Dags att ge upp nu?

Sv: Dags att ge upp nu?

Eller så smet han ur sitt koppel....

Men det övriga, jag vet.
Ska göra ett försök att släppa på kontrollen och skaffa en medryttare.
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Du behöver inte punkta mig och vara otrevlig. Jag förklarade bara vad det var som trodde att hunden var lös på ridbanan. Ursäkta att jag försöker stötta.
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Det var inte min mening att vara otrevlig, ber om ursäkt om du uppfattade det så.
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Åkte ut till stallet med min man idag och hälsade på Kakan för första gången sen olycka. Han gnäggade och gnäggade och gnäggade när jag ropade på honom, lilla hjärtat :( :love:




Han ser verkligen bedårande ut :love: och ni verkar funka så himla bra ihop. Jag tycker det är bra att du inte förhastar med något beslut utan tar det lugnt. Medryttare som du var inne på kan ju bli jättebra (eller inte alls) men det är bra att du ser fler vägar och inte antingen eller :).
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Vad tråkigt att höra att skadan gått upp!
Förstår att du per automatik kan koppla ihop det med ridningen och känna obehag.

Jag var som jag redan nämnt i en annan tråd intresserad utav "kakan" redan 2-3 månader innan jag såg här att du hade köpt honom och har följt eran resa och man ser verkligen hur lyckliga ni är tillsammans och vilka framsteg han/ni gjort.
Jag säger som många andra att denna hästen ska du INTE göra dig av med bara för att du inte vill rida mer just nu.
Se om du hittar någon bra medryttare , och om inte så låt kakan stå över vintern och fokusera på dig själv och känn efter om ett par månader så du inte gör något förhastat nu och ångrar dig sedan.

Jag har oxå varit en allt eller inget människa och gjort val med hästar som jag ångrar bittert så nu tänker jag en gång extra så jag inte gör flera misstag och försöker lösa mitt bekymmer så gott det går tills jag vet vad som känns rätt.

Hoppas du hittar en bra lösning och att allt slutar väl!:)
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Du har ju inte bråttom, så du kan vara hemskt petig med medryttaren :) Det kan bli hur bra som helst.
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Jag har varit lyckligt lottad än så länge och har aldrig skadat mig, men jag förstår att du känner dig rädd, ledsen och uppgiven. Jag håller med dem som säger att du inte ska stressa fram något beslut. Om du vill sluta med hästar är det helt ok. Om du bara vill ha hästen till att mysa och trickträna med är det också ok. Så länge du och Kakan mår bra, så behöver du inte ha minsta dåliga samvete för något.

Det låter som en klok idé att försöka släppa kontrollen och allt-eller-inget-tänkandet. Även om det inte ger sig naturligt kan du säkert lära dig att kompromissa. Jag har en fantastisk medryttare som älskar min häst lika mycket som jag gör och det är faktiskt bara roligt att dela hästen med henne. Du kanske blir överraskad?:)
 
Sv: Dags att ge upp nu?

+ andra. Stort tack för allt stöd och pepp!

Har en medryttare nu :-)
Hon red första gången igår och då var jag med, idag har hon ridit själv. Kakan är rätt grisig mot henne, hittar på hyss och brallar. Men hon är tuff och orädd och gillar honom skarpt så det känns toppen.
Han är väldigt mattekär och uppskattar inte alls att ha en annan människa på ryggen men han får lära sig. Tror det kommer bli jättebra.
 
Sv: Dags att ge upp nu?

jättebra! ja det bästa är ju faktiskt att dom lär sig att andra kan rida. Man kan skada sig eller få förhinder i livet som gör att ngn annan måste rida en period och det är jättebra om hästarna vänjer sig med det :)
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Jag såg annonsen du la ut. Hade jag inte haft min egna häst så hade jag varit först på kö för att få rida kakan. Vad skönt att du hittat en medryttare. Hoppas att det kommer fungera bra :)
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Trist situation.
Jag förstår att man kan bli tveksam.

Har inte själv ramlat av på väldigt länge men har en häst hemma hos mig som är ett bekymmer.

Det är inte min häst, men jag hjälper till med grundinridningen. Trevlig och framförallt fantastiskt vacker häst, som jag inte har några problem med. Snäll, lyhörd, gör så gott den kan.

Tills den planerade ryttare kommer.
Så blir hästen rädd och det går inget vidare. Slutade med avramling efter 10-15 minuters ridtur senast. Ryttaren skadade sig inte, blev arg på sig själv över det inträffade.
Men är givetvis rädd, särskiltl efter förra avramlingen. Själva fallet var ingen fara då heller, lite skrubbsår, men hästen höll på att springa ner instruktören vilket måste ha varit riktigt otäckt för ryttaren att se "jag håller på att rida över instruktören och har ingen chans att styra hästen och det går i full galopp".

Hästen i fråga är en kallblodstravare med lite för mycket nerv.
Ryttaren är nog den enda som inte vill ge upp kombinationen.
Jag är tveksam till det lämpliga eftersom hästen börjar bli rädd redan när han sitter upp.
Killens sambo säger att hästen inte får komma hem till dem och har "hotat" med slakt.
Tränaren tycker att det är vansinne att killen ska fortsätta.
De andra kursdeltagarna är rädda för kombinationen.
Hästen verkar inte vara så nöjd med ryttaren.

Sammanfattningsvis: de flesta är eniga om att detta inte är en särskilt lyckad kombination.

I ditt fall låter det mest som om du har haft väldig otur som skadat dig "på riktigt" av dina avramlingar.
Håller med dem som rekommenderar lugn och avvaktan, du gillar din häst som passar dig perfekt.
Sälj inte (vilket är nästan omöjligt just nu). Behåll hästen, leta upp en vettig människa som medryttare, ut och mys med hästen. Och se om du inte kommer att vilja rida igen, sedan.

Och, tyvärr har CK rätt. Tänk ordentligt innan du ger dig iväg på något. Visst kan det hända oväntade saker med hästar, men man kan åtminstone undvika de undvikbara sakerna.
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Härligt!! Blev så glad när jag läste i bloggen att du bestämt dig för att inte sälja :)

(Och din nosgrimma måste jag efterlysa i morgon, fattar inte varför hon inte hört av sig)
 
Sv: Dags att ge upp nu?

det blev jag med, haha!
Jag kommer inte klara att göra det sen om jag bara kommer promenera med honom resten av livet, ja då får det vara så :)

Vad bra om du har tid att göra det, så ännu mer OT, hur är Catago tränset i storlek? Din är väl rätt nära Kakan i storlek eller vad tror du?
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Min häst är ju rätt lång i huvudet, inte så bred och det funkar på henne. Jag tror Kakan har mindre huvud än Chillan så det är nog inga problem:)
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Va skönt att du mår lite bättre och har skaffat en medryttare som verkar bra. Klokt av dig tycker jag :). Håller tummarna för dig och kakan att det fortsätter så här och att du hittar tillbaks i din takt.
 
Sv: Dags att ge upp nu?

Åkte ut till stallet med min man idag och hälsade på Kakan för första gången sen olycka. Han gnäggade och gnäggade och gnäggade när jag ropade på honom, lilla hjärtat :( :love:




Åh, nu blir jag rörd till tårar!
Fina Kakan! :love:
 
Sv: Dags att ge upp nu?

i måndags blev jag av med gipset och fick en typ av Air Cast istället eftersom frakturen är betydligt mer stabil med skruv än med stift (förstår inte varför de inte gjorde det ordentligt från början bara)
Så nu kan jag belasta benet och kan gå rätt normalt med hjälp av en krycka.

Var ute i stallet igår och klippte Kakan och idag har jag longerat. Traskade bort till ridbanan med krycka i en hand och häst i den andra, han är snällare än snällast.

Gick bra att longera, lite trött i foten men har inget ont :)



 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: bobbbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 054
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
572
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp