dagis och sötsaker

Sv: dagis och sötsaker

I min värld innehåller hembakade chokladbollar kakao, havregryn, smör och socker. Dvs inga gifter såsom i kräm eller glass de prackade på mina ungar när de gick på dagis. Jag tycker det är en utmärkt ide att göra som de föreslår på dina barns förskola. Eller varför inte fruktsallad med grädde som någon föreslog. Också nyttigt och bra. För här får vi ju förutsätta att de små barnen inte är LCHF-are.

Ska tillägga att det enda jag ogillar i våran kommun är att dom skurit ner på vissa produkter till light. Typ Lätta istället för Bregott. Det uppskattar ingen av föräldrarna... Det är ju något dom får i sig dagligen i jämförelse med att fira lite högtider då och då :)
Men suck... Var har de varit de senaste åren....

Jag tycker gott de kan förbjuda traditionen att barnen tar med sig fika när de fyller år, inte bara av sockerskäl utan för att det lätt blir en hets om vem som har det bästa med sig och folk ska överträffa sig varandra. Det är inte alla som har råd eller möjlighet till att fixa sådant.

Vad är det för fel på sång och något annat litet extra festiligt?

Sen tycker jag att det bara är bra om de får baka på dagis, det tillför något pedagogisktl.

kl
Nu har inte jag barn i förskolan längre men när jag hade det så reagerade jag på att det var för mycket "fika". Det var kalas med glass/tårta eller vad man nu ville bjuda på vid födelsedagar, det var fredagsmys med fika, det var nallens dag med fika, personal/praktikanter som slutade/började med fika, m.m. De barn som fyllde år under helger/lov firades under vanliga veckor. På våren när många barn fyller år så var det fika ett par, tre gånger i veckan.
Ovanpå detta så var det kräm, saftsoppa och liknande till mellis, varmchoklad till frukost och saft till maten på fredagar.
Sen har de flesta barnen kalas hemma också med godis...

Så är det inte på vårt dagis. Till maten dricks vatten eller ibland mjölk, till mellis frukt eller macka, oftast knäcke. Två ggr på lika många år har de fått en glasspinne var då de har haft ngt speciellt att fira.

Det är tjugo barn på avdelningen vilket betyder mindre än två negerbollar i månaden.

Personligen skulle jag i alla fall bli mer upprörd över att de använder ordet negerbollar på dagis än att de bakar sötsaker någon gång ibland...

(och ja jag vet att det är många som tycker att det är sååå oskyldigt men vi måste väl inte lära barnen just det ordet när det finns andra att välja på, eller..? :confused:)

Det gör de inte. Det var mitt ordval.

vi har 23 barn. Det blir 23 ggr plus att de går på kalas hos varandra säg kanske 10 ggr. Plus lördagsgodis. Det blir 80 ggr plus "vanligt" fika. Mycket enligt mig. Varför är det så viktigt för vissa vuxna att vi serverar godis och fika på förskolan?

Vad har det med saken att göra vad barnen gör vid andra måltider än på dagis? Här handlar det om att få en efterrätt till lunchen ca två ggr/ månad och i övrigt få väldigt näringsriktg mat. För mig är det en bra vana, man visar att man kan fira och äta "onyttigheter" ibland. Och dessutom betvivlar jag att någon dietist skulle klassificera det som onyttigt för förskolebarn att äta en chokladboll varannan vecka.

Ska tillägga att det enda jag ogillar i våran kommun är att dom skurit ner på vissa produkter till light. Typ Lätta istället för Bregott. Det uppskattar ingen av föräldrarna...

Det gör mig riktigt irriterad:mad:

Jag var på ett snajdigt konferenshotell förra veckan med suberb mat och vin men vad hade de för "smör" på sitt hembakade (?! - såg så ut i alla fall)?
Jo, enbart Lätta!:eek:

Helt oförståeligt.:confused:

Vi har föräldrar som är oändligt tacksamma att vi inte också ger barnen massa fika och sånt. Ibland är det tre kalas på en vecka och det blir mycket om de ska fika på förskolan också. Det är väl självklart att det hänger ihop vad man äter hos oss och på förskolan. Ska man hålla på godis en gång i veckan blir det ju sällan föräldrarna själva får bjuda på lördagsgodis. T.ex. tandläkaren rekomenderar godis en gång per vecka och inte titt som tätt.

Jag förstår inte hysterin med att de MÅSTE fika och äta onyttigheter på förskolan. Barnen har väl ett liv utanför förskolan som uppfyller det behovet??? Vi ska väl erbjuda något de inte kan få hemma. En uppvaktning på fin tallrik, sång, flagga, paket osv.

Våra barn (nyss fyllda 4 år) har ännu bara hunnit vara på ett kalas hos en förskolekompis så att de skulle gå på kalas hos 10 st känns som en överdrift.

På vår förskola måste man bjuda alla om man lägger ut lappar i lådorna. Ska man bara bjuda några kamrater får de ta det privat. Här bjuds alla på kalas i princip varenda gång någon fyller år.

Oftast är det väl att föräldrarna antingen inte riktigt har någon åsikt om saken eller att de är MOT gottis? Eller är det många som propagerar för gottis också? Har jag aldrig hört :o.

Tja i den här tråden är jag väl rätt ensam om att tycka att vi INTE ska servera fika o dyl. De flesta andra tycker att det är löjligt och att det ska serveras flera gånger per månad.

Personligen skulle jag i alla fall bli mer upprörd över att de använder ordet negerbollar på dagis än att de bakar sötsaker någon gång ibland...

(och ja jag vet att det är många som tycker att det är sååå oskyldigt men vi måste väl inte lära barnen just det ordet när det finns andra att välja på, eller..? :confused:)
Lappskojs, pitepalt, finska pinnar, judebröd..

jag säger negerboll för chokladboll är något annat än en negerboll precis som ett wienerbröd är något annat än en kanelbulle..

till huvudfrågan så när jag var dagisbarn fick vi glass ibland, chokladmjölk? jepp.. frukt varje dag, hade nån unge med fika, jha då blev det fika.. jag drack förresten tjockismjölken också, och hade inte bara godis på lördagarna. mina föräldrar är inte normalviktiga men jag är det ändå.. trots min "feta" uppväxt..

så vad är felet med lite socker och fett? det är väl bättre att man "legaliserar" det än att förbjuda.. för alla vet ju att för barn är förbjuden frukt alltid godast.. faktiskt om de inte var så att de ungar som var lite överviktiga var just dem som aldrig fick äta sötsaker hemmavid..

Tja i den här tråden är jag väl rätt ensam om att tycka att vi INTE ska servera fika o dyl. De flesta andra tycker att det är löjligt och att det ska serveras flera gånger per månad.

Där tror jag att du tolkar det helt fel. Föräldrarna i tråden varken kräver eller vill införa mer "godsaker" på förskolan, däremot tycker de att det är helt o.k. att förskolan inte är helt sockerfri och att det faktiskt finns utrymme för att lyxa till det även på matfronten.

Senast ändrad:

På vår förskola måste man bjuda alla om man lägger ut lappar i lådorna. Ska man bara bjuda några kamrater får de ta det privat. Här bjuds alla på kalas i princip varenda gång någon fyller år.

Här lägger vi inte ut några lappar i lådorna utan alla kalas bjuds privat. Det är dessutom mycket ovanligt bland de yngre barnen att bjuda med de andra förskolebarnen utan det är i 4-5 års ålder det börjar eskalera.

Jag tycker gott de kan förbjuda traditionen att barnen tar med sig fika när de fyller år, inte bara av sockerskäl utan för att det lätt blir en hets om vem som har det bästa med sig och folk ska överträffa sig varandra. Det är inte alla som har råd eller möjlighet till att fixa sådant.

Vad är det för fel på sång och något annat litet extra festiligt?

Sen tycker jag att det bara är bra om de får baka på dagis, det tillför något pedagogisktl.

Jag tycker precis som du! ;) På Fredriks förskola har de tagit bort att barnen få ta med sig glass och istället gjort två stycken jättefina kronor som födelsedags barnet får välja vilken de vill ha under dagen, födelsdags barnet får oxå följa med ut och välja vilkte frukt de ska äta den dagen av de frukter som går att välja. Sen sjungs det i hela gruppen och fröknarna tar ett fint kort av barnet med sin krona som sedan lamineras och barnet får ta med sig hem som present. Det fungerar superbra och ungarna är helnöjda!

Sen kan de visst få baka och göra fika på förskolan, men det är ju knappt att de får längre pga reglerna när det gället mat och tillredning. :crazy: Men det behöver inte vara varje vecka, och det är ju lika gott med ett nybakat bröd istället för chokladbollar.

Se nang lättprodukter och sånt har vi haft en strid på förskolan och har kommit ifrån lätta och liknande utan det är bregott, och mellan mjölk.

Vi har föräldrar som är oändligt tacksamma att vi inte också ger barnen massa fika och sånt. Ibland är det tre kalas på en vecka och det blir mycket om de ska fika på förskolan också. Det är väl självklart att det hänger ihop vad man äter hos oss och på förskolan. Ska man hålla på godis en gång i veckan blir det ju sällan föräldrarna själva får bjuda på lördagsgodis. T.ex. tandläkaren rekomenderar godis en gång per vecka och inte titt som tätt.

TRE kalas på en vecka? Min fyraåring har varit på ett kalas i år:eek: Också hos oss bjuds barnen in privat, inte på dagis. Men jag fattar fortfarande inte vad det har med saken att göra hur många kalas föräldrarna tillåter sina barn att gå på och vad det bjuds på kalasen.
Frågan är ju vad som bjuds till lunch på dagis. Jag räknar inte en chokladboll som veckans godisranson heller. Har vi någon tandläkare här som kan uttala sig om huruvida det är skadligt för barnens tänder?

Ursäkta om jag ger mig på dina åsikter, jag bad ju om dem, men jag måste bara få säga att det här var ett av de knäppaste inlägg som jag sett.

Vi ska väl erbjuda något de inte kan få hemma. En uppvaktning på fin tallrik, sång, flagga, paket osv.
Menar du verkligen att barnen inte kan få det hemma?:confused:

Sen sjungs det i hela gruppen och fröknarna tar ett fint kort av barnet med sin krona som sedan lamineras och barnet får ta med sig hem som present. Det fungerar superbra och ungarna är helnöjda!

Hos oss får barnen göra ett handavtryck som lamineras. Jättefint att ha ett för varje år! Det uppskattar jag verkligen.:D

Där tror jag att du tolkar det helt fel. Föräldrarna i tråden varken kräver eller vill införa mer "godsaker" på förskolan, däremot tycker de att det är helt o.k. att förskolan inte är helt sockerfri och att det faktiskt finns utrymme för att lyxa till det även på matfronten.

Precis! Tack för att du uttryckte det så bra:bow:

vi har 23 barn. Det blir 23 ggr plus att de går på kalas hos varandra säg kanske 10 ggr. Plus lördagsgodis. Det blir 80 ggr plus "vanligt" fika. Mycket enligt mig. Varför är det så viktigt för vissa vuxna att vi serverar godis och fika på förskolan?

...plus disco en gång i månaden där barnen kan köpa/vinna godis...

Håller med dig!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 573
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 555
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 860
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 804
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka