Dagmatte-priser nu 2023?

Alla som seriöst inte vill få problem med skatteverket eller problem ifall hunden ställer till det. Jag vet faktiskt ingen som anlitar eller utför svart arbetskraft varken till hund eller annat. Tack och lov.
Jag vet mängder jag tror även mycket få som erbjuder sig att vara dagmatte i vår stads facebookgrupp gör det vitt aldrig sett det nämnas ens.
 
Då umgås vi helt enkelt med olika sorters människor :)

Umgås och umgås jag har heller sällan sett någon annons där någon erbjuder sina dagmattetjänster vitt och det är mycket annonser i vår stads hundvaktsgrupp på Facebook.

Jag tror dom flesta gör det vid sidan av annan inkomst.
 
Umgås och umgås jag har heller sällan sett någon annons där någon erbjuder sina dagmattetjänster vitt och det är mycket annonser i vår stads hundvaktsgrupp på Facebook.

Jag tror dom flesta gör det vid sidan av annan inkomst.
Man kan ha många sidoinkomster och ändå göra rätt för sig och betala skatt. Extraknäck är inte det samma som skattefiffel och även om det finns en hel del fifflare så finns det många som är ärliga och seriösa. Varför stödja något som är kriminellt och kan leda till problem för att spara några småslantar? Det är inga enorma prisskillnader så jag förstår faktiskt inte varför man vill riskera att skitna ner sig för småpengar.
Svartarbete är aldrig okej oavsett vad det gäller.

Där lämnar jag det här sidospåret.
 
Du missade poängen.
Det är vad en timmes uppbokad tid och ev arbete motsvarar. Med tanke på att det faktiskt ska skattas dessutom så tycker jag att det är snålt.
Så om du besöker ett cafe och är dagens enda gäst så är det rimligt att betala några tusen för en kopp kaffe eftersom personalen måste ha betalt och hyran betalas?

Fattar att du inte tycker det menar bara att ska man räkna hundpassning som jobb borde man ju ha minst 10st hundar. Samt lägga till tjänster som ger mervärde så man står sig i konkurrensen vland andra företag.

Det ör ju stört omöjligt att betala rimlig timlön för en hundvakt när man jobbar för ens skattade lön räcker inte till lön plus skatt till en hundvakt. Då går man ju back.
 
Så om du besöker ett cafe och är dagens enda gäst så är det rimligt att betala några tusen för en kopp kaffe eftersom personalen måste ha betalt och hyran betalas?

Fattar att du inte tycker det menar bara att ska man räkna hundpassning som jobb borde man ju ha minst 10st hundar. Samt lägga till tjänster som ger mervärde så man står sig i konkurrensen vland andra företag.

Det ör ju stört omöjligt att betala rimlig timlön för en hundvakt när man jobbar för ens skattade lön räcker inte till lön plus skatt till en hundvakt. Då går man ju back.
Men den jämförelsen haltar ju rejält eftersom du betalar för en produkt och inte för arbetstid.

Ingen, inte jag heller har begärt att hundvakten ska livnära sig på inkomsten.
 
Men den jämförelsen haltar ju rejält eftersom du betalar för en produkt och inte för arbetstid.

Ingen, inte jag heller har begärt att hundvakten ska livnära sig på inkomsten.
Okej. Min poäng är att det enligt mig krävs lite mer än att passa en st hund för att kunna kalla det ett riktigt jobb och vänta sig riktig lön. Driver man nån slags verksmhet ska man så klart ha betalt men driver man ingen verksamhet så kan man inte jämföra lönen med folk som jobbar.

Jag anser inte heller att man betalar för produkten kaffe när man går på cafe utan man betalar mest för att få vara på cafét. Men jag förstår att man kan se det annorlunda.
 
Ok jag tycker hundvakt inte är särskilt betungande man går en promenad under dagen sen ligger hunden och vilar.
Har du även andra hundar förstår jag inte alls varför det skulle vara värt 300 kr extra per dag att ta hand om en till :)
Det är inte alltid så att det bara är att ta in "en extra".
Har man som jag ett litet torp, 3 hanar och 3 tikar, då blir det lätt jobbigt om man skulle ha en till.

Jag har precis så att jag kan klara att hålla tikar och hanar åtskilda vid löp, även om jag till äventyrs skulle ha en valpkull (händer inte varje år). Men att ta in ytterligare en hund, det är inte så "bara" det.

Det måste absolut till hundra funka med övriga flockmedlemmar även om det är löp som pågår till exempel. Och mina 3 tikar löper inte alltid samtidigt så det kan ju vara utspritt över året.

Och sen måste man ju då ha en dagishund som man till hundra kan lita på precis som den egna flocken när man då måste iväg och handla och såna saker.

Nä, nog för att det emellanåt är tungt ekonomiskt när man är pensionär, men jag har bedömt att det helt enkelt inte är värt pengarna, att ta in någon dagishund.
 
Det är inte alltid så att det bara är att ta in "en extra".
Har man som jag ett litet torp, 3 hanar och 3 tikar, då blir det lätt jobbigt om man skulle ha en till.

Jag har precis så att jag kan klara att hålla tikar och hanar åtskilda vid löp, även om jag till äventyrs skulle ha en valpkull (händer inte varje år). Men att ta in ytterligare en hund, det är inte så "bara" det.

Det måste absolut till hundra funka med övriga flockmedlemmar även om det är löp som pågår till exempel. Och mina 3 tikar löper inte alltid samtidigt så det kan ju vara utspritt över året.

Och sen måste man ju då ha en dagishund som man till hundra kan lita på precis som den egna flocken när man då måste iväg och handla och såna saker.

Nä, nog för att det emellanåt är tungt ekonomiskt när man är pensionär, men jag har bedömt att det helt enkelt inte är värt pengarna, att ta in någon dagishund.
Nej det låter ju som att du har hundar så det räcker redan :)
 
Okej. Min poäng är att det enligt mig krävs lite mer än att passa en st hund för att kunna kalla det ett riktigt jobb och vänta sig riktig lön. Driver man nån slags verksmhet ska man så klart ha betalt men driver man ingen verksamhet så kan man inte jämföra lönen med folk som jobbar.

Jag anser inte heller att man betalar för produkten kaffe när man går på cafe utan man betalar mest för att få vara på cafét. Men jag förstår att man kan se det annorlunda.
Håller helt med dig att ha en daghund eller fler brukar mycket sällan vara folks inkomst eller lön.
 
Men den jämförelsen haltar ju rejält eftersom du betalar för en produkt och inte för arbetstid.

Ingen, inte jag heller har begärt att hundvakten ska livnära sig på inkomsten.
Fast om dagmatten inte ska livnära sig på inkomsten varför behöver den då ta 6000 i månaden för det?
 
Ska frisörer klippa gratis för de borde ju tycka om att hålla på med hår. Bilmekaniker borde ju gilla bilar så de borde jobba gratis.

Förstår inte vara allt med djur alltid ska vara gratis. Det kostar att ha hund, är man inte beredd att betala om man behöver passning bör man inte skaffa hund.
Asså jag får hjälp med både klippning och bilmek utan att betala för det. Och passar barn och hundar och hjälper till vid flytt m.m. utan att ta betalt. Men jag gör det bara om det passar mig, annars lovar jag inte bort mig.

Det betyder inte att jag tycker att flyttgubbar ska jobba gratis!

Klart att ingen ska ställa upp som hundvakt om de inte vill och behöver de fleta hundra om dagen för att vara motiverade har de all rätt att kräva det.

Men jag förstår inte detta med att jämföra privata tjänster med jobb. I mina kretsar hade det varit typ pinsamt att erbjuda en kompis som inte är frisör liknande betalning som en riktig frisör.

Den som vill arbeta som hundrastare kan ju starta firma osv och göra det. Men det är väl en helt annan sak.
 
Asså jag får hjälp med både klippning och bilmek utan att betala för det. Och passar barn och hundar och hjälper till vid flytt m.m. utan att ta betalt. Men jag gör det bara om det passar mig, annars lovar jag inte bort mig.

Det betyder inte att jag tycker att flyttgubbar ska jobba gratis!

Klart att ingen ska ställa upp som hundvakt om de inte vill och behöver de fleta hundra om dagen för att vara motiverade har de all rätt att kräva det.

Men jag förstår inte detta med att jämföra privata tjänster med jobb. I mina kretsar hade det varit typ pinsamt att erbjuda en kompis som inte är frisör liknande betalning som en riktig frisör.

Den som vill arbeta som hundrastare kan ju starta firma osv och göra det. Men det är väl en helt annan sak.
Förlåt om jag är otrevlig och lägger mig i.

Vem ska betala för veterinärvård och avlivning om hunden sliter sig och blir påkörd, eller blir anfallen av annan hund... eller anfaller annans hund.

jag skulle akta mig för att ta ett så stort ansvar utan ordentlig försäkring som hundrastare på långtid.... Men det tänker inte alla som vill "tjäna enkla snabba cash" på. Att det faktiskt ligger skyldigheter i ett sådant ansvar också.
 
Förlåt om jag är otrevlig och lägger mig i.

Vem ska betala för veterinärvård och avlivning om hunden sliter sig och blir påkörd, eller blir anfallen av annan hund... eller anfaller annans hund.

jag skulle akta mig för att ta ett så stort ansvar utan ordentlig försäkring som hundrastare på långtid.... Men det tänker inte alla som vill "tjäna enkla snabba cash" på. Att det faktiskt ligger skyldigheter i ett sådant ansvar också.

Finns en del bra poäng i detta. Nu har jag haft tur med hundpassning så det är familjemedlemmar, släktingar och grannar jag har tillit för, för jag har hört mardrömshistorier om hundpassning med promenader som har gått helt fel (hund dragit sig lös och blivit påkörd, anfallen av en annan hund osv.). Folk glömmer att det är en del skyldigheter och man måste ha en plan om det t.ex sker en olycka på en promenad. Det är inte helt "lätta snabba cash" med hundpassning.
 
Förlåt om jag är otrevlig och lägger mig i.

Vem ska betala för veterinärvård och avlivning om hunden sliter sig och blir påkörd, eller blir anfallen av annan hund... eller anfaller annans hund.

jag skulle akta mig för att ta ett så stort ansvar utan ordentlig försäkring som hundrastare på långtid.... Men det tänker inte alla som vill "tjäna enkla snabba cash" på. Att det faktiskt ligger skyldigheter i ett sådant ansvar också.

Självklart betalar jag som hundägare min hunds veterinärkostnader (det som inte försäkringen täcker).

Nu har det inte hänt något som krävt veternärvård hos vår hundvakt på snart 10 år. Han har visat sig vara oerhört pålitlig och mina hundar är enkla och vet inte vad rymma är. Skulle något hända så är det garanterat något som lika gärna hade kunnat hända när de var med mig.

Tycker hundbekantskaper passar hundar åt varandra titt som tätt. Det är ju samma ansvar då.
 
Vem ska betala för veterinärvård och avlivning om hunden sliter sig och blir påkörd, eller blir anfallen av annan hund... eller anfaller annans hund.
Hunden är väl försäkrad för olyckor.

Om det inte är en professionell hundpassare är det hundägarens hemförsäkring som gäller om hunden skadar någon annans hund eller egendom.

Skador i hundvaktens hem kanske inte alltid ersätts av ägarens hemförsäkring så kanske behöver hundvakten egen hemförsäkring.

Det kan också vara bra att hundvakten har egen hemförsäkring ifall denne är såpass vårdslös att ägarens hemförsäkring kräver hundvakten på skadestånd i efterhand.

Är det privat hundvakt med låg ersättning tycker jag att det är självklart att hundägaren betalar självrisken själv oavsett vems försäkring som löser ut.
 
Vi har dagmatte som tar 200kr dagen vitt. Har testperiod då han är unghund men vi känner redan att det värt pengarna, 2 promenader per dag (en lång en kortare) lek, vila och mys! Personen har jobbat på hundagis många år och väldigt kunnig.
Pluggar hemma och har detta som extrainkomst.
Summan verkar väldigt normal häromkring (förort sthlm)

5min från vårt hem och jätteflexibel med dagar och tider, då vi behöver hjälp 2-3 dagar i veckan bara och lite olika dagar varje vecka.
 
Jag menar nu inte människor som har hundvaktning som främsta inkomst jobbar man som dagmatte vitt ska det ju naturligtvis vara samma kostnad som på ett dagis men dom flesta dagmattar är ju arbetslösa sjukskrivna eller studenter?
….och då har husse / matte inga betänkligheter att den sjukskrivne eller föräldralediga får ersättning från FK för att hen inte är arbetsför / ska ta hand om sitt barn?
 
….och då har husse / matte inga betänkligheter att den sjukskrivne eller föräldralediga får ersättning från FK för att hen inte är arbetsför / ska ta hand om sitt barn?
Själva poängen med att få bidrag är oftast att man inte har någon annan inkomst.

Så ja jag tycker det känns ganska märkligt att någon som är sjukskriven för den inte kan jobba samtidigt jobbar som dagmatte "på riktigt".
 
Varför tycker djurägare att andra ska vara tacksamma för att någon sköter deras djur och att allt som verkligen motsvarar vad tjänsten kostar om den som utför den ska ha en vettig lön är helt orimligt? Samma sak med hästar som med hundar.
Förväntar man sig att frissan ska klippa till underpris för att det är så kul att vara kreativ m hår, att åka gratis taxi för att taxiföraren älskar bilar att läkaren ska komma hem och ta hand om för att hen tycker det är så tillfredsställande att bota sjuka?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 601
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp