Dags att köpa en systemkamera

Akerman

Trådstartare
Hallå där alla "Kameraproffs" eller duktiga fotografer :D

Nu vill jag ha era omdömen utav denna:
Ricoh-Pentax K-S1 + 18-55/3,5-5,6

Kan det vara ett bra köp, eller rekommenderar ni någon annan likvärdig i samma prisklass? :)

Jag är förtjust i Nikon - har själv en D5200 kostar ca 4000 kr. Mycket nöjd!! Har inte jämfört funktionerna med ditt alternativ men finns ju olika Nikon med.

Jag har ingen aning om den kameran är bra eller inte (jag har Nikon själv) men jag skulle råda dig till att kolla tillbehör. Det lär nämligen inte dröja länge innan du vill köpa fler objektiv, blixtar etc så kolla hur lätt det är att få tag på till just den kameran. Både Nikon och Canon har ju en fördel där eftersom det är stora, vanliga märken så du har att välja på dels deras egna tillbehör, sen en mängd andra tillverkare som gör tillbehör till framför allt dessa två. Utöver det har du dessutom begagnatmarknaden.

Hallå där alla "Kameraproffs" eller duktiga fotografer :D

Nu vill jag ha era omdömen utav denna:
Ricoh-Pentax K-S1 + 18-55/3,5-5,6

Kan det vara ett bra köp, eller rekommenderar ni någon annan likvärdig i samma prisklass? :)
Det är med all säkerhet en bra kamera men det är mycket bättre att köpa en Canon eller en Nikon, objektiven är det viktigaste och det finns många fler och bättre att välja på till Canon och Nikon och särskilt om du sedan vill köpa ett riktigt bra sådant begagnat är Canon helt klart bäst följt av Nikon.

Vad säger ni om Nikon 3200?
Är det värt att köpa en "äldre" modell (2012) eller ska man satsa på en något nyare?
Vridbar skärm, gissar jag har många fördelar men "klarar man sig" utan? :p
Vad ska jag mer tänka på mer än att de ska finnas många objektiv att välja bland?

Om DU skulle ge mig ett tips på kamera med objektiv för runt 4000kr, vilken kamera skulle du tipsa mig om då? :angel:

Om DU skulle ge mig ett tips på kamera med objektiv för runt 4000kr, vilken kamera skulle du tipsa mig om då? :angel:
D3200 är en jättebra instegsmodell, jag hade 3100 fram till för några månader sen och var jättenöjd, och den är väl steget under om jag inte minns fel. Om du väljer den, se till att du köper någonstans där du får 18-105-objektivet med istället för 18-55, det är ett riktigt trevligt objektiv som jag fortfarande använder rätt mycket! :)

Nikon D3200 + 18-105mm kanske? Det tror jag skulle passa dig bra och då har du kamera och objektiv som ger bilder i proffsklass, dvs. om fotografen är tillräckligt duktig :)

Kan tillägga att jag inte själv provat just den kameran och det objektivet men kikade på testresultat och de var mycket bra för såväl kamera som objektiv :)

Senast ändrad:
Tack för era svar! :) Då kanske de blir en D3200 + 18-105mm då :D

Jo, är "utbildad fotograf" eller har åtminstone gått grundutbildning inom det för några år sedan, så knäppa kort kan jag :)
Med andra ord så borde jag ha koll på kameror, objektiv osv med men icke. Får skylla på att de var länge sedan jag höll på, haha :p Har dock aldrig ägt en egen systemkamera så är lite ny på vad som gäller nu för tiden :p

Liknande trådar

IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: via
·
IT & mobiler Hejsan. Har varit medlem länge men skriver inte så ofta, hoppas att alla som är duktiga på foto här kan hjälpa mig. Jag har ganska... 2
Svar
27
· Visningar
4 173
Senast: Nethril
·
Y
IT & mobiler Har bestämt mig för att köpa en systemkamera och just nu står det mellan en Nikon D40 och en Canon eos 1000D. Vet att kamerorna är... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 307
Senast: Kuckeliku
·
IT & mobiler Behöver lite tips för jag känner mig helt "lost" i objektiv-djungeln :angel: I sommar ska jag köpa mig en Canon EOS 400D, vad... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
14 737
Senast: vinternoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp 2025