Dagistider!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Hera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 13 157
Sv: Dagistider!

Klart att ni inte skulle hoppat över att skaffa henne! I ditt fall tycker inte jag att det ens är något att fundera på.

Det är trist med alla "dömanden" utifrån, speciellt av personer som inte ens känner en. Jag brukar försöka att inte ta åt mig och har slutat argumentera mot det hela.

Jag känner mig säker på vad jag vill och sättet jag (och min man är med i "jag" nu i fallet med vårat barn) gör det på. I efterhand kan jag gå tillbaka och se om det var rätt och var det inte det brukar det gå att åtgärda.

Ni gör det ni tycker fungerar bäst för eran familj och var glad för det! ;)

Vad har din man för möjligheter att påverka sin arbetstid? Det är väl inte helt ovanligt i småbarnsåren att man får gå lite omlott.
Har en förälder väldigt svårt att att gå ner i tid så kan kanske den andre föräldern göra det under en period om barnet verkar behöva det? Eller så har man möjligheter att flexa och för den skull få vettigare tider för barnet på förskolan (men det kan också tära oerhört på förhållandet att få för lite vuxentid ihop) men ändå ligga kvar på samma arbetstid.

Jag tror att det lätt blir en väldigt tuff småbarnstid om ingen av föräldrarna är villig eller kan förändra sin arbetssituation utan man fortsätter precis som innan barnen kom. De jag har sett som gått iland med detta har antingen haft tillgång till barnflicka eller har haft mor- el. farföräldrar som ställt upp otroligt mycket.

Hursom så kan man ju faktiskt känna in hur man vill ha det senare. När man ser hur barnet, en själv och ens partner reagerar på vardagen. Lycka till!

Eftersom vi bägge jobbar mer än heltid nu (snittar väl på 50 timmar i veckan bägge två ungefär), så är det en rätt stor förändring att "bara" jobba heltid. Särskilt om man dessutom anpassar arbetstiderna till dagistiderna (vilket de absolut inte är nu, vi är borta hemifrån 8-19 ungefär).

Så vi fortsätter inte alls som innan vi fick barn, men vi börjar på en annan nivå än många andra här tror jag.

Å lite OT, men jag fick just Samtalet - jag fick mitt jobb jag sökte, tjohooo !! Det betyder en timmes mindre restid per dag = mer tid med min älskling utan att gå ner i arbetstid!! Plus ett superjobb med mera betalt... jag tror jag svimmar av lycka just nu!

Men med era tankar skulle ju dagistiden bli 8-9 timmar, och det är ju inte mycket mer än vår dotter går. Du är ju inte inställd på 11-12 timmar som varit uppe i tråden. Att jobba 50 timmar i veckan + lunchtider är svårt med små barn. Ja, om man inte kan förbereda lektioner etc lite på kvällen, när barnet somnar. Jag har ofta suttit och jobbat ikapp 2-3 timmar efter lillan somnat. Det viktiga är ju att den totala "familjeekonomin" går ihop (och då pratar jag om ekonomi i form av tid och själslig harmoni).
Är det inte dags snart för er?

KNAPPLÅN

Ni som jobbar på förskola; vad tycker ni funkar bäst för barnen: Kortare dagar fem dagar i veckan eller långa men färre dagar?

Du ser! Det finns möjligheter! :D
Stort grattis till jobbet! :bump:

Tack tack!! Hade egentligen för lite erfarenhet men fick det ändå, för min charmighet då antar jag :angel:.
Så skönt, det skall bli sjukt kul! Synd att jag har TRE månaders uppsägningstid bara :(

Exakt den frågan frågade jag på min förskola, de tyckte fler men kortare dagar var bättre. Så länge de dagarna blev ca 4-5 timmar så de hann vara med på "det viktiga"... typ 9-13 är nog de kortaste dagarna de vill ha. Helst till 14, för 13 sover de små ibland fortfarande (vilan börjar 11.30).

Jag har också hört det men jag undrar iofs om det är vettigt att ge ett sånt generellt råd. Har man ett lite äldre barn som är över 3 så kan det vara jättejobbigt att hämta tidigt eftersom de vill vara kvar och leka... Dessutom tror jag att barnen verkligen uppskattar att slippa gå upp och dra iväg på morgonen. Och så är det inget vettigt alternativ med många jobb att gå hem typ vid 14 eftersom möten och annan central verksamhet oftast pågår åtminstone fram till 15. Det är på gränsen att det funkar nu när vi hämtar vid 16. Om man verkligen ville möta upp föräldrarna i kortare dagar då skulle man göra det möjligt att lämna senare än 9 anser jag. Jag tror att många som inte har möjlighet att gå strax efter lunch skulle kunna ha en lång skön morgon hemma och lämna på dagis lagom till lunch. För min del hade det varit mycket bättre. Men eftersom det inte funkar är jag föräldraledig på fredagarna för tillfället, det känns väldigt lyxigt att ta långhelg varje vecka...

Å lite OT, men jag fick just Samtalet - jag fick mitt jobb jag sökte, tjohooo !! Det betyder en timmes mindre restid per dag = mer tid med min älskling utan att gå ner i arbetstid!! Plus ett superjobb med mera betalt... jag tror jag svimmar av lycka just nu!

Men grattis! Vad kul att höra!:love::bump::banana:

KNAPPLÅN

Ni som jobbar på förskola; vad tycker ni funkar bäst för barnen: Kortare dagar fem dagar i veckan eller långa men färre dagar?

Jag är också tveksam. Jag har också hört rådet korta dagar 5 dagar per vecka men vi har kört på 3 dagar på förskola (tisdag lång, onsdag kort då mina föräldrar hämtar efter lunch, torsdag lite kortare än tisdag) och haft en "långhelg" med lediga fredagar och måndagar och det har fungerat kanonbra!
Nu jobbar jag ju heltid igen sedan nyår så barnen får förskoledag även måndagar och jag saknar verkligen vår "extradag" tillsammans när vi myser på morgnarna och far iväg på utflykter.

Så varför inte prova er fram och se vad som fungerar?

Ja, jag frågade iofs just om små barn = under 3 år. Den avdelningen har bara små barn :). Större barn kan jag tänka mig är bättre med få långa dagar så man kan hinna hitta på nåt skojs tillsammans de andra hemmadagarna.

Ville bara förtydliga att vi har haft det här systemet ända sedan barnen började förskolan vid 1,5 års ålder.

Å lite ot, men jag fick just samtalet - jag fick mitt jobb jag sökte, tjohooo !! Det betyder en timmes mindre restid per dag = mer tid med min älskling utan att gå ner i arbetstid!! Plus ett superjobb med mera betalt... Jag tror jag svimmar av lycka just nu!

grattis!!!!

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 888
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 841
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 841
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka