Dagisplats 15/h vecka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Min vännina i Vaxholm hade exakt det problemet,hon skrev in sig på nån kurs på universitetet för att få välja tider själv....inte klokt...hon skulle knappt hunnit hem med bebisen innan det var dags att hämta igen,sen åkte hon hem med båda barnen och svimmade :eek: (en gång iaf)

// Åsa
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Inte_Ung skrev:
Prova i Västerås med omnejd, där så verkar det gå att hitta jobb även i dessa tider.

Ja det har jag tjatat om förut! ;) På vårat dagis så försökte de införa att föräldralediga skulle ha sina barn där enbart på fm, men både personal och föräldrar protesterade så det blev inte så... ;) Så nu har de försökt styra in alla av olika andledningar 15 timmars barn till 9-14, tis till tors. Då har de lagt utedagar, "alla sjunger" och andra pedagogiska saker till dessa dagar. Vilket fungerar bra!
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

*lånar knapp*

Som förskolepersonal (ibland) så undrar man över hur folk klarade sig förr i tiden ;) Då fick man ofta barn tätt och var tvingad till att ta hand om sina barn själva. Och då var det ju ännu vanligare att få barnen relativt tätt.

Ibland tycker jag faktiskt att föräldrar sätter för stor tilltro till förskolan och dess verksamhet, ibland är det faktiskt bättre att vara hemma med mamma och småsyskon.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Man hade väl fler syskon och större kontaktnät förr. Där vi bor finns aldrig andra barn ute på lekplatserna och enda möjligheten att träffa andra ungar är McDonalds, typ.

Det är inget problem för MIG att ha båda barnen hemma. Men jag märker ju hur rastlös tre-åringen blir av att trycka i en liten lägenhet med en långsam mamma och en tråkig bebis. Han blir avrastad på ett helt annat sätt av att få rasa av sig i storflock med likasinnade - precis som med unghästar :D

Men för mig är dagis (eller bollhavet då då :o ) ett bättre alternativ än att skaffa en hel storflock barn, jag började lite för sent för det :cool:
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

jodu, "förr" i tiden var det relativt vanligt med hemmafruar, det är det icke nu. Alla jobbar och barnen är i barnomsorg.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Men det finns ju faktiskt alternativ för de som är hemma, de flesta kommuner har ju någon slags öppen förskola eller "kyrkis".

Jag föstår att man vill ha tillgång till dagis, men 15-timmarsbarnen ställer till problem när systemet ser ut som det gör.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Exakt den attityden känner man igen :smirk:

Det är barnen som ställer till problem. Bara inte folk kom dragandes med sina 15-timmarsbarn som saknar kompisarna på dagis så skulle allt vara frid och fröjd.
Helst skulle de andra barnen också vara hemma så man slapp ha dem där.


I stället för att utforma systemet så det passar barnen och föräldrarna, som man uppenbarligen lyckats med i flera kommuner.

Jag jobbar med sjukvård. Det är alltså patienterna som ställer till problem, annars skulle vi inte ha några problem alls med arbetsbelastning, konstiga arbetstider och tajt budget :idea:

Jag tycker man glömmer vilka som är KUNDER och vilka som betalar ens lön. Och att man har ett serviceyrke när man jobbar med andras barn.

Många verkar uppfatta oss föräldrar som "fiender". Det är vårt fel att det är många barn per grupp, eller?

Det vore så mycket mer konstruktivt om alla, inklusive dagispersonalen, lade sin energi på att bearbeta RÄTT "fiende". I det här fallet politikerna som beslutat om nedskärningar och att minsta möjliga dagistid på stelbentaste möjliga sätt får gälla.

Om vi accepterar att det finns "skenbarn" på dagis, att vi föräldrar inte får den barnomsorg vi har rätt till när vi behöver den, och att barnens behov ska vara sekundärt till verksamheten istället för tvärtom - ja, hur ska då politikerna veta att de fattat fel beslut??

I grannkommunen med större utflyttning insåg man hotet i en för snål barnomsorg och beslutade att öppna fler förskoleavdelningar akut för att få barnfamiljerna att stanna.

Det är inte omöjligt att påverka men det tar tid och kraft - men precis som du säger break-a-leg, så ger en sådan kamp lagom utdelning när man själv inte behöver barnomsorgen längre :cool:
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Silverkedjan skrev:
Det är inte omöjligt att påverka men det tar tid och kraft - men precis som du säger break-a-leg, så ger en sådan kamp lagom utdelning när man själv inte behöver barnomsorgen längre :cool:

Jo tack, vår förskolechef tyckte det var synd om mig som inte fick tillfälle att utnyttja kommunens ändrade regler efter min kamp som höll på i ungefär ett år.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

break_a_leg skrev:
Men det finns ju faktiskt alternativ för de som är hemma, de flesta kommuner har ju någon slags öppen förskola eller "kyrkis".
.

Här ligger öppna förskolan på biblioteket :crazy: Min unge har inte riktigt en ljudnivå och ett tempo som gör sig i den miljön :o Han gör sig bäst - och behöver mest få vara i kontrast till amningsträsket inomhus hemma - utomhus med andra barn och en massa spring, hopp och lek.

Kyrkliga alternativ finns inte (förutom ett vanligt överfullt dagis) och jag tror inte jag skulle klara av att "prostituera mig" så heller. *obehagsrysningssmiley*

Men man undrar faktiskt var alla barn är. Jag ser aldrig andra barn på någon lekplats utomhus fast jag vet att många är i exakt samma sits som jag. Så jag får försöka rasta tre-åringen ensam på lekplatserna eller vid sjön. Morsan är ju dock inte så roligt sällskap :smirk: Andra barn hittar man bara i bollhavet på McD, typ :p
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

break_a_leg skrev:
Men det finns ju faktiskt alternativ för de som är hemma, de flesta kommuner har ju någon slags öppen förskola eller "kyrkis".

Jag föstår att man vill ha tillgång till dagis, men 15-timmarsbarnen ställer till problem när systemet ser ut som det gör.

Hm jo öppna förskolan vill de lägga ner för det är så många som utnuttjar den och sliter på lokaler och saker... Logik på hög nivå... Sen har jag 20 min till öppna förskolan och 10 min till dagis...
"kyrkis" är ofta bara en gång i veckan och inget som kommunen står för utan det är ofta sv kyrkan och ibland någon annan av frikyrkorna... Elin går även på kyrkis och det är veckans höjdpunkt!

Det är varken barnen eller systemet som ställer till problem utan det är stelbenta byråkratiker som inte vill se verkligheten... Allt går att lösa bara man vill få det att fungera!

Andledningen till varför det är "svårare" idag att vara hemma med barn är för oss här på landet, folk bor inte längre kvar hemma på gårdarna hela sitt liv, förr fanns det nästan alltid en farmor/mormor kvar och dessutom en barnfamilj på varje gård... Idag är det ibland barn familjer och ibland äldre... I närheten här började det se bra ut för elin, förutom att hon kommer att vara "äldst" hela tiden, det är två grabbar som är födda i fjol som bor inom en km... Och flera som är på gång... Men som det ser ut idag kan ingen vara hemma någon längre tid eller arbeta hemifrån... Och arbetar man hemma på gården så krävs det arbete hela tiden, när man hade tillgång till mormor/farmor så kunde de passa barn medans föräldrarna jobbade...
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Stackare..

I min håla fick jag ha storebror på dagis 3 dagar 6 h i veckan. Det var innan "allmän dagisplats för storasyskon". Min syster som bor i Bromma får ha storasyster 30 h per vecka och disponera dem fritt :confused:

Det verkar alltså inte finnas någon konsekvens. Flytta eller ta reda på vad man eg. har för rättigheter :p
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Basilika skrev:
Det verkar alltså inte finnas någon konsekvens. Flytta eller ta reda på vad man eg. har för rättigheter :p

Rättigheten är 15h/v på de tider som förskolan bestämmer. Det är liksom minst möjliga enligt lagen.

Sedan är många kommuner så smarta att de tar bättre hand om sina småbarnsföräldrar och har mer verklighets/behovs-anpassade regler.

Dock inte min kommun :mad:
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Fattar i alla fall inte varför man väljer att lämna bort sitt barn när man ändå är hemma. Tycker att föräldern är den som uppfostrar sitt barn bäst. Om den inte får rasa bland 30 andra ungar med en uttråkad dagisfröken som vakt, så kanske den blir en hygglig medborgare istället för alla respektlöda monster vi ser i dagns samälle som mördar varandra på kul.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Barn som inte får lära sig umgås i sitt eget tempo med andra barn riskerar att bli just respektlösa monster.

Om du läste ordentligt så såg du att jag faktiskt inte lämnar bort ungen, men att han inte mår bra av att inte få träffa sina kompisar och få vara social även i sådana sammanhang NÅGON gång.

Att vara hemma med en orörlig mamma och en ständigt ammande bebis är inte tillräcklig stimulans för en 3½-åring.

Som förälder ska man inte tro att man är ALLT för sina barn. Attityden att de blir monster bara för att de även får lära sig umgås i andra sammanhang än familjen tycker jag är mycket farligare för barnet än dagisvistelse.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Enligt Kiras tidigare inlägg så låter hon dem vara helt ensamma och sova utan tillsyn medan hon är ute utom hörhåll och gör andra saker.

Eftersom de överlevt detta måste det ju vara rätt metod, eller?
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Jajamänsan!!!!!!!!!!!! :banana: :bump: :rofl: :bow: Ungarna lever, och de är omtyckta av alla för att dom sköter sig. Avbryter inte vuxna, rör inte andras saker och mördar inte sina kamrater!!
Love you :D
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Samma sak får jag höra om min dotter och hon sover inom hörhåll och går på dagis tre dagar i veckan...

Silverkedjan; Du får nog helt enkelt ta och flytta hit! Jag har sagt det förut och säger det igen! ;)
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Men jag måste säga att jag nog tycker att det verkar säkrare att ha barnen på dagis när man rider än att rida medan barnen sover.
För mig så kommer säkerheten i första rummet, men det gör den tyligen inte för dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 033
Senast: Badger
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 307
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 280
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp