Dagens mest otacksamma inlägg

Är jag en jättehemsk och otacksam människa om jag blir irriterad på att barnen alltid bara får saker av sin mormor i present som går sönder så fort de tittar på det? :o Känner mig jätteelak som hakar upp mig på det men kan inte låta bli. Speciellt inte när det samtidigt ska klagas och gnällas över att de inte har pengar (jo de har de om de kan lära sig prioritera rätt) i samma mening som de ger barnen sakerna.

Varenda jul och födelsedag är det samma sak, sedan klankar de ner på andra för saker som de ger, ingen får ge något som kostar mer än det som mormor och hennes sambo har gett. :confused: (vilket då oftast är en plastbil för 15 spänn på ica eller så) Pappa får höra det konstant, att han skulle gå in för att "visa sig bättre" än mamma och därför köper dyrare saker :confused: För det är ju inte alls så att han utgår från vad barnen tycker är roligt och kan ha glädje av längre tid än en kvart. :meh:

Barnen tackar och är glada för vad de än får, men självklart blir de ledsna när sakerna går sönder på en gång. Samma sak varje år. I år kommer både jag, min bror och min pappa att kunna köpa saker som barnen vill ha, naturligtvis gör vi det då. Men det kommer garanterat att gnällas från mammas håll om det, för dem kan ju inte köpa det. Jag har gett massor av förslag som inte alls kostar mycket, men nej det är för dyrt. Egentligen kvittar det vad saker kostar, det är inte det jag hakar upp mig på. Men det kunde ju vara roligt för barnen om de faktiskt kunde använda sakerna också

Japp, otacksamt.

Jag tycker inte att man har "rätt" att bestämma vad andra ska ge bort i present.
Jag brukar fråga min syster inför födelsedag och jul om hon önskar sig något särskilt, men det är inte självklart att jag köper det hon sagt eftersom jag ibland hittar på något kul själv. Och vet om vissa upprepningsbara presenter jag kan ge varje år om det är så.
Oftast blir jag jätteglad över vad hon hittar på också - någon gång kanske inte jättekul men tanken är god och oftast kan jag använda det jag får och då är det ju bra.

Att ha krav på presenter tycker jag är oförskämt och förmätet - man försöker liksom "bestämma" vilken prislapp det ska vara på gåvan också.
 
Presenter kan man inte påverka speciellt mycket, det ligger i gåvors natur.

Att gnälla på vad någon annan ger i present hade jag kväst snabbare än snabbt. Man behöver inte säga alla sina åsikter högt.

Så tänker jag med. Den som stört mig mest ang vad TS skriver är de som klagar på att andra ger för mer, det hade jag tydligt informerat om inte var önskvärt snack i mitt hem och att alla får ge vad de vill.

Sen det där med att ge folk specifika önskelistor med gärna dyra grejer, det tycker jag är plain oförskämt. Håller med @niphredil i allt hon skrivit där. Har en bekant som skulle på barnkalas och där fick hon exakt märke och typ tre olika grejer de hade att välja på, alla dyra. Vem gör så?? Vill man inte ha annat än trägubbar karvade av en eremit på Kebnekaise doppade i myrra får man väl fixa det själv. Då tycker jag man lika gärna kan undanbe sig alla gåvor och säga att ungen redan har det hen behöver men att den som vill ge gåvor gärna kan sätta en valfri slant till rädda barnen i hens namn, eller något. Att stoltsera på nätet med att man slänger gåvor och vill diktera villkor tycker jag är allmänt förvånande. (Sedan finns det absolut vissa saker jag inte skulle ge eller ta på mitt kommande barn om nån kom med nåt riktigt olämpligt, men då finns det stadsmissionen och andra fiffiga ställen att lämna sådant på.)
 
Meanwhile in Aleppo...

Precis.
Här sitter föräldrar och bölar för att deras ungar får fel presenter.
Jag hoppas verkligen att sakerna inte slängs utan skänks till de som faktiskt uppskattar och vill ha dem.

Fast va? Det här liknar retoriken som snubbar kör med när till exempel föräldraledighet diskuteras. "Ni gnäller över att pappor inte tar ansvar när kvinnor i andra länder mördas och våldtas".

Det går faktiskt utmärkt att engagera sig i flera saker samtidigt. Själva så ger vi inga julklappar i år utan skänker pengarna till olika välgörenhetsprojekt.
 
Jag förstod det som att alla andra familjer (barnen i familjen) fick presenter på jul utan Diabetikern.. Sen är det naturligtvis okej att avstå paket, eller bara ge till barnen om alla är med på det. :)

Ja, så förstod jag det också. Alltså som du uttryckte det:

Men det där är ju inte okej? Alla, även de utan barn ska köpa till alla barn varje år utan att få något alls? :confused::down:

Jag kanske missförstår dig men jag menar alltså att det är okej om de utan barn köper till andras barn utan att själva få något.
 
Så tänker jag med. Den som stört mig mest ang vad TS skriver är de som klagar på att andra ger för mer, det hade jag tydligt informerat om inte var önskvärt snack i mitt hem och att alla får ge vad de vill.

Sen det där med att ge folk specifika önskelistor med gärna dyra grejer, det tycker jag är plain oförskämt. Håller med @niphredil i allt hon skrivit där. Har en bekant som skulle på barnkalas och där fick hon exakt märke och typ tre olika grejer de hade att välja på, alla dyra. Vem gör så?? Vill man inte ha annat än trägubbar karvade av en eremit på Kebnekaise doppade i myrra får man väl fixa det själv. Då tycker jag man lika gärna kan undanbe sig alla gåvor och säga att ungen redan har det hen behöver men att den som vill ge gåvor gärna kan sätta en valfri slant till rädda barnen i hens namn, eller något. Att stoltsera på nätet med att man slänger gåvor och vill diktera villkor tycker jag är allmänt förvånande. (Sedan finns det absolut vissa saker jag inte skulle ge eller ta på mitt kommande barn om nån kom med nåt riktigt olämpligt, men då finns det stadsmissionen och andra fiffiga ställen att lämna sådant på.)

Min kompis va på dop för nån vecka sen, på baksidan stod det en önskelista med grejer. Kompisen tyckte det var bra, jag tyckte mest det var knepigt! Om vi har namngivningscermoni för vårt barn kommer vi att undanbe från presenter men att man gärna får ge barnet valfri, anonym summa pengar till framtida cykel/moped/häst/dyra skor eller liknande, just för att alla kanske inte har råd med presenter och för att vi inte vill bli överösta med grejer som kanske aldrig kommer till användning!
 
Så tänker jag med. Den som stört mig mest ang vad TS skriver är de som klagar på att andra ger för mer, det hade jag tydligt informerat om inte var önskvärt snack i mitt hem och att alla får ge vad de vill.

Sen det där med att ge folk specifika önskelistor med gärna dyra grejer, det tycker jag är plain oförskämt. Håller med @niphredil i allt hon skrivit där. Har en bekant som skulle på barnkalas och där fick hon exakt märke och typ tre olika grejer de hade att välja på, alla dyra. Vem gör så?? Vill man inte ha annat än trägubbar karvade av en eremit på Kebnekaise doppade i myrra får man väl fixa det själv. Då tycker jag man lika gärna kan undanbe sig alla gåvor och säga att ungen redan har det hen behöver men att den som vill ge gåvor gärna kan sätta en valfri slant till rädda barnen i hens namn, eller något. Att stoltsera på nätet med att man slänger gåvor och vill diktera villkor tycker jag är allmänt förvånande. (Sedan finns det absolut vissa saker jag inte skulle ge eller ta på mitt kommande barn om nån kom med nåt riktigt olämpligt, men då finns det stadsmissionen och andra fiffiga ställen att lämna sådant på.)
Det var väl en jättesnygg lösning? Om man nu inte litar på att släkten kan ge rätt gåvor - så avsäger man sig gåvor och köper själv=bestämmer själv och inget slös :bow: Och man lär också sina barn att man inte kan kontrollera andra utan bara sig själv.
 
Fast va? Det här liknar retoriken som snubbar kör med när till exempel föräldraledighet diskuteras. "Ni gnäller över att pappor inte tar ansvar när kvinnor i andra länder mördas och våldtas".

Det går faktiskt utmärkt att engagera sig i flera saker samtidigt. Själva så ger vi inga julklappar i år utan skänker pengarna till olika välgörenhetsprojekt.

Förstår öht inte vad du menar med den kopplingen.
Att slänga nya saker är för mig ren idioti. Det är inte jättesvårt att knalla iväg till hjärta till hjärta eller liknande organisation.
 
Fast va? Det här liknar retoriken som snubbar kör med när till exempel föräldraledighet diskuteras. "Ni gnäller över att pappor inte tar ansvar när kvinnor i andra länder mördas och våldtas".

Fast jag tycker inte att det går att jämföra alls. Om man överöser barn med julklappar utan att tänka på barn i t ex Aleppo så får man uppdatera sig lite. I mitt fb-flöde häromdagen dök det upp ännu en video med traumatiserade syriska barn med betongdamm över hela kroppen. Herregud, jag som precis köpt ett jättefint och dyrt spel till ett par battingar som redan har allt.

Det går faktiskt utmärkt att engagera sig i flera saker samtidigt. Själva så ger vi inga julklappar i år utan skänker pengarna till olika välgörenhetsprojekt.

Och det tycker jag är jättebra. Efter videon jag såg klickade jag vidare till Läkarmissionen och köpte tre biståndsjulklappar att ge till battingarnas familj, de går till syriska flyktingfamiljer i Libanon. Det är vår förbannade skyldighet, imho.
 
Är jag en jättehemsk och otacksam människa om jag blir irriterad på att barnen alltid bara får saker av sin mormor i present som går sönder så fort de tittar på det? :o Känner mig jätteelak som hakar upp mig på det men kan inte låta bli. Speciellt inte när det samtidigt ska klagas och gnällas över att de inte har pengar (jo de har de om de kan lära sig prioritera rätt) i samma mening som de ger barnen sakerna.

Varenda jul och födelsedag är det samma sak, sedan klankar de ner på andra för saker som de ger, ingen får ge något som kostar mer än det som mormor och hennes sambo har gett. :confused: (vilket då oftast är en plastbil för 15 spänn på ica eller så) Pappa får höra det konstant, att han skulle gå in för att "visa sig bättre" än mamma och därför köper dyrare saker :confused: För det är ju inte alls så att han utgår från vad barnen tycker är roligt och kan ha glädje av längre tid än en kvart. :meh:

Barnen tackar och är glada för vad de än får, men självklart blir de ledsna när sakerna går sönder på en gång. Samma sak varje år. I år kommer både jag, min bror och min pappa att kunna köpa saker som barnen vill ha, naturligtvis gör vi det då. Men det kommer garanterat att gnällas från mammas håll om det, för dem kan ju inte köpa det. Jag har gett massor av förslag som inte alls kostar mycket, men nej det är för dyrt. Egentligen kvittar det vad saker kostar, det är inte det jag hakar upp mig på. Men det kunde ju vara roligt för barnen om de faktiskt kunde använda sakerna också

Jag har inga problem att slänga trasiga eller rent av farliga presenter, eller skänka bort sånt som varken jag eller någon annan i familjen vill ha, så det är inget problem för mig och jag kan åtgärda det såpass enkelt att det inte kostar mig någon energi.

Däremot hade jag blivit tokig om någon hade utsett sig själv till presentminister på det sättet som din mamma gör. Så sunkigt beteende.
 
Jag tror du måste fundera på vad du egentligen blir arg på. Är det att barnen får skräp i julklapp, att mormor klagar på att andra ger dyrare presenten, bägge delarna eller kanske något helt annat? Ibland blir iallafall jag arg på en sak hos en person och sen sprider det sig till allt annat den personen gör. Om du reder ut det så tror jag du kan hitta strategier på hur du ska hantera din irritation.
Det enklaste vore att det handlar om priset på presenterna för då behöver du "bara" klargöra för mormor att "i det här huset diskuterar vi inte vad andra ger i julklapp eller vad den saken kostat. Varje person ger utifrån sin egen vilja".
 
Men är inte det vanliga att man frågar vad personen som fyller år/ska få julklappar önskar sig? Och sen köper något av det. Det är ju skillnad på att säga "Kajsa önskar sig blabla, blabla och blabla så något av det vore lämpligt" än att "du SKA köp blabla, oavsett vad du tycker/känner/har råd med".

Om jag tex önskar mig en Ralph Lauren kofta och får en från H&M, då blir iaf inte jag glad, jag hade inte använt den. Då hade jag hellre sett att man struntade i att köpa ngt alls. Och jag skulle såklart aldrig önska mig något så "dyrt" om jag inte vet att personen har råd att ge mig det (typ av mig själv eller min sambo).

Hade någon i vår närhet deklarerat att X kan bara få mockasiner av alpackaull som skördats och gjorts för hand av inkaindianer eller annat lika krävande så hade jag skitit i att köpa ngt faktiskt.
 
Om man nu envisas med det här med julklappar så kan man väl köpa eller fixa nåt riktigt användbart som en gasmask, byggsatsen "gör din egen atombomb" eller en kalaschnikow i byggsats och om dom kan läsa så är ju Anarkistens kokbok det givna valet. :cool:
 
Jag tycker att man får önska, men att det är oförskämt att kräva. När mitt barn fått saker som jag inte kunnat tänka mig att använda har jag tackat som vanligt, men sedan fått avsättning för saken på annat håll. Det är vad som känns mest socialt kompatibelt, för egen del då.

När jag önskar (både för egen del och till mitt barn) brukar jag försöka tänka ut alternativ i olika prisklasser. Brukar förvisso också poängtera "ditt sällskap är största gåvan" och inkludera presentalternativet "något du vill ge mig" :D
 
Om man nu envisas med det här med julklappar så kan man väl köpa eller fixa nåt riktigt användbart som en gasmask, byggsatsen "gör din egen atombomb" eller en kalaschnikow i byggsats och om dom kan läsa så är ju Anarkistens kokbok det givna valet. :cool:
:rofl::rofl:
 
Hade det vart MIN mamma hade jag tyckt att det var ett ganska märkligt att hon köpte massa strunt och jag hade inte haft några problem alls med att ha en dialog kring detta. Jag brukar säga vad jag anser att barnen behöver t.ex. nu till jul föreslog jag en cd-spelare till sonen. Skulle jag inte komma på något vettigt köper hon hellre bara något litet och fyller sedan på barnens aktiekonto t.ex. Jag ser ju mycket hellre att hon köper något som barnen behöver annars kan det liksom kvitta lite. Jag brukar inte framföra specifika önskemål till vänner som frågor vid födelsedagar t.ex. utan då låter det mer "hon älskar allt med djur". Men jag gör nog viss skillnad på min egen mamma och en kompis. Alla har ju såklart inte en superrelation till sina föräldrar och då kanske det känns svårt att ställa krav/uttrycka önskemål om liknande men de flesta har ju trots allt en god relation till sina föräldrar och då tycker inte jag det är otacksamt.
 
Jo, det är jätteokej! :D Jag har alltid köpt till min systers barn och numera även hennes barnbarn utan att förvänta mig något i gengäld.

Jag ser inte julklappandet som någon transaktion där det ska råda rättvisa, jag tycker bara att barn kan få julklapp, men att vuxna inte behöver få det.
Fast är det inte lite udda att lära barnen att man bara får och aldrig ger?

Jag menar halva poängen med Elsa Beskow och Petter och Lottas jul är ju att de gör och ger julklappar till tanterna och farbror, inte att de får julklappar.

Inte för att jag är för julklappsberg men det känns lite som att man gått från att alla ger varandra en julgåva/julklapp till att barnen får högar och ingen annan någonting. I slutänden försvinner väl hela seden antar jag för alla mår bara illa av det. Det härliga med julen var ju familjen och alla, inte jag och bara.

Har faktiskt lite problem och dåligt samvete, mamma nämner ibland att strunta i julklappar, jag protesterar och tycker det hör till, sedan köper hon lite för många (till mig med). Kan man inte bara kunna få byta lite enstaka klappar med varandra, alla. Familjen tillsammans inte barnen som utpekat centrum, det är ju härligt att vara med i ett sammanhang istället för att vara ett utpekat centrum.
 

Liknande trådar

Relationer Med risk för att framstå som småsint eller snål.. Here we go. Min mans syster har fyra barn i varierande ålder från 5 upp till 15. Vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 470
Senast: MJLee
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: Och_Aye
·
Äldre Varning för långt och rörigt inlägg :p Jag har alltid haft svårt för barn. Väldigt svårt. Vi snackar panik. Har aldrig varit speciellt...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 982
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp