Dagens naturupplevelse

Gårdagens naturupplevelse
IMG_1715.jpeg


Ska föreställa tre älgar. :D
 
Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått.

I fredags såg jag fyra rådjur som låg och vilade på en åker. Jag kom till häst och tyckte först att det var harar med konstiga öron, men så när jag kom närmare var det rådjur. De reste på sig när vi närmade oss men sprang inte iväg utan stod och tittade ca 15 m bort. De är vana vid hästar så ser dem ofta men aldrig liggande förut.

Igår såg jag årets första tranor.
Jag har tre små fina gula krokusar som tittar upp ur snön hemma :)
 
Vi hade nöjet att bevittna en pilgrimsfalk äta sin middag i vår trädgård igår! Detta är särskilt uppseendeväckande eftersom vi bor mitt i en storstad, och eftersom att pilgrimsfalken är utrotningshotad. Just vår bakgård är dock väldigt lummig, skyddad och stillsam så hen måste ha tyckt att det var en trevlig plats att sätta sig och äta på. Såg inte vad den åt mer än att det var något litet och blodigt, förmodligen en småfågel eller mus. Efter att ha gjort lite efterforskningar hittade jag en artikel om ett par pilgrimsfalkar som tydligen byggt bo i ett av universitetens torn i över 20 år nu, så det är med största sannolikhet en av dem vi sett (universitetet ligger en dryg kilometer härifrån).

20240319_173542.jpg
 
Vi hade nöjet att bevittna en pilgrimsfalk äta sin middag i vår trädgård igår! Detta är särskilt uppseendeväckande eftersom vi bor mitt i en storstad, och eftersom att pilgrimsfalken är utrotningshotad. Just vår bakgård är dock väldigt lummig, skyddad och stillsam så hen måste ha tyckt att det var en trevlig plats att sätta sig och äta på. Såg inte vad den åt mer än att det var något litet och blodigt, förmodligen en småfågel eller mus. Efter att ha gjort lite efterforskningar hittade jag en artikel om ett par pilgrimsfalkar som tydligen byggt bo i ett av universitetens torn i över 20 år nu, så det är med största sannolikhet en av dem vi sett (universitetet ligger en dryg kilometer härifrån).

Visa bifogad fil 141444
Vill inte försaka något nöje men det är ingen pilgrimsfalk på bilden;)
Ser ut som en liten sparvhökshane, som gärna håller till i trädgårdar:)
 
Vill inte försaka något nöjet men det är ingen pilgrimsfalk på bilden;)
Ser ut som en liten sparvhökshane, som gärna håller till i trädgårdar:)
Attans då! Vi som blev så säkra på att det var en pilgrimsfalk, särskilt som universitetet la upp att de återvänt till sitt bo där så sent som i förrgår, så vi bara antog att det hade med det att göra. Men nu när jag jämför bilderna på Google ser jag ju att du naturligtvis har helt rätt, så det är ett lustigt sammanträffande bara.

Ja ja, det är i alla händelser coolare än de blåmesar, gråsparvar, koltrastar och duvor vi får hålla till godo med annars :D

Tack för rättelsen!
 
Attans då! Vi som blev så säkra på att det var en pilgrimsfalk, särskilt som universitetet la upp att de återvänt till sitt bo där så sent som i förrgår, så vi bara antog att det hade med det att göra. Men nu när jag jämför bilderna på Google ser jag ju att du naturligtvis har helt rätt, så det är ett lustigt sammanträffande bara.

Ja ja, det är i alla händelser coolare än de blåmesar, gråsparvar, koltrastar och duvor vi får hålla till godo med annars :D

Tack för rättelsen!
Kul ändå med pilgrimsfalkar så nära i staden! Och sparvhök i trädgården är inte fel det heller, äter kanske en av de små blåmesarna som vanligtvis håller till där;)
 
Senast ändrad:
Jag har fågelkvitter som väcksignal. Numera vaknar jag och vet inte om det är mobilen som låter eller fåglarna ute.
Men fåglarna har gjort håll i vår fasad och plockat ut isolermaterial så helt nöjd är jag inte med dom.
 
Inte basta vinkeln da jag tog bilden nar jag korde forbi.:p Det har ar nagra av mina favorit prydnads trad som nu blommar for fullt i nastan var och varannan tradgard aven om varken vara narmaste grannar eller vi har dem. Varje ar tanker jag att vi borde skaffa ett par ocksa, men jag misstanker att de kraver lite for mycket pyssel for oss, sa jag nojer mig med att beundra dem pa avstand.

IMG_4716 2.JPG
 
Blev lite löjligt glad idag när jag hörde enkelbeckasinen. :love:

Har redan tidigare blivit löjligt glad både över fågelkvitter överhuvudtaget, trantut (alltså tutande tranor 😄), sånglärka, tofsvipa, med flera.
Längtar efter att få höra rördromen men minns inte riktigt när han satte igång förra året... 😊
 
Jag har fågelkvitter som väcksignal. Numera vaknar jag och vet inte om det är mobilen som låter eller fåglarna ute.
Men fåglarna har gjort håll i vår fasad och plockat ut isolermaterial så helt nöjd är jag inte med dom.
Det hade jag för några år sedan, men jag blev lite betingad att vakna av det och gillade inte att vakna kl 4 på sommaren av de riktiga fåglarna. Och hade svårt att somna om när det var ljust.
Så nu har jag något slags klockspel.
 
Jag tänker att en naturupplevelse inte nödvändigtvis innebär ett vårtecken.

Men dagens naturupplevelse var ett under bart fågelkvitter från måååånga småfåglar. Diset hängde tungt över gården och fåglarna kvittrade över gärdena. Jag såg dem aldrig, men de hördes desto mer.
 
Jag tänker att en naturupplevelse inte nödvändigtvis innebär ett vårtecken.

Men dagens naturupplevelse var ett under bart fågelkvitter från måååånga småfåglar. Diset hängde tungt över gården och fåglarna kvittrade över gärdena. Jag såg dem aldrig, men de hördes desto mer.

Underbart ska det givetvis stå.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp