Dagens naturupplevelse

IMG_5013.jpeg

Älskar när rabarberns börjar titta upp 🥰
 
Jag hörde en så himla häftig fågel i parken i morse! Trodde först att det var en näktergal men sedan lät den inte alls som det. Den växlade mellan säkert 7-8 olika läten, det ena mer imponerande än det andra. Fick inte möjlighet att se den på nära håll men kunde i alla fall konstatera att den var ganska liten och brun :p
 
Efter vad som känns som 368 år utan minsta glimt av solen så har vi äntligen haft en dag med sol även här. Och plötsligt så har jag sett både årets första blommande tussilago, en citronfjäril och krokusar i full blom ❤️ Tänk vad mycket lättare livet plötsligt känns!
 
Igår låg det ett rådjur nära vägen på ena åkern. Trodde den var skadad, så stannade bilen och gick ut med telefonen i högsta hugg för att kunna ringa grannen för snabb avlivning. Visade sig vara oskadd, men tyvärr mycket mager. Tuff vinter. Den ställde sig upp och skuttade iväg men dog tyvärr under natten. Idag har flertalet havsörnar fått sig ett skrovmål, räknade till åtminstone sju stycken vid ett tillfälle. :) Den enes död osv...
 
Såg en kråka ge sig på vår "halvtama" ormvråk.
Kråkan gjorde inflygningar mot den och puttade till den några gånger. Satte sig sen några meter bort på taket den satt på och skrek nästan oavbrutet påden. När den flög iväg var den på den igen. Gissningsvis drog den iväg den från sitt bo?

För övrigt ett vårtecken att vråken kommit ut från skogen och visar sig sittandes här och var.
Den är framme mycket nära oss på sommaren och det närmaste jag varit är när jag ridit förbi är bara några meter ifrån när den satt på en hagstolpe.
Tycker den man kommer för nära flyttar den bara några stolpar bort.

Hojta om ni vill se en "gammal" sommarbild eller två på vråken 😇.
 
Såg en kråka ge sig på vår "halvtama" ormvråk.
Kråkan gjorde inflygningar mot den och puttade till den några gånger. Satte sig sen några meter bort på taket den satt på och skrek nästan oavbrutet påden. När den flög iväg var den på den igen. Gissningsvis drog den iväg den från sitt bo?

För övrigt ett vårtecken att vråken kommit ut från skogen och visar sig sittandes här och var.
Den är framme mycket nära oss på sommaren och det närmaste jag varit är när jag ridit förbi är bara några meter ifrån när den satt på en hagstolpe.
Tycker den man kommer för nära flyttar den bara några stolpar bort.

Hojta om ni vill se en "gammal" sommarbild eller två på vråken 😇.
Det vill vi!
 
Tryck på bilden så ni ser ordentligt 😇

Den översta bilden i collaget KAN möjligen vara hans hona och inte samma som den tama. Men kan också bara vara ljuset som luras. Jag är inte säker.
Vi har minst ett par här som verkar kunna bo i skogen bakom oss.
Kul att de verlar vara kvar trots allt de avverkat. Men de får väl rent av lättare att se maten nu.

Nåt år såg jag tre ormvråkar som flör "tillsammans" i skyn, och misstänker (eller hoppas) att den ena var deras unge.
 

Bifogade filer

  • 20240318_173714-COLLAGE.jpg
    20240318_173714-COLLAGE.jpg
    200,8 KB · Visningar: 56
Tryck på bilden så ni ser ordentligt 😇

Den översta bilden i collaget KAN möjligen vara hans hona och inte samma som den tama. Men kan också bara vara ljuset som luras. Jag är inte säker.
Vi har minst ett par här som verkar kunna bo i skogen bakom oss.
Kul att de verlar vara kvar trots allt de avverkat. Men de får väl rent av lättare att se maten nu.

Nåt år såg jag tre ormvråkar som flör "tillsammans" i skyn, och misstänker (eller hoppas) att den ena var deras unge.
Kul att se!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp