Sv: dagis och sötsaker
Vill bara säga, om jag skulle ha missuppfattats att jag inte sätter några som helst likhetstäcken kring socker och fett.
Riktigt fett som smör, grädde, synligt fett på kött, olivolja, är viktigt. Vi äter inga lightprodukter hemma och väljer alltid bort det om vi äter ute. Vi äter smör, grädde och fet ost varje dag. Barn behöver energi för att växa. Dessutom är det billigare eftersom man blir snabbare mätt och håller sig mätt längre än på lättfil, margarin osv.
Socker däremot äter vi inte annat än i form av lördagsgodis. Vi sötar aldrig mat eller bröd.
Jag bakar allt bröd själv, och barnen brukar vilja hjälpa till. Om det någon gång finns fika när vi har gäster (vilket det sällan gör eftersom vi ofta bjuder på smörgåsar till kaffet), så väljer barnen ändå en smörgås framför bulle.
När min son var liten åt han inget socker alls innan han var ett och ett halvt. Då började han på dagis... När han var omkring två var det inte längre någon idé att låtsas att det inte fanns socker.
Jag håller med om att barnen påverkas av vad vi äter hemma. Vi har alltid ätit mycket frukt och grön hemma. Alltid en stor sallad på varje middagsbord, grönsaker och frukt på frukostbordet. Böner eller linser flera gånger i veckan. En stor fruktskål på köksbordet.
Min son fick alltid ta grösaker sist vid sitt bord på dagis, eftersom det inte annars räckte till övriga.

. Här hemma får man påminna honom att äta mat också, annars äter han sig mätt på grönsakerna. Han älskar bönor, morötter, tomater, avokado och oliver. Rödbetor kan han äta i enorma mängder...

När det har varit fika på dagis har han själv bett om att få en frukt eller macka i stället.
Så jag tycker absolut att det vi serverar är viktigt!