 2023
  • En kvart om dagen
  • En om dagen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?