dagis och sötsaker

Sv: dagis och sötsaker

Blanda inte in fett i diskussionen för det är en helt annan sak! Jag har inte någonstan jämfört fett och socker i samma andetag och kommer aldrig att göra det heller.

Jag menade inte direkt att DU har pratat om fett. Men flera andra i tråden har gjort det, Bregott/Lätta tex.

Tja det finns ju t.ex. en i denna tråd som gått på tre kalas på en vecka, det borde alltså finnas fler. Eller tror ni att jag hittar på vad jag själv upplevt?

Nej då. Däremot tycker jag att man ska lösa det problemet med att antingen gå på färre kalas eller ha nyttigare kalasmat.
Maten på dagis tycker jag är helt ointressant i det sammanhanget.

Hur hade du talat om för ditt barn, att nej tyvärr du får inte gå på Ys kalas för du gick ju på X kalas på fm? Eller förklara för Y att nej tyvärr vi valde att gå på Xs kalas istället för ditt? Jag har snurrat runt en helg med kalas kl 10-12 lör fm 14-16 lördag efm och sedan 10-12 söndag fm... Och bjuda på nyttigare mat på kalasen? "Nej nu är det visserligen ditt kalas men eftersom X hade kalas på fm så får du bara bjuda på frukt och ingen glass och fiskedam kan du glömma?"

Och ja jag har pratat om fett, att jag har stridit med förskolan om att de ska servera bregott och inte något substitut. Och att jag inte vill att mina barn äter och dricker lightprodukter, men för den sakens skulle anser jag inte att de behöver äta godsaker varje vecka på förskolan.

Och nej mina barn har inga som helst problem med övervikt, det är snarare så pass tunna att det är svårt att hitta kläder som sitter uppe på dem. De rör sig mycket dels på skola och förskola och de rör sig minst lika mycket hemma när de leker, spelar fotboll och dessutom stallet 1-2 två gånger i veckan med mockning osv. De får gärna äta fika och glass ibland här hemma, godis på helgen och läsk på helgen. Men som sagt så finns det andra alternativ att fira barn som fyller år på förskolan än äta chokladbollar...

Tja det finns ju t.ex. en i denna tråd som gått på tre kalas på en vecka, det borde alltså finnas fler. Eller tror ni att jag hittar på vad jag själv upplevt?

Vad jag förstår har den användaren äldre barn eftersom hän skrivit om diskon där barn får köpa popcorn (vilket knappast torde existera inom förskoleverksamheten).
Personligen har jag aldrig hört talas om förskolebarn med 3 kalas per vecka, det kan säkert hända men jag tror det är rätt ovanligt.

Senast ändrad:

På förskolan?!

Dagis, fritids, förskoleklass (nollan), låg- och mellanstadie ligger precis brevid varandra. När mellanstadieklasserna har disco för att samla in pengar till klasskassan så bjuds de äldsta barnen på dagis plus förskoleklassen att komma på discot innan låg och mellan . Ex. 5-6år 16.30-18.00, låg- och mellanstadiet 18-21.
Naturligtvis är det inte förskolan som har discot, kanske uttryckte mig lite oklart.:o

Vad jag förstår har den användaren äldre barn eftersom hän skrivit om diskon där barn får köpa popcorn (vilket knappast torde existera inom förskoleverksamheten).
Personligen har jag aldrig hört talas om förskolebarn med 3 kalas per vecka, det kan säkert hända men jag tror det är rätt ovanligt.

Klart att det inte är tre kalas i veckan varje vecka. Men i perioder, ofta våren, så är det många som fyller år samtidigt och då har det förekommit att det har varit tre kalas på en vecka. Med kalas menar jag inte bara barn som fyller år utan allt firande...

Vill bara säga, om jag skulle ha missuppfattats att jag inte sätter några som helst likhetstäcken kring socker och fett.

Riktigt fett som smör, grädde, synligt fett på kött, olivolja, är viktigt. Vi äter inga lightprodukter hemma och väljer alltid bort det om vi äter ute. Vi äter smör, grädde och fet ost varje dag. Barn behöver energi för att växa. Dessutom är det billigare eftersom man blir snabbare mätt och håller sig mätt längre än på lättfil, margarin osv.

Socker däremot äter vi inte annat än i form av lördagsgodis. Vi sötar aldrig mat eller bröd.

Jag bakar allt bröd själv, och barnen brukar vilja hjälpa till. Om det någon gång finns fika när vi har gäster (vilket det sällan gör eftersom vi ofta bjuder på smörgåsar till kaffet), så väljer barnen ändå en smörgås framför bulle.

När min son var liten åt han inget socker alls innan han var ett och ett halvt. Då började han på dagis... När han var omkring två var det inte längre någon idé att låtsas att det inte fanns socker.
Jag håller med om att barnen påverkas av vad vi äter hemma. Vi har alltid ätit mycket frukt och grön hemma. Alltid en stor sallad på varje middagsbord, grönsaker och frukt på frukostbordet. Böner eller linser flera gånger i veckan. En stor fruktskål på köksbordet.
Min son fick alltid ta grösaker sist vid sitt bord på dagis, eftersom det inte annars räckte till övriga.:D. Här hemma får man påminna honom att äta mat också, annars äter han sig mätt på grönsakerna. Han älskar bönor, morötter, tomater, avokado och oliver. Rödbetor kan han äta i enorma mängder...:D
När det har varit fika på dagis har han själv bett om att få en frukt eller macka i stället.

Så jag tycker absolut att det vi serverar är viktigt!

Min dotter (17 mån) äter sig också mätt på grönsaker om jag inte väntar med att plocka fram dem... Men nu har hon just upptäckt kakor och sånt. Och nu väljer hon ju det framför frukten... så nu får vi inte ha kakor hemma mer :).

Nej precis, det har inte jag heller. Nu har min son precis börjat förskoleklass men på förskolan så var de ca 20 barn i hans grupp och det verkar som att man går på (bjuds till) de barnens kalas som är i samma ålder som en själv - alltså gick inte min 5-åriga son på 3-åringarnas kalas och vice versa.

Sen bjuder iaf inte vi precis alla till ett kalas utan det får räcka med kanske 5-6 stycken tycker jag (och tydligen de flesta andra päron på vår fsk) och då är det inte kalas så särskilt ofta.

Klart att det inte är tre kalas i veckan varje vecka. Men i perioder, ofta våren, så är det många som fyller år samtidigt och då har det förekommit att det har varit tre kalas på en vecka. Med kalas menar jag inte bara barn som fyller år utan allt firande...

Fast då kan man ju tillämpa metoden (som vi har) att man firar alla barn som fyller i samma månad samtidigt. Till exempel alla "januari-barn" firas i slutet på januari. Då blir det aldrig särskilt många kalas alls hos oss faktiskt. På vår lilla avdelning har vi fyra barn som är födda i slutet av december och i januari. Vi kommer att fira dessa samtidigt. Sedan är det bara fyra barn kvar, varav ett tvillingpar som ju firas tillsammans. Så det torde bli sammanlagt fyra kalas för våra åtta barn. Den "stora" avdelningen har fler barn, men också relativt koncentrerat på ett fåtal månader = inte särskilt många kalas på ett år.

En vän till mig har 2 barn som inte äter godis och sötsaker. De har fått av andra som inte tänkt sig för (jag tex) men endast vid fåtal tillfällen. De får körsbärstomater, frukt och liknande att småäta. Ordet godis eller fika används inte hemma, men föräldrarna äter. Precis som barnen vet att bara mamma o pappa dricker öl så äter bara mamma och pappa det som finns i deras skålar, barnen får annat. Barnen vet inte vad de ska fråga efter, de behöver aldrig suktas eller undra. Hade de fått godis hos andra så hade de känt igen det hemma och det hade inte längre varit logiskt att bara mamma o pappa äter det.

Nu är de 2-3 år. Och när de fått kaka hemma hos mig har de ätit en var, sen har de frågat efter frukt istället. Så visst påverkar det vad man ger barnen. Det tror jag.

Så visst kan jag förstå de som vill undvika sötsaker på dagis. Men man kanske kan göra en kompromiss. Fruktsallad som ngn sa, eller bara negerbollar men inget annat godis/fika.

Fast det här tycker jag är galet, jag hade haft mer förståelse om föräldrarna inte åt snask öht hemma.

För jag antar att dom inte får äta snask när dom är på kalas med andra barn heller, eller hur gör dom då?

Jag tycker att de förskolor som tar bort det söta från deras matschema, deras mellisar och fika och allt sånt gör något bra. All den här saft barnen dricker, speciellt när det är varmt, all sylt de öser i sig till gröten och alla mellanmålen bestående av kräm, chokladpudding, flingor osv är inget jag förespråkar alls. Lördagsgodis på lördagar och läsk ännu mer sällan.

Tandläkare har haft en "kampanj" mot sötsaker på förskolor och de har fått bra gensvar på det här. De serverar mindre sötsaker nu än för bara något år sedan.

Fika kan bestå av så mycket annat, fredagsmys kan vara popcorn och en bra bok i myshörna osv.

på förskolan sonen går har de månadskalas för de barnen som fyllt år den månaden. Då får de lite glass el nåt liknande. Man får själv säga ifrån om man inte vill att ens barn ska äta sötsaker.

Så är det här också. Tycker det verkar bra för annars skulle det ju varit kalas och glass/kakor hur ofta som helst.

Fast då kan man ju tillämpa metoden (som vi har) att man firar alla barn som fyller i samma månad samtidigt. Till exempel alla "januari-barn" firas i slutet på januari. Då blir det aldrig särskilt många kalas alls hos oss faktiskt. På vår lilla avdelning har vi fyra barn som är födda i slutet av december och i januari. Vi kommer att fira dessa samtidigt. Sedan är det bara fyra barn kvar, varav ett tvillingpar som ju firas tillsammans. Så det torde bli sammanlagt fyra kalas för våra åtta barn. Den "stora" avdelningen har fler barn, men också relativt koncentrerat på ett fåtal månader = inte särskilt många kalas på ett år.

Det är en bra kompromiss, tycker jag om man vill fira med fika.:)

Har inte föräldrarna något ansvar hemma?

Ja det är ju det jag tycker att de har. De har själva rätt att bestämma hur mycket godis barnen ska äta. Det är inte våra uppgift att ge det till barnen. Det finns säkert föräldrar som kämpar med sina barn för att det inte ska bli så mycket sötsaker, sen ska vi på förskolan ge dem sött minst 2 ggr per månad!!!??? Helt galet enligt mig. Det är upp till föräldrarna hur mycket snask barnen ska äta. När jag gick lekis och skola så inte f*n satt vi och fikade flera gånger per månad. Glass till skolavslutningen typ.

Många barn är övervikta redan innan 5 års ålder, det är inte upp till föräldrar med smala barn att bestämma hur det ska vara, osolidariskt!!! Man kan inte bara se saker utifrån sin egen synvinkel för att det passar MIG. Det ska passa 20 barn till.

Visst är det en viktig fråga. Jag tror bara inte att det kommer sig av att de äter för onyttigt på dagis precis:angel:

Varför ska vi strunta i barnen som har problem? Varför ska vi bara se till de barn som redan är smala? Varför ska ni föräldrar till barn som inte ha problem har rätt och ha er vilja igenom? Varför ska det inte få vara upp till föräldrar med överviktiga barn? Varför är ni mer värda än dem?

I vårt område är det absolut inte ovanligt. Vi har mycket föräldrar som umgås privat och det gör att många känner många. Varför skulle jag hitta på en sådan sak?

Varför är det fel att anpassa sig efter verkligheten där man befinner sig? Varför ska vi anpassa oss efter er som inte umgås lika mycket privat och går på kalas hela tiden? Varför har ni rätt att säga att vi gör fel när det är verklighet för oss???

Sen bjuder iaf inte vi precis alla till ett kalas utan det får räcka med kanske 5-6 stycken tycker jag (och tydligen de flesta andra päron på vår fsk) och då är det inte kalas så särskilt ofta.

Hur kan du förutsätta att det ser exakt likadant ut överallt? Varför tror du att alla anpassar sig efter din norm????

Personligen skulle jag i alla fall bli mer upprörd över att de använder ordet negerbollar på dagis än att de bakar sötsaker någon gång ibland...

(och ja jag vet att det är många som tycker att det är sååå oskyldigt men vi måste väl inte lära barnen just det ordet när det finns andra att välja på, eller..? :confused:)

Jag håller med i allra högsta grad!!! Jag var förvånad över att ingen hade reagerat på ordet tidigare i tråden. Det är väl förhoppningsvis få som använder n-ordet i andra sammanhang, så varför använda det om chokladbollar? Det är ju ett ord som anses stötande och har en mycket negativ laddning, så om barn ska lära sig bra värderingar borde vi ju vara konsekventa...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 573
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 555
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 860
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 804
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka