Dags å säga Hej då? *långt*

Alfakrulls

Trådstartare
Den 20 Maj 2006 var den lyckligaste dagen i hela mitt liv.
Då hämtade jag hem min första, alldeles egna hund, Unni.
En samojed tik som jag åkte över 200 mil för men de va värt varenda mil.

"inte visste ja va kärlek var fören lilla Unni kom till Stan" :love:

Hela första året blev det mycket kurser och hon var så duktig så och många lovordade oss för lydnaden och vi skulle börja tävla sommaren 2007 men Unni blev då hastigt sjuk.

Hon fick dubbelsidig ledinflamatin på frambenen i samband med Borelia.
Hon låg inne 1 dygn på blå stjärnan och medicinerades en massa då när vi kom in med henne va hon "förlamad" i frambenen.
Ett dygn senare var hon sitt vanliga jag igen, hon kunde gå men skulle hålla sig lugn och stilla i 2 veckor för att de skulle bli helt bra.
Och vi tog de lugnt, endast koppel promenades osv och efter 3 veckor va hon "friskförklarad" av veterinären.

Men de va endå här alla problem började för oss.
Jag tycker inte att hon blev helt bra. För de mesta va hon bra men kunde ofta, speciellt efter långa promenader eller efter att ha busat, bli trött i benen och börja halta. Eftersom hon va ung och växte fortfarande antig vi att de va de som va problemet eftersom de inte syntes så ofta.

Men på vintern 2007 så tyckte ja allt att de kom oftare och oftare.
Hon va dålig till och från, halt och stel och de va jobbigt för henne att ta sig upp på morgonen.
Åker till veterinären och de tittar på henne men hittar inga fel, och hon va självklart varken halt eller stel den dagen. Så de va bara att åka hem igen.
( så här i efterhand skulle ja ju propsat på ett nytt borelia prov men lätt att vara efterklok)

Så hela våren 2008 va hon dålig, till och från hela tiden.
Tillbaka till veterinären i Juli 2008 ( över 1 år sedan hon först blev sjuk) och de tog då nytt prov på henne och de visade sig då att hon hade fått Erlischas. :cry:

Hon fick medicin för de + smärtstillande och ja tänkte att "Yes, nu ska hon äntligen bli bra nu när vi vet va de är".
I 25 dagar åt hon medicinen och de va inte förens i slutet av kuren som hon började bättra sig. Men när så kuren va avslutad va hon helt okej. Varken stel eller halt och hon va pigg och glad.

Men de höll bara i sig en månad, och hon blev dålig igen, halt och stel och nu även ändrat hela sitt psyke. Hon va väldigt lättretlig, hatade alla andra hundar och man kan inte lita på henne bland små barn, vilket hon alltida annars har älskat.

Hösten gick och hon blev sämre och sämre, trots ännu en kur med medicin efter att varit hos veterinären ännu en gång och inte heller då blev hon bra.
Svarade knappt på medicinen.

Och hon har nu varit dålig sen Maj 2007, vilket blir 2 år nu. hon har aldrig fått vara riktigt ung, utan har mest gått med denna smärta som sliter otroligt på henne och mig.

Vi va nu hos veterinären igen för 3 veckor sedan, en annan veterinären blev de denna gång men på samma ställe, och hon tog fler provet på henne, för att kolla alla organ osv men de visade inget, allt va som de skulle.

Och nu är hon så lättretlig och arg mest hela tiden, inte mot mig men mot barn och andra djur. Dock högg hon mig i handen för 2 veckor sedan då de uppstod en situation där jag skulle ta ett ben ifrån henne som hon snott från andra hunden, och när ja sa loss så morrade hon, då blev ja arg på henne och sa ytligare 1 gång och då visade hon tänderna för mig och då tog ja tag i henne och hon högg mig, vilket ja tror beror på att hon har ont och de helt enkelt gjorde ont när ja tog i henne.

Så, nu sitter vi har, de är Februari, snart Mars 2009 och hon är fortfarande dålig och de blir inte bättre. Hon är inte arg längre men hon är deppig, hon är glad och go när man går ut med henne men hon blir snabbt trött och får ont i benen och ja känner att nej, nu får de nog vara bra.


Hon har ju sina bra dagar och då känns avlivning långt borta, men de är ju bara för 1 dag eller 2, och jag känner att nu orkar ja inte mera.
Inget hjälper och hon mår dåligt för de mesta och likaså jag.

Nu får de vara bra tycker ja! :cry:
Se in i hennes underbara ögon och säga hej då.
Klarar jag det?
Ja de gör ja, jag vet att ja gör de. För ja MÅSTE de.

Ja tycker vi har kämpat klart nu, efter åtskilliga medicin kurer och hon är fortfarande inte bra, hon är inte ens 3 år gammal och har redan lev med smärta i 2 år....

När jag nu skrivit detta och läst igenom de känns de som om ja kanske borde gjort de för länge sen, men man vill ju ge de en chans. Eller hur?
Men de finns alltid en gräns, och ja tror att jag & Unni har nått den nu.

Jag är väl inte en hemsk människa som tillslut insett att avlivinng är de bästa för henne?

Blev nämligen kallad både känslokall, egoist och lat av en idag då jag berättade detta och hur ja kände för att jag ger upp och inte vill kämpa mera.


Jag vill helt enkelt inte mera, ingen av oss är varken glada eller mår bra av detta.

Ska ringa veterinären imorgon för en sista besök, och där ska ja då berätta hur jag ser och känner för detta, och att jag inte vill mera. Känns inte rätt att hålla på med henne mer, när inget hjälper och veterinärerna vet ju att de är svårt att bli av med Erlischas.

Så, är de dags att säga hej då?! :cry:
 
Sv: Dags å säga Hej då? *långt*

Men fy vad hemskt att detta skulle drabba en sån ung hund, jag minns så väl dina trådar om Unni! Jag tycker att du tänker rätt, inte ska hon behöva gå och lida..men fy fy fy så fruktansvärt jobbigt beslut, i synnerhet när hunden är i den åldern. :(

Tröstkram till dig, jag lider med dig. Tog bort min älskade vovve för 3 veckor sedan. Han fick dock bli gammal..
 
Sv: Dags å säga Hej då? *långt*

Egoistisk är du ju verkligen inte, du tänker ju på hunden i första hand. Jag tycker att du tänker helt rätt.
Men, jag avundas dig inte din situation. Tog själv beslutet om avlivning av vår 3,5 åriga hund för en vecka sen. Jag gråter varje dag och har sån ångest. Jag ångrar inte beslutet, jag vet att det var det bästa för hunden. Det fanns inget mer att göra. Men saknaden och tomheten är enorm.

Många tröst- och styrkekramar
 
Sv: Dags å säga Hej då? *långt*

Det MINST egoistiska du kan göra är ju att låta henne slippa lida, hade du varit egoistisk hade du haft hunden kvar för att du älskar henne. Förstår att det är ett jättetungt beslut men jag tycker du gör helt rätt, du känner din hund och vet när gränsen är nådd.
Kram till dig och fluffhunden.
 
Sv: Dags å säga Hej då? *långt*

OM det inte finns något att göra så är det rätta att ta bort henne. Sanningen är väl den att om man själv kommit till den insikten om sin hund som man älskar då är det dags... Hoppas självklart på att vet. ska säga något undergörande som gör att hon kan må bättre (provat att byta vet.?).
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Lyan
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 336
Senast: co-SMAD4
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp