Dagmatte-priser nu 2023?

Håller med om att det beror på situation. När jag har tagit hand om vänners eller kollegors hundar har jag inte önskat betalt. Någon som har det som extraknäck borde däremot kunna ta 200-300 kronor per dag, tycker jag.

Vi kommer att behöva dagmatte eller hunddagis när vi hittat rätt hund och jag vill gärna betala några tusen per månad för det. Hundvakten har rätt till lön, och jag har rätt att begära att tjänsten utförs på ett juste sätt.
 
Och det finns ingen hund som är 8 h jobb heller.
Fast tar man betalt för att passa en hund i 8 timmar per dag så är man helt låst de 8 timmarna. Då sticker man inte iväg på läkarbesök, klippa sig, handlar eller gör annat när någon betalat en för att vara med ens hund. Jag upplevde mig extremt bunden som hundvakt. När hunden väl var hämtad på sena eftermiddagen var det mycket av de ärenden som jag skulle vilja fått gjort inte möjliga längre. Stor skillnad mot mina egna hundar som jag kan åka ifrån i några timmar. Dessutom så fick jag lägga extra tid på dammsuga hår från mattor och möbler och annat.
Tycker faktiskt det är helt rimligt att hundvakt i egna hemmet bör vara dyrare än pensionat/hunddagis eftersom hunden får odelad tid, mer kvalitetstid och får vara i lugn hemmiljö.
 
100-150kr per dag eller dygn tycker jag är lite lagom.
Har sett dagmattar som ska ha 300kr om dagen det tycker jag är helt galet då jag vill kunna känna att dagmatte är intresserad av hundar och inte bara inkomst.
150:- för 8 timmar är 18,75:-/h. Inte ens en tjuga i timmen. Och på det ska det dras skatt också.
Oavsett om det är mycket lite arbete med hunden så är det väldigt snålt för att låsa upp någons tid.
 
Fast tar man betalt för att passa en hund i 8 timmar per dag så är man helt låst de 8 timmarna. Då sticker man inte iväg på läkarbesök, klippa sig, handlar eller gör annat när någon betalat en för att vara med ens hund. Jag upplevde mig extremt bunden som hundvakt. När hunden väl var hämtad på sena eftermiddagen var det mycket av de ärenden som jag skulle vilja fått gjort inte möjliga längre. Stor skillnad mot mina egna hundar som jag kan åka ifrån i några timmar. Dessutom så fick jag lägga extra tid på dammsuga hår från mattor och möbler och annat.
Tycker faktiskt det är helt rimligt att hundvakt i egna hemmet bör vara dyrare än pensionat/hunddagis eftersom hunden får odelad tid, mer kvalitetstid och får vara i lugn hemmiljö.

Så är det ju inte alltid. Vår hundvakt kan göra allt du beskriver. Våra hundar har inga problem att vara ensamma hos dem. De behöver bara vara hemma när vi lämnar och hämtar och sen rasta hundarna minst en gång. Nu jobbar de inte som hundvakt professionellt utan är pensionärer som vill ha promenadsällskap och umgås med hundar ibland.

Kan de inte passa våra hundar när vi behöver det får vi lösa det på något annat sätt. De får 150 kr per dag och numera är hundarna där 1-2 dagar per vecka. De får mer pengar hundarna övernattar såklart men de gör det inte för pengarna. Ibland "bokar" de våra hundar om de extra gärna vill passa dem. Vi har haft dem som hundvakt i snart 10 år.
 
Det beror ju helt på vad det är för hund om hundvakten blir låst eller inte.
Ruben, min gamla hund hade samma hundvakt i över tio år. Ett äldre par som var väldigt aktiva med Bridge, Boule och fredagsdans, Ruben var med på allt 😁
De lämnade honom ensam om de skulle handla, till läkaren osv.

Harry, vår valp är väldigt glad och lättsam. Hans hundvakteä är också en pensionär som tycker han är helt underbar. Känner sig inte ett dugg låst, tvärtom skulle hon vilja ha honom varje dag. Han förgyller hennes dagar med sitt sällskap och ser till att att hon kommer ut på dagarna. Åker hon iväg för att träffa sin väninna tar hon honom med sig.

Stor fördel med en liten, okomplicerad hund som varken fäller eller skitar ner 😁
 
Så är det ju inte alltid. Vår hundvakt kan göra allt du beskriver. Våra hundar har inga problem att vara ensamma hos dem. De behöver bara vara hemma när vi lämnar och hämtar och sen rasta hundarna minst en gång. Nu jobbar de inte som hundvakt professionellt utan är pensionärer som vill ha promenadsällskap och umgås med hundar ibland.

Kan de inte passa våra hundar när vi behöver det får vi lösa det på något annat sätt. De får 150 kr per dag och numera är hundarna där 1-2 dagar per vecka. De får mer pengar hundarna övernattar såklart men de gör det inte för pengarna. Ibland "bokar" de våra hundar om de extra gärna vill passa dem. Vi har haft dem som hundvakt i snart 10 år.
Självklart är det inte alltid så. Men jag resonerade utefter trådstarten att betala för 8 tim hundpassning.
 
Min hundvakt är en relativt stor aktör, de har säkert 20-30 hundar, kanske mer vissa dagar. Men då är de flera som sköter det så att alla hundar kan få den uppmärksamhet de förtjänar. Men de berättar också att hundar som kan umgås med andra hundar får mycket mera aktivitet eftersom man kan ta ut ett helt gäng åt gången och låta dom dela på deras sammanlagda tid. Hundar som måste vara själv får sina promenader men det blir ju svårt att ge dom mer än ett minimum. Riktigt svåra hundar tar de förmodligen inte emot, speciellt nu när de är fullbelagda. Kan vara något att tänka på när man väljer hundras och vet att man kommer behöva hunddagis i framtiden.
 
Självklart är det inte alltid så. Men jag resonerade utefter trådstarten att betala för 8 tim hundpassning.
Men hur vanligt är det att ta betalt per timme när det gäller hundvakt?! Inte ens dagis gör det?
Varför ska en privatperson med annan inkomst kunna plocka ut flera tusentals kronor svart i månaden när hunddagispersonalen inte får mer betalat i lön?
 
Om man har en hundvakt som tycker att det är trevligt och som gärna ställer upp för en symbolisk svart hundring är det inget fel med det tycker jag.
Det är inte ett jobb på det sättet.

I vissa branscher är det lite fult att jobba för billigt iom att man dumpar lönerna för andra. Typ fotografer och designers. Men hundpassning platsar i den privata sfären tycker jag. Om det inte är en riktig verksamhet/hunddagis då. Tycker inte heller att t.ex. hunduppfödare nödvändigtvis ska få betalt för sina timmar.

Den som vill ha mer för hundpassning kan ju göra det om någon vill betala.

Själv så betalar jag inte min hundvakt alls. Jag tar inte heller betalt om jag hjälper en kompis med barnpassning..
 
150:- för 8 timmar är 18,75:-/h. Inte ens en tjuga i timmen. Och på det ska det dras skatt också.
Oavsett om det är mycket lite arbete med hunden så är det väldigt snålt för att låsa upp någons tid.
Skatt??
jag pratar om svart hundpassning som jag nämnt flertalet gånger dom flesta dagmattar är hundvakt svart vid sidan av annan inkomst.
 
Jag har kompisens hund här i snitt 1 dag i veckan, gratis kanske ska tilläggas. Visst tusan lägger jag tid på henne hela tiden hon är här. Vi går promenader, myser i soffan, tränar, är på tomten. Hon hänger med mina hundar i allt vi gör och vi är alltid tillsammans.
Ok jag tycker hundvakt inte är särskilt betungande man går en promenad under dagen sen ligger hunden och vilar.
Har du även andra hundar förstår jag inte alls varför det skulle vara värt 300 kr extra per dag att ta hand om en till :)
 
Svart hundpassning funkar väl om det bara behövs någon gång då och då. Jag har själv massor med folk som kan passa hunden vid sådana tillfällen alldeles gratis, eller mot gentjänster. Den informella sektorn är bra och nödvändig för att samhället skall fungera. Men måste man ha passning för att kunna ta sig till jobbet varje dag är det värt säkerheten som vit passning ger. Min hundvakt har inte haft stängt en enda dag på åtta år, eller vad det var. När familjen som driver det är lediga har de andra som sköter verksamheten.
 
Men hur vanligt är det att ta betalt per timme när det gäller hundvakt?! Inte ens dagis gör det?
Varför ska en privatperson med annan inkomst kunna plocka ut flera tusentals kronor svart i månaden när hunddagispersonalen inte får mer betalat i lön?
Du missade poängen.
Det är vad en timmes uppbokad tid och ev arbete motsvarar. Med tanke på att det faktiskt ska skattas dessutom så tycker jag att det är snålt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 604
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp