Dagens naturupplevelse

Idag fick jag en bättre bild på SPARVHÖKEN :D

Visa bifogad fil 141617
Det som oroar mig lite är att våra fågelmatare varit betydligt mindre populära sedan denne herre gjorde entré, jag antar att det inte är ett dugg slumpartat? Vi tycker så mycket om alla småfåglar vi har här ute i trädgården som väcker oss med sitt kvitter varje morgon, det vore ju väldigt synd om de skulle försvinna på grund av detta men det är inte så mycket att göra åt antar jag 😕
 
Det som oroar mig lite är att våra fågelmatare varit betydligt mindre populära sedan denne herre gjorde entré, jag antar att det inte är ett dugg slumpartat? Vi tycker så mycket om alla småfåglar vi har här ute i trädgården som väcker oss med sitt kvitter varje morgon, det vore ju väldigt synd om de skulle försvinna på grund av detta men det är inte så mycket att göra åt antar jag 😕

Inte ett dugg slumpartat, tyvärr.
 
IMG_5916.jpeg

Solig skog gör mig alltid löjligt glad! 🥰
 
Hösten -22 flyttade det in en harunge på min tomt, liten som en tennisboll. Den vande sig snabbt vid att jag gick och pysslade i trädgården och blev med tiden rätt orädd för mig - jag kunde nästan kliva över den där den låg och sov i gräset om dagarna. Den var ett mycket trevligt sällskap och gjorde ingen skada utan hjälpte mig bara att rensa maskrosor. ;) Den växte väldigt snabbt och efter några månader flyttade den. Jag har sett några harungar på min tomt efter det, men de har alla varit väldigt skygga.

I veckan som gick så satt det plötsligt en stor vuxen hare på min tomt - som inte verkade rädd för mig. Jag började prata med den och den satt och lyssnade på mig, tittade på mig och gick sedan och la sig på gräsmattan några meter ifrån mig. Nu har jag sett den i några dagar, senast ikväll när jag gick ut med kökskomposten. Först sprätter den till när jag kommer, men när jag börjar prata med den slappnar den av och sätter sig lugnt ner igen.
Undrar så om det är "min" harbebis som har kommit tillbaks?! :love: Jag har aldrig varit med om en så cool och avslappnad hare förut! Jättemärkligt men roligt. :D
 
Svanar passerar huset flera gånger om dagen. Såg ett gäng ute på en potatisåker när jag var in till stan i eftermiddags. Ett par tranor betade på en annan åker. Har hört dem flera dagar men inte sett nån förrän idag.
Och så är det ett himla liv på en and inne bland snåren vid bäcken. De brukar häcka här.

Så fåglarna påstår att det är vår. :)
 
Varit så varmt, soligt och härligt idag. Varit nere vid sjön och kollat vattnet, lyssnat på bäcken som porlar, massa fåglar och så har vi någon hjort-invasion just på marken här IOM att ingen jagar här men på grannmarkerna. Såg idag en flock på 14, en på två och en på fyra. 😍
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp