Dagisplats 15/h vecka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Karlskoga är ju ingen attraktiv kommun. Kommunledningen frågar sig varför ingen vill bo där, men uppfattar inte signalerna.

Nästan alla under 40 på mitt jobb pendlar in till Karlskoga (från Örebro och Karlstad), även jag då ;)
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Kira skrev:
Fattar i alla fall inte varför man väljer att lämna bort sitt barn när man ändå är hemma. Tycker att föräldern är den som uppfostrar sitt barn bäst. Om den inte får rasa bland 30 andra ungar med en uttråkad dagisfröken som vakt, så kanske den blir en hygglig medborgare istället för alla respektlöda monster vi ser i dagns samälle som mördar varandra på kul.
För mig var anledningen att lämna bort storebror att vi bor 3 km från närmsta granne. Inga andra barn finns i närheten (inga fanns ens hemma i samhället). Vi ville alltså att han inte skulle tappa ett års utveckling i social kompetens om han var tvungen att gå hemma på torpet med mig och lillbebbe. Han var dessutom tillbakadragen och mycket försiktig när han var mindra. Jag har fyra år mellan barnen. Dessutom är det ett gyllene tillfälle att få ägna sig enbart åt den nyfödda eller vila upp sig en stund efter vaknätter. Det gjorde åtminstone mig till en bättre mamma för min fyraåring:)
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Jag är ingen uttråkad dagisfröken som "vaktar" barn, och dessutom 30 stycken som du skriver, blir så arg när jag läser sånt som du skriver. Arbetar som pedagog med läroplanen som grund för mitt arbete, och gör det med glädje med 14 stycken 1-3 åringar och 2 andra pedagoger.
Att förskolan gör barn till mördare och till barn som inte kan vänta på sin tur, och visa hänsyn och respekt till andra människor klingar så illa i mina öron.
Visst skulle jag önska att barnomsorgen fick mer pengar, till mer personal och mindre barngrupper, men det går faktiskt att hitta bra arbetsmetoder och arbetssätt, och att behålla sin arbetsglädje.

Visst finns det "gamla stofiler" som bara gnäller och klagar att allt har blivit så dåligt, såna ska bort från förskolan, det är dom som sprider dålig stämning omkring sig.

Vad har du för egen erfarenhet från förskolans värd?, eftersom du skriver som du gör
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Kira skrev:
Jajamänsan!!!!!!!!!!!! :banana: :bump: :rofl: :bow: Ungarna lever, och de är omtyckta av alla för att dom sköter sig. Avbryter inte vuxna, rör inte andras saker och mördar inte sina kamrater!!
Love you :D

Måste faktiskt påpeka att min 4 åring inte har mördat någon ännu även fast han gått på dagis sedan han var 1 ½ år!

Hans förskolelärare sitter då inte och är utråkade och vaktar 30 barn! Jag bjuder in dig att spendera en dag på min sons dagis och hoppas att du accepterar den inbjudan så du får se hur det går till.

Välkommen

Anneli
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Fast att ha 14 barn har jag nog bara haft när jag arbetat under sommaren på förskolan. På min gamla arbetsplats är det 16 platser på småbarn och ibland över 20 barn på 3-5 års. Där är det bara på småbarn som det är tre heltider....

Dock så håller jag med om att det inte handlar om barnpassning inom dagens förskola.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Hade mina på kooperativt dagis och där kommer man i samråd överens med personalen om vilka dagar som barnet/barnen ska vara där. Vare sig de är där 15h pga arbetslös förälder eller småsyskon. Oftast ville personalen ha barnen där på förmiddagarna eftersom den pedagogiska verksamheten sker då. Fast det innebar innan klockan 10. På vårt dagis fick 15 timmarbarnen gå så många timmar/dag som passade (oftast 5 timmar tre dagar i veckan) och alltid vara med på frukost, lunch och/eller mellanmål.

På de kommunala dagisen verkar det ganska toppstyrt och även om dagispersonalen själva velat kunna planera det med föräldrarna så gick inte det. Jag har hört att i vissa kommuner så får barnen vara kvar över lunchen om man som förälder betalar lunchen. Det får man inte i vår kommun. :smirk: Däremot har man här satsat på att ha lägre dagisavgift i tron att typ 100:- lägre taxa i månaden skulle få fler barnfamiljer att flytta hit. :rofl: :rofl: :rofl: Ökad service och flexibilitet kanske skulle göra det. :D

Tim om ni ska flytta så tycker jag ni ska flytta söderut!!! Ni bor alldeles för långt bort. Vad ska jag ordna för jobb till sambon?! ;)
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

javill skrev:
Tim om ni ska flytta så tycker jag ni ska flytta söderut!!! Ni bor alldeles för långt bort. Vad ska jag ordna för jobb till sambon?! ;)

Nähä du Västerås ligger inte söderut nu har du fått det om bakfoten ;)

Anneli
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

:)

En stilla undran bara, hur skaffar sig folk de där obligatoriska tre årens erfarenhet efter högskolestudierna som krävs för ALLA jobb ???

Inte_Ung - jag är inte boendekräsen egentligen, men ett par mille för att bo 100 m från E18 :crazy:

Största problemet med en flytt förutom sambons jobb är att få ihop ekvationen med Vidars pappa som jobbar i Alingsås tis-lördag och vill avveckla sitt boende här i Karlskoga på sikt.

Men i Alingsås kan man ju inte bo - i alla fall inte jobba :( Västra Götalands sjukvård har i mina ögon helt havererat :crazy:

Vi måste ha löst pusslet på något sätt tills Vidar ska börja skolan :o
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Mitt gamla hus på en islandshästgård är till uthyrning med stall och betesmarker runt knuten :love: tyvärr vägrar min sambo flytta så jag får vackert bo inne i stan :crazy:

Det bor ett par i 35 års åldern på gården i det andra huset som driver turridning och är nya innom islandshästvärlden som säkert tacksamt skulle ta emot experthjälp :angel:


Jobb kan jag inte trolla fram :cry:

Anneli
 
Senast ändrad:
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Hm jag har lättare att hitta fastigheter än jobb... Här finns en hel del... http://www.carlssonring.se/fastigheter/
Hittade ett ställe i söderbärke om ni fundera på att byta jobb båda två... En hel liten resturang med övernattnings möjligheter... Såg inte helt fel ut... ;)
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Silverkedjan skrev:
En stilla undran bara, hur skaffar sig folk de där obligatoriska tre årens erfarenhet efter högskolestudierna som krävs för ALLA jobb ???
Äsch, det är ju bara formalia.
Det gäller att visa hur jätteball man är.
Och mest så gäller det att man över huvud taget har jobbat alls.

Inte_Ung - jag är inte boendekräsen egentligen, men ett par mille för att bo 100 m från E18 :crazy:
Det kostar ju extra att bo nära goda kommunikationer förstår du väl?
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

..senaste jobbet sambon sökte hade över 2000 (!) sökande...

Inte så att man direkt får en chans att visa hur ball man är om man inte uppfyller de formella kraven först :crazy:

Jag skulle gärna flytta österut, men ligger lågt under mammaledigheten och så får vi se hur vi kan få ihop det kring Vidar senare.

Hmm, om si så där 18 år borde man vara fri att flytta vart man vill iaf utan att behöva ta hänsyn till barn i skolor. Då ska jag banne mig se till att ha tagit ut pension (dvs ingen hänsyn till arbetsplats heller) och bara lata mig :idea:
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Då dottern var liten och jag blev arbetslös en period fick hon vara kvar på dagis en fm i veckan. Onsdag 8-11. Den tiden motiverades med att de inte ville ha "extrabarnen" (arbetslös förälder / syskon) där när det var frukost och lunch eftersom detta kostade kommunen mer pengar. Reglerna för antal timmar har ju säkert ändrats sedan dess, men motivatuonen till tiden är kanske densamma? Det kostar kommunen att ha extrabarn som äter.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Ett bra sätt att komma in på arbetsmarknaden kan vara att ta kontakt med bemanningsföretagen på orten (blir väl Örebro för din sambos del, tror inte att det finns något etablerat i Karlskoga?).

Jag satt i samma sits när jag pluggat färdigt vid Örebro Universitet, men hörde av mig till P****a Örebro och fick napp direkt. Inte till drömjobbet jag utbildat mig till (IT), men ett administrativt arbete som dock krävde goda IT-kunskaper, så jag kunde underhålla utbildingen lite grann iallafall. Väl på plats när företaget fått upp ögonen för vad jag kunde, utvecklades tjänsten till ännu mer IT inriktad. Framförallt var det enormt skönt att komma ut på ett riktigt jobb, ha arbetskamrater och faktiskt få känna att man gjorde nytta. Arbetslöshet kan knäcka det bästa självförtroendet, tyvärr...

Men om du vill kan du PM:a mig och få namnet på en bra kontakt på deras kontor i Örebro. De är proffsiga och trevliga att ha att göra med, sedan kanske lönenivån inte är vad man tänkt sig till en början, men med inte alltför extravaganta vanor räcker det till iallafall, vi pratar inte undersköterskelön om man säger så...

Lycka till!!
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Jag vikarierar på dagis, (de andra i personalen är såna där gamla stofiler som bara klagar som det har pratats om här ;) )
Ang. 15-timmarsbarnen så ville de ha bestämda tider 8-11 varje dag (grannkommunen har det) För att efter kl 11 så äter och sover de bara och då kan de lika gärna vara hemma tycker de.
Men saken undersöktes och vi fick inte 8-11 utan tiderna ska bestämmas gemensamt med föräldrarna och personalen bara får lägga fram förslag på tider. Så står det i nån lag eller förordning men tyvärr kommer jag inte ihåg vilken...
De flesta 15.timmars går nu ca.9-14 vilket jag tycker funkar bra.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Att barnen ska vara där på förmiddagen är ju för att det är då den huvudsakliga pedagogiska verksamheten genomförs. Annars e det mest fri lek ute eller inne och det borde man inte behöva dagisplats för att ge sina barn. Vi har 15 timmarns barnen mellan 9-12 varje dag. 8 är det frukost 12 är det middag och eftersom de inte får äta måste de ju bli lämnade efter/hämtade innan då...
Måste du ha din son på dagis då? Kan ni träffa andra barn och leka ändå så behöver han kanske inte det? Men visst förstår jag att du gärna vill ha platserna kvar när du börjar jobba igen.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Jag tycker det är precis tvärtom. Jag tar gärna egen pedagogisk verksamhet och lär min tre-åring saker när jag har tid. Det behöver man inte vara en stor grupp barn för. Men jag kan inte ersätta den fria leken med jämnåriga.

Här finns inga andra barn att leka med, om man inte vill bosätta sig på McDonalds då då.. Eller vara supertyst på biblioteket :angel:

Men jag föredrar att de är utomhus, åtminstone ibland.

Det storasyskon saknar när de får småsyskon är ju KOMPISARNA på dagis. Och tre timmar i styrd verksamhet och sedan hämtas utan att hinna varken äta med dem eller leka med dem uppfattas ju snarast som ett straff, alla andra är ju kvar och får göra roliga saker :mad:
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Så här funkar det i kommunen där jag jobbar:
De som betalar för platsen får ha sina barn 15 tim fördelade hur de vill. De barn jag har i barngruppen går antingen 8-13 eller 9-14 3 dagar i veckan.
De barn som utnyttjar allmän förskola, alltså 4- och 5-åringar som går 15 tim/v får bara komma 8-11 pga att de inte får äta lunch eller mellis när platsen är gratis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 033
Senast: Badger
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 307
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 280
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp