Dagis/dagmamma eller inte

Sv: Dagis/dagmamma eller inte

Det är så sant, alla gör som det passar dem bäst, och jag håller med igen, man vill ju sina barn gott, och det är ju därefter man fattar olika beslut :laugh:

Vi kommer vara hemma med våra barn till de börjar skolan, med inslag av tex Parkleken, och om ett år ska D få börja på en gympagrupp här i närheten. Jag tror på närheten, de hinner med det andra sen!

Precis det där du beskriver att din R får hos son dagmamma, får mina barn på Parkleken, enda skillnaden är att jag är med dem i dagen :laugh:

Tänk vad fantastiskt vi har det egentligen, vi kan välja precis hur vi vill göra själva :banana:

Sv: Eras

Då använder vi bara olika ord för samma sak egentligen..

Vår dotter är på upptäcksfärd mest hela tiden, men det gör ju inte livet för mig som förälder mer avkopplande för det. Även om hon inte är beroende av mig på sina upptäcksfärder så är hon ju på tok för liten för att vara ensam.

Jag håller med dig i allt du skriver. Min son är likadan med undantaget att han är lite yngre.

Då använder vi bara olika ord för samma sak egentligen..

Vår dotter är på upptäcksfärd mest hela tiden, men det gör ju inte livet för mig som förälder mer avkopplande för det. Även om hon inte är beroende av mig på sina upptäcksfärder så är hon ju på tok för liten för att vara ensam.

För mig är inte det att aktivera, det är att hålla uppsikt så inget går på tok. Men nej, inte är det direkt avkopplande... :crazy:
Därför är vårt hus barnsäkrat och vårt barn går på dagis 15h/veckan, så jag kan få något gjort om dagarna. Nog för att jag ser fördelar med dagis också, men inte är det för hennes skull som hon går där!

Senast ändrad av en moderator:

Nej det klargjordes väl att man åsyftar samma sak trots olika ord?

Vårat hus är också barnsäkrat, men för dotterns skull är vi ute väldigt mycket om dagarna och där ute är det inte barnsäkrat. Kan tänka mig att om man har ett upptäcksbarn så är det svårt att vara med och samtidigt ha en liten knoddis på armen, vilket kan avlösas med några timmar på förskola några dagar i veckan. För både mamma och barnens skull ( så ser jag på det ).

Men vad vet jag, en av anledningen till att jag avstår täta barn är just detta. Jag skulle aldrig mäkta med att stimulera ( ändrar ordvalet ) min äldsta dotter och samtidigt ta hand om en färsking hela dagar minst 4-5 dag/vecka.

Ärligt talat förstår jag inte hur alla har råd att vara hemma i flera år.
Vi lever hyfsat sparsamt, men känner att 1½ år, sen är våra möjligheter slut. Vi "måste" ha dagis vid 1 helst, dock inte fulltid från start. Har alla andra maxad fp eller en sambo som tjänar kopiöst bra? Lever andra på snabbmakaroner med knäckebröd?

Vi kan inte bara lämna allt och flytta till billig by i skogen, vad ska vi då leva på? Vårdnadsbidrag finns ju, men det är ju bara 3000 kronor, det täcker inte ens halva vår hyra.

Jag måste plocka hyfsat många dagar för att vi ska kunna bo kvar, och då har vi inga lån eller dylikt. Bor i hyresrätt, billig bil, hyfsad fp. Men oavsett hur jag räknar kan vi inte vara hemma mer än 1½ år. Sen är dagarna slut, mer eller mindre.

kl

Intressant att läsa om hur ni tänker.

Vi har inte bestämt ngt än hur vi ska göra, först maste vi kolla upp vad som finns i byn ocksa och om det finns plats. Nu bor vi nästan mitt i stan och med hart trafikerade gator runt om och närmaste lekplats är det nästan aldrig ngr barn i. När vi flyttar kommer vi ha nära naturen, egen liten trädgard och därmed finns det mer att upptäcka. Kanske finns det barn i grannhusen som Emilia kan leka med. Det är ju framförallt just leken med andra barn som jag känner är svart att ge henne.

Sambon och jag pratade lite mer om det hela i kväll och han tycker att vi kan vänta till varen, sa hinner vi se hur allt fungerar och vad det finns för barn runtomkring. Slipper ju ocksa värsta sjukdomstiden da ocksa, "alla" barn verkar nästan bli sjuka när dom börjar och ta hem basilusker till bebisen verkar dumt. Sen har jag ju hellre en frisk Emilia hemma hela tiden än en sjuk ofta.

Samtidigt känns det som att det är dom första manaderna som kommer vara svarast, innan bebisen fatt in rutiner. Kan ju hoppas att Emilia och bebisen är som jag och min bror (Emilia är lik mig iaf). Jag var ganska uppmärksamhetkrävande och ville hela tiden lära mig nya saker, alltid pa väg. Min bror var alltid glad och nöjd, hängde med pa allt utan att göra väsen av sig.

Rasmus dagmamma är underbar, ser henne mer som en extra farmor/mormor än en fröken. (Hon är ju ändå 63..)

Vart ju lite oplanerat för oss då jag blev varslad och var tvungen å jobba min uppsägningstid. Sen var ju Rasmus inskolad och trivdes så bra med sin dagmamma att han har fått vara kvar av bara den anledningen.
Här börjar ju alla jobba, och här ute där vi bor finns ingen lekpark eller andra barn i hans ålder. Hans jämnåriga går ju alla på dagis/dagmamma.

Kändes dock som en riktigt bra avlastning i slutet av graviditeten innan maken var ledig sista månaden eftersom jag hade sånna problem med fogarna och samandragningar att utelek var jättesvårt för mig. Lika så nu äter ju syrran varannan-tredje timme dygnet runt så när han är hos sin dagmamma kan jag tillåta mig en powernap i soffan.

Önskar lite att det var som när min mamma var föräldraledig. Då var det massor av mammor hemma och man träffades i ur och skur i lekparken. Här står lekparkerna tomma om inte dagmammorna går dit :(

Min lilla tjej ar snart 1 ar och har gatt pa dagis 3 hela dagar i veckan sedan hon var 8 manader. Man ser klart att hon gillar att umgas med andra barn och upptacka saker. Jag hade dock inget val eftersom mammaledigheten har nere ar lika med obetald semester under 1 ar.

Sa jag tror nog inte att din tjej kommer att ta skada av att borja nagra timmar i veckan innan bebisen kommer. Tror att det kommer gora henne gott och starka hennes immunforsvar ;).

//Krusan

Vi får ut vårdnadsbidraget för två barn, plus barnbidraget och det går till mitt konto. Det täcker mat, och nödvändigheter till barnen. Sambon har eget företag, och jobbar just nu som konsult åt ett företag som pysslar med dataprogrammering och sånt, tjänar hyfsat.

Vi bor i hus, med lån, och köpte nyss sommarstuga med, har en bil (som nästan uteslutande används till långa resor och till jobbet, aldrig i stan), och försöker handla så billigt som det går.

Visst kommer det bli snålt när bidraget försvinner för D i höst, men vi får försöka dra in lite till då...

Det är klart att det är en fördel att ha maxad fp eller bo väldigt billigt (ex.vis på landet med vedeldning och äga lite egen skog) om man tänkt vara hemma länge. Är någon förälder hemmavid kan man ofta komma ner i matkostnad när manlagar allt från grunden och man kanske kan hobbyodla en del av matbehovet.

Sedan är ju alla olika men jag ser det bara som positivt att barnen får börja gå korta tider på förskola vid 1,5 års ålder.

Vi har kunnat vara hemma så pass länge för att jag har hyffsad ( inte maxad ) fp och min sambo tjänar bra.
Sedan hade vi en övergångsperiod på 2 månader när jag studerade på distans och då plockade vi ingen fp alls, sedan 3 månader har nu sambon varit hemma med dottern och planerar att vara det fram till januari.

Ella kommer således nästan vara 2 år innan hon skolas in på dagis. I våran kommun ges inget bidrag för att man är hemma och tar hand om barn efter föräldradagarna är slut.

kl

Vi kommer också att få en bebis när My är 19 månader, och vi har inga planer på att skola in henne på dagis. Det känns konstigt att hon ska vara på dagis när vi ändå är hemma, och jag slipper gärna att passa tider och dra upp lilla bebisen som kanske sover, för att My ska iväg några timmar på dagis. Knappt har man kommit hem igen innan hon ska hämtas liksom... Så illa kanske det inte är, men jag ser gärna att jag slipper ändå =)

Med tanke på vår situation där Micke är hemma så mycket som han är, och alla barn vi har runt omkring oss, så tror jag inte att det kommer bli några som helst problem för My att få social stimulans och möjlighet att leka med andra barn. Mickes bror och hans fru (våra närmsta grannar och kära vänner) har en liten på två månader och kommer vara hemma ett bra tag framöver, grannen bredvid dem (tillika Mickes barndomsvän) har två små på 4 resp 2,5 år som är hemma fre-tis, och ska ha en till vid årsskiftet, och de leker ofta och gärna med My. En annan barndomsvän till Micke ska ha barn samtidigt som oss, och de bor också på gångavstånd. Sen har jag ett gäng med kompisar i stan (vi bor en bit utanför stan) med barn i Mys ålder, kompisar med barn här i kommunen som jag träffat via föräldragruppen, samt en kompis här i kommunen som ska ha en liten några veckor innan vi får vår nästa... Så det kryllar av ungar här och vi träffas ofta och gärna och leker med våra små. Det händer också att vi går på ÖF, men jag tycker alltid att vi blir sjuka varje gång vi varit där, så vi träffar hellre kompisar ute och leker!

My älskar att träffa andra barn och leka, men hon trivs precis lika bra med att bara hänga med mig eller Micke eller mormor/farmor på upptäcktsfärd på tomten, på någon lekplats, i stallet eller liknande. Hon är bra på att leka själv, men tycker såklart oftast att det är snäppet roligare om någon är med. Hon är en riktig liten upptäckare och är väldigt bestämd med hur saker och ting ska vara! Visst kommer det bli tufft till en början med en liten bebis också, men jag tror ändå att både jag och My och Micke kommer trivas bättre med att My är hemma med oss än att hon skulle vara på förskola. Det är möjligt att jag hade tänkt annorlunda om jag skulle vara hemma ensam med båda två till största del, men så kommer det ju inte att bli. Jag tror heller inte att så små barn egentligen har något behov av att gå på förskola, det behovet tror jag kommer först senare. Men alla barn är olika och man känner sitt barn bäst, och fårsåklart ta hänsyn till det och till situationen i sig.

Ang hur vi kan vara hemma så länge så har jag kunnat ta ut få dagar så att vi har många sparade. Micke jobabr som brandman med en vanlig kommunal lön som inte är så hög, och jag har en sgi på 255 700kr. Jag har tagit ut ca 2,5-3 dagar/veckan fram tills My blev ett år, och sen har jag tagit ut 5 dagar i veckan för att skydda min sgi. Nu ska vi ju ha en till och får massa mer dagar, och då kan jag vara hemma längre. Micke har inte varit ledig något utöver de tio första dagarna (och komner vara fl i juli) mest pga att han ändå är hemma ca 4 dagar/vecka (han jobabr heltid, men schemat ser ut så) men också pga att jag precis avslutade mina studier innan My kom och inte hann få något fast jobb. Vi bor i ett nybyggt hus på landet och betalar bara räntan på lånen (som just nu varit låååga tack och lov!), har två bilar varav den ena är en "skrotbil" som är toppen för att köra byggrejer och släp. Vi klarar alla kostnader på Mickes lön och mina pengar blir liksom en bonus så att vi kan spara lite, köpa lite till bygget eventuellt och kanske unna oss något extra någon gång. Men vi har inte så mycket mer utgifter än själva hushållet och hästen min för tillfället, och vi försöker att leva så billigt vi kan med mat och sådant. Vi äter middag tillsammans med mickes bror och hans fru och lagar således inte mat mer än varannan dag, och det är inte speciellt mycket dyrare att göra mat till fyra personer (+my) än till två, så där sparar vi faktiskt lite också.

Nog babblat, det blev lite långt och pladdrigt =)

//Julia

Jag tror dock turboflings situation är annorlunda iom att hon dels bor i Österrike och vad jag förstått inte känner så otroligt många barnfamiljer som kan fylla någon form av social stimulans. Allt blir ju enklare om man har stort socialt nätverk själv som förälder menar jag =)

Jag tror behovet av förskola några timmar/ några dagar i veckan, för både mamma och barn blir mer tydligt om man har liknande situation som turbofling har nu.

Men som sagt vad vet jag =P

Senast ändrad:

Precis, det vore underbart om vi kännt sa mkt barn runt omkring (jag är lite avvundssjuk pa dig Freyja :)). Enklare da ocksa om man känner föräldrarna bra att "lämna över" lite tillsyn till dom om bebisen kräver att fa mat precis när storasyster upptäcker ngt väldigt intressant som maste undersökas.

Först hade vi planerat att flytta till Sverige innan bebisen kommer och da hade vi inte tänkt dagis fören tidigast till varen. Hade haft mer andra barn att leka med da och bättre tillgang till öppna förskolan. Nu blir vi kvar här iaf ett ar till (sambon blev erbjuden jobb här+ min föräldrapenning är högre här).

Det som Freyja skriver om att passa tider tycker jag ocksa känns lite jobbigt, men förhoppninsvis gar det att vara lite flexibel med tiderna.

Vi tänkte iaf kolla upp vad som finns för alternativ där vi ska bo och sen bestämma hur vi gör.

jag hade gärna haft elias hemma ett par månader till innan han fått börja dagis men nu kommer hans lillebror vilken dag som helst så vi valde att skola in honom innan och kunna anpassa hans inskolning utan att behöva tänka på ett barn till. han går mellan 7h-14h i veckan på dagis vilket vi tycker är lagom.
vi har märkt enorm skillnad i hans utveckling sen han började dagis, trots att han alltid haft mkt att syssla med här hemma är han stimulerad på ett helt annat vis, mer nöjd eller hur man ska förklara det. här finns inga aktiviteter för föräldrar som är hemma med sina barn, vilket är lite synd..

Ja, jag håller med dig. Jag försökte nog få fram det i mitt inlägg, att situationen är lite annorlunda för mig iom att vi kan vara hemma båda två så mycket och har så många omkring oss, men det kanske inte framgick så tydligt i allt svammel... jag var rätt trött :p

turbo: Jag tycker att ni ska försöka känna efter ordentligt vad ni själva vill. Kan ni inte söka en plats till hösten och sen tacka nej om ni ändrar er?

//Julia

Jag förstog vad du menade iaf :)

Vet inte exakt hur det fungerar här med hur man söker och sa, maste kolla upp sant.
Där vi bor nu ("innerstadkommunen") är enda möjlighet att man anmäler sitt barn i mars, sen börjar den i augusti. Väldigt svart att fa plats annars.
Men sen ska vi bo i en by utanför "innerstadskommunen" och andra regler kan gälla där.

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 514
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈